عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

فولکس واگن قورباغه ایی !

یک هیئت چهل نفره از قاتلان حکومت اسلامی ایران به وین رفت جهت مذاکره … انگار به دعواهای محله ایی رفتند … هیئت در بدو ورود مورد استقبال نمایندگان بورژوازی قرار گرفت …

هیئت فئودالهای مزبور به نمایندگان بورژوازی گفت زدیم دهن معترضان اصفهانی را با تفنگ ساچمه ای سرویس کردیم ، حالا چکار کنیم ؟

بورژوازی گفت فعلا برید سالن غذاخوری و خستگی درکنید ، خسته نباشید . دیپلماسی با قاتلهای فئودال حاکم در ایران همچنان بهترین رویکرد است . این مردم ایران کی یاد میگیرن اعتراض نکنند ؟ خشونت خوب نیست ؟

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه در تماسی تلفنی با ابراهیم رئیسی قاتل معروف گفت که حکومت اسلامی فئودال شماها باید به طور سازنده در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برجام شرکت کند. تا به همه خوش بگذره . کون لق مردم ایران !

نظام هم گفت ما از اولش با بمب هسته دار مخالف بودیم ، اون محسن فخری زاده نامرد میخواست یواشکی بمب هسته دار درست کنه … خلاصه گفته باشیم ما توافق میخوایم !

و همین تعامل با قاتلهای فئودال حاکم در ایران شرم آورترین برگ تاریخ بورژوازی است .

درجریان اعتراضات اصفهان که شعار رضا شاه روحت شاد ، بار دیگر تکرار شد ، گزارشی میخواندنم مبنی بر اینکه حکومت اسلامی در ایران ابتدا یک هئیت مذاکره کننده با معترضین میفرستد … در ذهنم گفتم چه پیشرفت کردند…ولی وقتی گزارش را تا آخر خواندم نظرم عوض شد . معمولا هیئت مذاکره باید شامل متخصصین آب و مهندسین مشکل مربوطه باشد .


اما هیئت ارسالی حکومت شامل نماینده ایی از سپاه یک راس آخوند ، یک نفر از نهی از منکر ، و چند راس لباس شخصی از وزارت اطلاعات …


خلاصه مذاکرات هم این بوده که هیئت اباعبدلله به معترضان گفته بروید خانه نماز باران بخوانید و معترضین قبول نمیکنند .


فرمان حمله بعد از این مذاکرات خفن صادر میشود …
 


یادمه از قدیم حکومت اسلامی در ایران اهل مذاکره بود ، منتها درکش از مذاکره با همه تاریخ بشر تفاوت داشت ، آنها مذاکره ایی را انجام میدهند و قبول دارند که درآخر فرمان بدهند چه بکنید … و گرنه در خارج ایران هم مذاکرات زیادی داشتند و دست آخر ساطورها را بیرون کشیدند . حالا از خارج ایران به داخل و شهر اصفهان رسیده است …

سیستم و حکومتی که از حل ابتدائی ترین نیازهای جامعه عاجز است ، هزار سال دیگر هم عمر کند هیچ راهی به جز سرکوب برای حل مشکلات ندارد … به جای فکری برای افزایش مصنوعی جمعییت ، اگر توان حل مشکلات اجتماعی را میداشتند نیازی به صدور قوانین مسخره افزایش جمعییت نبود…

معاون رئیسی : برای افزایش جمعییت باید عزل منی را جرم تعریف کرد …

نه اسکول خان ، برای افزایش جمعییت باید امید و نشاط به جامعه تزریق کرد و این کار در گرو استحاله یا چرخش کل نظام است . جمعیت و نسل جدید کار و مسکن و آزادی میخواهد و نه اینکه برای آب خوردنش هم گلوله بخورد !
 

فولکس واگن در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شد و در زمان خودش بهترین جهان صنعتی بود . حالا سازندگان همان فولکس در حال عرضه خودروهایی هستند با قابلییت هواپیما در زمین … سازندگان فولکس واگن زمان هیتلر حالا دنبال بازاری برای نوستالژی نیستند ، چون مطمئن هستند خبری نیست . فولکس واگن قورباغه ایی را امروز در موزه های شخصی میشود دید اما صرفا یک حس نوستالژیک دارد و نه بیشتر ! حالا عرصه رقابت صنعت و اقتصاد و ساختن بهترین ها است .

شعار رضا شاه روحت شاد هم همین سطح و عمق را دارد . جدای اینکه توسط چه کسی و چرا ابداع شد … ولی وزن سیاسی به طور مطلق ندارد . حداکثر همان نوستالژی زمان فولکس واگن قورباغه ایی است .

اصلا فرض کنیم دوران و عملکرد شخص رضاشاه یا پسرش بهترین دوران بود . ولی دیگر زمان به عقب برنمیگردد . جنگ جهانی دوم تکرار نمیشود و نشست سران قدرتهای جهانی در تهران … همه و همه فقط  یک حس نوستالژیک است و خبری از وزن سیاسی جدی مشخص نیست .

شعار رضا شاه روحت شاد ، اگر وزن سیاسی داشته باشد ، یعنی پرتاب قطعه ایی از گذشته تاریخ سیاسی ایران ، برای آینده ! اگر شدنی بود هنوز بشریت در جنگل بالای درخت بود و شاید هم آمیبها هنوز کف اقیانوس مشغول آمیب بازی بودند !

تنها مورد استثنایی تاریخ سیاسی بشر مربوط به ایران 1357 است که روحانییت مرتجع از گذشته به آینده جامعه پرتاب شد . این اتقاق و نارسایی فکری باعث حداقل 200 سال عقبگرد جامعه ایران شد . هیچ قدرتی به تنهایی توان چنین پرتابی را نداشت . فقط جامعه معیوب و بیمار مذهبی ایران به اسقبالش رفت . اما همانطور که از اسمش مشخص است … این استثناء بود و دیگر تکرار نمیشود .

01.12.2021

اسماعیل هوشیار