به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

فواید جانبی کرونا

«قسمت اول»

شّروضرریکه ازآن میتوان خَیراستنتاج کرد

وجوب حفظ وبایسته های پسا کرونا 

***

بد ترین آفت روی زمین(کرونا) را می توان ایجاد گر بهترین تجربه وعبرت برای زدودن و ترک بسا عادات ناپسند جامعه محاسبه کرد که تداوم و پایبندی به آن اصلاح سالم همان تیپ نا رسائی را درقبال دارد.

عناوین فوق بامُحتوای بسیارعمیق ومُبرم که بادرنظرداشت وضع جامعه و ضرورتیکه افراد جامعه احساس می کنند ایجاب توضیح و تفسیر زیاد دارد ولی برای جلوگیری از تطویل کلام ناگزیربطور بسیارمؤجزومختصردربعضی موارد حساس واساسی روابط ذات البینی افرادجامعه که برعادات ناجایز و ناپسند تبدیل شده است تماس میگیرم وبطورمستقیم وغیر مستقیم راه حل آنها را جستجو و تذکر می دهیم من درین راستا خواهان همکاری قلم بدستان،  دانشمندان وهمه عزیزان و دوستان خویش هستم.  

پیدایش وشیوع آفت کرونا در جوامع بشری اثرات بسیارمخرب و جدّی بوجود آورد ولی در پهلوی آن  قیوداتِ مرتبط به کرونا بطور مشهود وعملی در بسا از جوامع و کشور ها باعث سنت شکنی های منفی وغیر ضروری که مُنافی عادات ناپسند جامعه بوده است قوام گرفته و درراستای منافع عمومی جامعه به پیش می رود که مداومت و پایداری برآن می تواند زمینهٔ مساعد برای ترک این بدعت ها وعادات بی پایه و بی ریشه گردد : 

ضرروخطرکرونا ثابت ومشهود است: 

 همانطوریکه همه شاهد و ناظریم: کرونا و حالت شیوع خطرناک آن توأم با ضرر ثابت و مشهودیکه قتل و نابودی مردم را بطور وسیع در قبال داشت و این بلا و آفت طبیعی رو به افزایش و سوختن جامعه بود و هست  ناگزیر مراجع مسئول تجمع غیر ضروری مردم را ممنوع قرار داده و شرایط قرنطینه را وضع واین تجمعات و قرنطینه بطور گسترده تحت نظارت و پیگری قرار گرفت:

اصل هدف و منظور درین راستا ممنوعیت تجمع مردم بمنظورخطر کرونا و شیوع این آفت طبیعی و جهان سوزطرح و عملی شد که ضررهای گوناگون آن برای مردم در ساحات مختلف قابل درک و مشهود بود و است ولی در زاویه های دیگری ازین قرنطینه و تجمعات مردم فوایدی هم طور خواسته و ناخواسته بوجود آمد که از نظرها پوشیده نیست :

ببینید: ضرروخطرکرونا وشیوع آن از قتل و کشتار، مشکل تداوی و طبابت، مشکلات اقتصاد و دارائی ، کمبود غذا وخوراک، بی نانی و بی آبی، ازدست دادن شغل و کار، شکنجه های روحی و جسمی وغیره و غیره……. بر همگان ثابت و روشن و محتاج تشریح و تکرار نیست.

به هرصورت: منظوروهدف من ازین قلم زنی درظاهر یک باور تعجب آورو قابل تأمل است که من آن را بنام (فواید کرونا) عنوان کرده ام امّا توجه داشته باشیم که پذیرش فواید کرونا زمانی مطرح و عملیست که انجامِ کردار نیک و اعمال شایسته ما حافظ منافع جامعه ویا  ترکِ اعمال غیر ضروری منافع علیای مردم و میهن باشد:

همانطوریکه در بالا اشاره نمودم درپی آمد اثرات ناگوارو شیوع کرونا یکی هم ممانعت تجمعاتِ غیر ضروری مردم وعملی نمودن قرنطینه است که اِعمال این عمل به طور اجبار خواسته و یا ناخواسته سبب فواید و مفاد مردم و جامعه می شود :

 میخواهم درین ارتباط از تجمعات غیرضروری و اضافی بطور کُل و مراسم مصیبت و ماتم ویا محافل خوشی وسرورکه شایع ومتداول است و بویژه از مصارف کمر شکن و تجملی بطور خاص مطالبی نوشته و مدلل سازم که همین ترک تجمعات غیر ضروری  می تواند سدی محکمی در برابراین رسوم وعادات نا پسند شود و یا خبرگان خردمند ما در جلو گیری ازآن کمر همت بندند و مانع چنین اعمال نا جایز گردند؛ من می نویسم وتا حد توان اگر لازم باشد خود در باره ابراز نظر می نمایم ولی طور احترامانه ازرسانه های جمعی،مراجع فرهنگی و کلتوری، نهاد های تأثیر گذار، انجمن های اصلاح طلب، اداره ودفاترمربوط ، بزرگان مجرب و انسانهای رسالتمند و جوانان روشن ضمیرتقاضای می نمایم که بامن از سر لطف و با مردم خویش ازنگاه احساس و مسئولیت میهنی همگام ودر زمینه همکار و همراه شوند : 

  ۱ ــ درارتباط به مراسم تکفین، تدفین و فاتحه:

با انقیاد کامل برامروهدایت شرعی و قواعدمربوط آن که(نماز جنازه فرض کفائی بوده و اگر عدهٔ از مردم آن را ادا نمایند مسئولیت دیگران ساقط می گردد زیرا این نمازدر حقیقت دعایی است که جهت طلب آمرزش ازدربارخداوندج در حق مَیت ادا می گردد).  

 شنیده و دیده ایم درخانواده هاییکه مصیبتی رونما و یکی از اعضاء و یا منسوبین آن وفات نماید طبق معمول چند نفرمحاسن سفیدانِ با تجربهٔ محل و مسئولین ادارات مربوط و انجمن ها و اتحادیه های با مسئولیت درهمکاری با ادارات مسئول و دولت متبوع بویژه اداره خاص« وفیات و بیمه های مربوط»  در خارج مملکت جهت به سر رسانیدن اجرائات لازم اداری وتدابیر مقدماتی برای کفن و دفن به آن خانواده حاضرو کارهارا با مراعات دستورمراجع طبی تا زمان خاک سپاری ادا وخانواده را تنها نمی گذارند. درین صورت لازم نیست: سایر خانواده ها یکی پی دیگری به مجرد استماع مصیبت وارده در خانهٔ مرده دارسرازیر شده خانوادهٔ ماتم دار را در جهات مختلف به مشکلات جدیدی روبرو سازند ویا بعد ازمراسم کفن و دفن وفاتحه که تشریفات معمولِ  مُصیبت مَختومه اعلام میگردد، تعدادی از فامیلهای دور و نزدیک بار بار به خانوادهٔ عزا داربنام فاتحه و دعا وارد شده و غم و اندوه ایشان را تازه می سازند و بسا خانواده ها از صبح تا شام مصروف قصه خوانی و خانوادهٔ ماتم دار مصروف پخت و پز میگردند. که چنین اعمالی نه عنعنهٔ شایسته و نه سنت پسندیدست خداوند از شر چنین افراد نجات دهد. درین اواخر قیودات کرونا برین اعمال تأثیر گزار و این ممانعت برتجمعات افراد درحال ایجاد و شیوع کرونا نافذ و قابل رعایت دانسته شده است.

البته اعضای خانواده های مربوط و منسوبین نزدیک خانواده ازین امر مستثنی دانسته میشود.

***

غذاهاییکه به عنوان نذر وصَدقه درچنین مراسم آماده میشود بسا هم جایگاه یک دعوت مجلل را بخود میگیرد که بر روحیهٔ ماتم خانواده سازگار نیست؛ البته چنین خرج و مصرف اضافی با میزو سفرهٔ رنگین و تجملی درتضاد با فضای مُصیبت وغم خانوادهٔ عزا دارقرار داشته و نُمادی از یک محفل خوشی و بیغمی را تداعی می کند که در تضاد بر اثرات درد و ماتم وارده دیده میشود.

غذای ساده با مصرف کم که با روحیهٔ مصیبت وارده همخوانی داشته باشد ازین امر مستثنی است.

امّا: اگرغذای تجملی و رقابتی یاد شده را که چند چندان اضافه از غذای مراسم عزا داری است بنام نذروصدقه به حق متوفا لازم بدانیم تناول کنندگان این همه مصارف اضافی در کشور های اروپایی و یا کشور های متمول دیگر مستحقین خیروخیرات با این کیفیت نیستند (گرچه درین اواخراین نقیصه با تعدیل خوبی رو به اصلاح و کاهش است). 

نظرنویسنده: برای کسب ثواب و کمک واقعی بر روان متوفا مصارف اضافی بایست بر مستحقین و محتاجان بی نان وغذا درمیهن رسانیده شود که امر شریعت و هدایت خداوند ج  ادا گردد. 

خرافه های نا پسند و بدعت تازه:

نبود وعدم دسترسی به امکانات در بسا ولایات و شهرها افراد جامعه را بمنظور حل مشکلات شان ناگزیر بر قبول هر گونه شرایط ناگواری می سازد که وسیلهٔ تعدادی از منفعت طلبان وسود جویان بطن جامعه بدون رضائیت مردم نافذ ساخته میشود تا خواسته ها و مطالبات آنها بگونه رضائی و یا غیر رضا ئی خواهی نخواهی به اجرا درآید و مردم برای امیال غیر مجاز ایشان گردن نهند در غیر آن ضرورت پیش آمده مردم حل نخواهد شد و کار و ضرورت آنها لا اجرا خواهد ماند: 

بگونهٔ مثال: درشهرها ومحلاتیکه «غسل خانهٔ اموات و غسال» موجود نیست و مردم ازین ناحیه به مشکلات عدیدهٔ سردچار واشخاصی ازین فضاء استفادهٔ ناجایز نموده ماتم اضافی و مصارف ناجایز بر خانواده مُرده دار تحمیل می نمایند تا حاصل مرام ناجایزشان شود. علت اصلی درین مشکل نبود همان امکانات برای خانوادهٔ ماتم داراست که متذکر شدیم.

انگیزه های دیگریکه این تنورگرم را داغتر ساخته است رقابت نا سالم بسا از اشخاص در مسابقات مصارف ناجایز و بیجا است که آبروی مرده و خود را در اجرا وعمل آن می بینند. 

ولی آنچه که می تواند خیلی ها درد آور و قابل تشویش باشد همانا مشکلات خانواده های بی بضاعت و ناداری اند که درین مسابقه نمی توانند شامل و یا این اسباب تحمیل شده را آماده سازند. 

نویسنده: 

تقاضای دوستانه:  شهرداری ها و ادارات مربوط درین زمینه برای حل مشکلات مردم در جهت ساخت وساز« غسل خانه ها برای اموات و دیگرضروریات مورد نیاز مردم» که بتواند رفع مشکل نماید اقدام لازم فرمایند کار نیک و مسئولیت پذیری خواهد بود.  

***

ادامه دارد: در قسمت دوم: محافل عروسی را بررسی و روی نکات مهم آن تماس می گیریم. با حرمت سخی صمیم.