مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

اراده سیاسی کاخ سفید !

اوباما :  توافق هسته‌ای با ایران دیگر فنی نیست ، اراده سیاسی می‌خواهد . اختلافات در جریان مذاکرات ایران و ۱+۵ کاهش پیدا کرده و ایران به مفاد توافقنامه موقت پایبند بوده است . موضوع توافق هسته ای با ایران دیگر فنی نیست، بلکه به اراده سیاسی بستگی دارد. آقای اوباما گفت که ایران قاعدتا باید بتواند پیشنهاد قدرتهای جهانی را بپذیرد، اما معلوم نیست که چنین خواهد کرد یا نه؟ رئیس جمهور آمریکا گفت که اگر ایران چارچوب اصولی پیشنهاد قدرتهای جهانی و حداقل های مورد نظر آنها را نپذیرد، تداوم مذاکرات مفید نخواهد بود…..

طی دو روز گذشته مقامات عالیرتبه حکومت اسلامی ایران و کاخ سفید با مواضعشان نشان دادند ، که لحظه سرنوشت ساز مذاکرات اتمی ایران فرا رسیده است… همزمان حکومت اسلامی ایران می گوید یک هواپیمای جت جنگنده “دو موتوره پرپروک” را که ساخت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اسلامی است، رونمایی کرده است . به گفته سرتیپ امیر حاتمی، جانشین وزیر دفاع اسلامی ، هواپیمای “جت پرپروک” «صاعقه۲» برای انجام مأموریت های تاکتیکی و آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته کارتونی بکار می رود . جانشین وزیر دفاع اضافه کرد که این هواپیما نسبت به “صاعقه ۱” توان کارتونی بالاتری دارد .  هواپیمای پرپروک «صاعقه ۲» را در آستانه دهه زجر به نمایش گذاشتند .

بعد از رونمایی پرپروک ، برمیگردیم به مذاکرات اتمی . لحن دو طرف محکم است و به قول مفسری سیاسی ، پیام آنها برای طرف مقابل این است که “حد انعطاف ما همین است، تصمیم خود را بگیرید”… در عین حال نشانه های متعددی از جدیت تلاش ها برای حل و فصل اختلافات اتمی دیده می شد… آیا پیشنهاد قدرت های جهانی برای ایران، که جزئیات آن روشن نیست، قابلیت این را دارد که مقامات ایران بتوانند توازن ظریف میان کوتاه آمدن و حفظ وجهه را با آن برقرار کنند ؟

خواستم بدین وسیله به اطلاع کاخ سفید برسانم که واقعا خسته نباشند ! سالهاست این نمایش مسخره توسط خودتان اجرا میشود . یادم هست از حدود 10 سال پیش کاخ سفید هر سال 2 تا 3 بار مدعی میشد که حکومت اسلامی تا شش ماه دیگر به بمب اتم میرسد . سالی 2 بار حکومت بمب میساخت و کاخ سفید و سیاه با برنامه های کرمکی کل سیستم اتمی را از کار میانداخت و دوباره آنها شروع میکردند به ساختن بمب اتمی ، تا کاخ سفید بتواند باز هم مذاکره کند !

از همان حدود 10 سال پیش بارها گفتیم که موضوع اتمی بهانه است . حتی بارها خود مقام عظما هم صریحا به این موضوع اشاره کرد که سانتری فیویژهای ما پشم باقر هم نیست….اراده سیاسی البته برای این سیستم ولایت فقیه کار راحتی نیست . نزدیک به 4 دهه با روشهای قرون وسطی و الیگارشی حاکم بودند ! اراده سیاسی یعنی خیلی حرفهای تلخی که سیستم مقام عظما طاقت شنیدنش را هم ندارد . چه رسد به عمل…! ! به گزارش رادیو فرانسه،. وزیر امور خارجه آمریکا، با لحن شدیدتری به مهلت تعیین شده برای چنین توافقی اشاره کرد وهشدارداد که یا تصمیم های لازم برای اثبات صلح آمیزبودن برنامه هسته ای را اتخاذ می کنید یا اگر نتوانید چنین کاری کنید، خود این امر بیانگر امری است که هیچکس رغبتی برای شنیدن آن ندارد….اراده سیاسی ولایت فقیه برای مرگی داوطلبانه ، البته شجاعت نمیخواهد ، بلکه فقط فشار روی اجزاء حکومتی باید کافی باشد !

شخصا تا به امروز نظرم این بوده و هنوز هم هست که سیستم ولایت حق انتخاب ندارد . آنها باید اراده سیاسی را و فقط محقق کردن اراده سیاسی را مد نظر قرار دهند . اراده سیاسی یعنی تغییر فاز تاریخی درتمامی جهات سیاسی و اقتصادی و داخلی و خارجی . اراده سیاسی یعنی اگر قذافی و صدام نتوانستند ، آنها در بالاترین سطح سیاسی ، به اطلاع کاخ سفید رسانده اند که میخواهند و میتوانند ! زمانبندی تحقق اراده سیاسی در قیمت آن تاثیر مستقیم دارد ، قیمتی که البته مطابق معمول سیستم عظما از زندگی و جیب مردم ایران میگیرد ! از سالها پیش مخالف هرنوع شکلی از شیوه های نظامی یا جنگ بوده ام و هنوز هم هستم . اما این خاله بازیهای مسخره طولانی هم ، قبل از سیستم ولایت فقیه ، ابتدا به اراده سیاسی تمامی غرب برمیگردد ! اتاق فکرعظما تجربه کافی در لبریز شدن کاسه صبر غرب و کاخ سفید را دارند . تمدید مذاکرات تا به امروز ، ابتدا به معنی نبودن اراده سیاسی قوی درطرف غربی بوده است . از روز اول هم در این تابلو ، هژمونی با پرپروکهای ولایت فقیه نبوده است !

 

اسماعیل هوشیار

10.02.2015