عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

افسانه انزوای روسیه

نویسنده: ولادیمیر مالیشیف مترجم: ک. رادین برگرفته از : سایت روسی «بنیاد فرهنگ استراتژیک»، ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ *

محاسبه سیاست خارجی غرب مبنی بر اینکه تجارت و تعامل با چین و روسیه آنها را لیبرال می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا جای خود را در نظم بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا بگیرند، زیر بار این فرضیات پوچ خیالی فروریخت. جهان به‌طور برگشت ناپذیری در حال تغییر است و این روسیه نیست، بلکه غرب است که به‌طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی منزوی می‌شود.
 

اظهارات درباره «تنهایی» و «انزوای» روسیه، که پس از اعمال تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه توسط غرب به گوش می‌رسد، نه‌تنها چندان با واقعیت مطابقت ندارد، بلکه اصلاً با آن همخوانی ندارد.

مجله انگلیسی «اکونومیست» در مقاله «چه کسی از روسیه حمایت می‌کند؟» برآورد کرد که کدام کشورها در رابطه با درگیری در اوکراین طرف روسیه را گرفتند یا بی‌طرف ماندند. گروه «حامی ‌روسیه» شامل ۲۸ کشور (از‌جمله چین، پاکستان) است که یک‌سوم جمعیت جهان در اینجا زندگی می‌کنند. گروه «بی‌طرف» شامل ۳۲ کشور (همچنین تا یک‌سوم جمعیت جهان از‌جمله هند، برزیل، بنگلادش) بود. گروه «هواداران غرب» شامل ۱۳۱ کشور است، اما تنها ۳۶ درصد از جمعیت جهان را دارد. «اکونومیست» تأکید می‌کند که بدین ترتیب، حدود دو سوم جمعیت جهان (و بازار مصرف) در کشورهای «بی‌طرف» یا «طرفدار روسیه» زندگی می‌کنند.

«بلومبرگ» در مقاله «پوتین در عرصه بین‌المللی تنها نیست» به این موضوع چنین اشاره کرده است. «… با توجه به روحیه کشورهایی که جزو گروه ۲۰ هستند، رهبر روسیه چندان منزوی نیست. بر اساس تحلیل بلومبرگ، گروهی متشکل از ۲۰ اقتصاد برتر جهان به دلیل اختلاف‌نظر در مورد اینکه آیا پوتین باید اجازه حضور در اجلاس سالانه G۲۰ در اندونزی را داشته باشد، به دو بخش تقسیم شده است». «بلومبرگ» در ادامه می‌نویسد که فراخوان «بایدن» برای حذف روسیه از گروه ۲۰ واکنش منفی پکن را برانگیخته است. امسال، رهبر روسیه قرار است در اجلاس «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) شرکت کند. عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، عجله‌ای برای محکوم کردن روسیه ندارد. بسیاری دیگر از کشورهای شرق عربی به این موقعیت نزدیک هستند. «بلومبرگ» می‌گوید: «واقعیت ناراحت‌کننده برای غرب این است که بسیاری از کشورها هیچ سود اقتصادی یا سیاسی در کنار گذاشتن پوتین نمی‌بینند».

«فارین پالیسی» می‌نویسد که ایالات متحده آمریکا در تلاش برای رد دیپلماتیک روسیه، با مقاومت گسترده‌ای روبرو شد. «به غیر از نزدیک‌ترین دوستان و متحدان نظامی‌ ایالات متحده آمریکا در غرب و شرق آسیا، بقیه جهان تمایلی به حمایت از کارزار منزوی کردن روسیه ندارند. بسیاری از کشورها رنجش و آزردگی عمیقی نسبت به ایالات متحده آمریکا دارند که مداخله نظامی‌ آن از افغانستان تا عراق و لیبی مرگ و ویرانی را باقی گذاشته است. کشورهای کلیدی آفریقا و آسیا، از‌جمله آفریقای جنوبی و هند، محتاط هستند: آنها در تلاش برای حفظ روابط خوب با روسیه و ایالات متحده آمریکا هستند … بیش از ۳۰ کشور، از‌جمله تعدادی از کشورهای آفریقایی، هنگام رأی‌گیری در مورد قطعنامه مجمع عمومی‌ سازمان ملل، رأی ممتنع دادند و روسیه را محکوم نکردند. «فارین پالیسی» خاطرنشان می‌کند که حتی یک کشور آفریقایی از تحریم‌ها علیه روسیه حمایت نکرده است.

«آندریاس بک»، اقتصاددان آلمانی، در روی آنتن شبکه « N-TV» گفت که تحریم‌های گسترده ضدِ روسیه نه روسیه، بلکه کسانی را که این تحریم‌ها را به اجرا گذاشتند، منزوی کرده است. «آندریاس بک» می‌گوید در نتیجه وضعیت بحرانی برای اقتصاد آلمان شکل گرفته است. در صحنه جهانی، ثبات مالی یک کشور به دسترسی آن به منابع بستگی دارد. روسیه صادرکننده بزرگ نیکل و آلومینیوم است و آلمان و ایالات متحده به این کالاها نیاز دارند.

مجله آمریکایی «آتلانتیک» می‌نویسد: غرب ایمان خود را از دست داده و آشکارا ناتوان شده است. رهبران ضعیف از ناکجاآباد ظاهر نشدند، همانطور که رأی‌دهندگان ناگهان احمق نشدند … از آغاز قرن بیست و یکم، ایالات متحده آمریکا و متحدانش یک جنگ را باختند، حداقل در یک مورد دیگر نیز شکست خوردند و شاهد فروپاشی نظام مالی آمریکا‌محور بوده‌اند. این امر منجر به خسارات هنگفتی برای رأی‌دهندگان عادی شد و بسیاری از آنها شاهد ورشکستگی کسب و کار و کل صنایع خود و کاهش دستمزد‌هایشان بودند. اما محاسبه سیاست خارجی غرب مبنی بر اینکه تجارت و تعامل با چین و روسیه آنها را لیبرال می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا جای خود را در نظم بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا بگیرند، زیر بار این فرضیات پوچ خیالی فروریخت. جهان به‌طور برگشت ناپذیری در حال تغییر است و این روسیه نیست، بلکه غرب است که به‌طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی منزوی می‌شود.

* https://www.fondsk.ru/news/۲۰۲۲/۰۴/۱۰/mif-ob-izoljacii-rossii-۵۵۹۵۰.html
 

آرژانتین، مخالف تحریم‌ها علیه روسیه

مترجم: سایت «۱۰ مهر»
برگرفته از «بنیاد فرهنگ استراتژیک»، ۲۴آوریل ۲۰۲۲ *

سانتیاگو کافایرو، وزیر امور خارجه آرژانتین گفت که کشورش قصد ندارد تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند، زیرا این مکانیسمی‌ برای دستیابی به صلح و ثبات نیست.

تحت فشار ایالات متحده، آرژانتین ورود نیروهای مسلح روسیه به خاک اوکراین را محکوم نمود، اما قاطعانه از ورود به جنگ تحریم‌ها علیه مسکو خودداری کرد. این وزیر در پایان گفت: راه ما راه صلح است. وی تأکید کرد که در صورت تصویب سازمان ملل، بوئنوس آیرس به تصمیم این سازمان در مورد مسائل پناهندگان اوکراینی خواهد پیوست.

كافیرو درباره احتمال ممنوعیت رسانه‌های روسی در آرژانتین گفت: ما مخالف چنین روش‌هایی هستیم، زیرا آزادی بیان در آرژانتین محترم است.

واشنگتن هنوز نتوانسته است کشورهای آمریکای جنوبی را به یک مخرج ایدئولوژیک مشترک برساند. در حالی که کشورهای آشکارا طرفدار آمریکا مانند کلمبیا و شیلی از سیاست ضدِ روسی ایالات متحده حمایت می‌کنند، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، السالوادور، برزیل مستقل‌تر، یا موضع آشکارا طرفدار روسیه یا موضع بی‌طرفی دوستانه دارند.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، صراحتاً اعلام کرد که ایالات متحده و ناتو در تلاش برای سرکوب روسیه از طریق ابزارهای نظامی ‌هستند. وزارت خارجه کوبا نیز ناتو و نخبگان سیاسی کشورهای غربی را از آنجا که حاضر به گفت‌وگوی سازنده با مسکو نشدند، مسئول تشدید درگیری‌ها دانست.

انزوای روسیه از دنیای خارج که توسط آمریکایی‌ها وعده داده شده بود همچنان یک تهدید توخالی است. نه تنها آمریکای جنوبی، بلکه بسیاری از کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و آفریقا نیز به طرح‌های ضدِ روسی آمریکا نپیوسته‌اند. الجزایر، عربستان سعودی، امارات، قطر، هند، اندونزی، تایلند، ویتنام، اوگاندا، سودان، سنگال، بورکینافاسو، جمهوری آفریقای مرکزی، نیجریه، اتیوپی و دیگران استراتژی فشار سیاسی و اقتصادی بر روسیه را رد می‌کنند.

* https://www.fondsk.ru/news/۲۰۲۲/۰۴/۲۴/argentina-ne-vvedet-sankcii-protiv-rf-i-ne-zapretit-rossijskie-smi-۵۶۰۴۱.html