ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

«
»

چهار گزارش سیاسی٬ نظامی واقتصادی از جهان در یک بسته 

تهیه و تنظیم: حسین تلاش

(1)

طرح روسیه برای همکاری نظامی در حیاط خلوت واشنگتن

04.02.22

منبع: ایرنا

روسیه گسترش همکاری‌ها با کشورهای آمریکای لاتین را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است به گونه‌ای که سفیر این کشور در نیکاراگوئه اعلام کرد مسکو همکاری‌های نظامی با ماناگوآ را توسعه می ‌دهد.
به گزارش ایرنا، الکساندر خوخولیکوف سفیر روسیه در نیکاراگوئه روز جمعه در گفت و گو با ریانووستی، در دفاع از همکاری ‌های نظامی کشورش با نیکاراگوئه گفت: قوانین نیکاراگوئه، اجازه حضور نظامیان برخی کشورها ازجمله روسیه در خاک این کشور به منظور تبادل تجربیات و برگزاری رزمایش‌های مشترک و مبارزه با جرایم را می‌دهد. 
وی افزود: دولت ساندینیست نیکاراگوئه هر ساله قوانینی را در مورد حضور نظامیان خارجی در خاک این کشور تصویب می‌کند که حضور نظامیان خارجی یا استفاده از خاک نیکاراگوئه برای سفر به کشورهای دیگر را ممکن می ‌سازد.
سفیر روسیه تصریح کرد: مستشاران و متخصصان نظامی روسیه بطور آشکارا و قانونی در نیکاراگوئه حضور دارند و ناوها و هواپیما های نظامی روسیه در صورت لزوم برای ماموریت‌ های نظامی به این کشور اعزام می شوند.
خوخولیکوف با تاکید بر اینکه همکاری‌های روسیه با نیکاراگوئه در عرصه‌های نظامی علیه کشور ثالث هدف‌گیری نشده است، خاطرنشان کرد: گسترش همکاریهای روسیه و نیکاراگوئه در همه عرصه ها ازجمله نظامی مطابق برنامه صورت می گیرد و به تشدید تنش ها که غرب علیه روسیه دامن می زند، هیچ ارتباطی ندارد.
به گفته وی، تصمیم گیری در مورد گسترش همکاریهای روسیه و نیکاراگوئه در عرصه نظامی، حق انحصاری دو کشور است. 
روسیه با کشورهای آمریکای لاتین که آمریکا حیاط خلوت خود می داند، همکاری می کند و با بسیاری از کشورهای این منطقه در حوزه نظامی روابط گسترده دارد.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز به تازگی در پاسخ به فشارهای آمریکا، امکان استقرار تسلیحات موشکی روسی در کشورهای ونزوئلا و کوبا را بعید ندانست.

——

)2(

ضربه جانانه به آمریکا: پکن از درخواست مسکو برای پایان دادن به گسترش ناتو به سمت شرق حمایت می کند

منبع: مجله هفته

پکن از درخواست مسکو برای پایان دادن به گسترش ناتو به سمت شرق حمایت می کند.

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی‌اش، در بحبوحه تشدید مناقشه بین مسکو و بلوک نظامی ناتو تحت رهبری ایالات متحده در شرق اروپا اعلام کردند که آنها در کنار بسیاری از دیگر کشورهای جهان از ناتو میخواهند برنامه ‌های توسعه خود را متوقف کند و از ادامه ذهنیت «جنگ سرد» اجتناب کند.

 پس از دیدار رهبران دو کشور در روز جمعه در پکن، پیش از افتتاحیه المپیک زمستانی، کرملین متن بیانیه ای را منتشر کرد که مورد توافق طرفین قرار گرفت وخواستار گفتگو برای کاهش تنش شد.

 در این بیانیه آمده است: «طرف‌ها با گسترش بیشتر ناتو مخالف هستند واز اتحاد آتلانتیک شمالی می‌ خواهند که از رویکرد های ایدئولوژیک دوران جنگ سرد فاصله بگیرد». علاوه بر این، از این بلوک خواسته شده است که «به حاکمیت، امنیت، منافع سایر کشورها وتنوع مسیرهای تمدنی و فرهنگی- تاریخی آنها احترام بگذارد و با توسعه صلح آمیز سایر دولت ها به طور عینی و منصفانه رفتار کند».

 دو کشور همچنین بر لزوم همکاری بین دولت‌ های سراسر جهان در مواجهه با چالش ‌های ناشی از جهانی شدن سریع اقتصادی، تحولات سیاسی و بیماری همه ‌گیری که همچنان میلیون‌ ها نفر را تهدید می‌کند و امنیت بین‌المللی را تحت فشار قرار می‌دهد، تاکید کردند.

 آنها از رهبران جهان خواستند «گفتگو واعتماد متقابل را تقویت کنند، همکاری را عمیق تر کنند واز ارزش های جهانی انسانی مانند صلح، رشد، برابری، عدالت، دموکراسی و آزادی دفاع کنند.»

دیدار پوتین و شی، اولین دیدار رو در رو دیپلماتیک با رهبر چین از زمان شیوع همه ‌گیری ویروس کرونا می ‌باشد، این دیدار بگونه سمبولیک در بحبوحه هشدارهای رهبران غربی مبنی بر برنامه ‌ریزی مسکو برای تهاجم به همسایه اوکراین و گزارش‌ هایی مبنی بر افزایش نیرو ها در نزدیکی مرز این کشور و همچنین تمرینات نظامی مشترک در مقیاس بزرگ در بلاروس انجام شد.

مسکو همواره هرگونه قصد تهاجم به اوکراین یا هر کشور دیگری را رد کرده و خواستار تضمین‌های امنیتی کتبی برای محدود کردن گسترش ناتو، بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده، به اوکراین و گرجستان است که ضمانتی برای عدم عضویت این دو کشور در پیمان نظامی ناتو باشد.  این هفته، اسنادی از روزنامه اسپانیایی ال پایس به بیرون درز کرد که نشان می داد واشنگتن رسما چنین توافقی را رد کرده است اما اقدامات دیگری را برای افزایش شفافیت نظامی بین دو طرف پیشنهاد کرده است.

 پوتین قبلاً گوشزد کرده بود در صورت لزوم روسیه برای تضمین امنیت کشورش دست به «اقدامات فنی- نظامی» نامشخصی خواهد زد.

رئیس جمهوری روسیه در دیدار با همتای چینی خود پیشنهاد داد کشورش سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از خاور دور به چین عرضه کند.

رئیس جمهوری روسیه در مورد همکاری بین نهاد ها و ساختارهای دو کشور، به تعامل در زمینه‌ های مختلف اقتصادی از جمله فناوری پیشرفته و دستور کار سبز در ارتباط با انتقال به انواع جدید انرژی اشاره و در عین حال تاکید کرد: ما انواع انرژی سنتی را نیز فراموش نمی ‌کنیم.

به گفته پوتین، روابط روسیه و چین ویژگی بی‌سابقه ای پیدا کرده است، کشورها از توسعه یکدیگر حمایت می کنند.

رئیس جمهور روسیه همچنین ابراز اطمینان کرد که مسکو و پکن «قطعا» به گردش تجاری دوجانبه ۲۰۰ میلیارد دلاری دست خواهند یافت.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز در این دیدار گفت که چین و روسیه از تلاش ها برای حفاظت از منافع اساسی خود در جهان حمایت می کنند.

در این دیدار سران دو کشور درباره بررسی همه جانبه موضوعات کلیدی دوجانبه، منطقه ای و جهانی گفت و گو کردند.

همانطور که یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه قبلاً گفته بود، پوتین و جین پینگ یک بسته حاوی ۱۵ سند را امضا خواهند کرد. همچنین این دو سیاستمدار، بیانیه‌ای مشترک در رابطه با «دیدگاه ‌های روسیه و چین درباره مهم‌ ترین مشکلات جهان» منتشر خواهند کرد.

—-

(3)

پهپاد ‌های ایرانی در ونزوئلا مستقر شدند

04.02.22 

به گزارش راشاتودی، بر اساس گزارش مرکز تنظیم کننده دفاعی اسرائیل آلما، ایران دست به افزایش حضور نظامی خود در ونزوئلا زده است. بر این اساس گزارش استقرار هواپیما های پهپاد (بدون سرنشین) در محدوده آمریکای شمالی برای بازدارندگی حمله نظامی ایالات متحده به ونزوئلا آغاز شده است.

بر اساس ادعای این گزارش٬ ایران هم به ارسال این پهپاد ها و هم به تولید آن در این کشور می پردازد. مرکز نظارت دفاعی اسرائیل مدعی است اولین مدل از هواپیماهای بدون سرنشین در مرزهای ونزوئلا مستقر شده اند. این منطقه از ونزوئلا تا شهر میامی آمریکا ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

بنابر ادعای موسسه اسرائیلی، پهپاد های ایرانی در ونزوئلا «هزاران سامانه بدون سرنشین هستند که برای جمع ‌آوری اطلاعات و حمله به اهداف زمینی یا هوایی، چه از طریق پرتاب موشک و بمب؛ و چه با استفاده از حمله انتحاری یا انفجاری طراحی شده‌اند».
سرگرد بازنشسته اسرائیلی تال بیری مدیر مرکز تحقیقات آلما به سندیکای خبری یهود گفت که گزارش ورود پهپاد های ایرانی به نیمکره غربی٬ موضوعی را که کمتر تا به حال مورد توجه قرار گرفته است٬ برجسته می ‌کند:

این موضوع این است که ایرانی ها در نظر دارد از ونزوئلا به عنوان یک پایگاه به گروه٬ برای فعالیت های ضد آمریکایی در آینده استفاده کنند. به نظر این سرگرد اسرائیلی حتی اگر ایران هیچ اقدامی در این منطقه بر علیه آمریکا دست نزند٬ حضور صرف پهپاد های ایرانی در ونزوئلا٬ تهدیدی برای آمریکا است. به نظر می ‌رسد جمهوری اسلامی معتقد است که چنین حضوری به بازدارندگی واشنگتن کمک می ‌کند و باعث می ‌شود آمریکا قبل از اقدام نظامی علیه ایران درباره عملی که می ‌خواهد انجام بدهد٬ «دوباره فکر کند».



ایران در سال های اخیر از چندین هواپیمای بدون سرنشین با برد حدود ۲۰۰۰ کیلومتر رونمایی کرده است که به راحتی می توانند مسیر هوایی ونزوئلا تا ایالت فلوریدای آمریکا را طی کنند.  
به گفته بیری، منطقی است که فرض کنیم سپاه٬ پرسنلی در ونزوئلا دارد که ممکن است مشاوران نظامی یا فنی باشند. وی در ادامه گفت:
«ما از این موضوع مطلعیم که تاسیسات تولید پهپاد های ایرانی مهاجر ۶، در ونزوئلا ظاهراً برای مصارف داخلی، ایجاد شده است.»
به ادعای مرکز آلما٬ این پهپاد ها شامل ۴۸ مدل پهپاد ایرانی می ‌شود که در حال حاضر در حال بهره برداری هستند و برخی هنوز در مرحله برنامه ریزی و آزمایش هستند.
بر این اساس، ایران نه تنها «زرادخانه رو به رشدی از هواپیما های بدون سرنشین پیشرفته (پهپاد) را در قلمرو خود تولید میکند و در اختیار دارد، بلکه «متحدان مختلف خود را نیز از این طریق به میزان فزاینده‌ای مورد حمایت قرار میدهد و از چنین قابلیت‌  هایی برخوردار است».
ایران که تحت تحریم ‌های واردات و صادرات ایالات متحده آمریکا {و متحدینش – فرستنده} قرار دارد ، با کمک جاسوسان در آمریکا که فناوری ‌های مورد نیاز برای توسعه جدید ترین پهپاد های خود را به دست می ‌آورند و در اختیار مجموعه نظامی ایران قرار میدهد، سپس آن ‌ها این پهپاد ها را با فناوری‌ های بومی توسعه بیشتر میدهند و سامانه‌ های پهپادی جدیدی را تولید می ‌کند.
به عنوان مثال، وزارت دادگستری ایالات متحده تنها پنجشنبه گذشته گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه مردی اصالتاً بریتانیایی در دادگاه فدرال در واشنگتن دی سی اعتراف کرد که دست به تلاش برای صادرات یک سیستم دفاعی مایکروویو و ضد پهپاد آمریکایی٬ بدون دریافت مجوز لازم از اداره کنترل دارایی ‌های خارجی وزارت خزانه ‌داری آمریکا که مسئول تحریم ها می باشد٬ به ایران کرده است.  
این واقعیت تهدیدی جدی برای امنیت هوانوردی ایالات متحده است که ایران پهپاد هایی را در ونزوئلا مستقر کرده است که می ‌توانند به اهدافی در ایالت فلوریدا آمریکا برسند. اخیرا انیمیشن ویدیویی در وب ‌سایت رسمی رهبر ایران علی خامنه‌ای منتشر شده است، این ویدئو حمله پهپادی به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را تصویر میکند که در خانه خود در مار-آ-لاگو فلوریدا در حال بازی گلف است.
از زمانی که {دونالد ترامپ – فرستنده} دو سال پیش دستور ترور سردار قاسم سلیمانی را صادر کرد، ایران بارها {این} رئیس جمهور سابق آمریکا را به مرگ تهدید کرده است. با این حال، تهدید ها در گذشته جدی گرفته نشده است، زیرا تقریباً غیرممکن تلقی می شد که ایران بتواند به یک هدف بالقوه در ایالات متحده دست یابد. با این حال، این وضعیت با استقرار و تولید پهپاد های ایرانی در ونزوئلا متحد ایران تغییر کرده است.
ونزوئلا و ایران هر دو تحت تحریم ‌های شدیدی قرار دارند که به اقتصاد این کشورها آسیب می ‌زند. بدهی های زیاد در سازمان ملل باعث شد تا این دو کشور حق رای خود در سازمان ملل را هفته گذشته از دست بدهند. (لازم به یادآوری است که ایران و ونزوئلا توان پرداخت بدهی های خود به سازمان ملل را دارند؛ اما تحریم ‌های آمریکا مانع پرداخت این بدهی‌ ها شده است. بدهی ایران توسط بخشی از طلبکاری پول نفت صادراتی ایران به کره جنوبی توسط این کشور به سازمان ملل پرداخته شد و ایران دوباره حق رای خود را به دست آورد – مترجم). برای دور زدن برخی تحریم های آمریکا، ایران و ونزوئلا مسیرهای تجاری ویژه خود با یکدیگر را ایجاد کرده اند. تصاویر منتشر شده توسط مجله خبری آسوشیتد نیوز در روز سه شنبه نشان می دهد که چگونه ابر نفتکش استارلا با پرچم ایران در بندری در ونزوئلا پهلو می گیرد که حامل بیش از دو میلیون بشکه میعانات گازی (*) برای ونزوئلا است.  
به نظر می رسد محموله میعانات گازی که بوسیله نفتکش استارلا به ونزوئلا ارسال شده است. اولین محموله نفتی دریافتی این کشور از ایران در سال ۲۰۲۲ باشد. نمایندگی ایران به درخواست سازمان ملل برای توضیحات در مورد صادرات نفتی به ونزوئلا پاسخی نداد.
در بحبوحه کمپین تحریم ‌های آمریکا، ایران که روابط نزدیکی با نیکلاس مادورو، رئیس‌ جمهور ونزوئلا دارد، به ارسال بنزین و سایر محصولات به این کشور ادامه داده است. پیوندهای بین دو کشور که در نتیجه تحریم‌های اعمال شده بر دچار تورو می‌لاشند قوی‌تر شده است، که این همچنین میتواند به معنای مشارکت نظامی بیشتر آنها نیز تلقی شود. که این همکاری می ‌تواند در درازمدت تهدیدی برای ایالات متحده باشد.

—–

(*) – میعانات گاز (Condensate)، شامل ترکیبات سنگین تر از بوتان است که در شرایط آتمسفر دارای حالت مایع می باشد. این ترکیبات با ارزش٬ پس از تثبیت فشار بخار و تنظیم نقطه ی شبنم٬ به مخازن انتقال یافته و پس از ذخیره سازی٬ به بازارهای جهانی عرضه می گردد. {توضیح از فرستنده}

—-

(4)

آمریکا به دنبال فرصت های گازی اروپا

03.02.2022

بحران جهانی گاز و افزایش سرسام‌‌‌ آور قیمت‌ ها در اروپا و آسیا، پایه‌‌‌ های احیای پروژه‌‌‌ های جدید صادرات گاز طبیعی مایع- (**) (LNG) را در سراسر جهان ایجاد می‌ کند، اما آمریکایی‌‌‌ ها در این میان موقعیت ویژه‌ ای دارند.

آمریکا به دنبال فرصت های گازی اروپا

به گزارش آژانس رویداد های مهم نفت و انرژی «رویداد های نفت ما»٬ بحران جهانی گاز و افزایش سرسام‌‌‌ آور قیمت‌ ها در اروپا و آسیا، پایه‌‌‌ های احیای پروژه‌‌‌ های جدید صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) را در سراسر جهان ایجاد می‌ کند، اما آمریکایی‌‌‌ ها در این میان موقعیت ویژه‌ ای دارند.
به گزارش اویل ‌پرایس، شرکت‌ های حوزه نفت و گاز آمریکا که امکان تولید گاز طبیعی از منابع عظیم با هزینه بسیار پایین را دارند، به دنبال کسب سودهای چشمگیر از طریق بازار داغ ال.‌‌‌ان.‌‌‌جی هستند. تولیدکنندگان آمریکایی امیدوارند بتوانند از فرصت ایجاد شده در نتیجه بحران انرژی در اروپا، قرارداد های بلند مدتی را در زمینه تامین گاز طبیعی مایع با مشتریان خود، به ‌ویژه در منطقه شرق آسیا به امضا برسانند.
سال گذشته شرکت ‌های آمریکایی با چینی‌‌‌ ها قرارداد های تامین ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی بلند مدت چشمگیری را امضا کردند که تامین ‌‌‌کنندگان آمریکایی را به همکاری‌‌‌های مشابه بیشتری ترغیب کرده است. از سوی دیگر تامین مالی پروژه‌‌‌های گاز طبیعی مایع برای شرکت‌ های آمریکایی در ماه‌‌‌ های اخیر و با بالا گرفتن بحران و افزایش قیمت‌ها بسیار تسهیل شده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با ادامه روند کنونی، آمریکایی ‌‌‌ها برنده بزرگ بحران گازی که جهان را درنوردیده است، خواهند بود.

آمریکا پرچمدار ال.‌‌‌ان.‌‌‌جی جهان می ‌شود؟

به گزارش اویل‌ پرایس، وقفه تقریبا سه ‌ساله در پروژه‌‌‌ های صادرات ال.‌‌‌ان.‌‌‌جی در آمریکا، قیمت بالای گاز طبیعی در سطح جهان، پایین بودن سطح ذخیره‌‌‌سازی گاز اروپا و رشد مداوم تقاضای گاز در آسیا می ‌‌‌تواند مشوق امضای قراردادهای بلند مدت انتقال گاز ال.‌‌‌ان.‌‌‌جی آمریکا به مقاصد بین‌المللی باشد. چنین معاملاتی تعهدات تامین از طریق پروژه ‌‌‌های ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی را می‌‌‌تواند برای چند دهه تضمین کند و به سرمایه‌گذاران نیز نشان می‌دهد که به ‌‌‌رغم مخالفت‌‌‌ های شدید با سوخت‌‌‌ های فسیلی مانند گاز طبیعی، صادرکنندگان می‌‌‌توانند با فروش گاز به مناطق محروم از انرژی، سودهای چشمگیری به دست آورند.
طبق گفته تحلیلگران و متخصصان صنعت انرژی، چند پروژه ال‌‌‌.ان.‌‌‌جی آمریکایی امیدوارند امسال به سمت تصمیمات سرمایه ‌گذاری نهایی(FID)  حرکت کنند و دست‌‌‌ کم سه ‌پروژه شانس خوبی برای انجام این کار دارند. ایالات ‌متحده به ‌زودی در سال ‌جاری، بزرگ ‌ترین ظرفیت صادراتی گاز مایع طبیعی جهان را در اختیار خواهد داشت و از ظرفیت غول ‌‌‌های صادراتی ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی مانند استرالیا و قطر پیشی خواهد گرفت. حتی اگر پروژه‌‌‌های بیشتری بتوانند تامین مالی موردنیاز خود برای توسعه را دریافت کنند، آمریکا می‌‌‌تواند در سال‌ های آینده باز هم ظرفیت خود را برای صادرات به سراسر جهان افزایش دهد.
بحران کنونی گاز در اروپا، فرصتی برای توسعه ‌‌‌دهندگان ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی در آمریکا محسوب می‌شود؛ زیرا این بحران نشان داد برخلاف برخی دیدگاه‌‌‌ها، تقاضای گاز قرار نیست از بین برود یا حتی کاهش یابد و با وجود افزایش ظرفیت انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، همچنان روند رو به رشد و انعطاف‌‌‌پذیر خود را به‌ویژه در آسیا ادامه می‌دهد.

جذابیت قراردادهای بلند مدت

تحلیلگران می‌‌‌گویند با نوسانات و افزایش قیمت ‌های معاملات نقدی ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی، خریداران بیشتری به دنبال بستن قراردادهای بلند مدت هستند. قراردادهای بلندمدت یکی از کلیدی ‌‌‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تامین مالی پروژه‌‌‌ها و رسیدن به تصمیمات سرمایه ‌گذاری نهایی است. از سوی دیگر انتظار می ‌رود تقاضای جهانی گاز با وجود شرایطی که برای انتقال انرژی از سوخت‌‌‌ های فسیلی به تجدید پذیرها مطرح شده، همچنان انعطاف‌‌‌ پذیر باقی بماند. منطقی بودن استفاده از گاز در آسیا که منطقه مصرف‌کننده کلیدی محسوب می‌شود، همچنان قوی خواهد بود؛ چرا که این کشورها در دورانی که بحران انرژی کنونی فروکش کند، به انتقال منبع انرژی خود از زغال‌ سنگ به گاز طبیعی ادامه خواهند داد.
والری چاو، رئیس بخش تحقیقات گاز و ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی آسیا- اقیانوسیه در شرکت وود مکنزی (Wood Mackenzie) ماه گذشته در گزارشی اظهار کرد: «سال ۲۰۲۱ شاهد بازگشت فعالیت ‌‌‌های پیمانکاری و قراردادی به بالاترین سطح خود در پنج ‌سال گذشته بوده است. در این میان، ۸۵‌درصد قراردادهای امضاشده جهانی در بخش گاز مربوط به آسیا و بیشترین قراردادها نیز مربوط به چین بوده است.»
کریک پیرونگ، استاد امور مالی دانشگاه هیوستون و کارشناس بازارهای کالایی اخیرا در مصاحبه‌‌‌ای به خبرگزاری رویترز گفت: «پروژه ونچرگلوبال در لوئیزیانا، پروژه ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی شرکت تلوریان (Tellurian)  در منطقه دریفت ‌‌‌وود لوئیزیانا و تاسیسات صادراتی ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی چنیر انرژی در کورپوس ‌کریستی تگزاس، در صدر فهرست پروژه‌‌‌ های گاز طبیعی هستند که می ‌‌‌توانند به ‌زودی تاییدیه مالی دریافت کنند.»
گاوین تامپسون، نایب‌ رئیس بخش انرژی آسیا – اقیانوسیه در شرکت وود مکنزی، ماه دسامبر گفت که بازگشت قرارداد های بلند مدت تامین ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی و تقاضای سیری ‌ناپذیر آسیا برای گاز طبیعی، احتمالا چند پروژه کم‌هزینه را برای حرکت به سمت توسعه و تکمیل در سال ۲۰۲۲ سوق خواهد داد. شرکت وودمکنزی می ‌‌‌گوید این پروژه‌‌‌ های کم‌هزینه شامل فاز سوم پروژه کورپوس کریستی شرکت چنیر انرژی و پروژه پلاکومینس شرکت ونچر گلوبال هستند.

بازگشت چین به عنوان مشتری بزرگ آمریکا

وارد کنندگان ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی چینی، پس از وقفه‌‌‌ای یک ‌ساله، واردات گاز طبیعی مایع با استفاده از قرارداد های بلند مدت از شرکت ‌های انرژی آمریکایی را از سر گرفته‌‌‌اند. این در حالی است که در اوج جنگ تجاری میان چین و ایالات ‌متحده در سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی، واردات گاز از آمریکا به صفر رسیده بود. در میانه جنگ تجاری آمریکای تحت رهبری ترامپ و چین تحت رهبری شی‌ جین پینگ، در فاصله میان مارچ ۲۰۱۹ تا فبروری ۲۰۲۰ تمام صادرات گاز آمریکا به چین متوقف شده بود.
صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا به چین اواخر سال ۲۰۲۰ از سر گرفته شد و روند رو به رشدی را آغاز کرد که طبق داده‌‌‌ های ارائه ‌شده اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده، در ماه آگوست ۲۰۲۱ به بالاترین سطح خود در تاریخ رسید. آخرین گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) که اوایل ماه جنوری ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان می‌ دهد در ماه نوامبر ۲۰۲۱، چین به ‌تنهایی بزرگ ‌ترین دریافت ‌کننده محمول ه‌‌‌های صادراتی ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی ایالات‌ متحده بوده است. 

در پایان سال ۲۰۲۱، شرکت‌های چینی قراردادهای بلند مدت گاز طبیعی مایع را با تامین ‌کنندگان آمریکایی امضا کردند.
قرارداد شرکت آمریکایی چنیر انرژی (Cheniere Energy)  با سینوکم گروپ چین (Sinochem Group) و همچنین قراردادی که میان شرکت ونچر گلوبال ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی (Venture Global LNG) و شرکت سینوپک (Sinopec)  به امضا رسید، از جمله همکاری‌‌‌ های تازه چین با تامین ‌‌‌کنندگان آمریکایی است. شرکت ونچر گلوبال درباره این قرارداد گفته است، همکاری با سینوپک، بزرگ‌ ترین قرارداد تامین ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی است که تاکنون از سوی یک شرکت آمریکایی به امضا رسیده و صادرات ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی ایالات ‌متحده به چین را دوبرابر خواهد کرد.

توسعه صادرات ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی و موقعیت آمریکایی ‌‌‌ها

وود مکنزی در گزارش چشم‌‌‌ انداز سال ۲۰۲۲ خود به افزایش تحرکات مرتبط با پروژه‌‌‌ های گاز طبیعی مایع اشاره کرده و گفته است: «با توجه به اینکه انتظار می‌رود قیمت ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی از نظر ساختاری بالاتر باشد و شاخص نفتی مرتبط با تعیین بهای آن نیز در حال افزایش است، تحرکات زیادی در پشت پروژه‌‌‌های جدید ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی به چشم می‌‌خورد.»این شرکت مشاوره انتظار دارد تعیین‌تکلیف افزوده شدن سالانه ۷۹میلیون تن ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی به بازار جهانی، به نتیجه تصمیمات سرمایه ‌گذاری نهایی طی دو سال آتی بستگی داشته باشد.
وودمکنزی همچنین می ‌‌‌گوید، انتظار می ‌رود پروژه ‌‌‌های آمریکایی با گرفتن تاییدیه‌‌‌ های مالی ۳۳میلیون تنی در سال این ظرفیت را به خود اختصاص دهند و در جهان پیشتازی کنند. روسیه با افزایش ظرفیت احتمالی ۲۰میلیون تن در سال و قطر با رشد ظرفیت ۱۶میلیون تن در سال در رتبه ‌‌‌های دوم و سوم قرار دارند.

 شریف سوکی، مدیرعامل شرکت تلوریان، ماه گذشته اظهار کرد قیمت‌ های جهانی گاز نشان می ‌دهد که ما در آغاز کمبود ساختاری گاز طبیعی در سطح جهان هستیم و این کمبود ساختاری می ‌‌‌تواند تا یک ‌دهه طول بکشد. وی در ادامه با اشاره به فرصت آمریکا، افزود: «آمریکا می ‌‌‌تواند گاز ارزان ‌قیمتی را تولید کند که به ‌شدت در سطح جهانی مورد نیاز است.»
سوکی همچنین به تغییر رویکرد مثبت بانک ‌های سرمایه ‌گذاری در زمینه تامین مالی این پروژه ‌‌‌ها اشاره کرد و گفت: «بانک ‌ها بالاخره متوجه شدند که این مساله یک بحران وجودی در سراسر دنیاست. نهادهای مالی در زمینه تامین مالی پروژه ‌‌‌های ال.‌‌‌ان‌‌‌.جی موضع خود را نسبت به ۶ماه گذشته به شکل چشمگیری تغییر داده‌‌‌اند که این امر عمدتا ناشی از عوامل بنیادی و شدت بحران در سطح جهانی است.»

 در این شرایط که بازار جهانی گاز با بحرانی بی ‌‌‌سابقه دست ‌وپنجه نرم می ‌کند، شرکت‌ های نفت و گاز آمریکایی و همچنین نهادهای مالی که وظیفه تامین مالی این پروژه‌‌‌ ها را بر عهده می ‌‌‌گیرند، از این بحران به عنوان حفاظی در برابر انتقادات مربوط به توجه به فرآیند ‌گذار از سوخت‌‌‌ های فسیلی به تجدید پذیرها و توسعه پروژه ‌‌‌های گازی استفاده می ‌کنند.
ضمن آنکه همچنان نقش گاز در فرآیند ‌گذار به انرژی ‌‌‌های پاک و نو نامشخص است و توسعه پروژه‌‌‌ های جدید در تضاد با توصیه ‌‌‌های نهاد هایی مانند آژانس بین‌المللی انرژی درباره عدم ‌سرمایه ‌گذاری و توسعه پروژه ‌‌‌های جدید سوخت فسیلی است. با این حال، بحران کنونی که دامن ‌‌‌گیر جهان شده، می ‌‌‌تواند فرصتی برای پروژه ‌‌‌های صادراتی ایالات‌ متحده و مباحث مربوط به قرارداد ها و تامین مالی آنها باشد و به نظر می ‌رسد شرکت‌ های آمریکایی به دنبال تسلط بیشتر بر این بازار خواهند بود که می ‌‌‌تواند در آینده‌‌‌ای نه‌چندان دور به اهرم ژئوپلیتیکی جدید آمریکا در جهان و بالاخص در شرق آسیا که از اهمیت ویژه‌‌‌ای برای آنها برخوردار است، تبدیل شود.
منبع: دنیای اقتصاد

—-

**))– گاز طبیعی مایع یا ال‌.ان.‌جی (Liquefied natural gas) LNG، به گاز طبیعیی گفته می ‌شود که موقتاً برای ذخیره‌سازی یا ترابری در حجم بسیار به حالت مایع تبدیل شده‌ است. {توضیح از فرستنده)

پایان