جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

نباید گذاشت که فاسدان و غاضبان سرنوشت مردم ما را رقم زنند


فرهاد

دگر مگو

مگو که خرمن ما را کدام صاعقه سوخت

دگر مگو که بر این کاروان شبیخون زد

مگو چه اهریمنی آتش فساد افروخت

مگو کی برد تاراج هستی ما را

و برچه دکانی نهاد و چند فروخت

که من شناخته ام دزدهای قافله را

مرحوم فانی

با آمدن سال 1393 هجری خورشیدی ده ها میلیون هموطنان ما یکسال دیگر را در فضای وحشت و دهشت از جمله که با جاری ساختن سیل های خون، انجام حملات انتحاری، سرقت های مسلحانه، آدم ربائی به واسطه هراس افکنان، عملیات های هوائی، زمینی قوت های داخلی و خارجی، غضب میلیونها هکتار زمین به واسطه غاضبین زمین، فساد گسترده، غارت ثروت های مادی و معنوی کشور، قاچاق سنگهای قیمتی، آثار باستانی، قطع جنگلات مثمر و غیرمثمر، عدم تطبیق یکسان قانون، عدالت اجتماعی، گسترش فرهنگ معافیت، زن ستیزی، مردم ستیزی، فرهنگ ستیزی، قانون ستیزی، خرد ستیزی، دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، سمتی، حزبی، تنظیمی، تجاوز بالای یک عده کودکان و زنان، افزایش فقر، بیکاری، مبتلا شدن یک میلیون سه صد هزار تن به مواد مخدر، افزایش سی و شش فیصد کشت قاچاق مواد مخدر نسبت به سال 1391، ورشکست شدن دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، کسر بیلانس فاحش تجارت، پول شوئی، چاپ بانک نوت های جعلی پنجصد و یک هزار افغانگی، فرار اسعار، سرمایه و مغزها به خارج، افزایش فضای ترس و وحشت زیرنام خروج قوت های خارجی از افغانستان، مداخلات زورمندان، مافیای اقتصادی، جنگسالاران در جریان امتحانات کانکور پوهنتون، افزایش انواع امراض فزیکی و روانی، برخورد غیرمسئولانه و غیرعادلانه دوکتوران کلینیک های صحی خصوصی همراه مراجعین، عدم رسیدگی بخواستهای مشروع زندانیان کشور، مداخلات صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور، تمویل، تسلیح و آموزش و پرورش گروه های هراس افکنان، ترورستان در آنطرف خط دیورند زیرنام مدارس دینی، تورید به ارزش میلیاردها دالر مواد و اجناس بی کیفیت، غیرضروری، تجملی از خارج کشور، عدم رسیدگی به خواستهای مردم از ناحیه تثبیت مالیات و محصولات گمرکی عادلانه، کرایه مارکیت های دولتی خصوصی و غیره همراه بود. حالا که دامان رسوایی های عاملین آن به جهانیان بلند شده با نزدیک شدن انتخابات به نشر و پخش اخبار گمراه کننده و افزایش خونریزی ها و انجام حملات انتحاری میخواهند یکبار دیگر گماشته گان گوش به فرمان خویش را که متهم به جنایات فوق میباشند به فرق ده ها میلیون مردم میخکوب نمایند.

خواستم چند مثال از رویدادهای مهم هفته اخیرماه حوت سال 1392 و آغاز هفته اول ماه حمل سال 1393 را یکبار دیگر خدمت خواننده گان گرامی یادآور شوم.

اشرف غنی احمدزی در بخشی از صحبت هایش گفت اگر دولت در مسایل انتخابات بیطرفی خویش را حفظ ننماید نتایج آن برای ما پذیرفتنی نمیباشد. آقای سیقل سخنگوی دوکتور عبدالله عبدالله میگوید در حالیکه حامد کرزی و سایر مسئولین صلاحیت دادن یک پیاله چای را به نفع کمپاین کننده گان نداشته، یک و نیم ماه میشود که صدها موتر دولتی را در اختیار یک کاندید مشخص که هدف آن زلمی رسول میباشد قرار داده است. میافزاید والی و ولسوالان در ولایت هلمند به نفع آن کمپاین نمودند و ولسوالی هایی که شامل لست امن ساخته شده خیالی میباشد. در قرآ هفتاد و سه ولسوالی امنیت وجود ندارد. هژده میلیون برگهای انتخاباتی چاپ شده که در ولسوالی ناامن از طریق هوا انداخته میشود یک عده زنان که کارت انتخاباتی اخذ کرده بجای آنها با استفاده از کارت آنها مردان رای میدهند از همین برگها استفاده نادرست مینمایند. تا حال بیست و سه میلیون کارت رأی دهی توزیع شده، در کشوری که بیشتر از یازده میلیون تن رای دهنده وجود ندارد از این لحاظ ما حق داریم نگرانی خویش را از این ناحیه اعلان نمائیم.

عده ای از آگاهان امور به این باوراند با در نظرداشت نگرانی فوق رعایت موضوعات ذیل میتوان تا جایی از تقلب جلوگیری به عمل آورد. کمیسیون انتخابات باید وظایف خود را بصورت درست و بیطرفانه انجام دهد. برای ناظرین داخلی و خارجی زمینه آن مساعد شود که بصورت درست از جریان انتخابات نظارت نمایند. سهم گیری فعالانه مردم در جریان انتخابات بخاطر دادن رای به کاندید مورد نظرشان اثرگذار میباشد، کمیسیون نظارت و شفافیت باید طوری عمل نماید که مورد سوال مردم قرار نگیرد. نتایج انتخابات نباید در عقب دروازه های بسته شمارش و اعلان شود. نماینده گان کاندیدان شامل پروسه کاری انتخابات شوند. در مورد تدویر انتخابات شفاف، نقش نیروهای داخلی و خارجی در نظر گرفته شود که هر کدام آنها نقش خویش را دارا میباشند. نیروهای داخلی از جمله دولت از یک کاندید مشخص حمایت ننمایند.

در مناظره تاریخی 27/12/1392 که از طریق طلوع نیوز راه اندازی شده بود سخنگویان و اشتراک کننده گان کاندیدان ریاست جمهوری از ناحیه افزایش کشتارها، حملات انتحاری و محدود ساختن ساحه برای مردم غرض اشتراک در انتخابات اظهار نگرانی نموده و آنرا بهترین وسیله رسیدن به هدف یعنی انجام تقلب برای تقلب کاران خواندند. رئیس اسبق کمیسیون انتخابات چاپ هژده میلیون ورق انتخاباتی را سوال برانگیز خواند. رئیس کمیسیون انتخابات آقای نورستانی در بخشی از صحبت خویش گفت مسئولیت انجام تقلب در آینده اگر صورت گیرد به دوش مسئولین قوت های امنیتی کشور میباشد زیرا که آنها تا هنوز از گزارشات شفاف راجع به مراکز مطمئن انتخاباتی به این کمیسیون ارایه نکرده اند.

در یک نشست که به واسطه خبرنگار طلوع نیوز بخاطر برتر شمردن کاندیدان ریاست جمهوری راه اندازی شده بود سخنگویان متذکره کاندیدان متذکره هر کدام به نوبه خود از کاندیدی که در خدمت آنها قرار دارند دفاع نموده، آنها را موسیچه بیگناه خوانده طوری وانمود کردند که گویی آنها پاکتر از آب مقطر میباشند. آقای کوهدامنی، اشرف غنی احمدزی را به دین ستیزی متهم نمود و افزود زمانیکه نامبرده بحیث وزیر مالیه مقرر شده بود دو فیصد مالیه گمرک ولایت هرات را که برای مسجد جامع داده میشد بند کرد و حالا غرض فریب مردم با گلم جمع دست همکاری داده است. سخنگوی اشرف غنی احمدزی گفت در جریان جنگهای خونین شهر کابل بخصوص ساحه افشار بزرگترین جنایات خونین از جمله بریدن سینه های زنان صورت گرفت که در آن اکثریت سران گروه ها از جمله آقای سیاف سهم داشتند. کوهدامنی گفت آنها بخاطری که در مقابل دولت قانونی استاد برهان الدین بغاوت کرده بودند به آن سرنوشت مبتلا شدند. نماینده اشرف غنی احمدزی گفت که شما مقاومت و دفاع از حقوق مردم که در آن زمان صورت گرفت بغاوت میخوانید. نماینده قطب الدین هلال از جهاد خویش که به گفته وی بخاطر نجات مردم افغانستان انجام داده بود یادآوری نموده به آن افتخار نمود. زلمی رسول میگوید در تیم ما اشخاص فساد، غاضب وجود ندارد. با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری میتوانیم قاطعانه علیه آن مبارزه نمائیم. نماینده داکتر عبدالله عبدالله میگوید از اینکه کاندید مورد نظر وی کدام کار غیرقانونی را انجام نداده است از همین لحاظ است تا هنوز در خانه پدری خویش زندگی مینماید. سایرین هم خواستند با ارایه حرف های غیرواقعی کاندیدان مورد نظر خویش را حق به جانب معرفی نمایند.

از اظهار سخنان فوق معلوم میشود که هنوز هم یک عده کاندیدان و سخنگویان آنها کشتار انسان های بیگناه، غارت هزاران میلیارد ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم، غضب میلیون ها هکتار زمین، تجاوز بالای کودکان و زنان، ویرانی شهرها از جمله کابل، جاری نمودن سیل های خون، مبدل ساختن سرزمین افغانستان را به پایگاه مافیای مواد مخدر، میدان نبرد، بازار مصرفی تهیه کننده مواد خام، آزمایش انواع ایدولوژیها و سلاح های پیشرفته کشورهای منطقه و جهان حیف و میل نمودن ده ها میلیارد دالر که زیرنام کمک به کشور ما سرازیر گردید، مبتلا شدن یک میلیون و سه صد هزار تن به مواد مخدر، دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت هیا قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزی، مردم ستیزی، فرهنگ ستیزی، زن ستیزی، خرد ستیزی، گسترش فرهنگ معافیت، فساد، اختلاس، سرقت ها، قاچاق سنگهای قیمتی، آثار باستانی، افزایش بیکاری، بیماری و سایر جنایات را که به نسبت سهم گیری فعالانه گروه های مسلط در کشور و خارج کشور صورت گرفته با بی حیائی و چشم سفیدی رد نموده، گروه های رقیب خویش را به نام های مختلف متهم مینمایند و هنوز هم با استفاده از دین مقدس اسلام میخواهند کسانی را خواهان استقلال، ترقی و پیشرفت یک افغانستان سربلند میبشاند مطابق سناریو ادارات استخبارات کشورهای خارجی بنام های مختلف متهم نموده تا بتوانند به اهداف شوم خود و باداران خویش دستیاب شوند.

به نسبت حملات انتحاری در ولایات فاریاب، ننگرهار، کندهار، شهرکابل ده ها تن شهید و ده ها تن دیگر زخمی شدند. در جمله کشته شده گان آقای سردار احمد خبرنگار، خانم، یک دختر و یک پسر آن شامل بوده و یک اولاد دیگر آن در حالت کما قرار دارد. در جریان انجام مراسم جنازه اکثریت اشتراک کننده گان از جمله خبرنگاران فریاد می کشیدند تا کی ما به واسطه برادران حامد کرزی کشته شویم. یک دختر که با چشمان اشکبار فریاد می کشید که نیلوفر هم صنفی خویش را برای ابد از دست دادیم. نیلوفر چه گناه داشت؟ پنج مرمی تفنگچه به جسد آن زده شده است. دیدن اجساد مرمی باران در روز اول نوروز دلهای میلیونها تن را داغدار ساخت. همه به این عقیده هستند چنین اعمال را حیوانات وحشی هم انجام نمیدهند که گماشته گان ادارات آی. اس. آی سعودی و سایر کشورهای توسعه طلب و جنگ افروز انجام داده اند. یک عده مدرسه ها غرض برهم زدن جریان انتخابات افغانستان بسته شده اند. شورای امنیت ملی خبری را به نشر رسانیده عامل انجام حملات وحشیانه کابل سرینا را استخبارات خارجی خوانده است. ریاست جمهوری زیرنام عدم امنیت خواست جشن نوروزی را در داخل ارگ ریاست جمهوری تجلیل نماید. مردم و آگاهان امور میگویند از بازیهای پشت پرده چنین برداشت میشود که کار غرض بابا سازی دیگری جریان دارد که اعمار قصر میلیون دالری در داخل ارگ برای حامد کرزی یک مثال آن میباشد که بعد از انتقال قدرت بتواند در آنجا همراه فامیل خویش به آرامی استراحت نماید. چه میشود غرض جلوگیری از راه بندی های متواتر که سبب اذیت و آزار میلیونها مردم و صدها هزار راننده در کشور بخصوص شهرکابل میگردد مقامات ذیصلاح در این باره هم یک تصامیم لازم را اتخاذ نمایند. که راه بندی مثل روز معرفی کردن آقای قانونی در پارلمان دوباره تکرار نگردد.

آگاهان امور افزایش جنایات فوق را سناریوی طراحی شده ادارات استخباراتی کشورگشایان بخاطر دستیابی به ثروت های مادی و معنوی کشور و کشورهای منطقه و جهان خوانده اند. نهاد شفافیت افغانستان از افزایش استخراج غیرقانونی معادن در ولایات پکتیا، لوگر و غیره اظهار نگرانی نموده میافزایند مسئولین وزارت معادن زیربهانه گرفتن نمونه صدها تن سنگ های کروماتیا که در آن المونیم نیز وجود دارد به شرکت ها داده است و در این باره مسئولین سوابق و فعلی دست داشته در حالیکه قیمت یک تن سنگ های متذکره در بازارهای جهانی دوهزار و چهارصد دالر بوده. وزارت معدن از یک تن آن چهل دالر اخذ مینماید. وسایل جمعی خبری را نشر نموده در آن گفته شده امریکائی ها به ارزش هفت میلیارد دالر سلاح های خویش را بعد از خروج میخواهند به پاکستان تحفه دهند. در این رابطه آگاهان امور میگویند همکاری استراتیژی بین افغانستان به اساس جنگ زور و جعلی به واسطه امریکائی بالای دولت افغانستان تحمیل گردیده است. بدین لحاظ است که امریکائی ها نمیخواهند دوست دوازده ساله را با پاکستانی هایی که پنجاه سال سابقه داشته اند مبدل سازند. عده دیگر بدین باوراند که انجام اتخاذ متذکره را به بی باوری به مردم افغانستان و اتکا به نظامیان پاکستانی که سالهای سال میشود که مصروف سرکوب خونین میلیونها مردم کشور ما بوده و میباشند. آقای اوریا از طریق کابل نیوز گفت امریکائی ها به هیچ وجه حاضر نبوده و نمیباشند که یک اردوی قوی مجهز با سلاح های پیشرفته در افغانستان ایجاد گردد. میافزاید اگر آنها خواهان چنین اردویی میبودند پیشرفته ترین سلاح ها از جمله طیاره های جیت جنگی را از بین نمیبردند. نماینده ناتو از فروپاشیدن قوت های افغانی هشدار میدهد میافزاید در صورت امضاء نکردن پیمان امنیتی بعد از سال 2014 با مسلط شدن هراس افکنان اوضاع بسیار بد در افغانستان مسلط خواهد شد.

مردم و آگاهان امور وارد کردن این نوع فشارها و تهدیدها را بخاطر تأمین صلح و ثبات واقعی در کشور مفید ندانسته میافزایند اگر قوت های خارجی از جمله ناتو خواهان صلح و ثبات واقعی در کشور باشند بجای تهدید و فشار بالای مردم بالای ادارات تمویل کننده چهل هزار لانه تروریزم که در آنطرف خط دیورند زیرنام مدارس دینی فعالیت مینمایند فشارهای نظامی، دپلوماتیک و اقتصادی وارد نمایند.

خلاصه اینکه یکی از عوامل عمده دشواریهای خونین فوق میدان دادن به گروه های فاسد، غاضب، جنگ افروز، مافیا، مواد مخدر، ناقضین حقوق بشر، غارت گران ثروت های مادی و معنوی کشور، قاتلین میلیونها مردم بخاطر اتخاذ تصامیم به سرنوشت ده ها میلیون مردم ما بوده و میباشد. حالا وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش و ترقی پسند دست اتحاد و همبستگی را بخاطر جلوگیری از انجام اقدام متذکره و کاهش دشورایهای فوق اتخاذ نمایند. به باور آگاهان امور و ده ها میلیون مردم یکی از وسایل عمده و حیاتی رسیدن به اهداف فوق انتخاب افراد شایسته، آگاه، متجرب، دانشمند که نسبت به سایر کاندیدان از اعتبار ملی و بین المللی برخوردار باشند. در غیر از آن با رقم زدن سرنوشت ده ها میلیون مردم به واسطه گروه های فوق کشور و مردم ما را از این بیشتر بسوی بحران های خونین و جبران ناپذیر سوق خواهند گردید که پیامد ناگواری را در پی خواهد داشت.