به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

در عالم صد سالگی !

هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا در آستانه 100 سالگی هشدار داد که واشینگتن و پکن باید مرزی را برای رویارویی‌های خود در نظر بگیرند زیرا در غیر این صورت، جهان خود را در برابر شرایط مشابهی خواهد یافت که منجر به شعله‌ور شدن جنگ جهانی اول گردید… 

منظور از شرایط مشابه منجر به جنگ جهانی اول چیست ؟ مثلا آب انگور در شرایط و زمان مشخصی تبدیل به شراب میشود از زمانبندی مشخصی عبور کند دیگر شراب نمیشود در شرایط سرکه شدن قرار میگیرد … و شما با هیچ ترفندی نمیتوانی سرکه را تبدیل به شراب کنی . 

نه پدر جان . زمان عوض شده و بالطبع شرایط هم مثل قبل نیست . حکومت اسلامی در خاورمیانه آخرین میخ تابوت خاورمیانه قدیم ، آخرین نظر واقعی کسینجر بود . به نظر من زیاد روی حس سیاسی سابق خودت حساب نکن . هیچ خبری از جنگ نیست . چین هم مثل بقیه رقبا مشغول لقمه زدن است . بعد از پایان جنگ سرد منتظر هیچ جنگ جدی نباشید . ولی رقابت تا اندازه درگیریهای ارمنستان و آذربایجان خواهیم داشت . در بین قدرتهای موجود با یک نسخه سرمایه داری کره زمین ، اساسا جنگی در تصور نیست … 

شرایط دوران جنگ سرد تشابهی با امروز ندارد . در زمان جنگ جهانی اول 2 قطب و قدرت اصلی وجود داشت که در کشاکش بین آنها مسائل سیاسی به نفع یکی از طرفین رقم میخورد . قطب مثلا کمونیستی عمدتا مدافع بود. سابقه تهاجم مثل افغانستان اگر جایی هست من یادم نمیاید هر چند همان تهاجم هم درذات خودش نوعی تدافع بود . 

 اینها در دفاع و تهاجم با هم معنی میگرفتند و ادامه میدادند . حالا قطب دومی وجود ندارد . ولی رقبا زیاد هستند و این رقبا قوانین بازی را میدانند . حالا قطب غالب کره زمین یعنی کاپیتالیسم خودش برای خودش بلوا و دشمن مثل داعش میسازد و با طرحهای خودش میجنگد . از حکومت اسلامی دفاع میکند و پول نقد میدهد تا سیستم سرپا بماند و همزمان با او مثلا در تضاد است . تفاوت اصلی در زمان جنک سرد و شرایط امروز همین است . 

ظاهرا دولت آمریکا 17 برابر قدرت همه جانبه نسبت به چین دارد . ولی به نظر من در قرن 21 اساسا و صرفا روی توان نظامی نمیشود حساب کرد . استفاده از مصالح جدید دربافت ساخت و سازهای جدید موضوعی است که غرب هنوز تمایلی به آن ندارد و این یعنی قدرت … والا با همان قوانین قرن پیش بخواهد قرن 21 را هم نقشه اش را بریزد ، قانونمندی ندارد و به |آن میگویند خرمرندی … چند قدمی البته میروند ولی نهایتا حضرات بورژوا میسابند به الک . 

اگر جی پی اس بدانند ، میدانند که هر خط و خیابان جدیدی باید به روز رسانی شود . نمیشود برای جهانی شدن از ساختارهای مافیایی کهنه مثل ولایت فقیه حمایت کند و همزمان دشمنی تقلبی و ساختگی به جهان نشان بدهد که با او در جنگ است تا بتواند سیاستهای خودش را توجیه کند . 

نه چین دشمن آمریکاست و نه هیچ قدرتی دیگر … یعنی در قرن 21 دشمنی به شکل سابق دیگرموضوعییت ندارد . شروع قرن 21 پایان قطب بندی ها و دشمنی های قرن 20 است حالا تنها دشمن بشر خودش است که با رفتار و کردار و اقنصادش زمین را به گورستان خودش تبدیل میکند . 

ولی ظاهرا غرب با نسخه اقتصادی خودش برای کمیود دیالتیکی خودش همیشه به یک دشمن فرضی نیاز دارند و این فعلا به عهده حکومت اسلامی در ایران است که هم توسط کاخ سفید کردیت سیاسی دارد و هم از طرف همان کاخ سفید تهدیدی جهانی معرفی میشود ! 

نتیجه : حکومت اسلامی ایران در رعایت قوانین بازی خون بین حکام ودیزاین صحنه منتظر نتیجه انتخابات آمریکاست . آمریکا اساسا نیازی ندارد منتظر چیزی باشد فقط این صحنه عوام فریبی انتخابات را باید اجرا کند . در هر صورت مسائل استراتزیک مثل ایران ربطی به نتیجه انتخابات آمریکا ندارد . ترامپ در کاخ سفید میماند دلار به مرزهای 50 هزار خواهد رسید . چه ترامپ بماند و چه هر خری دیگر بیاید ، خط بیرون کردن سیستم ولایت فقیه از پیله دینی و مافیایی در متن خاورمیانه جدید در مسیر برجام یک “باید” است . فقط زمانش را حاکمان ایران مستمر به تاخیر میاندازند و قیمت هر تاخیری را مردم باید بدهند . 

کلام آخر : اینکه هرملتی لایق همان حکومتی است که دارد … غلط نیست . افراد و جوامع ظرفییت و درک و فهم مسائل را به همان اندازه که دارند برایش تلاش هم میکنند . شاید فرهنگ خوبی نیست ولی واقعییت همین است . به قول اکبر آقا اسمش بازی نیست اسمش تاریخ است . من مخالف نیستم فعلا که تاریخ ایران را ملا باید بنویسد و تاریخ افغانستان را طالبان . اما آنچه که در بالا بین حکام میگذرد و من اسمش را بازی میگذارم بازی خونینی که قیمتش را فقط مردم میدهند … دلیل دارد . درست است حاکم کردن این حجم از بی شعوری هم بخشی از طراحی غرب است ، بی شعور ودیندار که باشی فرقی نمیکند بالاخره یک شعور بالاتری برای ذهنتان مهندسی و برنامه ریزی میکند که کدام شارلاتان سوار شود… 

ولی از نظر من سهم و نقش حاکمان همیشه در ردیف اول است چون ابزار و امکانات دستش است !