زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

نصب تندیس «نادیه قانع»

 

گزارش دهنده: صالحه وهاب واصل                                                      03 اپریل  2014

 

اشتراک و سهمگیری صالحه وهاب واصل مسؤول کمسیون زنان اتحادیه سر تا سری مهاجرین

هالند  در محفل

DSCN5754

زن فدا کار و با پشتکار افغان در شهر فرانکفورت جرمنی.

 

روز ۲۷/۰۳/۲۰۱۴ روز بسی تاریخ ساز و فراموش نا شدنی بود در تاریخ فرهنگی کشور افغانستان، روزی که تندیس یکی از زنان قهرمان، فعال و پُر کار مهاجر افغان خانم ( نادیه قانع )که از مدت بیشتر از سی سال را در کشور جرمنی بسر میبرد، توسط والی شهر فرانکفورت در انستیتوت آموزشی این شهر که از 25 سال به این طرف برای آموزش زنان مهاجر در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی فعالیت دارد، نصب میگردد.

این تندیس یاد گاري برنجی یا برونز، نمونۀ است از تعامل فرهنگی و ادغام مهاجرین در اجتماع کشور جرمنی که دلیل آفرینش آن نویسندۀ کتاب «من یک آلمانی افغانی الاصل هستم» خادم فرهنگ و ادب و مبارز حقوق حقۀ زنان، خانم قانع میباشد و آفریدگار این شهکار زیبا و بینظیر محترم سید عمر(معصوم برهنه) که همچنان یک هنر مند آلمانی افغانی الاصل است و در کسل زندگی میکند، میباشد.

تندیس محترمه خانم قانع طی مراسم خاصی که در تالار(دكتر كارل برانر) از طرف والی کسل بر گزار شده بود،  با جلال و شکوه خاصی در حضور بیشتر از 100 مهمان حاضر در محفل از جانب برترام هلگن به خانم ریتا اشترب هیسه به شکل یک تحفۀ ارزشمند إهدا گردید. محفل با سخنرانی آقای بارترام هلگن آغاز شد. وی ضمن سخنرانی اش در ارتباط با تندیس خانم قانع ابراز داشت که نصب این مجسمه در انستیتوت آموزشی شهر فرانکفورت میتواند نمونۀ تشویقی خوبی باشد برای زنان مهاجر دیگری که از ممالک مختلفه  با مشکلات نهایت زیاد وارد جرمنی شده، میخواهند زندگی راحت و دلخواه شان را دنبال کنند، خواهد بود. وی اضافه کرد که  شخصیت های پُر کار و پُر تلاشی، چون خانم قانع وارج گذاری به  فعالیت های وی از جانب حکومت جرمنی با ایجاد و نصب تندیس وی در یک انستیتوت آموزشی، نقش به سزایی را در ادغام اجتماعی مهاجرین تازه وارد و تعامل فرهنگ های مختلف هر دو کشور بازی نموده، برای انکشاف و تطابق روش و رفتار خارجی ها در داخل آلمان، امید وار کننده میباشد .

سپس خانم ریتا اشترب هیسه نمایندۀ والی شهر فرانکفورت  با سخنرانی کوتاهی فعالیت های  خانم قانع را ارجگذاری نموده، نصب تندیس  یک خانم فعال و پُر کار افغان را در انستیتوت آموزشی شهر فرانکفورت سمبول ادغام فرهنگی و اجتماعی مهاجرین در کشور جرمنی تلقی کرده وسیلۀ خوبی تشویقی برای زنان خارجی دیگر در کشور جرمنی دانست و پیشرفت و مؤفقیت های هرچه مزید تر خانم قانع را تمنا کرد.

به تعقیب آن، دوشیزه رامین برهنه دخترمحترم معصوم برهنه ضمن ابراز تبریکات و تمنیاتش از جانب خود و فامیلش به خانم  نادیه قانع، انگیزۀ ایجاد این تندیس را از قول پدرش به حاضرین محفل توضیح نموده، وجود خانم قانع را در اجتماع کشور جرمنی و حتی در اروپا برای افغانان و بصورت خاص  برای زنان افغان یک افتخار بزرگ دانست.

محترم سید عمر با اسم هنری «معصوم برهنه»، که خالق این شهکارهنرمندانه میباشد، همچنان با صحبت کوتاهی درین زمینه گفت: وی این مجسمه یا تندیس را به پاس فعالیت های خستگی ناپذیر خانم قانع،  که طی سالیان متوالی در مهاجرت در عرصه های هنر و فرهنگ، ادغام فعالیت های اجتماعی افغانان در جامعۀ غرب، تلاش های پیگیرانه دفاع از حقوق حقۀ زن و حمایت از روابط اجتماعی بدون تبعیض میان مهاجرین افغان و مردم جرمنی، انجام داده،  ساخته است و خواسته  مقام و منزلت یک زن افغان را بھ صفت یک انسان با تمام توانایی وارزش ھای معنوی او، واینکه یک زن افغان هم میتواند با پشتکار وجدیت وفعالیت به عالی ترین مقام های اجتماعی و فرهنگی برسد واین استعداد را داردکه با اعتماد بنفس خویش وپشتکار و جدیت بتواند به جهان ثابت کند که اوشایسته ای حق مساوی با دیگر زنهای جهان است . درهنرش تبارز دهد. وی اضافه کرد، امید میبرم تا این تندیس یادگاري و تاریخ ساز بتواند برای نسل های آیندۀ ما سمبول ارزشمند و نمونه ای از فدا کاری های زن افغان در طول تاریخ و ادوار مختلفه بوده ، موقف و مقام زن را در افکار شان زنده سازد و چشم های شان تصویر دهد. معصوم برهنه از ساختن و آفرینش این هنرش راضی بوده بخود میبالد که توانسته در مدت نُه ماهِ اکمال این تندیس، این ارزش معنوی را که چشم سر از در دیدن آن قاصر است قابل لمس سازد تا مردم بتوانند عظمت آنرا احساس کنند.

صالحه وهاب واصل مسؤول کمسیون زنان اتحادیۀ سر تاسری مهاجرین در هالند، نصب تندیس خانم قانع یک زن افغان را در معروفترین شهر جرمنی، افتخار بزرگ برای ملت افغان و موفقیت بی شائبه برای زنان افغانستان دانسته گفت: این مجسمۀ  میتواند زن افغان را در چشم غربی ها با چهرۀ بهتری معرفی کند. وی گفت: خانم قانع  با زحمات خستگی ناپذیرش به هموطنانش در کشور جرمنی و به تمام اروپا ثابت کرد که زن افغان هم مانند هر زن دیگر در جهان  نخست انسان و ثانیاً مستحق حقوق حقۀ بشری میباشد. وی میگوید: خانم قانع نشان داد که اگر به زن افغان موقف و حق لازم داده شود، میتواند دوشادوش مردان در توسعه و انکشاف جامعه سهیم شده مصدر خدمات غیر قابل باور به مردم و کشورش گردد. خانم وهاب واصل همچنان از محترم معصوم برهنه اظهار سپاس و امتنان کرد که با این کار هنرمندانه و شهکار جاویدانی اش توانسته این ارزش معنوی را برای مردم شرق و غرب قابل لمس سازد و در تاریخ فرهنگ غرب از نام زنان افغان افتخاری را مُهر کند.

خانم نادیه قانع در حالیکه از از موج احساسات درونی، خوشحالی و افتخار اشک میریخت در محضر حاضرین محفل ابراز داشت که: امروز آگاهی حاصل کردم که تا ایندم در شهر فرانکفورت جرمنی که نه تنها یک شهر اقتصادی و تجارتی است، بل یک شهر بزرگ فرهنگی نیز بوده و از موزیم های بسی بزرگ و دیدنی برخوردار است، مجسمۀ هیچ زنی از زنان شرقی و یا غربی در جای نصب نگردیده و تندیس من به صفت یک زن فعال افغان اولین مجسمۀ است که با این شان و شوکت و به صفت سمبول زن زحمت کش افغان درین شهر نصب میگردد که من افتخار آنرا دارم.  وی گفت: من معتقدم که این تندیس سمبول ومُشوِق خوبی است برای همه زنانی، که با مشکلات، بی سر نوشتی ها و مشکلات ادغام مهاجرین افغان وملل دیگردرغرب وخاصتاً جرمنی، باشد. تا ایشان، با پای بندی به اصول اعتماد بنفس، جد وجهد، امیدواری و با درک ودانش و دستِ خود ، زندگیِ مطلوب و دلخواه خود را بسازند . خوشبختم که امروز بعد از یک عُمربه نصیحتها و تشویق های پدر مهربان خود پَی بُردم که همیشه با من از اعتماد بنفس، پشتکار وتلاش وکوشش وامید واری صحبت میکرد. و برایم درس خوشبینی وخدمت به همنوعانم را میداد. این درس های پدر مهربانم بود ، که مرا در راه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ام و تحمل تمام تلخیها و زشتیهای زندگی ام از طفولیت و به خصوص در دوران مهاجرت، برایم استواری و انرژی میداد با وجودیکه مرا با آتش درد ورنج سوخت اما به پختگی رساند  .

 و توانستم بیشتر از پیش به پای خود ایستاده شده، قدرت ها و استعداد های درونی ام را که برایم ناشناخته بود بشناسم و بیشتر تبارز دهم. وی اضافه کرد که هستند زنانی که به کمک وی توانسته اند تعلیمات و آموزش های حرفوی را کسب نموده، تا سطوح والای تحصیلی نایل آیند.

نادیه قانع علاوه بر این افتخار در سال 2005 میلادی عنوان بانوی شایسته یی شهر فرانکفورت جرمنی را کسب کرده و مسئول  انجمن “زن” درین شهر است. وی در بخش های مختلف کمک به مهاجران افغان و کمک به ارتباط میان فرهنگ ها فعالیت دارد ومسؤول یک شرکت شخصی پرستاری بزرگسالان با اضافه تر از 40 کارگر در شهر فرانکفورت میباشد.

در لابلای صحبت های سخنرانان محفل، شور و هلهلۀ پارچه های زیبای رباب که با پنجه های هنر پرور جناب حسین آقا ریاض نواخته و با نوای دلنشین آرمونیه توسط فرید اکرمی و طبله توسط میرویس ندا همراهی میشد، گوش های حاضرین را نوازش کرده مجلس را رونق خاصی میبخشید. بعد از ختم محفل در تا لار دکتر کارل برانر  همه مهمانان برای صرف غذای خوشمزۀ افغانی که فامیل محترم برهنه میزبانی آنرا عهده دار بودند، به منزل شان رفته و در فضای پر از صمیمیت و خودمانی بعد از صرف غذا، باز هم با شور و مستی  موسیقی و آهنگ همراه با نوایی دلنشین رُباب، ساعت نُه شب محفل را اختتام بخشیدند.