دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

«
»

شمارش معکوس برای سقوط اولاند

نتایج انتخابات اخیر فرانسه هشداری برای سوسیالیست های و بنظر می رسد شمارش معکوس برای شکست حزب سوسیالیست رقم زده شد.

دکتر سعید خالوزاده 

دور دوم انتخابات شهرداریها در فرانسه که در اصل همانند رفراندمی برای تائید صلاحیت کارنامه رئیس جمهور این کشور محسوب می شد، در حالی در 30 مارس 2014 برگزار شد که حزب اولاند شکست سنگینی را تجربه کرد. نتیجه انتخابات شهرداری ها نشان می دهد که حزب سوسیالیست به رهبری فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور، فقط ۴۲ درصد آراء را به دست آورد، در حالی که اصلی ترین حزب مخالف دولت با ۴۹ درصد برنده این انتخابات شده است. در پی شکست معنی دار سوسیالیست ها در انتخابات اخیر، مساله ترمیم کابینه را که پیشتر احتمال آن مطرح شده بود، غیرقابل اجتناب شد و کابینه فرانسه سقوط کرد.
انتخابات همواره معنای خاصی در کشور فرانسه داشته است. احزاب و جناحهای سیاسی انتخابات را به منزله فرصتی برای کسب قدرت و شهروندان انتخابات را به مثابه کارزاری می بینند که باید با دولت و جناح های سیاسی و احزاب بزرگ تسویه حساب کنند. چنانچه حزب یا دولتی نتوانسته باشد به وعده های انتخاباتی خود وفا کند با واکنش سریع رای دهندگان مواجه می شود و معمولا دولت حاکم با بیشترین و منفی ترین واکنشها مواجه می شود زیرا قدرت و کابینه را در دست دارد و باید جوابگوی انتظارات مردم باشد. انتخابات اخیر شهرداریها در فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نبود.

سوسیالیستهای حاکم بسیاری از کرسی های خود را در انتخابات شهرداریها که در سال ۲۰۰۸ کسب کرده بودند از دست دادند. بدین ترتیب در انتخابات اخیر حزب سوسیالیست حاکم در ۱۵۰ شهر در رقابت با حزب یو ام پی بزرگترین حزب مخالف شکست خورد. در همین حال، حزب سوسیالیست در شرایطی شکست انتخاباتی را پذیرفت که بیش از ۳۸.۵ درصد فرانسوی‌ها از حضور در پای صندوق‌های رای خودداری کرده‌اند که رقمی بی سابقه محسوب می‌شود. تعداد زیاد غائبین به یک معنی نارضایتی شهروندان فرانسوی از اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی کشور است. این در حالی است که، حزب راست افراطی جبهه ملی به رهبری ژان ماری لوپن نیز توانسته است در شهرهای کوچک موفقیت زیادی به دست آورد و ۹ درصد آراء را از آن خود کند. در همین راستا نخست وزیر فرانسه در پی کسب نتایج ضعیف در دور دوم انتخابات شهرداریها مجبور به استعفا شد و وزیر کشور فرانسه مأمور تشکیل کابینه جدید شده است.

نتایج ضعیف اقتصادی دولت بزرگترین دلیل شکست حزب حاکم بوده است. زیرا مردم همه مشکلات و ناملایمات را از چشم دولت حاکم می بینند و وعده های انتخاباتی آنرا بی نتیجه تلقی می کنند. بیکاری بالای ده درصد، کسری بودجه نگران کننده و ادامه مشکلات اقتصادی بخشی از کارنامه اقتصادی اولاند پس از دو سال ورود به کاخ الیزه است. نکته جالب آنکه دولت نیکولا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه به همین دلایل اقتصادی تنها ۵ سال بیشتر دوام نیافت و امروز همان تبعات اقتصادی دولت اولاند را نیز با این شکست سیاسی بزرگ روبه رو کرده است.
پیام راهبردی انتخابات شهرداری ها در فرانسه به عنوان یکی از بزرگترین قطب های اقتصادی اتحادیه اروپا و جهان غرب این است که بحران اقتصادی در منطقه یورو ریشه ای و بسیار جدی است، نارضایتی های اقتصادی امروز دولت های اروپایی ها را یکی از پس از دیگری قربانی می کند و علائم بهبودی اقتصاد اروپا نیز چندان امیدوار کننده نیست.

فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه روز دوشنبه پس از شکست در انتخابات شهرداری ها، با پذیرش استعفای دولت این کشور، مانوئل والس ۵۱ ساله را به عنوان نخست وزیر جدید فرانسه معرفی کرد. آقای والس وزیر کشور فرانسه بوده است. مجله اکونومیست از مانوئل والس به عنوان “سارکوزی سوسیالیست‌ها” نام برده است که اشاره آن به رییس جمهور شدن نیکلا سارکوزی است، در زمانی که وزیر کشور فرانسه بود.
با توجه به پیروزی جبهه ملی راست گرای افراطی در فرانسه بنظر می رسد تغییراتی زیادی در صحنه سیاسی فرانسه در حال شکل گیری است و انحصار دو حزب سوسیالیست و نئوگلیست بر سیاستهای فرانسه در حال شکسته شدن است و از این پس باید شاهد حضور نیروی سوم باشیم.
انتخابات شهرداری ها در حالی برگزار شد که حدود سی و هشت درصد از رای دهندگان از حضور در پای صندوق های رای امتناع کردند که این در جمهوری پنجم فرانسه بی سابقه بوده است. بدین ترتیب درخواست یکشنبه گذشته دولت فرانسه برای حضور گسترده در انتخابات مورد بی توجهی شهروندان قرار گرفت.
نتایج این انتخابات، چه در سطح ملی و چه در سطح محلی، به منزله شکست دولت و اکثریت است. با این شکست، فرانسوا اولاند مجبور به انجام اقداماتی است و ضمن خانه تکانی در کابینه باید راه حل هایی برای وضعیت دشوار اقتصادی فرانسه و بهبود شرایط طبقات کارگر و اقشار ضعیف فرانسه بعمل آورد.

سوسیالیستهای حاکم که در ماه مه 2012 بدنبال شکست دست راستی های نئوگلیست قدرت را در دست گرفتند امروز با شرایط دشواری مواجه هستند. فرانسوا اولاند رئیس جمهور سوسیالیست ترس آن دارد که به سرنوشت خلف خود نیکولا سارکوزی دچار شود و در انتخابات سال 2017 به دور دوم ریاست جمهوری خود نرسد. از طرفی دست راستی های محافظه کار از هم اکنون تمام تلاش خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان سال 2017 بسیج کرده اند. مسابقه انتخاباتی از هم اکنون شروع شده و نتایج انتخابات شهرداری های اخیر اولین آزمون آن برای دو طرف بوده است. آزمونی که موقعیت سوسیالیست های حاکم را متزلزل کرده و اعتماد به نفس نئوگلیستها را افزایش داده است.
نتایج انتخابات اخیر فرانسه هشداری برای سوسیالیست های و بنظر می رسد شمارش معکوس برای شکست حزب سوسیالیست رقم زده شد. رییس جمهوری فرانسه به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاستهای داخلی خود با پایین ترین میزان محبوبیت روبرو است و انتظار می رود که حزب راستگرای یو ام پی در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آینده به موفقیت دست یابد. این دو انتخابات قرار است در سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار شوند و چشم انداز این انتخابات از هم اکنون تبدیل به کابوسی برای سوسیالیست های حاکم شده است. از طرفی بعد از شکست سارکوزی نئوگلیست و دست راستی در انتخابات ریاست جمهوری ماه مه 2012 و واگذاری کاخ الیزه به فرانسوا اولاند سوسیالیست، تکرار ریاست جمهوری یک نوبته می تواند عادی جلوه کند و این چشم انداز واگذاری قدرت برای سوسیالیستهای حاکم که 17 سال بعد فرانسوا میتران قدرت را در دست گرفته و به الیزه راه یافتند بسیار دشوار خواهد بود.