به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

«در اصل، این انتخابات کلاهبرداران است»

نویسنده: آلکساندر وارونتسوف مترجم: ک. رادین برگرفته از : پراودا، شماره ۱۰۱ (۳۱۳۰۴)، ۱۴ ــ ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۲۲ *

۱۲ سپتامبر، رهبران حزب کمونیست فدراسیون روسیه نشستی را در آژانس اطلاعاتی «تاس» برای خبرنگاران در مورد نتایج واحد روز رأی‌گیری برگزار کردند. رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه «گنادی زیوگانوف»، معاون اول کمیته مرکزی «یوری آفونین»، معاون رئیس کمیته مرکزی «دیمیتری نویکوف»، دبیر و عضو هیأت رئیسه کمیته مرکزی «گئورگی کامنف» در برابر جمع نمایندگان رسانه‌ها سخنرانی کردند.

«گنادی آندریویچ» در سخنان افتتاحیه خود یادآور شد که امسال انتخابات در شرایط خاصی برگزار شد ــ در شرایط که یک عملیات نظامی ‌ویژه ارتش روسیه در اوکراین انجام شد. طبق ارزیابی وی، ما شاهد جنگ اعلام نشده‌ای هستیم که ناتو و غرب متحد با روسیه از طریق دستان شبه‌نظامیان تشکیلات مسلح اوکراین به راه انداخته‌اند. آنها سعی دارند وحدت داخلی و اقتصاد ما را تضعیف کنند. در شرایط شمار بی‌سابقه تحریم‌ها ــ تقریباً ۱۲ هزار، در شرایط هیستری روس‌هراسی و ضدِ شوروی که در سراسر جهان تحریک شده است، جامعه ما به همبستگی نیاز دارد. این اهدافی است که انتخابات گذشته باید ترویج می‌کرد. اما، در‌واقع همه چیز به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد.  

رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه تأکید کرد که حزب ما همه کاری را برای برگزاری پُرمضمون این انتخابات انجام داده است. ــ ما برنامه‌ای را برای خروج کشور از بحران آماده کرده‌ایم ــ ۲۰ اقدام دست اول، ۱۲ اصلاحیه مربوط در قانون اساسی. اما، حزب حاکم روسیه متحد سخنان رئیس‌جمهور را نشنید که سرمایه‌داری به بن‌بست رسیده است، چیزهای جالب و مهم زیادی در سوسیالیسم وجود دارد و شریک استراتژیک اصلی ما چین مردمی‌ است. ما بودجه توسعه‌ای ۳۵ تا ۴۰ تریلیون روبلی و نحوه و مقررات پر کردن آنرا پیشنهاد دادیم، در عوض، خروج سرمایه ادامه دارد. «زوگانوف» تأکید کرد که تقریباً ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ما را در خارج توقیف کرده‌اند و باز ۲۴۲ میلیارد دلار دیگر، طبق ارزیابی بانک مرکزی، تا پایان سال از کشور خارج خواهد شد. جمعاً: نیم تریلیون طی سال و تریلیون دیگر از سال ۱۹۹۵. چگونه و به چه نحویی ما اقتصاد و دارایی‌های ثابت از کار افتاده را احیا خواهیم کرد؟ انتخابات عادلانه می‌بایست جلوی این دیوانگی را می‌گرفت. اما، مسئولان تلاش کردند روز رأی‌گیری واحد را از رقابت نامزدها و برنامه‌ها به تحمیق و فریب تکنیکی و شستشوی مغزی شهروندان تبدیل کنند. «گنادی آندریویچ» ابراز امیدواری کرد و گفت: «من فکر می‌کردم که در شرایط رویدادهای دراماتیکی که در اوکراین روی می‌دهند، ما از وجود احزاب دوقلو نجات خواهیم یافت.» اما، چنین چیزی اتفاق نیفتاد. حتی در مسکو، باز هم شش نامزد کاذب و ساختگی دیگر معرفی شده بودند.

نامزدهای حزب کمونیست، مانند گذشته، خودسری‌های قوه قضائیه را احساس می‌کردند: حدود هزار نامزد بنابه تصمیم دادگاه مجاز به شرکت در انتخابات نبودند. حتی ساده‌ترین فعالیت تبلیغاتی با دشواری زیادی پیش می‌رفت. بیشتر وقت‌ها اعلامیه‌های حزب کمونیست فدراسیون روسیه یک ساعت پس از آنکه آنها توزیع می‌شدند، کنده می‌شدند. «گنادی آندریویچ» ضمن در نظر داشتن سازماندهی رأی‌گیری در طول سه روز و نه یک روز و ضمن گسترش عملکرد رأی‌گیری الکتریکی از راه دور و رأی‌گیری در خانه، خاطرنشان کرد که : «یک جلسه سه روزه، مسافت و کار در خانه ــ این سه ضایعات می‌توانند به‌طور کامل سیستم سیاسی دموکراتیک روسیه را خراب کنند.» همه این روش‌های تکنیکی فرایند رأی‌گیری را غیرشفاف و کنترل‌نشده می‌کنند. «گنادی آندریویچ» تأکید کرد: «هدف از انتخابات شهرداری بسیار واضح است» متحد کردن ساکنان محلی برای امور خیر و نیک است: چه نوع و در کجا زمین بازی برای کودکان بسازیم، چه نوع تعمیراتی را انجام دهیم … در اینجا یک میدان واقعی برای کاندیدای محلی است ــ برای نشان دادن اینکه تو به مردم اهمیت بدهی، تو را بشناسند و به شما اعتماد بکنند. به دیدن مردم جلوی در ورودی‌های آپارتمان می‌روید ــ و از حمایت رأی‌دهندگان برخوردار می‌شوید. اما در واقع، حتی به کتک‌کاری می‌رسد … و بدون هیچ واکنشی ــ نه پلیس، نه کمیسیون مرکزی انتخابات و نه مقامات محلی». رهبر کمونیست‌ها تأکید کرد: در شرایط قهرمانی سربازانمان در جریان عملیات نظامی‌ ویژه ، ما باید بر حل مشکلات داخلی و مهمتر از همه اجتماعی روسیه تمرکز کنیم. در عوض این، در مناطق کلاسیک روسیه، مانند اومسک، انتخابات به یک عیاشی کثیف تبدیل شده است، چیزی که هرگز در سیبری وجود نداشت. در نتیجه چنین سازماندهی انتخابات در پارلمان‌های جداگانه اکنون تنها اعضای حزب «روسیه متحد» خواهند بود. از کجا می‌تواند حمایت ۸۰ درصد و بیشتر از حزب حاکم در شرایط مشکلات عظیم در اقتصاد و حوزه اجتماعی وجود داشته باشد؟ کنترل را کاملاً تهی از معنی کرده‌اند، اعضای دارای رأی مشورتی از کمیسیون‌ها حذف شدند. «گنادی آندریویچ» خلاصه کرده می‌گوید: «در واقع، این انتخابات کلاهبرداران است، نه دموکرات‌ها.» برای نمونه «زوگانوف» به وضعیت منطقه «کراسنودار» اشاره کرد، جایی که یک آدم جنایتکار و بسیار زشت را به‌عنوان یک رهبر سیاسی جدید منصوب کردند. همه این حقایق، به گفته رهبر حزب کمونیست، مشروعیت انتخابات و قدرت و ثبات داخلی کشور را خدشه‌دار می‌کند.

«یوری آفونین» در مورد ویژگی‌های منطقه‌ای فعالیت‌های انتخاباتی صحبت کرد. وی اعلام کرد که «همه سازمان‌های منطقه‌ای ما برای پیروزی جنگیدند و به‌طور مؤثر کار کردند. حزب کمونیست فدراسیون روسیه حق خود را به‌عنوان نیروی اصلی اپوزیسیون در کشور تأیید کرد. در این بین، مسئولان برای جلوگیری از نامزدهای ما دست به هر کاری زدند. به بهانه‌های گوناگون نزدیک به هزار نامزد در انتخابات راه نیافتند. «آفونین» ضمن توضیح مقابله شدید مقامات اشاره کرد: «مقامات بورژوازی از نامزدهای ما می‌ترسند. تنها راه جایگزین توسعه، سوسیالیسم است». در انتخابات مجامع قانونگذاری مناطق روسیه، حزب کمونیست قاطعانه مقام دوم را به‌دست آورد. به‌طور کلی در تعدادی از مناطق، مانند منطقه «ساراتوف»، آنها نه تنها نتایج قبلی را تأیید کردند، بلکه در چهار حوزه انتخابیه تک ‌نفره نیز پیروز شدند. در «اوستیای شمالی» با اینکه مقام سوم را به‌دست آوردند، نتیجه را دو برابر کردند و یک فراکسیون جدی تشکیل دادند. نتایج قابل توجهی در «اودمورتیا» و منطقه «ساخالین» به‌دست آمده است.

تا آنجا که به منطقه «کراسنودار» مربوط است، در انتخابات قبلی دومای ایالتی، ۴۵۰ هزار رأی در اینجا دریافت شد ــ این یکی از بالاترین نتایج در کشور است. امسال سازمان‌دهندگان انتخابات هر کاری کردند تا از تکرار موفقیت کمونیست‌ها جلوگیری کنید. شاخه منطقه‌ای حزب با پیشنهاد عدم به‌رسمیت شناختن نتایج انتخابات به هیأت رئیسه کمیته مرکزی حزب مراجعه کرد. مجموعه‌ای از تخلفات در منطقه «کراسنودار»، تخلفات در بقیه روسیه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد: اجازه ورود ندادن کامل به ناظران، بیرون کردن ناظران از مراکز رأی‌گیری، بازداشت نامزدها توسط پلیس و غیره. از بسیاری موارد، این «شایستگی» شهروند استراتژیست سیاسی «توپالوف» است که کل روند را رهبری کرد. «یوری آفونین» از سازمان‌های مجری قانون خواست تا در مورد فعالیت‌های افرادی که در منطقه «کراسنودار»، در قلمرو همجوار جایی که عملیات نظامی ‌ویژه در حال وقوع است، اقدام به بی‌قانونی در انتخابات کردند، تحقیق کنند. در اکثر مناطقی که حزب کمونیست فدراسیون روسیه کاندیداهایی را برای انتخابات فرمانداری معرفی کرد، مقام دوم را به خود اختصاص داد. این کاندیداها «الکساندر سیروف» در «اودمورتیا»، «اولگا آلیمووا» در منطقه «ساراتوف»، «سرگئی مامایف» در منطقه «کیروف»، «الکساندر ایواچف» در منطقه «سوردلوفسک» هستند. در کل، در انتخابات فرمانداری، «آفونین»خاطرنشان کرد که، نتایج به‌دست آمده در شماری از مناطق ــ ۸۰ درصد و بیشتر ــ نشان‌دهنده استفاده از استراتژیست سیاسی هستند، زیرا در حال حاضر نمی‌توان چنین نتایجی را در یک مبارزه عادلانه به‌دست آورد. یا یک نمونه دیگر: در مسکو، بیش از ۱۱۰۰ کرسی از نمایندگان شهرداری توسط نمایندگان «روسیه متحد» به‌دست آمد، در حالی که حزب کمونیست فدراسیون روسیه و سایر احزاب ــ بیش از ۱۰۰ کرسی کسب کردند. آیا این یک برش واقعی از ترجیحات سیاسی مسکوویی‌ها است؟ این نتیجه دستکاری تکنولوژیک است. برای جلوگیری از ادامه این رویه، حزب کمونیست تصویب قانون انتخابات فدراسیون روسیه را پیشنهاد می‌کند.

«دیمیتری نوویکوف» در سخنرانی خود تأکید کرد که با کمک انتخابات ناصادقانه، بی‌تفاوتی سیاسی در جامعه کاشته می‌شود. همه آنچه در انتخابات روی می‌دهند، نظام سیاسی را تخریب می‌کند. «نوویکوف» معتقد است که باید از رأی‌گیری از راه دور و الکترونیکی صرف‌نظر و نحوه رأی‌گیری خانگی محدود گردد. لازم است در عرض یک، نه سه روز رأی داده شود. در شرایط نبود بحث سیاسی، انتخابات تبدیل به یک تشریفات محض می‌شود. هر کس پول بیشتری دارد ــ او بیشتر در تلویزیون ظاهر می‌شود و وکالت‌نامه می‌گیرد.

به‌طور کلی، حزب کمونیست فدراسیون روسیه کمپین انتخاباتی را با موفقیت انجام داد ــ بیش از هزار نامزد از این حزب حکم معاونت را دریافت کردند. گروهی از سیاستمداران جوان تجربه مبارزه سیاسی کسب کردند. «گئورگی کامنف» در مورد پیچ و خم‌های قانونی مبارزات پیش از انتخابات صحبت کرد. در جریان فعالیت‌های انتخاباتی، بیش از ۱۰۰ درخواست به کمیسیون مرکزی انتخابات، دادستانی کل، کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه ارسال شدند، چندین پرونده جنایی تشکیل شد. نمایندگان حزب کمونیست فدراسیون روسیه بیش از ۵۰۰ تخلف در انتخابات را در تمام سطوح ثبت کردند. به‌ویژه، حقایقی در مورد وادار کردن رأی‌دهندگان به رأی‌دادن از راه دور، با استفاده از منابع اداری، به‌ویژه کارمندان دولتی، ثبت شد. چنین فاکت‌هایی در منطقه «اومسک»، «نووگورود»، در «پریموریه» ثبت شده است. ناظران اغلب از دسترسی به کمیسیون‌های انتخابات حوزه محروم می‌شدند، ناظران اجازه حضور در رأی‌گیری سیار را نداشتند، حقایق امتناع از آشنایی با فهرست رأی‌دهندگان در مرکز رأی‌گیری ثبت می‌شد. در بسیاری از مناطق، هنگام رأی‌دادن در خانه، تنظیم لازم لیست نوشته شده وجود نداشت. تعداد زیادی از حقایق ضبط شده در ویدئو، زمانی که آنها پیشنهاد دادند در خانه به افرادی که آن را درخواست نکرده بودند رأی دهند وجود دارند. در منطقه «پنزا»، بیش از یک‌سوم رأی‌دهندگان ظاهراً در خانه رأی دادند، در برخی مناطق  بیش از ۵۰ درصد. این یک وضعیت کاملاً غیرعادی است. برخی از رؤسای کمیسیون‌های انتخاباتی فیلمبرداری را ممنوع کردند، مثلاً در «سامارا» که غیرقانونی بوده است. فعالیت‌های انتخاباتی در روزهای انتخابات، اغلب فعالیت‌های تبلیغاتی جعلی به‌نام نامزدهای حزب کمونیست فدراسیون روسیه ادامه یافت. رأی‌گیری الکترونیکی از راه دور کاملاً شفاف نیست و رأی مخفی رأی‌دهندگان را تضمین نمی‌کند. اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی در کنترل کار این سیستم مشارکت ندارند. به گفته وکلای حزب کمونیست فدراسیون روسیه، این روش رأی‌گیری نمی‌تواند یک روش کاملاً مشروع برای اعمال حق رأی فعال به حساب آید. در پایان جلسه ، خبرنگاران از نمایندگان حزب کمونیست فدراسیون روسیه پرسیدند: نظر آنها در مورد واکنش «الا پامفیلووا»، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات به شکایت کمونیست‌ها در مورد تخلفات در جریان انتخابات چیست؟ به نظر او شکایت از کمونیست‌ها بسیار زیاد است. «یوری آفونین» پاسخ داد: «ما شکایات رسمی ‌و همگون نداشتیم، همه شکایات بر اساس فاکت‌های مشخص تخلفات است. شاید کلاً از ما می‌خواهند از ارائه شکایت از ناظران جلوگیری کنیم؟ آیا می‌خواهید تخلفات را قانونی کنید؟»

* https://gazeta-pravda.ru/issue/۱۰۱-۳۱۳۰۴-۱۳۱۴-sentyabrya-۲۰۲۲-goda/po-suti-eto-vybory-moshennikov/‎