نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

تجلیل شایسته از روز ملی پیشه وران در ارگ ریاست جمهوری

روز بیستم جوزا مطابق دهم جون روز جهانی صنایع دستی و روز ملی پیشه وران افغانستان در ارگ ریاست جمهوری به اشتراک محمد اشرف غنی رئیس جمهور، وزرای تجارت و صنایع، کار و امور اجتماعی؛ عدلیه، سرپرست شاروالی کابل، معین پالیسی وزارت مالیه، معاون اول اتاق تجارت و صنایع، روسای شوراهای ولایتی اتحادیه ملی پیشه وران افغانستان در بلخ، کندز، تخار، سمنگان، پروان، بغلان، ننگرهار روسا و نماینده گان اصناف شهر کابل تجلیل گردید.

جلسه با تلاوت قرانکریم توسط قاری باری آغاز، به ادامه آن محمد حسن سپاهی رئیس شورای مرکزی اتحادیه ملی پیشه وران افغانستان پیرامون روز ملی پیشه وران و چالش های موجود که به آن مواجه می باشد چنین بیان نمود.

رهبری اتحادیه ملی پیشه وران از یک سلسله اقدامات موثر دولت در حمایت از تولیدات داخلی مانند دادن امتیاز پانزده فیصد به تولیدات داخلی در تدارکات دولتی، تغییرات در تعرفه ها با قدردانی استقبال نموده این گامها را برای انکشاف صنعت در افغانستان موثر ارزیابی می نماید و خواهان تعدیلات در بند دوم ماده های 66، 77 و بند سوم ماده 59 قانون مالیات بر عایدات می باشد. افزود، برای پیشه ورانی که در رشته های صنعت و تولید کار می نمایند بخاطر ثبات سرمایه گذاری های کوچک معافیت مالیات تا پنج سال در نظر گرفته شود، غرض دسترسی به منابع مالی که یکی از مشکلات عمده پیشه وران می باشد خواهان ایجاد صندوق وجهی پیشه وران که قرضه هایی را با شرایط سهل و سود کمتر اجرا نماید، یک ضرورت عمده دانست.

تدوین قانون کرایه که مناسبات عادلانه را بین مالک و مستاجر به خصوص در جایداد های دولتی فضای مصون فعالیت را در دراز مدت برای پیشه وران تامین نماید ضرورت خواند. در رابطه به تدوین قانون مراسم عروسی که اخیرا به واسطه پارلمان تصویب گردیده بیشتر فشار را بر سالن های عروسی وارد مینماید، تماس گرفت و پیشنهاد نمود که رئیس جمهور کشور در هنگام توشیح قانون متذکره مسولیت هایی را بر عهده هوتل داران بگذارند که در حدود توان آنها بوده و مانع فعالیت شان نگردد.

ایجاد شهرک یا پارک های صنایع کوچکتر و توزیع زمین برای پیشه وران به منظور ایجاد کارخانه های کوچک تولیدی، جلوگیری از اخذ هر متر مکعب محصولات تولید موبل و فرنیچر (5400) افغانی، توسط مسئولین در ولایت کنر، کسب عضویت اتحادیه در کمیته اقتصادی شورای وزیران، دادن اعتبار به اسناد از جمله اسناد مهارت های حرفوی و سایر موارد و همکاری در طرح قوانین مقرره، لوایح توسط ارگانهای دولتی از جمله شاروالی ها، شامل طرح فوق بوده.

بعدا خانجان الکوزی معاون اول اتاق تجارت و صنایع در مورد اهمیت و نقش پیشه وران در اقتصاد ملی، کارکردهای اتحادیه ملی پیشه وران افغانستان و نقش دادخواهی آن از حقوق و منافع پیشه وران صحبت نمود.

به ادامه آن آقای قاری زاده معین پالیسی وزارت مالیه پیرامون مشکلات مالیاتی اصناف و خواست های پیشه وران موضع وزارت مالیه را تشریح نمود افزود که ما دریافتیم که واقعا 3% از فروشات یک مالیه بلند بوده که تقریبا 28% از عاید خالص می شود. وزارت مالیه تا کنون چندین جلسه با آقای سپاهی و تیم همکارشان انجام داده و طرح آنان افرایش 30 درصد در مالیه سال 1392 است که اهداف عایداتی ما را برآورده نمی سازد و اکنون حضور شما هرچه لازم دانید عملی می شود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور رشته سخن را گرفته در آغاز روز ملی پیشه وران را تبریک گفت و از نقش پیشه وران با قدردانی یاد نمود گفت: “من از شما تشکر می نمایم. شما هستید که برای مردم نان و کار میافرینید. وظیفه دولت رسیدگی به مشکلات شماست. در قدم اول من از کار اتحادیه ملی پیشه وران قدردانی می نمایم. سپاهی بسیار به خوبی از شما نمایندگی نموده است. وزیر صاحب کار و امور اجتماعی یک مدال برایشان در نظر بگیرد.”

رئیس جمهور در برابر مطالبات پیشه وران که از سوی رئیس اتحادیه ارایه شده بود چنین پاسخ فرمودند:

  1. ماده 59 قانون مالیات که مسوولیت پرداخت مالیات جایدادهای تجارتی را به عهده مستاجرین قرار داده باید اصلاح شود مسوولیت ها نباید یک جانبه باشد.
  2. مقرره کرایه جایدادهای شاروالی هرچه زودتر طی مراحل گردد در وظایف صد روز اول وزارت عدلیه شامل گردد.
  3. ایجاد شهرک ها و پارک های صنایع کوچک درست است وزارت شهرسازی و شاروالی آن را حل نماید.
  4. قانون عروسی زمانی که برای توشیح رسید ما درباره تصمیم می گیریم. ما نمی توانیم مسائل فرهنگی را با قانون حل نماییم. از زمان حبیب الله خان تا کنون چندین قانون در این مورد به وجود آمده اما هیچ کدام تطبیق نشده است.
  5. گرفتن محصول از تولیدات داخلی به خصوص دستگاه های نجاری ولایت کنر یک اقدام غیر قانونی است. وزارت عدلیه آن را لغو نماید. هدف ما ایجاد کار است نباید مانع ایجاد کنیم. گرفتن محصول در یک ولایت اقدام غیرقانونی است.
  6. لایحه جواز صنفی باید تغییر کند. شاروالی باید عایدات واقعی خود را جمع آوری نماید نه اینکه فشار بر اصناف وارد نماید. مبلغ 10000 قیمت جواز صنفی آن هم در کنر و سایر ولایات پول گزاف است. باید شاروالی ها تنها راجستریشن را انجام دهند تا پیشه وران به فعالیت کننده رسمی مبدل شود نه اینکه قانون دوران طالبان بر آن تطبیق گردد.
  7. عضویت اتحادیه در کمیته اقتصادی پذیرفته شود.
  8. و در اخیر مساله مالیه یک مساله مهم تر است. در این جلسه رسیدگی نمی توانیم. قانون باید اصلاح شود و ما در مورد اندازه مالیه با آمدن وزیر مالیه دوباره بحث خواهیم کرد.

در پایان لوح یادگاری که از سنگ لاجورد ساخته شده بود به رئیس جمهور اهدا گردید که با تشکر پذیرفته شد.

هئیت رهبری شورای مرکزی اتحادیه ملی پیشه وران افغانستان، شوراهای ولایتی ولایات و شهر کابل در مجموع میلیونها تن از اصناف و پیشه وران سراسر کشور که در بیش از پنج صد هزار دستگاه های تولیدی خدماتی مصروف کار می باشند صحبت های عالمانه جلالتماب محمد اشرف غنی رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان را آغاز یک گام مثبت ارزنده حیات بخش بخاطر حمایت از تولیدات داخلی، رشد، انکشاف اقتصادی، مساعد ساختن زمینه کار برای میلیونها تن انسانهای بیکار، جلوگیری از مبتلا شدن جوانان به مواد مخدر و غرق شدن هزاران تن در اوقیانوس ها دانسته و از مقامات، ادارات، و موسسات داخلی و خارجی مردم با عزت و شرافتمند افغانستان خواهان همکاری صادقانه در عملی شدن آن می باشند زیرا که یکی از راه های رسیدن به صلح پایدار و نجات کشور از بحران خون و آتش حمایت از تولیدات داخلی بوده و می باشد.

 

دردمند