مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

کمبود شیرخشک در آمریکا؛ از افزایش تورم تا رسوایی بهداشتی

کمبود شیرخشک در آمریکا؛ از افزایش تورم تا رسوایی بهداشتی

عوامل متعددی برای توضیح کمبود شیرخشک در بازار آمریکا مطرح شده است، از همه گیری کرونا تا افزایش تورم و چالش در زنجیره تامین گرفته تا یک رسوایی بهداشتی که خانواده‌ها را نگران و درگیر کرده است.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ فرانسه، مجموعه‌ای از گزارش‌های خبری و تلویزیونی آمریکا در ارتباط با شرایط حاکم بر بازار شیر خشک ایالات متحده را تجمیع کرد و نوشت:

مصرف‌کنندگان آمریکایی در حال حاضر برای یافتن بسیاری از محصولات با مشکل مواجه هستند اما جدی‌ترین کمبود مربوط به شیرخشک است؛ وضعیتی که شکننده‌ترین قشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بروز آن به دلیل عوامل متعددی است که هم به همه‌گیری کرونا و تورم و هم به یک رسوایی بهداشتی مرتبط است.

یک ایستگاه تلویزیونی محلی در فلوریدا، می‌نویسد: خانواده‌های میامی در ناامیدی هستند و تلویزیون استرس شدید والدین در یوتا را روایت می‌کند. تیترهایی از این دست در روزهای اخیر در رسانه‌های آمریکایی افزایش یافته و به شدت هشداردهنده شدند.

روزنامه یواس‌ای‌ تودی از کمبود شیرخشک سخن می‌گوید و به چالش‌های پیش رو در ۶ ایالت آیووا، میسوری، تگزاس، داکوتای جنوبی و شمالی و تنسی اشاره دارد.

کانال سی‌ان‌ان نیز به داده‌های Datasembly، سایتی که روند قیمت محصولات محلی را در ایالات متحده ردیابی می‌کند، اشاره دارد و به نقل از مدیرعامل این موسسه تاکید دارد که اکنون شیر خشک نوزاد محصولی است که کمبود آن در ایالات متحده جدی‌ترین چالش است.

کمبود شیرخشک در آمریکا؛ از افزایش تورم تا رسوایی بهداشتی

والدین آماده پرداخت نقدی!

تصاویر قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها رسانه‌های اجتماعی را پر کرده است و والدین جوان سفرهای بی‌پایان خود را برای یافتن شیرخشک (که در گزارش فرانس ۲۴ از آن به جام مقدس یاد می‌شود) بازگو می‌کنند.

یکی از والدین می‌گوید: من ۲ فرزند دارم و هیچ کجا نمی‌توانم شیر خشک آنها را پیدا کنم و حاضرم برای هر چیزی که ارایه شود پول نقد پرداخت کنم.

برایان دیت مایر، یکی از رهبران انجمن ملی کودکان شیرخوار زنان (WIC) نیز اظهار کرده است: هر روز از والدینی که مضطرب، عصبانی و به ویژه بسیار ترسیده‌اند، نامه دریافت می‌کنیم زیرا سلامت فرزندانشان در خطر است.

سایت خبری Axios نیز تاکید می‌کند که در ایالات متحده، ۷۵ درصد از نوزادان بالای ۶ ماه دست‌کم بخشی از غذای خود را به شکل شیرخشک دریافت می‌کنند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز یادآوری می‌کند: اگر این کمبود ادامه یابد، احتمال می‌رود آثاری به دنبال داشته باشد که می‌تواند بر رشد کودکان تاثیر بگذارد.

حمایت مالی از جنگ اوکراین یا مادران آمریکایی؟

بر اساس گزارش فرانس ۲۴، تعدادی سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه آمریکا از دولت بایدن خواستند که این کمبود را یک “بحران ملی” در نظر بگیرد و از طرف دیگر در ترکیبی هوشمندانه از سناریوها، حمایت مالی از اوکراین را کاهش دهد تا بودجه برای مادران آمریکایی آزاد شود.

به گفته این تعداد جمهوری‌خواهان، کمبود شیر خشک یک بحران ملی است که بیشترین ضربه را به مادران و بچه‌های فقیر وارد می‌کند.

آنها تاکید دارند که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) باید به سرعت اقدام کند، شفاف باشد و توضیح دهد که چگونه تولید را از سر می‌گیرد و به والدین یک جدول زمانی ارائه دهد و دولت بایدن باید این موضوع را جدی بگیرد.

بر اساس این گزارش حتی برخی از دموکرات‌ها، مانند ابی فینکناور نماینده آیووا نیز از دولت بایدن خواستند تا اقدامات بیشتری انجام دهد.

آنها از دولت آمریکا خواستند که از قانون تولید دفاعی – قانونی که به دولت اجازه می‌دهد شرکت‌های آمریکایی را مجبور به تولید محصولات خاص به عنوان اولویت تولید کند – برای غلبه بر این کمبود استفاده کند.

آمریکا؛ بازاری وابسته به چین

روزنامه وال‌ استریت ژورنال نیز تاکید می‌کند: در حالی که اکثر برندهای اصلی شیرخشک – نستله، رکیت، ابوت – محصولات خود را به صورت محلی برای بازار آمریکا تولید می‌کنند، با این وجود به مواد اولیه یا جعبه‌های بسته‌بندی خاصی که از چین یا جاهای دیگر وارد می‌شوند، وابسته هستند.

این گزارش می افزاید: دیگر تنها تنش‌ها در زنجیره‌های تامین مطرح نیست، بلکه شبح تورم نیز به دلیل افزایش قیمت‌های انرژی تا حدودی به دلیل آنچه در آن زمان نبود و همچنین بحران اوکراین، تقویت شده است.

کمبود شیرخشک در آمریکا؛ از افزایش تورم تا رسوایی بهداشتی

چرا شیرخشک تحت تاثیر تورم قرار گرفت؟

گاردین در توضیح این موضوع نوشت: شیر خشک نوزادان اغلب کمتر از سایر محصولات قابل جایگزینی است.

بنابراین خانواده‌ها ممکن است زمانی که انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند، تمایل به ذخیره‌سازی داشته باشند و به نظر می‌رسد تولیدکنندگان از این عجله برای خرید شیر خشک غافلگیر شدند.

تیر خلاص با رسوایی بهداشتی

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در ادامه گزارش خود، نوشت: گروه تغذیه Abbott Nutrition مجبور شد از اواسط فوریه یک فراخوان گسترده از چندین خط تولید را آغاز کند.

این آزمایشگاه آمریکایی که علاوه بر همکاری با داروخانه‌ها، برخی از محبوب‌ترین شیرهای کودکان را در ایالات متحده به بازار عرضه می‌کند، پس از کشف ارتباط احتمالی بین محصولات آنها با بستری شدن چهار کودک در بیمارستان، توسط مقامات بهداشتی مورد بررسی قرار گرفت. ۲ نفر از کودکان بستری شده در نهایت فوت کردند.

سازمان غذا و داروی آمریکا خاطرنشان می‌کند که این کودکان با یک باکتری بسیار خاص به نام کرونوباکترها آلوده شده بودند که در موارد نادر و خاصی می‌تواند باعث عفونت‌های بسیار خطرناکی همچون مننژیت یا التهاب شدید در نوزادان شود.

بر اساس این گزارش، ردپایی از این باکتری توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در یکی از کارخانه های Abbott Nutrition در میشیگان شناسایی شده است.

در گزارشی که در ماه مارس منتشر شد، آژانس غذا و داروی آمریکا متوجه شد که این شرکت اقدامات بهداشتی لازم را در سایت تولید شیر نوزاد اعمال نکرده است.

کمبود شیرخشک در آمریکا؛ از افزایش تورم تا رسوایی بهداشتی

این رسوایی زمانی تشدید شد که چندین رسانه در اواسط ماه آوریل فاش کردند که پیشتر نیز یک افشاگر، سازمان غذا و داروی آمریکا را از نقض بهداشت در کارخانه Sturgis و درست شش ماه قبل از کشف عفونت‌های کرونوباکتر مطلع کرده بود.

Abbott Nutrition هرچند یافته‌های سازمان غذا و داروی آمریکا را رد کرد و ادعاهای افشاگر را به دلیل کینه‌توزی یک کارمند سابق اخراج شده دانست، اما آزمایشگاه از توصیه‌های سازمان غذا و داروی آمریکا پیروی و از اواسط مارس، فراخوان دیگری از محصولات را آغاز کرد.

بر اساس گزارش فرانس ۲۴، برای مقابله با کمبود شیرخشک در بازار آمریکا، اکثر مراکز خرید بزرگ تعداد جعبه‌های شیر نوزاد فروخته شده به ازای هر مشتری را محدود کرده‌اند؛ به امید اینکه بتوانند مقداری کنترل بر وضعیت حاکم داشته باشند.

بنابراین، شیرخشک به آخرین نمونه و شاید یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها تبدیل شده است که نشان می‌دهد هیچ‌کس از عواقب بحران‌های کنونی جهان در امان نیست. حتی نوزادی که نمی‌داند بطری شیرش تا حدی به محدودیت‌های اعمال شده در چین، تاثیرات آنها بر زنجیره تامین و تنش‌های موجود در قلب اروپا و جنگ اوکراین که به افزایش قیمت‌ها کمک می‌کند، بستگی دارد.