کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

راز عقب نشینی واشنگتن مقابل ایران و خروج از افغانستان

دوم ماه می- ۲۰۲۱

 
فرستنده: حسین تلاش 

یک تحلیلگر مسایل منطقه‌ ای به مهم‌ ترین عامل پشت پرده امتیازدهی‌ های اخیر آمریکا به ایران و خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان پرداخته است.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل منطقه ای، در مقاله‌ ای به بررسی اقدام آمریکا برای خروج نظامیان خود از افغانستان پرداخته و می‌ نویسد که آمریکا از امروز خروج رسمی حدود ۳۵۰۰ نفر از نیرو های خود را بعد از اینکه ۲۵۰۰ نفر از این نیرو ها در افغانستان کشته و ۲۴ هزار نفر زخمی شدند، آغاز کرد.

وی افزود: این در حالی بود که آمریکا دو تریلیون دلار در این جنگ هزینه کرده بود. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نه تنها اعتراف به شکست و پایان دادن به طولانی‌ ترین جنگ در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود، بلکه به معنای اعلام آمادگی برای ورود به جنگ های جدید در شرق آسیا و شمال اروپا نیز هست (تکیه از فرستنده).

عطوان در ادامه این مقاله به برخی ابعاد تحول نظامی و استراتژیک روسیه و چین که باعث تغییر در موازنه‌ های قدرت و قواعد درگیری‌ ها در عرصه رقابت بر سر زعامت و سردمداری جهان شده، اشاره و آنها را در موارد زیر بر می‌ شمارد:

اول اینکه چین برای اولین ‌بار از جنگنده‌ های «جی ۲۰» خود رونمایی کرده که مجهز به سیستم جنگ الکترونیکی بسیار قوی بوده و قدرت فرماندهی و کنترل ناوگانی از هواپیما های بدون سرنشین را دارد.

بنابر اعلام مجله “Ordnance Industry Science Technology” عملکرد این جنگنده به نحوی است که سیستم‌ های دفاع هوایی دشمن را از بین می‌ برد.

دوم: چین همچنین کشتی‌ ها و ناو های هواپیمابر آبی و خاکی خود را به دریای چین اعزام کرده، ناوهایی که ۴۰ هزار تن وزن دارند و در حد و اندازه‌ های ناو های هوا پیما بر اروپایی، نظیر شارل دوگل فرانسه هستند و می‌ توانند ۲۰ جنگنده و ۲۰ بالگرد و ده‌ ها تانک و خودروهای زرهی و سامانه‌ های دفاع موشکی ضد هوایی پیشرفته را در خود حمل کنند.

سوم: روسیه نیز اخیرا از سلاح های جدید خود در عرصه‌ های زمینی، دریایی و هوایی رونمایی کرده که به زودی به مرحله بهره‌ برداری خواهد رسید. از جمله این تسلیحات، زیردریایی های هسته‌ای و موشک‌ های بالستیک بسیار پیشرفته است که برد آن به ۱۸ هزار مایل می‌ رسد. یکی از این موشک‌ ها موشک «اس ۲۸» یا «سارمات» است که غیر قابل رهگیری است و سرعت آن ۱۵ هزار مایل در ساعت است. این موشک هسته‌ ای «روز قیامت» لقب گرفته و قابلیت حمل ۱۶ کلاهک جنگی سنتی یا هسته ای را دارد.

روزنامه انگلیسی «سان» در این زمینه می نویسد که خطر واقعی این موشک در توانمندی آن برای عبور از هر نوع سامانه دفاعی در جهان از جمله سامانه‌ های آمریکایی است. قدرت تخریب این موشک نیز باعث تخریب منطقه‌ ای در وسعت تگزاس می‌ شود که دومین ایالت بزرگ آمریکا (تکیه از فرستنده) از نظر مساحت به شمار می رود.

چهارم: دست برتر رسمی چین نسبت به آمریکا در مورد بالا بودن تعداد ناوشکن‌ های این کشور به میزان صد فروند و برتری هواپیما های «سو ۳۴» روسیه نسبت به اف ۳۵ یا شبح آمریکایی در شرایطی رقم خورده که بمب‌ افکن های غول پیکر «تو ۱۶۰ » روسیه نیز بنا بر اعلام تحلیلگران مسائل نظامی در غرب، نسبت به «بی ۵۲» همتای آمریکایی، این غول‌ های هوایی برتری دارند. علاوه بر اینکه سامانه دفاع موشکی اس ۵۰۰ روسیه نیز سامانه بسیار پیشرفته است.

عطوان در ادامه این مقاله خود اینگونه نتیجه‌ گیری می‌ کند که برتری نظامی آمریکا در برابر ائتلاف روسیه و چین که قدرت روز افزونی داشته و یک قدرت هسته‌ ای نظیر کره شمالی نیز به آن اضافه شده و احتمالا ایران نیز به آنها خواهد پیوست، در حال افول است. شاید این نکته راز عقب‌ نشینی های گسترده آمریکا در برابر ایران در مذاکرات هسته‌ ای و احتمال بازگشت این کشور به احیای توافق برجام و عقب نشینی یک‌ جانبه از افغانستان باشد، آن هم در شرایطی که واشنگتن با فشار روز افزونی در جهت اخراج نیروهای این کشور از عراق مواجه است.

این تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در پایان تاکید می‌ کند:

«ما با ژنرال اوستن {وزیر دفاع امریکا} موافق هستیم که جنگ‌ های آینده متفاوت خواهد بود و شباهتی به جنگ‌ های کلاسیک نخواهد داشت؛ مهمترین وجه اختلاف این جنگ‌ ها نیز این است که آمریکا دیگر دست برتر نظامی و اقتصادی را نظیر سدهٔ گذشته نخواهد داشت. نیرو های ناتو نیز که به رهبری آمریکا و برای ترساندن رقبای این کشور ها تشکیل شده، در آستانه فروپاشی و شکست قرار دارد. همین موضوع اندکی خوش‌ بینی به ما می‌ دهد که طی سالهای گذشته از ظلم و استبداد آمریکا همواره در رنج بوده‌ ایم.»

پایان 

تارنگاشت تسنیم