به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

لاوروف: کاسه صبر ما لبریز شده است

لاوروف: اتحادیه اروپا می خواهد تسلیحاتی تهیه کند که به قلب روسیه ضربه بزند

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید اتحادیه اروپا قصد دارد تسلیحاتی با برد بیشتر به اوکراین بدهد زیرا این کشور با روش‌های فعلی نمی‌تواند جنگ را به نفع خود تمام کند. او این اقدام را «مشارکت مستقیم در جنگ» می‌داند.

لاوروف در کنفرانسی با عنوان «یورومیدان: دهه از دست رفته اوکراین» که روز جمعه برگزار شد، به شدت از برنامه اتحادیه اروپا برای ارسال تسلیحات با برد بیشتر به اوکراین برای «هدف قرار دادن قلب روسیه» انتقاد کرد. او مدعی شد که رهبری نظامی کشورهای غربی ستاد کل ارتش اوکراین را کنترل می‌کنند و به آنها در هدف‌گیری کمک می‌کنند.

او گفت: «طبق اطلاعات ما، سرویس اقدام خارجی اروپا توصیه‌هایی برای اوکراین تدوین کرده که بر این فرض استوار است که روش‌هایی که اوکراین در حال حاضر با آنها می‌جنگد، کارآمد نیستند. بنابراین، آنها باید بر ارسال تسلیحات با برد بیشتر تمرکز کنند تا به «قلب روسیه» برسند، همانطور که اتحادیه اروپا می‌گوید، و دوباره آشفتگی و وحشت ایجاد کنند و اعتماد مردم را از بین ببرند. آیا این مشارکت مستقیم در جنگ نیست؟ البته که هست.»

لاوروف می‌گوید که استراتژی جنگ برای اوکراین در کشورهای دیگر تدوین می‌شود. «در جنگ، استراتژی حرف اول را می‌زند. این استراتژی‌ها در کی‌یف تدوین نمی‌شوند، بلکه در جاهای دوردست.» او تأکید کرد که «هیچ شکی نیست که غرب جنگ را علیه ما اعلام کرده است.» اوکراین به عنوان ابزاری برای تحمیل شکست استراتژیک به روسیه و کاهش نفوذ آن در صحنه جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  «کاسه صبر حسن نیت خود» مسکو در قبال غرب لبریز شده است.

مسکو بارها از کمک‌های نظامی کشورهای غربی به کی‌یف انتقاد کرده و تأکید کرده است که این کمک‌ها فقط به طولانی شدن درگیری منجر می‌شود.
وزیر امور خارجه روسیه در خصوص گفتگو با اوکراین گفت که توپ در زمین روسیه نیست. او گفت که ابتدا ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، باید فرمان خود مبنی بر ممنوعیت مذاکره با مسکو را لغو کند.

وزیر خارجه افزود که غرب تلاش می‌کند تا بسیاری از کشورها را به پیوستن به فرمول صلح پیشنهادی زلنسکی ترغیب کند، اما این فرمول بی‌معنی است.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ یک برنامه صلح ۱۰ ماده‌ای ارائه کرد که شامل مواردی مانند بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین، تشکیل یک دادگاه ویژه برای بررسی تمام جنایات روسیه و خروج کامل ارتش روسیه از اوکراین بود. کرملین این طرح را غیر واقعی خواند.

وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، گفته است که بریتانیا در قبال درگیری اوکراین حتی از آمریکا هم رفتار تهاجمی‌تری از خود نشان می‌دهد.

لاوروف روز جمعه در کنفرانسی در مسکو به مناسبت دهمین سالگرد کودتای مورد حمایت غرب در کی‌یف ادعا کرد که واشنگتن و متحدانش همیشه اوکراین را به عنوان یک «پایگاه ضد روسی» تلقی کرده اند.

این دیپلمات تاکید کرد که درگیری اوکراین «نتیجه دیگری از سیاست ‹تفرقه بینداز و حکومت کن’، سیاست تحریک کشورهای مختلف و مردم علیه یکدیگر، و تحریک درگیری های بین دولتی» است.

وی با اشاره به آمریکایی ها و انگلیسی ها گفت: «این سیاست مدت هاست که توسط غرب، به رهبری ایالات متحده یا به طور دقیق تر توسط آنگلوساکسون ها، در مناطق مختلف جهان دنبال می شود.»

لاوروف ادعا کرد: «نقشی که بریتانیا در رویدادهای جاری ایفا می کند، البته حتی تهاجمی تر و از نظر پیگیری و تحریک آمیز بودن پیچیده تر از هر طرف دیگر، حتی از ایالات متحده، است.»

وزارت دفاع بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که رهبری مشترک یک «ائتلاف پهپاد» با هدف تامین یک میلیون پهپاد برای مقابله با روسیه به اوکراین را بر عهده خواهد گرفت. این وزارتخانه افزود که بریتانیا ۲۰۰ میلیون پوند (۲۵۰ میلیون دلار) برای این امر اختصاص خواهد داد.

در ماه ژانویه، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، متعهد شد که در سال مالی آینده ۲.۵ میلیارد پوند (۳.۲ میلیارد دلار) دیگر کمک نظامی به اوکراین ارائه کند. این اعلامیه پیش از سفر سوناک به کی‌یف انجام شد که طی آن او و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، توافقنامه همکاری امنیتی دوجانبه‌ای را امضا کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هفته گذشته در مصاحبه با تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار مستقل آمریکایی، گفت که «مسخره و بسیار غم‌انگیز» است که مقامات کی‌یف «در آوریل ۲۰۲۲، کمی بیش از یک ماه پس از آغاز درگیری، از درخواست یا ترغیب بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا برای خروج از مذاکرات صلح با مسکو تبعیت کردند.» رهبر روسیه افزود که گزارش های مربوط به دخالت جانسون سال گذشته توسط دیوید آراخامیا، مذاکره کننده ارشد کی‌یف، افشا و تایید شد.

در طول درگیری بین مسکو و کی‌یف، گزارش‌هایی در مورد اعضای سرویس‌های ویژه بریتانیا، نیروهای ویژه، وجود داشته است که گفته می‌شود مخفیانه در اوکراین فعالیت می‌کنند. وزارت دفاع در مسکو همچنین «کارشناسان بریتانیایی» را به کمک به آماده سازی حملات پهپادهای دریایی علیه شبه جزیره کریمه روسیه متهم کرده است.