زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

سگ و گربه های بی ادب و انگلهای سیاسی مودب !


موسسه تحقیقاتی سگ و گربه و انگل ، اخیرا مطلبی مفصل در بررسی رفتار و فرهنگ توتالیتاریستی سگ و گربه وآنالیز انگل منتشر نموده است . این گزارش در یونسکو ثبت شد و تاریخا نشان میدهد که سگ و گربه اصل انتقاد پذیری را قبول دارند ولی باور ندارند . یونسکو رسما اعلام کرد که کف کرده است !

موضوع گزارش بررسی رفتار سگ و گربه در زمانه فشار را توضیح می دهد . یونسکو هدف خود از انتشار این گزارش را “آگاهی رساندن و نه اثبات دیدگاه ” انگل عنوان کرده و تاکید می کند “اتفاقا آگاهی آن چیزی است که مستبدان سگی و گربه ای از آن می ترسند.” خلاصه ای از گزارش را جهت اطلاع عموم یونسکو منتشر کرده است ! رئیس یونسکو معتقد است حالا که شهر شلوغ است و سگ صاحبش را در خاور میانه نمیشناسد ما هم با یک گزارش مثل بقیه ، کوسه ای توپول صید کنیم…

آغاز این “واکاوی” تکراری در دقیقه 93  ، در فصل اول مفت خوری و شمایل انگلی می باشد . نوشته حاضر نگاهی سریع به چند نکته ی برجسته در این گزارش می باشد .

اول- از نظر تاریخی : سگ و گربه از نظر تاریخی هیچ تفاوتی با هم ندارند . فقط شکل یکی مثل سگ است و شکل آن یکی گربه و باید تا آخر دنیا دنبال هم آگاهانه بدوند ونشان بدهند دشمن همدیگرند ! هردو راه نقد و بررسی چالشگرانه چپ وکارشناسانه راست را چه برای نیروهای بیرونی و چه برای نیروهای خودشان و چه نیروهای فضایی در داخل سیستمشان بسته اند . این کشف تازه نیروهای فضایی را شّتّک کرد !

دوم- از نظر سیاسی : زمانی که شما کمی چیز را تکرار میکنید ، مکانیزم های پنهان در جنگ قدرت یا تلاش برای حفظ قدرت را با مثال های متعدد سه دهه ی گذشته روشن می کنید . هرنوع تعریفی از کردیت سیاسی به سگ ، معنی خیانت ندارد و آگاهانه فقط باید نقد شود ! مثلا اگر درآینده و باز هم یک نفر دیگر مثل ارژنگ داودی مطابق قانون اساسی اسلام اعدام شد ، اسمش خیانت نیست بلکه قانون قصاص فقط باید نقد شود ! نتیجه آنکه : نسل فعلی باید کردیت سیاسی را آگاهانه به سگ بدهد چون هنوز در قدرت است . سگ دنبال راه برون رفت از وضعیت حاضر است وموفق میشود خودش را اصلاح کند، پس ما امضاء میکنیم و معتقدیم که سگ دست بالا را خواهد داشت !


سوم- به لحاظ فاکت ها : این گزارش فاکت های بسیاری را در بر می گیرد . از اظهار نظرهای افراد و شخصیت ها گرفته تا کتب و اسناد درون گربه ای . از اسناد سری و محرمانه گربه ای گرفته تا اسناد کاملا علنی سگی .به لحاظ محدوده زمانی نیز فاکت های ارائه شده مواردی از قبل از سقوط نظام قبلی تا مواردی مربوط به تحولات کهکشان راه شیری در چند روز قبل از انتشار گزارش را در برمی گیرد . فاکت های داده شده با ذکر منبع نفت یا آب می باشند که نشان از یک کار تحقیقی دقیق در مورد سگ و گربه دارد . بسیاری از این اسناد و فاکت ها یا برای عموم شناخته شده نیست ، یا در زمان حاضر دسترسی به آن برای عموم راحت نمی باشد . همه اینها بر سندیت و ارزش گزارش می افزاید . گزارش ضمن ارزشهای جوجویی ، خیلی هم سندیت دقیق انگلی دارد .

چهارم- از نظر لحن بیان : یکی از نقاط قوت بزرگ گزارش لحن بیان است . از نظر سیاسی و ایدئولوژیک و استراتژیک و تاکتیک و جهانی و منطقه ای و داخلی و باقی جریان….لحن بیان خیلی مهم است . مقوله “ادب” خیلی تاثیر دارد ! لحن بیان گزارش در اساس خیلی آرام ، منطقی و محترمانه ومودبانه و مثل تخم چپ الاغ کارائی دارد . پرسشگرانه و چالشگرچپ و دست خری ، سیستماتیک ، جسورانه و لنگ خری ، تابو شکنانه و شجاعانه و باز هم تخم الاغی است . اگر چه این لحن در فصل نهم قدری به تندی می گراید و این تندی برای بواسیر خوب نیست…. در هر گزارشی نباید تاثیرات یا خواص تخم چپ الاغ را نادیده گرفت ! نتیجه و خلاصه اینکه : میشود هرمتنی را برای کردیت به هر کیرخری امضاء کرد ، فقط مودبانه باشد . نوشیدن و خوردن و ریدن و نوشتن حق شماست ، فقط مودب باشید . حتی میشود در یک هفته 1000 انسان را محترمانه درغزه سلاخی کرد و باز هم با احترام  5000 زخمی ارائه داد و 150 هزار نفر را آواره کرد ، اما مودبانه و با احترام باشد مادرقحبه ها ! رسانه ها و افراد مودب یا حالشو ببرن ، یا مثل خر رّم کنن جون داداش..! به امید اینکه در راهپیمایی روز قدس به جاکشهای سیاسی و شماها خوش گذشته باشه .

اشتباهی که نسل ما مرتکب شد و بهای آن را به سنگینی پرداخت ، نباید تکرار شود . همه چهره ها و مبارزان از وجوه مختلف شخصیتی برخوردارند که می بایستی مثل چیزخر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد .” تخم خر ” و خواص آن را فقط با امضاء و کریدت به سگ میشود فهمید ! درشرایط حاضر باید به ولی فقیه کردیت سیاسی داد تا ارزش چیزخر بر همه مبارزان و سیاسیون واپوزسیون آشکارشود . این لحن بیان وادب در گزارشهای بعدی ، خیلی تاثیر تخمی دارد و آینده مودبان را تامین میکند . همانطور که در روز جهانی قدس جناب فرمانده سپاه اعلام کردند : اگر خامنه ای اذن جهاد دهد اسرائیل را 24 ساعته از روی زمین محو میکنیم ! این یعنی تامین آینده !!! مهم نیست که مفهوم کلمات را هم نمیدانند ، مثلا زمین یعنی چه ؟ محو کردن چه شکلی است ؟ جهاد برای نابودی در 24 ساعت کجای مش باقراست ؟ مهم مفاهیم نیست . اونوقت میپرسن که راز ماندگاری شاملو چه بود ؟ ماندگاری شاملو راز پنهانی نبود . آنچه که جایگاه شاملو را در تاریخ ایران ثبت کرد هوشیاری خودش بود ! شاملو حواسش بود که بازیچه نشود و البته بازیکن هم نبود . شاملو تا آخرین نفس به هیچ مارمولکی کردیت سیاسی نداد ، نه جبری و نه اختیاری . حتی روی ویلچر و داخل کندو ! این همان راز ساده ای است که ظاهرا عده ای تا آخر عمر نخواهند فهمید .

اسماعیل هوشیار