ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

میراث ۱۱ سپتامبر جنگ‌های بی‌پایان برای آمریکا بود

نیویورک– یک نویسنده و فعال ضد جنگ آمریکایی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: میراث حادثه ۱۱ سپتامبر، جنگ‌های بی‌پایان و پرهزینه‌ای بوده است که دود آن به چشم شهروندان آمریکا و دیگر کشورهای جهان رفته است.

نویسنده آمریکایی: میراث ۱۱ سپتامبر جنگ‌های بی‌پایان برای آمریکا بود

«دیوید سانسن» مدیر تارنمای«جهان ورای جنگ» روز پنج‌شنبه در گفتگوی اختصاصی با ایرنا درباره حملات یازدهم سپتامبر به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک، افزود: هزینه‌ای که در تمام این سال‌ها برای جنگ به اصطلاح علیه تروریسم انجام شد، می‌توانست صرف حل مشکلات داخل کشور و کسب خوشنامی برای آمریکا شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا با گذشت سال‌های طولانی از حملات ۱۱ سپتامبر و آغاز جنگ آمریکا با تروریسم، شاهد پدیده‌ای به نام داعش بوده‌ایم، اظهار کرد: زیرا که با بمباران، اشغال، یورش به خانه‌های مردم و کشتار هیچ وقت نمی‌توان به تروریسم پاسخ داد. نمی‌توان با کاربرد جنگ افزارهای ممنوعه و شکنجه زندانیان با خشونت مقابله کرد. این کارها خود خشونت‌زا بوده است.

در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مصادف با ۲۰ شهریور۱۳۸۰ ، ۹ عضو گروه تروریستی القاعده که اتباع سعودی بودند و از پشتیبانی مالی و فکری این رژیم هم برخوردار بودند، با ربایش ۲ فروند هواپیمای مسافربری، به ساختمان‌های بلند و ۲ قلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک کوبیدند که در اثر آن این ۲ ساختمان به طور کامل تخریب و گفته می‌شود هزاران نفر جان باختند.

گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع درارلینگتون در ویرجینیا زدند. هواپیمای چهارم اما در زمینی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، سرنگون شد.

واکنش ایالات متحده به این حملات، شروع جنگ با تروریسم با حمله به افغانستان و برکنار کردن طالبان از قدرت بود. هرچند که پس از حدود ۲۰ سال بار دیگر مذاکره با این گروه را آغاز کرده است.

این نویسنده آمریکایی تاکید کرد: از ابتدا اساس کار به گونه‌ای گذاشته شد که خشونت‌زا بود و با واکنش بمب‌گذاری و حملات انتحاری روبرو شد. ما همان سال ۲۰۰۴ که با این حملات در عراق روبرو شدیم باید از آن کشور خارج می‌شدیم اما با اقداماتی که آمریکا کرد، شاهد افزایش فعالیت‌های تروریستی بوده‌ایم.

سانسن با تاکید بر اینکه خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان همین امروز هم ممکن است، تصریح کرد: اوباما و خود ترامپ بارها قول خروج داده بودند. این کار پیچیده‌ای نیست و اگر این کار انجام شود، ولو اینکه یک بحران به وجود آید، پس از مدتی افغانستان از پس مشکلاتش بر خواهد آمد. تداوم حضور آمریکاست که چشم‌انداز پس از خروج را می‌تواند تیره‌تر کند.

وی خاطرنشان کرد: اما به دلیل منافع برخی جریان‌ها و سیاست رسانه‌های اصلی آمریکا و همین‌طور مسائل انتخاباتی داخلی از جمله کسب رای گروه‌های نژادپرست و نظامی‌گرا، سیاستمداران برای خارج شدن از افغانستان و عراق بهانه تراشی می‌کنند.

این فعال ضد جنگ افزود: مجموع عوامل ایدئولوژیک، رسانه‌ای، منافع مالی و حماقت سیاسی و تکبر دست به دست هم داده است که آمریکا درگیر جنگ‌های پرهزینه بماند.

سانسن درباره نقش رسانه‌های اصلی آمریکا در آغاز جنگ‌ها و توجیه ادامه حضور در آن چه بوده است، اظهار کرد: آنها بخش جدایی‌ناپذیر این جنگ‌ها بوده و هستند. بدون آنها، توجیه کردن و تبلیغات برای این جنگ‌ها عملی نمی‌شد.

وی یادآور شد: رسانه‌های اصلی آمریکا همچون نیویورک تایمز، واشنگتن پست و شبکه‌های مهم تلویزیونی بودند که این جنگ‌ها را زمینه‌سازی کردند. دروغ‌پردازی‌های این رسانه‌ها برای جنگ‌های آمریکا، در هماهنگی کامل با پنتاگون و  وزارت خارجه صورت می‌گیرد و نقش آنها کلیدی بوده است.

نویسنده چند کتاب درباره جنگ‌افروزی‌های آمریکا ادامه داد: برخی از این رسانه‌ها بعدها عذرخواهی رسمی کردند. از جمله نیویورک تایمز از پشتیبانی خود برای حمله و اشغال عراق عذرخواهی کرد اما دیگر دیر شده بود.

دیوید سانسن به عنوان یک فعال ضد جنگ در جامعه مدنی آمریکا شناخته می‌شود و تاکنون چند کتاب در نقد سیاست‌های جنگ‌افروزانه کاخ سفید منتشر کرده است که از جمله آن “زمانی که جهان جنگ را غیرقانونی کرد” است. وی هم اکنون مدیر تارنمای ضد جنگ «جهان ورای جنگ» است که با هدف افزایش آگاهی شهروندان آمریکایی درباره هزینه‌های انسانی و مالی سیاست‌های پنتاگون و کاخ سفید فعالیت می‌کند.