عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

مانورهای نظامی‌ اسرائیل، به‌معنای جنگ جدیدی در خاورمیانه است؟

این مانورها همگی بازسازی تجاوز به لبنان، و جنگ با حزب‌الله و ایران هستند.

نویسنده: تیموتی آلکساندر گوزمان مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال ریسرچ، ۴ ژوئن، ۲۰۲۲ *

اسرائیل خود را برای جنگی اساسی آماده  می‌کند. این جنگ نشان خواهد داد که آیا اسرائیل می‌تواند در مقابل حملات همه‌جانبۀ موشکی از لبنان، سوریه، فلسطین و ایران، جان سالم بدر برد. با توجه به بحران اقتصادی حامیان اصلی اسرائیل، ایالات متحده، و تا حدی  اروپا، و درگیری آنها در جنگ نیابتی علیه روسیه، گذشت زمان به زیان اسرائیل است. از آنجا که ایالات متحده به احتمال زیاد وارد جنگی تمام عیار با روسیه و چین می‌شود که می‌تواند به جنگ هسته‌ای بیانجامد، بی‌راه نیست که بگوییم اسرائیلی‌ها برای جنگی گسترده به‌منظور بقای خود آماده می‌شوند، زیرا ممکن است که واشنگتن نتواند کمک نظامی‌ بیشتری برای دفاع آنها، ارسال نماید.
 

در حالی که شکست گردان‌های نئو نازی و ارتش اوکراین تحت حمایت ایالات متحده و ناتو، توسط روسیه هرچه بیشتر نمایان می‌شود، شاید شاهد شروع جنگ جدیدی در خاورمیانه مشابه آنچه که در سال ۲۰۰۶ در جنگ لبنان گذشت، باشیم. جنگی که خود می‌تواند به جنگ بزرگ‌تری با سوریه و ایران منجر شود.

روزنامۀ تایمز اسرائیل در طی گزارشی از مانور ارتش اسرائیل در قبرس با هدف تمرینی برای جنگی احتمالی با حزب‌الله و حمله به لبنان چنین نوشت: «روز پنجشنبه (۳۱ ماه مه) نیرو‌های ارتش اسرائیل رزمایش نظامی‌ بزرگی را به اتمام رساندند. این رزمایش حملۀ زمینی به عمق لبنان را در  جنگی احتمالی علیه گروه تروریستی حزب‌الله که توسط ایران حمایت می‌شود، شبیه سازی می‌کرد.»    

باید در نظر داشت که یک روز قبل از مانور قبرس، به گزارش آسوشیتدپرس، نیرو‌های نظامی ‌اسرائیلی «دست به شبیه‌سازی حملاتی هوایی با اهدافی دوربرد زده بودند، اشاره‌ای پوشیده و غیرمستقیم به حملۀ احتمالی به ایران  دشمن منطقه‌ای اسرائیل» و «طبق اظهارات ارتش، رزمایشی  روز قبل در دریای مدیترانه صورت گرفت که شامل پروازهای دوربرد، سوخت‌گیری حین پرواز، و هدف گرفتن اهداف دور دست، بوده است». ارتش اطلاع دیگری در این زمینه ارائه نکرد.

اسرائیل خود را برای جنگی اساسی آماده  می‌کند. این جنگ نشان خواهد داد که آیا اسرائیل می‌تواند در مقابل حملات همه‌جانبۀ موشکی از لبنان، سوریه، فلسطین و ایران، جان سالم بدر برد. با توجه به بحران اقتصادی حامیان اصلی اسرائیل، ایالات متحده، و تا حدی  اروپا، و درگیری آنها در جنگ نیابتی علیه روسیه، گذشت زمان به زیان اسرائیل است. از آنجا که ایالات متحده به احتمال زیاد وارد جنگی تمام عیار با روسیه و چین می‌شود که می‌تواند به جنگ هسته‌ای بیانجامد، بی‌راه نیست که بگوییم اسرائیلی‌ها برای جنگی گسترده به‌منظور بقای خود آماده می‌شوند، زیرا ممکن است که واشنگتن نتواند کمک نظامی‌ بیشتری برای دفاع آنها، ارسال نماید.

اگر جنگ با حزب‌الله آغاز شود، شهر‌های اسرائیل هدف اصابت هزاران موشک قرار خواهند گرفت، و مردم و پرسنل نظامی ‌بسیاری کشته خواهند شد. اما هدف اصلی این رزمایش‌ها، شبیه‌سازی متوقف کردن شلیک موشک‌های حزب‌الله در یک درگیری اساسی، از طریق حملۀ زمینی به لبنان است.

به‌نظر مقامات رسمی ‌ارتش، تنها راه دستیابی به این هدف: «حضور همه‌جانبه در مناطق استقرار موشک‌ها، و دور نگاه داشتن هرچه بیشتر دشمن از کنار مرزهاست.» به ادعای روزنامۀ تایمز اسرائیل این کشور در حال بررسی یک حملۀ زمینی به لبنان است، زیرا: «گروه تروریستی حزب‌الله که توسط ایران حمایت می‌شود، دیر زمانی است که بزرگ‌ترین تهدید نظامی ‌برای ارتش اسرائیل به حساب می‌آید. زرادخانۀ این گروه شامل حدود ۱۵۰‌هزار موشک و راکت است که می‌تواند هر نقطه از اسرائیل را مورد هدف قرار دهد.»

 مقامات رسمی ‌در عین‌حال معترفند که در  پاسخ به چنین اقداماتی علیه حزب‌الله، شهر‌های اسرائیل زیر هدف هزاران موشک قرار خواهد گرفت. «مطابق آخرین بر آورد‌های ارتش، در صورت شروع جنگ  با حزب‌الله، شهر‌های اسرائیل، می‌تواند روزانه هدف بمباران ۱۵۰۰ موشک قرار گرفته و رقم کشتگان می‌تواند به‌سرعت به صد‌ها نفر برسد.» ارتش اسرائیل به تلفات هزاران شهروند لبنانی و هم‌چنین رزمندگان  حزب‌الله نیز اشاره دارد.

 رویای دیرینۀ اسرائیل، توسعه و تسلط کامل بر خاورمیانه است که در طرح یِنون «طرح صهیونیستی برای خاورمیانه» (۱) انعکاس یافته است. اسرائیل خود را به‌عنوان ملتی یهودی می‌داند که از سوی خداوند با نقشه‌ای برای توسعۀ قدرتش در خاورمیانه برگزیده شده است. اسرائیلی‌ها، خود را محق می‌دانند زیرا که قوم برگزیدۀ خداوند هستند.

هدف نهایی اسرائیل، ایران است

واضح است که جنگ جدیدی در خاورمیانه، حمایت ایالات متحده و اروپا را در پی خواهد داشت. دموکرات‌های جنگ‌طلب، رئیس کمیتۀ روابط خارجی سنا، سناتور رابرت منندز از نیوجرسی، خواهان خاتمۀ مذاکرات هسته‌ای و دیپلماتیک با ایران شد.

منندز می‌گوید: «زمان آن رسیده که به اروپاییان بگوییم ما حسن‌نیت خود را نشان داده‌ایم، و می‌خواهیم که به توافق محکم‌تر و طولانی‌تری برسیم که مورد نظر ایرانیان نیست»، او می‌پرسد: «ایران با سرعت در حال پیشروی [فن‌آوری هسته‌ای] خود است، لذا اگر توافقی در ژانویه مناسب نیست، چگونه ممکن است که در پایان ماه مه مناسب باشد؟»  

به شهادت مقالۀ نیوزمکس با عنوان «سناتور برجستۀ دموکرات باب منندز: زمان پایان  دیپلماسی با ایران فرارسیده است»، منندز از رئیس‌جمهور بایدن خواسته است که: «تحریم‌های ایران را دوباره بر قرار کرده و یا در تلاش برای اعمال تحریم‌های چند‌جانبه علیه ایران، مشارکت نماید.» سناتور به این هم بسنده نکرده و «خواستار اعمال فشار کاخ سفید بر روی چین، برای توقف خرید میلیون‌ها دلار نفت از ایران شد.»

این سناتور نیرومند دموکرات و حامی ‌صهیونیست‌ها تأکید دارد که: «لازم است در مقابل عملیات خصمانۀ ایران مانع بازدارندۀ نظامی‌ ایجاد گردد» و: «ایالات متحده باید ثابت کند علاوه بر خواست، توانایی‌های نظامی ‌را … برای دفاع از منافع و مردم خویش دارد.» به‌نظر می‌رسد که منظور او از «مردم خویش»، دولت اسرائیل باشد. ایالات متحده آماده است که به‌هر قیمت، حتی اگر به قیمت گسیل نیروی بیشتر به خاورمیانه باشد، از اسرائیل حمایت کند.

امکان وقوع جنگ جهانی دیگر از هر زمان بیشتر شده است. امید است که اسرائیل درک کند که هر اقدام نظامی‌، تنش میان آن کشور و همسایگان مسلمان او را تشدید خواهد کرد. اما شروع جنگ بسته به باز‌های اسرائیل دارد، که تبعات آن ذره‌ای برای آنها اهمیت ندارد.​

https://www.globalresearch.ca/new-war-middle-east-idf-military-exercises-simulates-invasion-lebanon-war-hezbollah-iran/۵۷۸۲۳۸۲

۱ــ منظور طرح اودد یِنون (Oded Yinon)، مشاور آریل شارون است که در طی مقاله‌ای (۱۹۸۲)، اتحاد و همبستگی ملل عرب را تهدید اصلی برای غرب و اسرائیل شمرده، و  برای مبارزه با آن، توصیه‌اش دامن زدن به جدایی و تفرقه در میان ملل و کشور‌های عربی است.