کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

بیان واقعیتهای دیروز، چراغ راهنما و عملکردهای امروز

فرهاد

خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت

به آن ملت سر و کاری ندارد که دهقانش برای دیگران کشت

بیست و شش سال از عودت قطعات محدود اتحاد شوروی وقت به میهن آبائی شان سپری میشود. در این رابطه مردم، آگاهان امور دیدگاه های خویش را طی بیش از دو دهه از طریق وسایل اطلاعات جمعی، محافل، مجالس بیان داشته بخاطر انجام مکلفیت های انسانی، اسلامی و افغانی غرض آگاهی بیشتر نسل آینده و بالنده کشور شمعه از واقعیت های دیروز که قطره در بحر بیش نمیباشد بخاطر راهنمایی عملکردهای امروز خدمت خوانندگان گرامی صادقانه و بیطرفانه قرار میدهم.

قطعات محدود اتحاد شوروی وقت که سران گروه ها و حامیان خارجی شان ورودشان را تجاوز میخوانند به تاریخ ششم جدی 1358 نظر به دعوت دولت قانونی وقت که اکثریت کشور جهان آنرا به رسمیت شناخته بود و ماده پنجاه و یک منشور سازمان ملل متحد غرض دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال ملی وارد کشور ما شدند و طی نه سال با وجود انجام یک سلسله اشتبهاهات و خطاها که در زمان رهبری گورباچف این دشمن جهان بشریت و مردم افغانستان صورت گرفت مطابق فیصله ژنیف با دستاوردها و افتخارات به تاریخ 26 دلو 1367 دوباره به کشورشان عودت نمودند.

مردم با سپاس و حق شناس ما بخاطر دارند که قوت های فوق الذکر بعد از عودت خویش کارنامه ها، دستاوردها و افتخارات از جمله آسفالت ده ها هزار کیلومتر شاهراها، از جمله اعمار سالنگ ها، بندها، نهرها، کانالهای آبیاری، فارم های بزرگ زراعتی، باغداری، فابریکه های تولیدی، ساختمانی، کود برق، سیلوها، انستیتوت پل تخنیک، تخنیکم جنگلک، مزار شریف، دستگاه کود برق مزار شریف، شفاخانهها، هفتصد معادن آماده به بهره برداری، ترانسپورت های زمینی و هوائی، میدانهای بزرگ نظامی، ملکی، دستگاه های پروسس میوه، فارمهای مرغداری، مالداری، قوای مسلح مجهز با سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی، ششصد هزار نفری و غیره از خود بجا گذاشتند، سالانه بیش از یک میلیون تن میوه خشک، سی هزار تن پخته، میلیونها متر قالین، گلیم، سترنجی، در هر هفته ده ها کانتینر پوستین، لباس های نخی، چرمی، میلیونها جلد پوست قره قل و غیره به کشورها و مارکیت های جهان صادر میگردید، بخاطر حمایت از تولیدات داخلی، زارعان لبلبو، پخته، سبسایدی میشد. شکر و نفت نیز بخاطر خدمت به شهروندان مورد سبسایدی قرار گرفته بود، برای بیش از هفت صد هزار خانواده در شهر کابل هفت قلم مواد کوپون طور رایگان توزیع میگردید. چهل فیصد عاید ناخالص ملی را تولیدات اصناف و پیشهوران تشکیل میداد. هزاران فابریکه که صدها هزار کارگر و کارمند ماهر در آن مصروف کار بودند در کشور فعال بودند. شرکت توزیع کود و ادویه ضد آفات زراعتی، بانک انکشاف زراعتی، در خدمت زارعان و باغداران قرار داشت. بانک رهنی تعمیراتی، صنعتی، پشتنی تجارتی بانک، و بانک صادرات در خدمت اصناف پیشهوران، صنعتکاران، تجاران ملی قرار گرفته بودند با توزیع صدها میلیون افغانی قرضه کوتاه و دراز مدت با ربح شش فیصد سالانه توانسته بودند بزرگترین خدمات را برای هموطنان عزیز انجام دهند. برعلاوه لیمو، مالته، کینو، سنتره، ترکاری باب عاید سالانه فارمهای باغداری ننگرهار به شش هزار تن زیتون میرسید.

سکتور کوپراتیف به نسبت حمایت دولت و معافیت از مالیات و محصول گمرکی توانسته بودند بزرگترین خدمات را برای رشد، انکشاف، بازاریابی تولیدات داخلی انجام دهند. خدمات بهداشتی، تعلیم تربیه، تحصیل برای هموطنان مجانی بود. مردم مبتلا به سرطان از پاکستان غرض گرفتن شعأ به افغانستان میامدند، سالانه هزاران تن طور مجانی غرض تحصیل به شوروی و کشورهای سوسیالستی معرفی می شدند. هنرمندان با افتخار کشور در همه عرصه ها در خدمت رشد، انکشاف و معرفی فرهنگ عالی کشور قرار داشتند. شعرا، نویسندگان، خبرنگاران واقعیت های روز را نشر و پخش مینمودند دکتوران، اکثریت اوقات خویش را در خدمت مردم سپری میکردند. قوای مسلح با افتخار شب و روز در تأمین امنیت شهرها و شاهراها مصروف بودند. با دادن قربانی ها، اجناس و مواد مورد ضرورت شهروندان و اموال تجاران و مردم را به شهرها، ولایات و روستاها انتقال میدادند. استادان مهربان ما با وجود تهدیدات مخالفین مسلح وقت شب و روز در خدمت شاگردان بودند. انجینران، مهندسان، مصروف اعمار سرک ها، منازل رهایشی، در شهر و ولایات بودند. خلاصه اینکه با سیاه کردن صدها گده کاغذ و نوشتن صدها جلد کتاب نمیتوان خدمات را در آنزمان صورت گرفته و چهره افغانستان را بحیث یک کشور نسبتاً پیشرفته با فرهنگ تغییر داده بود به مردم خویش یادآور شد.

از همین لحاظ بود که قوای مسلح با افتخار به حمایت میلیونها مردم خویش توانست برای پنج سال بعد از عودت قوای متذکره از تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت ملی، دفاع مستقلانه را انجام دهد. واقعیت های بعد از مسلط شدن نیروهای تشنه به قدرت و ثروت از آغاز ماه ثور 1371 در این کشور به وقوع پیوسته از این قرار است چند مثال مشت نمونه خروار و قطره از بحر یادآور میشوم. گسترش جنگهای خونین قدرت طلبی و غارتگرانه که سبب ویرانی شهرها، از جمله شهر کابل گردید بیش از شصت هزار تن شهروندان کابل شهید، ده ها هزار تن معیوب، معلول به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروتهای مادی و معنوی کشور غارت به پاکستان انتقال داده شد. مبدل شدن سرزمین انگور یعنی کوهدامن سرسبز و زیبا به سرزمین سوخته، انفجار بت های بامیان، انحلال اردوی مجهز با ده ها هزار سلاح های ثقیل و صدها هزار میل سلاح های خفیف پیشرفته هوائی و زمینی و مبدل ساختن آن به آهن کهنه غرض خشنودی نظامیان پاکستان و حامیان بین المللی شان افزایش انواع خشونت های خانوادگی و دامن زدن جنگهای خونین قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، مبدل شدن افغانستان به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر، بازار مصرفی، تهیه کننده مواد خام، میدان نبرد آزمایش انواع ایدولوژیهای کشورهای منطقه و جهان، مسلط شدن عاملین فساد، غاضبین زمین، جنگسالاران، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، متجاوزین جنسی به زنان و کودکان، قانون ستیزان، مردم ستیزان، خرد ستیزان، فرهنگ ستیزان، زن ستیزان، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی و خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، قاچاقبران سنگهای قیمتی، آثار باستانی، قطع جنگلات مثمر و غیرمثمر، ناقضین حقوق بشر، جنایت کاران سازمان یافته در کشور و قدرت، لیلام نمودن هزاران دستگاه های بزرگ و کوچک تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی و مختلط به نرخ کاه ماش غضب میلیونها هکتار زمین به واسطه غاضبین زمین، زورمندان، جنگسالاران، مافیای اقتصادی، حیف و میل نمودن قریب به نود میلیارد دالر که زیر نام کمک به کشور ما سرازیر شد توسط کشورهای تمویل کننده و گروه های فوق الذکر، عدم حمایت از تولیدات داخلی که سبب ورشکست شدن ده ها هزار دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، در کشور گردید و میلیونها تن کارگران آن غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان غرض کاریابی مهاجرت نموده اند.

مبتلا شدن بیش از یک میلیون تن به مواد مخدر، قریب به هفتاد فیصد به امراض فزیکی و روانی، افزایش فقر، بیکاری، بیماری که سبب پیوستن صدها هزار تن به مافیای مواد مخدر و مخالفین مسلح گردیده است. جاری شدن سیل های خون، آدم ربائی، ماین گذاری روی جاده، حملات انتحاری، سرقت های مسلحانه، گسترش فرهنگ معافیت، عدم تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی، مبدل شدن افغانستان در ردیف چهار کشور فاسد جهان و ایجاد دولت های غیرمشروع به نسبت انجام تقلب گسترده انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و شوراهای ولایتی طی چهارده سال گذشته مشت نمونه از انجام دشواری های خونین در کشور میباشد.

بعد از آنکه دامان رسوایی هایشان به جهانیان بلند شد بازیگران بجای انجام تعهدات خویش در رابطه به مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، ایجاد حکومت داری خوب، احیا و باز سازی واقعی، دفاع از حقوق بشر و زن دست به بازی های جدید زدند و بعد از امضا تفاهم نامه امنیتی بین سراین امریکا و افغانستان ختم مدیریت نظامی خویش  را در رابطه به کشور ما اعلان نمودند که نتیجه ختم اعلان متذکره طی هفته اخیر ماه دلو سال جاری از این قرار است.

باراک اوباما در دیداری که در اخیر ماه دلو سال جاری با نخست وزیر آلمان داشت هر دو حمایت خویش را از آموزش قوت های مسلح افغانستان اعلان نموده خواهان مبارزه جدی با داعش شدند و از یک افغانستان آرام و آزاد نیز یادآوری نمودند. آقای اوباما طی صحبت جداگانه میگوید نظر به پیشنهادات قوماندانان نظامی که در افغانستان وظیفه انجام داده موضوع افغانستان را مورد بررسی مجدد قرار خواهند داد. این سخنان زمانی گفته میشود که سر و صداهای خروج قوت های امریکا از افغانستان بعد از 2015 در کنگره ایالات متحده امریکا بالا گرفته است. نویسنده کتاب هشتاد و هشت روز در کندهار و عده ای اعضای استخبارات امریکا در پاکستان گفته اند امکان دارد بعد از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان این کشور به مرکز داعش مبدل خواهد شد.

به تاریخ 24/11/1393 منابع مربوط به ریاست امنیت ملی افغانستان تأکید کرده اند که مشاور سرپرست ولایت غزنی در جریان تحقیقات ابتدایی اعتراف کرده است که بحیث سخنگوی گروه موسوم به داعش در افغانستان فعالیت نموده است. مقام ها تأکید کرده اند که آقای عبدالقادر واحدی مشهور به ابوابراهیم خراسانی بنابر خواست والی غزنی دوباره به آن ولایت انتقال داده شده است. موسی اکبرزاده سرپرست ولایت غزنی در این رابطه گفته است داعش در افغانستان نبود که این فرد گرفتار شده هیچ پیوندی واحدی با داعش ندارد. آقای عبدالقادر واحدی اعتراف کرده که در زمان گروه طالبان مسؤلیت ریاست اداره پنج امنیت ملی را به عهده داشت. نامبرده قبل از گرفتاری مسئول نظارت در پروژه ها در ولایت غزنی نیز بوده است. وی ادعا کرده است که با والی غزنی در این پروژه ها شریک بوده و از هر پروژه بیست فیصد سود حاصل مینمود. صالح خلیل یک تن از شورای ولایتی غزنی گفته است که واحدی کمیشن کاری میکرد و متهم به ربودن رئیس ترانسپورت ولایت غزنی نیز بوده و قبل از آن در یک نوار تصویری که به بعضی از رسانه ها فرستاده بود خودش را سخنگوی داعش معرفی کرده بود و در نوار متذکره مسئولیت حلق آویز کردن فرماندهان طالبان را در ولایت نورستان نیز به عهده گرفته بود.

وزیر داخله پاکستان از طریق وسایل اطلاعات جمعی افشا نموده که نظامیان پاکستانی به همکاری مشترک نظامیان افغان و آیساف عملیات ها را بر ضد هراس افکنان در داخل خاک افغانستان انجام داده اند. مسئولین وزارت دفاع ملی انجام همچو عملیات ها را بدون هماهنگی با وزارت دفاع ملی نقض حاکمیت ملی خوانده اند. آگاهان امور انجام عملیات متذکره را زیر بهانه مبارزه با هراس افکنی زمینه سازی غرض گسترش فعالیت های تخریبی در سرحدات بخاطر رسیدن به کشورهای آسیای میانه خوانده اند. حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان انجام عملیات نظامیان پاکستانی را در داخل کشور تجاوز آشکار به کشور خوانده است. دفتر ریاست جمهوری افغانستان خبر عملیات مشترک نظامیان پاکستانی افغانی و ناتو را در داخل کشور رد کرده است. اشرف غنی گرفتن سلاح های محاربوی را از کشور هندوستان که قبلا به واسطه حامد کرزی تقاضا شده بود به تعلیق انداخت. آگاهان امور این عمل را کسب خشنودی و سودجویی نظامیان پاکستانی خوانده اند. بر بنیاد پژوهش طلوع نیوز در ماه جنوری سال جاری به نسبت انجام سه صد و پانزده عملیات به واسطه قوای مسلح یک هزار و سه صد و بیست تن مخالفین مسلح کشته یک صد و هفتاد تن نظامیان ما نیز به شهادت رسیده. هشتاد تن گروه های مخالف مسلح به دولت پیوسته اند. اداره سازمان ملل متحد در گزارش اخیرش گفته که طالبان به همکاری مافیای مواد مخدر مبدل شده اند و بزرگترین جنایات را انجام داده اند.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه در گفتگو با خبرنگار طلوع نیوز گفت بخش بزرگ کشور به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند. هیچ شفاخانه معیاری در کشور وجود ندارد و بیشترین کمک های جهانی برای معاش چهار صد و پنجاه مشاور در وزارت صحت پرداخته میشود. افزود شهروندان کشور هر سال در حدود سه صد میلیون دالر را غرض درمان به شفاخانه های خارجی میپردازند. آگاهان امور اقتصادی به تاریخ 24/11/1393 از طریق طلوع نیوز دیدگاه های خویش را چنین بیان داشتند گروه ها و دلالان اقتصادی تمام تعریف های اقتصادی توسعه ای را که در قانون غرض رفاه عامه از آن تذکر به عمل آمده زیر پا کردند. داود شاه صباح وزیر معادن گفته استخراج غیرقانونی معادن در کشور با تروریزم پیوند دارد. اگر جلو آن گرفته نشود از آغاز یک جنگ برای استخراج معادن دور از انتظار نخواهد بود.

جنرال پرویز مشرف به حمایت و پشتیبانی اداره آی. اس. آی از طالبان اعتراف کرد افزود به نسبت افزایش گروه های غیرپشتون در کابینه دولت حامد کرزی روابط زیاد با هندوستان برقرار شده بود علت حمایت طالبان بعد از سال 2001 در پاکستان گردیده بخاطر ادعای دروغین مشرف خواستیم دیدگاه یک تن از قلم بدستان پرافتخار امریکا شودوسوفسکی که در صفحه 286 الی 287 کتاب زیر نام جنگ امریکا با تروریزم به نشر رسیده یادآور شوم”وقتی پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان هشدار داد که سرافکندگی از دست دادن صدها و شاید هزارها نظامی و مامور اطلاعاتی پاکستان بقای سیاسی او را به مخاطره میاندازد پشتیبانی امریکا را در ایجاد پل هوایی را صادر کند. در واقع این امر به انگیزه حمایت از رهبری پاکستان صورت گرفت. میافزاید که پل هوایی در آن موقع موضوع مهمی بود افراد بی شماری که از مهلک بیرون برده شدند رهبری نظامیان بودند رهبران که به پاکستان دل بسته بود که در دولت پس از جنگ افغان بتواند نقش موثری داشته باشند و به گفته او مشرف قصد داشت که این اشخاص در گفتگوهای سیاسی آینده روراست باشند وی اضافه کرد ما گمان میکردیم اگر با آنها دسترسی داریم اما چنین نشد و نجات یافته گان طالبان برای دستگاه های اطلاعاتی دسترسی ناپذیر شدند.

به گفته یکی از بلندگویان پایگان وزارت دفاع امریکا برپایی پل هوایی که به سبب اعتراض پاکستانی ها تصویب شد میگفتند افراد مامورهای اطلاعاتی و افراد زیرزمینی نیاز دارند از حدود هشت هزار تن دو هزار و سه صد تن به اتحاد شمال تسلیم شوند و چهار تا پنج هزار تن از سیمورهرش دست و کم چهار هزار تن از جمله دو جنرال پاکستانی از صحنه برده شدند عملیات سراسری خطایی بزرگ شمرده شدد که به پیامدهای ناخواسته انجامید. به گفته کارگزاران ایالات متحده امریکا آنچه قرار بود تخلیه محدود باشد ظاهرا سراسرش از دست رفت و به عنوان پیامدی ناخواسته شمار مشخص از جنگجویان طالبان و القاعده توانستند به عملیات خروج جمعی بپیوندند. گزارش روزنامه در هند تأیید کرده که افراد تخلیه شده به دست ماموران امریکایی نه از عوامل میانه روی طالبان بلکه هسته مرکزی طالبان و پیکارجویان القاعده بودند.”

نوشته فوق ثابت میسازد که سران نظامی پاکستان در طول تاریخ منحیث یک افزار خونین در خدمت کشورگشایان بوده و میباشند. عده از آگاهان میگویند به تاریخ 26/11/1393 از طریق کابل نیوز گفته اند رهبران زمانی که به کشورهای پاکستان و ایران سفر کرده هدف جهاد را فراموش کرده بحیث افزار کشورهای متذکره مبدل شده جنگ قدرت طلبی را کوچه به کوچه آغاز کردند که سبب ویرانی شهر کابل و شهادت بیش از شصت هزار تن شهروندان کابل گردید. عده دیگر میگویند امریکائی ها زیر عنوان مبارزه با تروریزم به کشور ما آمده بودند از قدم آنها ترورستان به سراسر کشورهای آسیای میانه راه پیدا کرده اند میافزایند امریکایی میخواهند ساحه نفوس خویش را در کشورهای منطقه افزایش دهند. یک تن از طریق کابل نیوز به تاریخ 26/11/1393 گفت در زمان کارگردانی روس ها بازیگران گروه هایی بودند با انجام تخریب پل ها، شاهراها، قطع لین برق، تیلفون، آتش زدن مکاتب، کشتار معلمان، استادان، علما، روحانیون، قطارهای ترانسپورتی را آتش میزدند. حالا که امریکایی ها هستند طالبان کارهای آنها را تکرار مینمایند با تأسف دولت در بیش از صد ولسوالی تسلط ندارد مساجد جوانان عده از ملاامامان در اختیار طالبان قرار دارد. خانم بلقیس روشن عضو شورای ولسی جرگه به تاریخ 26/11/1393 طلوع نیوز گفت سران و گروههایی که مطابق خواست و سناریوهای کشورهای منطقه و جهان کشور ما را به میدان جنگهای خونین مبدل سرمایه مردم و کشور را غارت نمیتوانند ادعای انجام از جهاد مقدس را نمایند.

به اساس فیصله جرگه محل در ولایت بلخ یک دختر ده ساله به اسم شیما صنف چهارم مکتب به شوهر داده شد. جرگه زمانی این فیصله را نمود که یک دختر هجده ساله از خانه فرار با کاکای دختر یازده ساله ازدواج کرد. شیما شب و روز در خانه که شوهر داده شده گریه مینماید. یک شخص معتاد در ولایت هرات میخواست پسر چهل روزه خود را که بعد از چند سال خانمش به دنیا آورده بود به فروش رساند. زمانی که خانمش مخالفت کرد شرمگاه خانم خود را به واسطه چاقو زخمی ساخت. یک مرد در ولایت بلخ دختر یازده ساله خویش را در بدل دوصد و هفتاد هزار افغانی به نکاح مرد بیست و پنج ساله درآورد. دادستان منع خشونت ولایت بلخ گفته پدر این دختر میخواهد با پول فروش دختر برای خود زنی دیگر بگیرد. دادستان متذکره در این رابطه شش تن را بازداشت نموده شورای علما ولایت بلخ این اقدام دادستانی منع خشونت علیه زنان را نکوهش کرده میافزایند اگر مصلحت کودک در نظر گرفته شده باشد این ازدواج از نظر شرعی مشکلی ندارد. دادستان میگوید از آغاز سال جاری تاکنون پانزده پرونده ازدواج زیر سن که بیشترین آنها بین سنین پنج تا ده سال بوده ثبت گردیده است.

پولیس میگوید چهارشنبه شب گذشته سه مرد تفنگ دار به خانه پروانه هجوم برده بعد از تجاوز بالای پروانه شانزده ساله وی را کشته که جسد آن در ولسوالی اشکمش بدخشان یافت شد. در ولایت کندز یک زن که هشت ماه حامله دار بود به نسبت فشار و لت و کوب ملا دوست محمد مشهور به جن کش طفل آن از بین رفت. خبرنگار حقوق بشر میگوید 4259 واقعه خشونت از جمله تجاوز جنسی قتل، لت و کوب، ازدواجهای اجباری بد دادن از آغاز سال جاری ثبت گردیده است. خانم انگیزه عضو شورای ولایتی ولایت ننگرهار به نسبت انفجار مین زخمی در شفاخانه وفات نمود. به نسبت بلند شدن سروصداها از ناحیه افزایش فساد در گمرکات و ادارات محلی ولایت ننگرهار توجه اشرف غنی را جلب و هیئت را در این رابطه توظیف نموده است. یک عضو ولسی جرگه به تاریخ 28/11/1393 از طریق طلوع نیوز گفت مافیا در گمرک های سراسر کشور حاکم گردیده اند. مردم میگویند به نسبت گسترش فساد و تورید اجناس و مواد بیکیفیت در ولایت هرات سبب ورشکست شدن صدها موسسات بزرگ و کوچک تولیدی خدماتی گردیده است.

ده ها میلیون مردم ما انجام حملات انتحاری را در مساجد برادران اهل تشیع در پاکستان و سر زدن ده ها تن باشندگان مصر، امریکا، چاپان را تکرار جنایات یزیدی ها و نازی های هتلری خوانده خواهان اشد مجازات برای آنها میباشند.

به باور ما یکی از عوامل دشواریهای فوق برعلاوه موجودیت ده ها هزار لانه تروریزم در پاکستان، مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای پاکستان، ایران، قطر، سعودی، امارات عربی و سایر کشورهای در امور داخلی کشور ما، مسلط بودن  گروه های غارتگر، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها هکتار زمین، جنگ افروزان، مافیای اقتصادی در کشور، عدم تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی، گسترش فرهنگ معافیت، نبود استراتیژی علمی و انطباقی اقتصادی و سایر عرصه ها، نبود تسلط مردم به سرزمین مقدس شان، عدم توجه به تقویه قوای مسلح مجهز با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی، نشر و پخش جعلیات و دروغ های شاخدار بخاطر کتمان نمودن واقعیت های گذشته و حقایق تلخ بوده و میباشد.

حالا وقت آن رسیده که بخاطر بیرون رفت از وضع موجود و کاهش دشواریهای فوق واقعیت های دیروز و امروز را بخاطر چراغ رهنمای عملکرد نسل های امروز و فردای کشور بدون در نظرداشت سلیقه، علاقمندی و روابط که داشتیم و داریم منحیث یک انسان مسلمان، و افغان، صادقانه، شرافتمندانه بیان نماییم.

در غیر از آن با ادامه وضع موجود نمیتوان مردم و جامعه را از وضع موجود آگاه و نجات داد.