عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

چرا ایالات متحده آگاهانه و با اراده خود به داخل چاه جنگ افروزی میرود؟ 

منبع: نشریه ی هفته

ترتیب و ارسالي: حسین تلاش

اگر 10 سال دیگر به سال 2021 نگاه کنیم، احتمالاً دو رویداد برجسته خواهند شد.

اولین مورد، تحول در افغانستان است. ایالات متحده پس از استقرار 20 ساله نیروهای نظامی خود این کشور را با عجله ترک کرد و طالبان در افغانستان دوباره به قدرت رسید. جهان شاهد تحقیر یک ابرقدرت توسط گروه کوچکی از تندروها بود.

مورد دیگر بازگشت منگ وانجوئو، مدیر مالی هوآوی به چین است. در نتیجه تلاش های بی وقفه دولت چین، منگ که به طور خودسرانه توسط کانادا «به درخواست ایالات متحده» بازداشت شده بود پس از بیش از 1000 روز، سرانجام به خانه بازگشت.

این دو رویداد، اگرچه به ظاهر مستقل به نظر می رسند، به واقعیتی اشاره می کنند که ما در دهه گذشته بیش از حد با آن آشنا شده ایم: ایالات متحده با اکراه دکمه توقف جنگی را فشار می دهد که به طور یکجانبه به راه انداخته است، خواه جنگ آتشینی باشد که با ریختن خون یا خونریزی همراه باشد یا یک جنگ تجاری یا فنی که ظاهراً بر اساس دلایل قانونی صورت گرفته است.

همه اینها نشانه سقوط هژمونی تک قطبی آمریکا و پایان دورانی هستند که در آن ایالات متحده تنها ابرقدرت بوده است. فکر کردن به این موضوع گیج کننده است که چرا در حالی که ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم هرگز به پیروزی نظامی واقعی دیگری دست نیافته است، باز هم به درگیری های جدید دامن می زند؟! چرا ایالات متحده همچنان به درون چاه جنگ افروزی سقوط میکند؟


برای حفظ هژمونی

دلیل اول: ایالات متحده از دل جنگ‌ متولد شد، جنگ‌ های قبلی را پشت سر گذاشت و فعالانه جنگ ‌های دیگری را دنبال می‌ کند. از زمان تأسیس، اندازه و ظرفیت نیرو های نظامی خود را افزایش داده، ساختار و ابعاد دستگاه دولتی را تقویت کرده و دامنه و مرز های حکومت دولتی را از طریق اشکال مختلف جنگی گسترش داده است.

این روند خونین ملت سازی، تبدیل ایالات متحده از یک جمهوری فدرال به یک هژمون منطقه ای و در نهایت، به تنها ابرقدرت در جهان را تسریع کرده است. منصفانه است که بگوییم جنگ ها در مرکز هژمونی جهانی آمریکا قرار دارند. بدون انباشت سرمایه اولیه و رفتار تکانشی گسترده ناشی از جنگ طلبی، ایالات متحده کشوری که امروزه هست، نبود.

این جنگ‌ های داخلی و خارجی آمریکاست که تاریخ ملت‌ سازی و گسترش جهانی این کشور را تدوین کرده است. این موضوع نه تنها نحوه موجودیت امروزه ایالات متحده را تعریف کرده است، بلکه این کشور را در یک سیستم خود تداوم بخش جنگی محبوس میکند، به طوری که رابرت کاگان، محقق آمریکایی، ایالات متحده را به عنوان یک «ملت خطرناک» ستیزه جو٬ توصیف می کند. 

جیمی کارتر، رئیس ‌جمهور سابق ایالات متحده، در یک سخنرانی در سال 2019 به صراحت اعلام کرد که آمریکا «جنگ ‌طلب ترین ملت در تاریخ جهان» است.

همچنین این جنگ‌ ها و هژمونی‌ ها است که به «افسانه‌ ای» خیانت کرده‌ا ند که آمریکایی‌ ها به‌ طور مفصل به آن پرداخته‌ اند. همانطور که ویلیام جی نواک، استاد حقوق در دانشگاه میشیگان گفت، نخبگان آمریکایی برای مدت طولانی تلاش کرده اند تا تاریخ کشور را مانند افسانه‌ای از قدرت کنترل شده و حکومت محدود و داستانی باشکوه در مورد آزادی و دموکراسی بیان کنند، اما در این میان چشم خود را بر واقعیت تلخ مداخلات، تحمیل ها و تهاجمات آمریکا در سراسر جهان بسته است.

به عبارت دیگر، ایالات متحده با حرکت در جهت مخالف تصورات ملی اولیه خود٬ از یک دولت کوچک و پیگیر دموکراسی و لیبرال، خود را به کشوری همیشه در حال جنگ تبدیل کرده است. این کشور تلاش می کند «دموکراسی» به سبک آمریکایی را به عنوان یک الگوی جهانی در سطح جهان صادر کند و حتی دولت های دیگر کشورها را به نام دموکراسی سرنگون می کند که منجر به فجایع انسانی بی شماری می شود. این فقط برای یاد آوری این واقعیت به جهان است که توسعه ملی و موقعیت آمریکا به عنوان یک هژمون فقط بر اساس جنگ ها و تنها جنگ ساخته شده است.

برای بدست آوردن قدرت بیشتر


دلیل دوم: نظام سیاسی آمریکا توسط گروه های ذینفع نظامی – سیاسی جنگ محور کنترل می شود. عملیات قدرت سیاسی٬ بالفعل در ایالات متحده به ادامه وضعیت جنگی یا اضطراری بستگی دارد. چنین حکومتی هرگونه اقدام اجباری دولت را توجیه می کند و دور زدن کنگره و دیوان عالی و اعمال قدرت را برای رئیس جمهور آسان تر می کند.

قانون اساسی ایالات متحده به رئیس جمهور قدرت غالب برای اتخاذ تصمیمات دیپلماتیک و نظامی و این امتیاز را می دهد که در شرایط اضطراری قوانین را زیر پا بگذارد. در طول قرن گذشته، دولت ایالات متحده از بحران ها، جنگ ها و شرایط اضطراری به عنوان ابزاری برای به دست آوردن قدرت بیشتر استفاده کرده است. رئیس جمهور و گروه های ذینفع نظامی – سیاسی بیشترین بهره را برده اند.

در طول این فرآیند، هماهنگی بین کنگره و دیوان عالی با رئیس جمهور بر کنترل ها و تعادل ها غلبه می کند. در همین حال، نزاع‌ های حزبی تلخ هیچ کمکی به حل بحران‌ ها نمی‌کند، و رئیس‌ جمهور و گروه‌ های ذینفع نظامی -سیاسی او را به عیب‌ یاب نهایی تبدیل می‌ کند و به آنها قدرت بیشتری می ‌دهد.

محقق آمریکایی آرتور ام. شلزینگر جونیور خاطرنشان کرد که رئیس جمهور ایالات متحده به طور فزاینده ای قدرت سیاسی و نظامی غالب را به دست می گیرد و باعث ظهور یک پدیده سیاسی برجسته تر در کشور امروزی می شود که ریاست جمهوری امپراتوری نامیده می ‌شود. خطر بالقوه ایجاد شده توسط چنین قدرت کنترل نشده و نامتعادلی٬ یک نگرانی فزاینده برای آمریکایی ها است.

برای کسب منفعت

دلیل سوم: اقتصاد آمریکا به ابر ارابه مجتمع نظامی – صنعتی گره خورده است. از آغاز قرن بیستم، دور جنگ‌ های خارجی، کشور را به یک قدرت نظامی با بزرگترین تجهیزات جهان، پیشرفته ‌ترین فناوری‌ ها و تأثیر گذار ترین پیمان کاران دفاعی تبدیل کرده است.

صنایع نظامی عظیم نیروی محرکه اصلی رشد اقتصادی آمریکا است، به طوری که صنایع بالا دستی و پایین دستی آن تقریباً 40 درصد در تولید ناخالص ملی این کشور سهیم هستند. این امر همچنین ظهور یک گروه غول ‌پیکر ذینفع را تسهیل کرده است که بخش‌ های نظامی، سیاسی، سرمایه و دانشگاهی را در بر می‌ گیرد و اغلب سیاست‌ های داخلی و خارجی را دیکته می‌ کند و آن مجتمع نظامی – صنعتی است.

در این میان، سود حاصل از جنگ توسط شرکت های بزرگ به چنگ می آید. به گفته اندیشکده مستقل آمریکایی٬ مؤسسه اصلاحات سیاست امنیتی، پنج پیمانکار برتر دفاعی آمریکا، یعنی لاکهید مارتین، ریتون، جنرال داینامیکس، بوئینگ و نورث روپ گرومن، تنها 2.02 تریلیون دلار از جنگ افغانستان به جیب زده اند. این تنها بخش کوچکی از سود آنها در دو دهه گذشته است {تکیه از فرستنده}.

دانشگاه براون تخمین زد که عملیات نظامی پس از حمله 11 سپتامبر 6.4 تریلیون دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی هزینه داشت. بیشتر این پول به قیمت سرمایه گذاری در کالاهای عمومی داخلی و به خطر انداختن رفاه عمومی برای آمریکایی ها به پنج شرکت برتر دفاعی ایالات متحده رفت.

چنین توزیع نابرابر منافع٬ در نتیجه اعتراضات ضد جنگ پایان نخواهد یافت. درعوض، تمایل شرکت ‌های نظامی – صنعتی را برای کسب سود٬ غلغلک می ‌دهد و ایالات متحده را یا در باتلاق جنگ یا در آستانه یک درگیری جدید گرفتار می ‌کند.

یک ایالات متحده ی متخاصم هژمونی را به دست آورده است، اما شعورش را نیز از دست داده است: هنوز هم می تواند داستان های زیبایی بگوید، اما در نهایت به ارزش های خود خیانت می کند. پایه های ملت متزلزل شده است. در برخورد واقعیت با اصول سیاسی و آرمان های اجتماعی آمریکا، درگیری‌ ها، بحران های اجتماعی و حتی افول سیاسی بیشتری به دنبال خواهد داشت.

سیاست و اقتصاد آمریکا اکنون به ارابه جنگ بسته شده است. این بدان معناست که فقدان جنگ ‌ها و محرک‌ های خارجی، ایالات متحده را از ادغام نظام‌ های سیاسی و اقتصادی بی‌ انگیزه می ‌کند؛ و آن را بیشتر به باتلاق قطبی ‌سازی سیاسی می ‌کشاند و شتاب توسعه پایدار ملی را می ‌کاهد. این بهایی است که ایالات متحده باید برای بازی های نظامی خود بپردازد، واقعیتی که هیچ برنامه ای برای خروج از آن وجود ندارد.

—-

.China Radio International.CRI. All Rights Reserved ©

16A Shijingshan Road, Beijing, China. 100040

پایان