عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

مقاومت زحمتکشان در برابر اپوزیسیون امپریالیستی! 

فرستنده: حسین تلاش

فولکر هرمزدورف

یونگه ولت 

هزاران نفر از مردم بولیوی از سراسر کشور روز دوشنبه (به وقت محلی) در پلازا سانفرانسیسکوی لاپاز به راهپیمایی یک هفته‌ای خود تحت عنوان «راهپیمایی برای دموکراسی» پایان دادند. شرکت کنندگان در این راهپیمایی و تظاهرات بیش از ۲۰۰ کیلومتر را با پای پیاده طی کردند، این راهپیمایی توسط اتحادیه های کارگری، بومیان، انجمن های کارگران کشاورزی و سازمان های اجتماعی متعدد سازماندهی شده بود. 

خوان کارلوس هوآراچی، دبیر اجرایی مرکز اوبررا بولیویانا (COB)در ابتدای راهپیمایی اعلام کرد٬ « ما با این حرکت می‌ خواهیم که روند مترقی که در کشورمان توسط دولت لوئیس آرسه رئیس جمهور منتخب آغاز شده است ادامه یابد و بدین وسیله حمایت خود را از این .مبارزه و روند مترقی اعلام می‌کنیم» در ضمن ما با این حرکت اعتراضی٬ مخالفت خود را با حملات دو باره نیرو های راست افراطی بر علیه دولت منتخب بولیوی اعلام می کنیم و خواستار توقف این حملات می باشیم.

 نیروهای راست افراطی ما را به خاطر دفاع از حق طبیعی مان که شامل دفاع از حاکمیت و کرامت مردم بولیوی است٬ نبخشیده‌ اند. آنها دست به کودتا زدند و به دزدی و قتل عام مردم پرداختند٬ اما این بار مردم بولیوی خود را در برابر آنها سازمان داده اند و  و مصمم اند از رئیس‌جمهور شان دفاع کنند.

لوئیس آرس، رئیس دولت و «جنبش سوسیالیسم» (MAS) که در سال گذشته با کسب بیشتر از ۵۵ درصد آرا به عنوان رئیس جمهور بولیوی انتخاب شد به همراه سایر اعضای کابینه اش در پایان تظاهرات به معترضان پیوستند. 

رئیس جمهور منتخب بولیوی در سخنانی گفت: «افرادی در این کشور هستند که پس از آن که در انتخابات از مردم این کشور شکست خوردند اکنون تمام تلاش خود را به کار می بندند تا مانع بهبود شرایط اقتصادی کشور شوند تا این طریق بتواند منافع شخصی خود و منافع کشورهای خاصی را در سطح بین المللی تامین کنند.»

اشاره او به اقدامات «کمیته شهروندان برای سانتا کروز» بود که در چند هفته گذشته با بستن جاده ها و خانه اجرای عدالت شده؛ و قانون مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی را زیر پا نهادند. 

فرماندار سانتا کروز، لوئیس فرناندو کاماچو، از حزب راست افراطی «کریموس» و مغز متفکر کودتای ۲۰۱۹، اکنون خواهان تبدیل بولیوی به یک کشور فدرال است تا بتواند از طریق خارج شدن از سلطه و کنترل دولت مرکزی٬ به فعالیت ‌های خرابکارانه خود ادامه دهد.

 هوآراچی رهبر اتحادیه  کارگران بولیوی هشدار داد: «هدف واقعی شما بی ثبات کردن دولت و آماده شدن برای کودتای دیگری است.» کشورهای همسایه نیز نگران فعالیت مخالفان ضد دولتی مورد حمایت واشنگتن هستند. سفرای آرژانتین و نیکاراگوئه همبستگی خود را با «راهپیمایی برای دموکراسی» اعلام کردند و اطمینان دادند که بولیوی در این مبارزه تنها نمی گذارند. 

حتی سازمان ملل نیز اخیراً از کسانی که از کودتای غیرقانونی بولیوی حمایت کرده‌اند انتقاد کرده است.

رئیس کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه، دیپلمات مکزیکی کلود هلر، در گزارشی اشاره کرد که در سال ۲۰۱۹ اقدامات نژادپرستانه و تبعیض آمیزی از سوی حامیان کودتا و کودتاچیان در بولیوی صورت گرفته است. 

بر اساس اسنادی که از سوی سازمان ملل منتشر شده است٬ این نهاد به رویداد هایی مانند آتش زدن پرچم بومیان ویفالا که در زمان دولت کودتا و رئیس جمهور موقت خود خوانده ژانین آنیز٬ رخ داده است٬ اشاره می کند و آن را به عنوان اقدامی انتقام‌ جویانه و تحریک آمیز که تبعیض و نفرت را در کشور ترویج می ‌کند٬ اشاره کرده است.

هلر با اشاره به قتل عام در سنکاتا و ساکابا که طی آن افراد زیادی توسط پلیس و واحد های نظامی رژیم کودتاچی کشته شدند، گفت: «در این مدت حقوق مردم بولیوی توسط دولت کودتا و برخی از گروه هایی که در حال حاضر بر علیه دولت فعالیت می کنند٬ به شکل کاملا آشکار نقض و زندگی و امنیت آنها دچار مخاطره شد و مورد تهدید قرار گرفت.» از جمله گروه‌ های که نام آنها ذکر شده است، گروه های شبه نظامی«Resistencia Juvenil Cochala» و «Resistencia Juvenil Cruceñista» میباشند.

در انتهای تظاهرات هوآراچی، رهبر اتحادیه کارگری تاکید کرد که تظاهر کنندگان و کسانی که در راهپیمایی برای دموکراسی شرکت داشته اند٬ از دادستانی کل کشور تقاضا دارند که در مورد اجرای عدالت در باره قربانیان قتل عام های سنکاتا، ساکابا و سایر اقدامات خشونت آمیز کودتاچیان جدی بوده و سکوت اختیار نکند و برای مجریان این جنایات کیفر خواست صادر کند.

مورالس رئیس جمهور سابق که توسط کودتاچیان سرنگون شد٬ در انتهای راهپیمایی در سخنانی گفت که این راهپیمایی نشان می دهد که مردم ما مردمی شایسته و آگاه اند و اجازه نخواهند داد که بار دیگر کودتاچیان بر کشور حاکم شوند.