کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

 وگر لطف خدا خواهی!  

امین الله مفکر امینی          2015-23-09

بیا بنگر کــــه وطن گشته بخون

بساطش به چتردیــن گشته چون

انسانیت گـــر بچتر دیــن، ا ست

مرا بیزار زدین، گــرچنین است

گفته اند بادیا ن صـلح وصفاست

درعمـل بـــــدیدم سراسرجفاست

آنچه مذهب ودین  جهــا ن  است

دل ها بآتش نفاق ســــوزان است

نیسـت عزعالمـــان و عـــا رفان

بیچاره حـال اند بــآن جنس زنان

بهای انسان، جـــوهر انسا نیست
محک تجربه ای خوبی وبدیست

این نباشدعدل وانصاف، وطندار

که حق گویان اســـت بچوبهءدار

چو دیدم خدا نگفته جز مســاوات

وصف حق نگنجد بحدیث وآیـات

مسجد وبتخانه وکعبـــه ای خشت

نیست چارهء رفـــع اعمال زشت

چو خـــواهی مبرا گـــردی زگناه

سفید کـن بعلم وتقوا اعمـــال سیاه

همه  مخلـــــوق آزاده ایم زخـلقت

چرا پابندی بدین ومذهب سماجت

وگر لطف خــــدا خواهی تو بند ه

جزحرف حــق نیست دیـگربسنده

که حامییان حق جویند، رهی  حق
ز حرف وعمل گشته ایــــن محقق

مجوخیر زمــجاهد ومولوی وملا

روکن بخالق هستی پســــت وبالا

خوش سروده شــــاعری این بیت

که میدارم اینجا  بتــــو حکا یــت:

“ملکا ذکر تو گــویم  که خد ایی”

“همه توحید تو جـویم که سزایی”

مفکر ایــــــن سخنها داند آن کـس

که در پرتو علـــم سرکردهرنفس