آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

«
»

ظرف چيني که شکست اګر پطره هم شود درز آن هميشه معلوم مي شوند

اشرف غني ګيلم خودرا جمع کرد ؟ 
اشرف غني از اول تا امروز به ميخ امريکا مي پرد و هميشه به حرف هاي مشاورين دست نشانده ( پاکستان – ايران – عربستان سعودي  – هند – چين – روسيه )، کشور را رهبري مي کند ؟؟
اشتباهات تاريخي اشرف غني کدام است ؟؟؟
۱- در انتخابات جبرا و مصلحتا به شراکت سهامي تن داد که به خاطر مقام و چوکي خود با ډبل عبدالله حکومت وحشت ملي را تهداب ګذاري کرد که در نتيجه در افغانستان دو حکومت ودو ريس جمهور  داراي قدرت حکومتي موازي وبه حساب ۵۰-۵۰ ، را به وساتط جان کيروک دستوري تن دادند  و بنيان ګزاري نمود ؟؟
۲- ان وعده هاي که در جريان کمپاين انتخاباتي  به مردم داده بود حتي به نزديکترين دوستان ومردم نيز وفا نه کرد ، از جمله نان به دستر خوان مردم پيدا  نه شد ، بيکاري کم نه شد ، تفرقه قومي زياد شد ، سياست داخلي و خارجي غلط پيش مي برد ؟؟
۳- عين اکت ويا کار را که داود خان عليه هم پيمانان ، پرچمي و خلقي  وقت کرد ؟؟ يعني داود خان توسط خلق و پرچم کو دتا کرد و رژيم سلطنتي را سرنګون کرد ، ووقت که به دساتير ايران ، عربستان ، امريکا ګردن نهاد و خلقي ها و پرچمي هارا از وزارت ها خلع قدرت ساختند ؟ که بل آخره خلق و پرچم داود خان را سرنګون کرد ؟ و مشاورين غربي و ايراني و عربي هيچ نوع حمايت از داود خان نه کرد و خودش با سياست غلط خود قبر خودرا کند  و عين کار را اشرف غني مي کند ومن يقين دارم که اشرف غني نيز قبر خودرا توسط ګيلم جمان و تلخان خوران مي کند ؟؟
۴- اشرف غني چهره هاي کثيف و رشوت ستان را در حکومت خود به حيث وزرا ، والي ها ، و قوماندانان ارشد نظامي در مقام هاي مختلف جا به جا نمود که از جمله ( جيلاني پوپل ،  عمر زاخيل وال، عبدالله وزير  دفاع ، ستانکزي ريس عمومي امنيت ملي ، جاهد وزير داخله ( و والي هاي بيسيواد و رشوت ستان ؟؟؟
۵- اشرف غني به فرمان غرب جنرال دوستم را به حدي بد نام ساخت که ازين کرده بهتر بود اورا مي کشت وفرمان بنديګري و حبس خانګي اورا صادر کرد ، در حال که به زور دوستم وآراي که دوستم به وي آورد وريس جمهور شد ، همه را ناديده ګرفت وحرف غرب را در تهمت که جعلي عليه جنرال دوستم عنوان شد اورا از خود راند که اين خودجفا به رفاقت و انسانيت است ؟؟؟
۶- اشرف غني قواي مسلح را نه تنها که تقويه نه کرد بلکه روزانه به قتل وکشتار سربازان وافسران افزودند , او نه توانست اداره او با ما را متيقين بسازند که براي نابودي دشمنان قوت هاي مجهز هوايي ( هليکوپتر ها و طيارات مدرن جت )، و توپچي راکتي و سقيل اشد ضرورت است ؟؟؟
۷- اشرف غني اين بار يک ماجراجوي بسيار بزرګ و ميراث خور برادرش احمد ضيا مسعود را سبکدوش ساخت که او مثل ديګر رهبران پنجشيري ( قانوني – ډبل عبدالله – امرالله صالح – ضيا مسعود – ولي مسعود – الماس  -بسم الله محمدي )، وغيره هميشه براي کرزي ، اشرف غني ، وديګر وزرا مي ګفت که اګر ما نمي بوديم امروز شمارا کسي به حيث مزدور هم نمي ګرفت ، زيرا اين ها زمينه اشغال را به غرب در راس امريکا مهيا ساخته است ؟؟
۸ – اشرف غني کار را به اهل کار نه سپذد و کسان  را در تمام پوست هاي دولتي در ملکي ونظامي تعين کردند که لياقت و کفابت کا را نه دارند ومسلکي نمي باشند ؟؟
۹- خلاصه حال اګر با جنرال دوستم و ضيا مسعود آشتي هم بکند ګيلمش جمع شده ودرز که بين ظرف چيني آمد ديګر ثبت  تاريخ شد وياد مردم نمي رود ، پيشنهاد من براي اشرف غني مثل که قبلا ګفته بودم که ( ترکاني دبيزو کار نه دي )، حکومت داري کار بچه کوچي ومالدار نيست ؟؟
۱۰- با پاکستان هيچ نوع زور وفشار نه آورد وبايد با  هر انتحار وانفحار به ده ها انتحار وانفجار در اسلام آباد ، کراچي – ملتان – پنډي – لاهور – پنجاب عملي وانجام مي داد  ؟ در مقابل ده متر پيش آمدن پاکستان بايد ۱۰ کيلومتر دردرون پشتونستان پيش مي رفت – اګر يک دروازه ويا بوسته وسيم خاردار در مرز ديورند مي ساخت ويا فرش مي کرد بايد نيم شب چنان حملات بالاي شان مي کرد که اثرات از سيم خار داذ و پوسته با برج ترسد ويا دروازه  معلوم نمي شد ودر خاک پشتونستان به همه محاجر افغان سلاح توزيع مي کرد که حالا به مقابل پنجابي ها و پشتون ها فروخته شده بجنګيد ؟؟
 بل آخره بايد اشرف غني  نيم شب بازنش رولا خانم در طياره پرواز  بکند وبرود امريکا حکومت را به رحمت الله نبيل تسليم کند که وردکها در حکومت داري جوره ورقيب نه دارند ؟؟؟