ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

در روز استقلال سوئیس !

روز اول اوت هرسال استقلال کشور سوئیس جشن گرفته میشود . دیروز برای این جشن از طرف دوستانی دعوت شدم و رفتم . همه چیز خوب بود مثل همیشه . اما ذهن من آرام نبود . فشفشه های انفجاری تزئینی زیبا بود اما با هر صدائی میرفتم به خاورمیانه و انفجارهای مرگ آور موشک و بمب…میدانستم جنگ فلسطین و لیبی و عراق و….درهمان زمان ادامه دارد . میدانستم که آن مثلا آتش بس 72 ساعته کدائی دوام نیاورد . اسم آتش بس را آوردند و ماشین کشتار سرعت گرفت . آمار تلفات در فلسطین از مرز 1500 نفر گذشت . زخمی ها و کشتگان و آواره ها جلوی چشمم رژه میرفتند . در روز استقلال کشور سوئیس ، همه چیز درشهر ژنو آروم بود اما ذهن من نه ، از جشن خوشم میاد،از شادی مردم خوشحال میشم . ولی خودم راضی نبودم ، خوشحال نبودم ….با این همه مجموعا خوب تموم شد !

فشرده ای از تاریخ کشور سوئیس : سلت‌ها اولین ساکنان سوئیس بودند. تیره ای از این قوم که هلوتیا (Helvetia) نام دارند پیش از تسلط رومیان بر سوئیس، در کوهستان‌های ژورا و آلپ ساکن شدند و آنجا را هلوتیا نامیدند. هلوتیا در سال ۵۸ پیش از میلاد به تصرف ژولیوس سزار امپراتور روم درآمد . در قرن پنجم میلادی ژرمن‌ها به این سرزمین وارد و در ساحل غربی رود آر ساکن شدند. ژرمن‌ها و اقوام بورگون (Burgun) و فرانک جامعه‌ای مستقل تشکیل دادند . آنها در سال ۶۳۹ میلادی دولتی را بنیان گذاشتند که بعدها فرانسه نامیده شد. در سدهٔ نهم بین سوابیا (Swabia) و بورگوندی ها (Burgundians) تقسیم و در سال ۱۰۳۳ تحت نظارت امپراتوری مقدس روم وحدت پیدا کردند. حکومت منطقه در قرن سیزدهم بین کنت‌ها و خاندان هابسبورگ) و حکمرانان محلی تقسیم شد. در سال ۱۲۹۱ سه منطقهٔ اوری (سرزمین فعلی سوئیس)و شوایتس (Schweiz) و اولتروالدن (Ulterwalden) اتحادیه‌ای تشکیل دادند که اساس کنفدراسیون سوئیس قرار گرفت.

کشور سوئیس با 41.285 کیلومتر مربع در مرکز اروپا و در همسایگی کشورهای آلمان ، فرانسه ، ایتالیا و اتریش واقع است. جمعیت این کشور بیش از 7 میلیون نفر است که اکثریت قریب به اتفاق آنان مسیحی و عمدتا کاتولیک هستند . پایتخت سوئیس شهر برن است و قطب‌های اقتصادی این کشور دو شهر جهانی ژنو و زوریخ هستند. سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و درآمد سرانه در این کشور از بالاترین‌ها در جهان است . سوئیس کشوری چندزبانه است و در آن چهار زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش به رسمیت شناخته می‌شوند. تاسیس کشور سوئیس در تاریخ ۱ اوت ۱۲۹۱ ذکر می‌شود و این روز در سوئیس تعطیل ملی است . سوئیس دارای سابقهٔ طولانی بی‌طرفی در مناسبات جهانی است ، به طوری که این کشور از سال ۱۸۱۵ تاکنون وارد هیچ جنگی نشده‌است . این کشور مقر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی چون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. یکی از دو دفتر اروپای سازمان ملل نیز در این کشور و در شهر ژنو قرار دارد . شهرژنو در ۱۲۱ سال قبل از میلاد مسیح به امپراتوری رم پیوست و درسال ۱۷۹۸ انقلابیون فرانسه آن را تحت سلطه خود در آوردند وپس از پایان جنگ‌های ناپلئونی درسال ۱۸۱۵ به کنفدراسیون سوئیس پیوست. شهرژنو حدودا در سال 1800 توسط دولت وقت فرانسه ( ناپلئون ) اشغال شد و این موضوع تا سال 1813 مورد منازعه و جنگ بین ساکنین شهر ژنو و دولت فرانسه بوده است ونهایتا دولت وقت فرانسه با گرفتن مبلغ هنگفتی پول ، با پیوستن شهر ژنو به کشور سوئیس موافقت کرده است . شهر تاریخی ژنو در سال 1815 رسما به کنفدراسیون سوئیس پیوست .

به امید روزی که همه مردمان جشن استقلال خودشان را به همین آرامی و زیبائی برگزار کنند . از جمله کشور فلسطین !

درگوشه گوشه‌های زمین ، رقصِ خلسه کرکسها مُد شده است و زیتون‌های یائسه را باد چیده بود ، وقتی فلسطین درخون نشست…وقتی طوفان به عمق باغچه‌ها رسید ، باروت دستی بر سر آیینه‌ها کشید و من دستی به زخم خوردگی سینه‌ها در عالم خیالم….

کاش اهرام مصر ، در تمامت فرعون قد نمیکشید و زمین و خاک را بهت زده نمیکرد . ای کاش میتوانستند سازنده باشند و شعور سازندگی داشته باشند ، فقط از سازندگی کرکس چیزی نمیدانم….ونمیدانم چرا سهراب سپهری از کرکسهای در قفس ، به جای قناری گفته بود ؟ و بازهم نمیدانم نوزادان تکه تکه شده فلسطین در توحش قرن 21 بیشه ما ،  چه چیزی را از دست دادند ؟ فقط میدانم که فلسطین را نمیشود سلاخی کرد ، میشود صبرا و شتیلا را تکرار کرد و باز هم از کشته ها پشته ساخت ، ولی فلسطین را نمیشود کُشت ! فلسطین روح ماندگار خاورمیانه است . تاسیس کشوری به نام فلسطین  یک حکم تاریخی است و تنها راه خلع سلاح تمام مرتجعین !
 

 اسماعیل هوشیار

ژنو

02.08.2014