نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

رولا غنی؛ از بانوی اول تا «منفورترین زن تاریخ» افغانستان

01.08.2022

گروهی از زنان افغانستان به دعوت از رولا غنی، همسر رئیس جمهور پیشین افغانستان، در یک نشست در مورد توانمند سازی زنان در آمریکا، اعتراض کرده اند و او را «منفورترین زن تاریخ» افغانستان لقب داده اند.

این زنان می گویند که رولا غنی، بانوی نخست پیشین افغانستان، نماینده زنان افغانستان نیست و نباید از او در نشست های که در مورد سرنوشت زنان این کشور برگزار می شود، دعوت شود.

نهادی بنام «زنان پیشرو» قرار است در ششم ماه اکتبر سال جاری میلادی، در شهر نیویارک آمریکا برنامه ای را با حضور رولا غنی در مورد توانمند سازی زنان افغانستان برگزار کند. خانم غنی در این نشست به عنوان مهمان ویژه دعوت شده و سخنرانی خواهد کرد.

گروهی از زنان افغانستان تحت نام «حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان» به دعوت از رولا غنی در این نشست اعتراض کرده اند و خواستار لغو دعوت او هستند.

این زنان می گویند که رولا غنی متهم به فساد در پروژه توانمندسازی زنان افغانستان (پروموت) است و شایسته دعوت در هیچ برنامه ای در مورد زنان افغانستان نیست.

اعضای حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان می گویند که نهادهای که افراد متهم به فساد را دعودت می کنند و در صدد دادن مشروعیت به عملکرد آنها هستند، از نظر زنان افغانستان با متهمان فسادهای بزرگ مالی در پروژه های مربوط به زنان، هم دست هستند.

رولا غنی کیست؟

رولا سعاده غنی، زاده شهر بیروت، پایتخت لبنان است که در سال 2014 میلادی و با انتخاب اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان، بانوی اول این کشور شد.

او در یک خانواده لبنانی مسیحی به دنیا آمده است و در دانشگاه آمریکایی بیروت با اشرف غنی آشنا شد و با هم ازدواج کردند.

اشرف غنی بعد از اینکه به ریاست جمهوری افغانستان رسید، نام همسرش را از رولا به «بی بی گل» تغییر داد که مورد انتقاد زیادی از سوی فعالان حقوق زن قرار گرفت و یک حرکت زن ستیزانه در راستای پنهان کردن هویت واقعی خانم رولا، تلقی شد.

در زمان کمپاین های انتخاباتی، بسیاری از منتقدین آقای غنی، با اشاره به مسیحی بودن رولا غنی، به او تاختند و او را مورد انتقاد قرار دادند، اما رولا غنی پس از اینکه اشرف غنی به ارگ ریاست جمهوری راه یافت، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که در تذکره الکترونیکی افغانستان دین خود را اسلام و قوم خود را پشتون انتخاب کرده است؛ زیرا سالها در یک خانواده پشتون و مسلمان زندگی کرده است.

او پس از تسلط طالبان بر افغانستان در 15 آگست سال 2021 میلادی، با اشرف غنی از افغانستان فرار کرد و اکنون در آمریکا زندگی می کند.

رولا غنی در زمان ریاست جمهوری اشرف غنی، به عنوان بانوی اول افغانستان از جایگاه ویژه ای در سیاست افغانستان برخوردار شد و کنترل امورات مربوط به زنان را در دست گرفت.

در قانون اساسی افغانستان هیچ جایگاهی برای بانوی اول در نظر گرفته نشده است، اما او صاحب دفتری مجهز و با صلاحیت های ویژه در ارگ ریاست جمهوری بود.

رولا غنی، بسیاری از پروژه های بزرگ و چند صد میلیون دالری در مورد زنان افغانستان را مدیریت و نظارت می کرد، از جمله پروژه پروموت را که از سوی دولت آمریکا، حمایت مالی می شد.

او و اعضای دفترش متهم به فساد گسترده مالی در این پروژه بودند و این فسادها یکی از عوامل ناکامی و عدم مؤثریت این پروژه بزرگ و چند صد میلیون دالری بود.

پروژه پروموت چه بود؟

پروژه پروموت (promote ) یک برنامه پنج ساله بود که از سال 2014 میلادی از سوی اداره توسعه بین المللی آمریکا (USAID) برای توانمندسازی و ارتقای ظرفیت زنان افغانستان و با هزینه 280 میلیون دالر، راه اندازی شد.

هدف از این پروژه توانمند سازی زنان در عرصه رهبری، مدیریت، اقتصاد و تجارت و آموزش و پرورش و بهبود وضعیت زندگی حدود 75 هزار زن در افغانستان بود از طریق کاریابی و زمینه سازی برای اشتغال آنها در دولت و نهادهای خصوصی بود.

اداره بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در سال 1397 که سه سال از عمر این پروژه گذشته بود، گزارش داد که این پروژه ناکام بوده است و پول مالیه دهندگان آمریکا، حیف و میل شده است.

این پروژه تحت نظارت دفتر بانوی اول افغانستان اجرا می شد و پس از نشر گزارش ها در مورد ناکامی آن، بسیاری از شهروندان افغانستان انگشت انتقاد خود را به سمت دفتر رولا غنی بلند کردند.

شهروندان افغانستان از مصرف بی رویه پول های این پروژه {تحت نظر} دفتر بانوی اول و به اهداف نامشخص، انتقاد کردند و این دفتر {به ریاست رولا غنی}٬ متهم به فساد چندین میلیون دالر از پول این پروژه کردند.

پایان

منبع: شفقنا