به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

کوبا: پرونده سیاه آمریکا در آمریکای لاتین 

فرستنده: حسین تلاش

به بهانه سفر «بلینکن» به آمریکای لاتین

مداخله، کودتا و چپاول منابع کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب توسط دولت‌ های آمریکا در ادوار مختلف آنچنان تلخ و تاریک در حافظه تاریخی مردم این منطقه حک شده است که سفر وزیر خارجه آمریکا به کاستاریکا با ادعای رسیدگی به بحران مهاجرت نتوانسته خیال ناراحت گروه‌ های مردم را آسوده کند.

به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، همزمان با عزم آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای سفر به کاستاریکا، سازمان «لوئیسا گونزالس» متشکل از فعالان زن کاستاریکا در بیانیه ای ضمن هشدار از سفر بلینکن به این کشور اعلام کرد: تاریخ آمریکای لاتین و کارائیب واقعیت بیرحمانه ‌ای را به ما نشان داده است. ما به عنوان زنان کاستاریکا، به شدت نگران هرگونه مداخله ونقض حاکمیت مردم هستیم. 

در متن این بیانیه آمده است: ما به دیدار وزیر امور خارجه آمریکا که در روز های آغازین روی کارآمدن، از اسرائیل برای تداوم نسل ‌کشی در فلسطین، اعلام حمایت کرد، به دیده تردید و سرشار از نگرانی می‌ نگریم.

این انجمن همچنین تصریح کرد: ما کاملا هوشیار هستیم تا این دیدار به نشانه حمله و هجوم به میهن بزرگ ما به ویژه علیه کشورهایی همچون بولیوی، نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا نباشد.

این نهاد غیر دولتی فمنیستی ضمن تاکید به دولت کاستاریکا برای تامل در سیاست بین‌المللی خود و جلوگیری از مشارکت در اقدامات نفرت ‌انگیز و خشونت ‌آمیز، از رئیس ‌جمهوری خواست تا مخالفت خود علیه کشتارها در کلمبیا و فلسطین را ابراز کند.

به گفته خوان رامون کینتانا، مشاور ارشد اوو مورالس رئیس ‌جمهوری سابق بولیوی، درسی که کودتا به عنوان زشت ‌ترین راهکار سلطه غیر قانونی بر کشور خارجی برای ساکنین آمریکای لاتین و کارائیب داشته است اینکه نباید حتی برای لحظه ای از توطئه های بی ثبات کننده آمریکا غافل شد. «چه گوارا» نیز معتقد بود «حتی برای لحظه ای نباید به امپراطوری اعتماد کرد» و این باید به عنوان یک اصل سیاسی اساسی اعمال شود. لحظه ای غفلت، کاستن از مراقبت‌ها در برابر بزرگترین دشمن مردم ما واعتماد و باور به راستی و درستی اقدامات آن‌ ها، هزینه سنگینی خواهد داشت.

«فرانسیسکو کارابایو» استاد دانشگاه گلد اسمیت انگلیس معتقد است، تاریخ پیچیده اقدامات مداخله  جویانه ی واشنگتن علیه آمریکای لاتین سبب شده تا کمک‌های آمریکا به این منطقه نیز به دیده تردید نگریسته شود. انتقادی که دولت ‌های چپگرا و مترقی آمریکای لاتین همواره بر آن اصرار داشته اند. 

با گذشت بیش از چهار ماه از روی کارآمدن دولت جدید آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور امروز سه شنبه برای نخستین بار راهی آمریکای لاتین خواهد شد. به گزارش خبرگزاری افه، بلینکن در این اقامت دو روزه به مقصد کاستاریکا با مقام‌ های کشورهای آمریکای مرکزی و مکزیک پیرامون مسائلی از جمله مهاجرت و بهبود همکاری ‌ها دیدار و گفت ‌وگو خواهد کرد.

کامالا هریس معاون ریاست جمهوری آمریکا نیز در چارچوب نخستین سفر بین‌المللی خود، هفتم و هشتم ژوئن (۱۷ و ۱۸ خرداد) از گواتمالا و مکزیک بازدید خواهد کرد. بررسی توقف ورود مهاجران از مثلث شمالی آمریکای مرکزی از جمله علل انجام این سفر خواهد بود. اکثریت مهاجران غیرقانونی که با عبور از مرز های جنوبی ایالات متحده وارد این کشور می ‌شوند از سه کشور السالوادور، گواتمالا و هندوراس هستند که سبب شده تا این «مثلث شمالی» آمریکای مرکزی مورد توجه دولت بایدن قرار گیرد.

منطقه آمریکای لاتین زمانی به عنوان حیاط خلوت آمریکا محسوب می ‌شد؛ اما امروز برخی دولت‌ های این منطقه از جمله کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه به دلیل سیاست‌ های ضد استکباری، به چالش جدی برای پیشبرد سیاست‌ های توسعه طلبانه واشنگتن در آمریکای لاتین تبدیل شده ‌اند.

از طرفی افزایش حضور کشورهایی همچون چین و روسیه در آمریکای لاتین، تقویت روابط متحدان استراتژیک همچون ونزوئلا و ایران، سیاست‌ های ضد مهاجران لاتین تبار، تقویت روحیه ضد آمریکایی و استکبارستیزی کشورهای چپگرا، زنگ خطرها از خدشه بر امنیت و تضعیف دامنه سلطه آمریکا را برای دولتمردان دموکرات کاخ سفید به صدا درآورده درآورده است.

بایدن که با سودای تغییر جایگاه آمریکای دونالد ترامپ در عرصه جهان روی کارآمد٬ اما اصرار تازه واشنگتن برای حفظ نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم نشان داد که دولت بایدن نیز دست‌ کم در مسئله این جزیره آمریکای لاتین، برنامه ای برای احیای رویکرد دوران باراک اوبا نداشته و در این مسئله از اقدامات همتای سلفش پیروی می ‌کند.

در مسئله ونزوئلا نیز طبق اذعان وزیر خارجه آمریکا، واشنگتن با مشارکت شرکایش در آمریکای لاتین به حفظ فشار بر دولت نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا ادامه می ‌دهد.

با این حال بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی «کونِکتاس»، دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، معضلات گوناگونی را به روی آمریکای لاتین گشود؛ از سیل غیرقابل کنترل مهاجرت و فساد تا نقض گسترده حقوق بشر و حتی حضور چین و روسیه که دورنمایی پیچیده را برای جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا به تصویر می ‌کشد. شرایط پیچیده ای که میزان آمادگی دولت بایدن برای مواجهه با مشکلات جدی منطقه به رغم درگیری‌ های داخلی آمریکا را به چالش می ‌کشد.

پایان