زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

روسیه و ترکیه، نخستین رویارویی در آسمان!

کارشناسان سیاسی بر این باورند سرنگون شدن یک جنگنده روسی در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه با قصد قبلی و به عمد صورت گرفته است .

بر اساس شواهد موجود و با توجه به محل فرود خلبانان مشخص می شود ترکیه با قصد قبلی این اقدام را انجام داده زیرا این جنگنده اصلا در خاک ترکیه نبوده است.

حمله ترکیه به جنگنده روسی در خاک سوریه ممکن است روابط دو کشور را با چالشهای جدی روبرو کند.

روسیه قبل از اعزام جنگنده های خود به آسمان سوریه به همسایگان این کشور از جمله ترکیه هشدار داده بود که احتمال دیده شدن جنگندهای روسیه در آسمان این همسایگان دور از ذهن نیست و حضور این جنگنده ها خطری را متوجه این کشورها نخواهد کرد.

بنابر اعلام رسانه های خارجی ترکیه ادعا می کند که دو هواپیمای روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بودند و به ۱۰ هشدار ترکیه توجهی نکردند. اما روسیه این ادعا را تکذیب می‌کند و می‌گوید جنگندۀ روس در یک کیلومتری مرز ترکیه در خاک سوریه هدف قرار گرفت.

به گفته ژنرال سرگی رودوسکوی، از مقام‌های ارشد ستاد کل ارتش روسیه، جنگنده‌های ترکیه پیش از حمله برای برقراری تماس با خلبان‌های روس هیچ تلاشی نکردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز، دیروز این اقدام ترکیه را «خنجر از پشت» به کشوری توصیف کرد که در حال مبارزه با تروریسم است.

وی همچنین گفت حادثۀ دیروز «پیامد جدی» برای روابط مسکو و آنکارا خواهد داشت.

پوتین یادآور شد ترکیه در حالی به جنگندۀ روسیه حمله کرد که «ما برای جلوگیری از برخورد در آسمان، با شرکای امریکایی خود توافقنامه‌هایی امضا کردیم و ترکیه هم جزء کشورهایی است که اعلام کرده‌اند در چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه تروریست‌ها مبارزه می‌کنند.»

بنابر اعلام رسانه های آمریکایی، ارتش آمریکا از حمله جنگنده اف-۱۶ ترکیه به جنگنده روسیه در نزدیکی مرز سوریه حمایت کرد. ارتش آمریکا مدعی شد که خلبان ترکیه ۱۰ بار به جنگنده روسیه اخطار داده و هیچ جوابی دریافت نکرده است.

سرهنگ «استیو وارن» سخنگوی ارتش آمریکا مدعی شد: «اخطار خلبان ترکیه به جنگنده روسیه روی فرکانس آزاد مخابره شد و ما قادر بودیم آن را بشنویم.»

وی افزود که خلبان ترک پیش از شلیک، ۱۰ بار به جنگنده روسیه هشدار داده است.

سخنگوی ارتش آمریکا اما ادعای ترکیه مبنی بر قرار داشتن جنگنده روسیه در حریم هوایی ترکیه را تایید نکرد.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باورند حضور نظامی روسیه در خاک سوریه باعث شده تا ترکیه به لحاظ نظامی و سیاسی به شدت تضعیف شود.

بنابر اعلام رسانه های خبری، تا پیش از حضور نظامی روسیه در خاک سوریه، ترکیه از سران داعش نفت ارزان خریداری می کرد که بعد از حضور روسیه این منافع سرشار از بین رفت، در مجموع می توان به این نتیجه رسید که ترکیه به رهبری حزب عدالت و توسعه با سرنگونی جنگنده روس به دنبال نمایش قدرت و مقابله با مخالفین داخلی بود.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه پیش از این اعلام کرده بود پوتین مدتهاست از نقل و انتقال نفت معادن تحت کنترل گروه تروریستی داعش از طریق خاک ترکیه مطلع است.

پوتین گفت: « ما از این واقعیت باخبریم که نقل و انتقال نفت و مواد نفتی به مقدار زیاد از اراضی اشغال شده از طریق ترکیه جریان دارد و گروهای تروریستی از طریق قاچاق مواد نفتی حمایت مالی میگردند».
بنابر اعلام روزنامه لبنانی الاخبار: در پی سرنگون شدن جنگنده روسیه نزدیک مرزهای سوریه و ترکیه ، آمریکا در « تلاشی سازنده» دراین حادثه حساس، درصدد برآمده تا در خصوص بحران سوریه وارد مرحله جدید شود و می توان سخنان باراک اوباما مبنی بر ضرورت تحرک مسیر سیاسی برای حل بحران سوریه در سریعترین زمان ممکن را در این چارچوب تفسیر کرد.

این روزنامه لبنانی در عین حال رفتار دوگانه آمریکا را نادیده نگرفته و نوشت که آمریکا به ترکیه برای مواجهه نظامی با روسیه چراغ سبز نشان داده است.

الاخبار خاطرنشان کرد که دولت ترکیه از چند هفته قبل افکارعمومی در این کشور را برای این قبیل حوادث آماده کرده است به ویژه این که رسانه های ترک مدعی می شدند که اهالی جبل الترکمان در شمال لاذقیه با « جنگ نسل کشی» مواجه هستند.

این روزنامه لبنانی هم به نقل از ناظران نوشت که زمان ساقط کردن جنگنده روس هم دارای پیامی هدفمند بود زیرا جنگنده های روس پیشتر هم به آسمان ترکیه نزدیک شده بودند اما مورد هدف قرار نگرفته بودند.

الاخبار یکی از اهداف ترکیه را به شکست کشاندن تلاش های روسیه برای قانع کردن مخالفان نظام سوریه به توافق برای معرفی هیاتی مشترک جهت مشارکت در گفت وگوهای با هیات دولت سوریه دانسته است.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد: اکنون این سئوال باقی است که آیا ترکیه قدرت تحمل پیامدهای نظامی ، سیاسی و اقتصادی این اقدام خود را دارد به ویژه این که مسکو روابط نظامی با آنکارا را قطع کرده و ترکیه ۵۶ درصد گاز طبیعی و بخشی از نیازهای نفتی خود را از روسیه وارد می کند.