مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

گل‌باران مقبرۀ سرباز گمنام و یادوارۀ مارشال گئورگی ژوکوف در مسکو

08.05.2023

برگردان: ا. م. شیری 

روز ۸ مه، در مسکو، در آستانۀ هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی بزرگ، تاج‌های گل بر آرامگاه سرباز گمنام و یادوارۀ گئورگی ژوکوف، مارشال اتحاد جماهیر شوروی اهداء شد. در مراسم نثار تاج‌های گل، گنادی زیوگانوف، صدر کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه و رهبر نیروهای میهن‌پرست خلق روسیه شرکت داشت.

قبل از شروع مراسم، زیوگانوف طی سخنانی خطاب به شرکت کنندگان گفت:

رفقای عزیز! دوستان محترم!

من جشن اصلی همۀ جهان را به شما تبریک می‌گویم! این، جشن نجات بشر از فاشیسم، از طاعون قهوه‌ای وحشتناک است، که تمام اروپا را در نوردید و به مرزهای قدرت بزرگ شوروی حمله کرد.

ما پیروز شدیم. ما مدیون پدران، پدربزرگان و نیاکان‌مان هستیم که این پیروزی بزرگ را تضمین کردند. ۲۷ میلیون نفر از با استعدادترین، شجاع‌ترین، دلاورترین فرزندان اتحاد جماهیر شوروی در راه دفاع از بشریت در برابر بربریت، در مقابل فاشیسم و خطر نابودی جان باختند.

زیوگانوف در ادامۀ سخنانش ضمن اشاره به یکسری اقدامات در زمینۀ برگزاری هر چه با شکوه‌تر هفتاد و هشمین سالگرد پیروزی بر فاشیسم مانند تشکیل مجمع جهانی ضد فاشیستی در روز ولادت لنین در مینسک، پایتخت جمهوری بلاروس و ارسال کمک‌های بشردوستان به جمهوری‌های دونباس گفت:

ما در حال انجام کارهای بسیار مهم، شگفت‌آور، مفید و شریف هستیم. هدف از همۀ آن‌ها تقویت کشور، دوستی، برادری و زندگی شایسته برای کارگران است. ما برای متحد کردن جبهۀ میهن‌پرستان به هر کار ممکن دست می‌زنیم. جبهۀ میهن‌پرستان در نتیجۀ اتحاد ده‌ها سازمان، از جمله اتحادیۀ سراسری زنان روسیه – «امید روسیه» شکل گرفته است. زنان میهن ما نمونۀ بارز این هستند که چگونه می‌توان در این دوران سخت و پرمسئولیت به کودکان، به سالمندان و به همۀ کسانی که امروز روزگار سختی را می‌گذرانند، کمک کرد.

ما سه پیروزی دیگر به دست آوردیم. ما با بازآفرینی یک قدرت بزرگ در قالب اتحاد جماهیر شوروی پیروز شدیم. ما با احداث ۹ هزار کارخانه ظرف ده سال، زمان را شکست دادیم. ما فضا را فتح کردیم. در مدت سه ماه بعد از آغاز جنگ کبیر میهنی توانستیم یک هزار و پانصد واحد از بهترین مؤسسات تولیدی و بیش از ده میلیون نفر را به آن سوی رود ولگا منتقل کنیم. و آن‌ها به معنای واقعی کلمه دو باره به تولید تانک‌ها، هواپیماها، تسلیحات پر قدرت شروع کردند و پیروزی ما را تضمین نمودند.

ما وارثان پدران و اجداد پیرومند خود هستیم. ما کمونیست‌ها همیشه در صف مقدم مبارزان علیه فاشیسم رزمیده‌ایم. زمانی نازی‌ها با شبیه‌سازی آتش زدن رایشتاگ توسط کمونیست‌ها، برای مقابله با آن‌ها، راندن آن‌ها به اردوگاه‌های کار اجباری و تیراندازی به آن‌ها شروع کردند. سپس نازی‌ها خاتین را آتش زدند و صدها هزار شهروند کشور ما- روس‌ها، اوکراینی‌ها، لهستانی‌ها، یهودیان و غیره را در بابی‌یار تیرباران کردند. و اکنون آن‌ها در سرزمین ما دو باره آتش برافروخته‌اند و همۀ مخالفان نازیسم و فاشیسم را تحت تعقیب قرار داده‌اند.

امروز آمریکایی‌ها تروریست‌های اصلی جهان هستند. دلار تروریست مالی اصلی است. نازی‌ها، فاشیست‌ها و باندری‌ها متجاوزان اصلی هستند. و ما باید کاملا درک کنیم که کار بزرگ پدران و پدربزرگان پیروزمان را ادامه می‌دهیم. دلیل پیروزی ما این است که ما از یک امر عادلانه دفاع کردیم.

امروز برای مقابله با تهاجم جدید به وحدت نیاز داریم. و من علاقه‌مندم پوتین- فرمانده کل قوا، شایگو- وزیر دفاع، میشوستین- نخست وزیر و رؤسای پارلمان- ماتوینکو و ولودین درک کنند که باید با نازیسم، فاشیسم، باندرا و تروریست‌ها به شکل واقعی مبارزه کرد. اگر هواپیماهای بدون سرنشین دشمن به میدان سرخ می‌رسند، اگر نویسندۀ با استعداد در مرکز روسیه هدف ترور واقع می‌شود، اگر افراد بی‌دفاع همه روزه در دونباس مورد حمله قرار می‌گیرند، در واقع کار ما اشتباه است. ما باید تمام منابع را تا سرحد امکان بسیج کنیم و برای پیروزی هر کاری را انجام دهیم.

امروز مردم از ما، از همه نیروهای میهن‌پرست انتظار پیروزی دارند. من می‌خواهم از رزمندگانی که اکنون در سنگرها نشسته‌اند، از همۀ کسانی که از میهن ما دفاع می‌کنند و از آن‌هایی در مجتمع نظامی-صنعتی به کار مشغولند، تشکر کنم. ما فقط با عمل به سه شعار اصلی: همبستگی، اتحاد و پیروزی می‌توانیم پیروز شویم. و همۀ افراد صادق روی کرۀ زمین منتظر پیروزی ما هستند.

روز پیروزی مبارک! باشد که با الهام از این جشن بزرگ، دوباره در جبهۀ مبارزه با نازیسم پیروز شویم!

با تلخیض از منبع: تارنمای حزب کمونیست فدراسیون روسیه- کاپی‌ار‌اف

۱۸ اردیبهشت-ثور ۱۴۰۲