کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

پاکستان با یک جنگ ترکیبی مواجه است

نویسنده: ضمیر احمد اعوان مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : وب‌سایت ساکِر، ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ *

پاکستان نمونه‌ای معمولی از جنگ هیبریدی است و چندین دهه است که با آن مواجه می‌باشد. در جبهه اقتصادی، اجبار توسط نهادهای مالی بین‌المللی (IFI) تا جنگ روایت‌ها توسط رقیب اصلی: هند، همانطور که توسط ناظر اروپایی «اطلاع‌رسانی نادرست» DisInfoLab از طریق Indian Chronicles فاش شد، و تا نفوذ فیزیکی عوامل برای ایجاد خرابکاری و تروریسم در بلوچستان و کراچی.
 

اعتقاد بر این است که جهان به‌سرعت در حال تغییر، فناوری با سرعتی شتابان در حال پیشرفت، و ژئوپلیتیک در حال دگرگونی است؛ اتحادهای جدید در حال ظهورند و الگوی تجارت تغییر کرده است و غیره. اما، یک چیز تغییر نکرده است ــ و آن رنج نوع بشراست. مردم هنوز کشته می‌شوند و یا مجبور می‌شوند از خانه‌های خود فرار کنند، و کشورها و فقر رشد کرده‌اند. علاوه بر بلایای طبیعی، حتی بلایای ساخته دست انسان نیز تدارک دیده شده و می‌شوند.

تحریم‌های اقتصادی، جنگ روایتی، جنگ رسانه‌ای و غیره، همه از شیوه‌های جنگ ترکیبی هستند. شاید جنگ سرد جای خود را به جنگ هیبریدی داده باشد، اما ذهنیت همچنان ثابت مانده است. هر کشوری در سمت چپ ایالات متحده با یک جنگ ترکیبی روبرو است. روسیه، چین، کره شمالی، ایران یا هر کشور دیگری با چالش‌های مشابه جنگ هیبریدی روبرو هستند.

این موضوع بسیار مهم است که ما باید مفهوم جنگ ترکیبی را درک کنیم. بسیاری از دانشمندان، محققان و روشنفکران در سرتاسر جهان در حال مطالعه آن هستند، کنفرانس‌ها و سمینارهای زیادی در سراسر جهان برگزار می‌شود و متون فراوانی در دسترس است.

پاکستان نمونه‌ای معمولی از جنگ هیبریدی است و چندین دهه است که با آن مواجه می‌باشد. در جبهه اقتصادی، اجبار توسط نهادهای مالی بین‌المللی (IFI) تا جنگ روایت‌ها توسط رقیب اصلی: هند، همانطور که توسط ناظر اروپایی «اطلاع‌رسانی نادرست» DisInfoLab از طریق Indian Chronicles فاش شد، و تا نفوذ فیزیکی عوامل برای ایجاد خرابکاری و تروریسم در بلوچستان و کراچی.

پاکستان با همه اینها روبرو شده است. رسانه‌ها در حال گسترش اخبار جعلی، جعل داستان و تحریف روایت پاکستان هستند. متأسفانه رسانه‌ها تحت کنترل غرب می‌باشند و بیش از حد علیه پاکستان درگیرند. رسانه‌های اجتماعی نیز نقش کثیف خود را ایفا می‌کنند. بدترین پدیده این است که بسیاری از نویسندگان به‌عنوان منبع اطلاعاتی از ادبیات غربی استفاده می‌کنند که کاملاً اشتباه و مغرضانه علیه پاکستان است.

از حکیم چینی، سون تزو نیز به‌طور گسترده در زمینه شیوه ترکیبی جنگ در جنگ‌های معاصر نقل قول شده است. حدود ۲۵۰۰ سال پیش، او پیشگویی کرده بود که بهترین مهارت، پیروزی در جنگِ بدون جنگ است. شکستن اراده مردم کشور هدف به جای نابود کردن آنها، پیروزی واقعی خواهد بود. سون تزو اصرار داشت که نیروهای دشمن دست‌نخورده دستگیر شوند تا بعداً از آنها استفاده شود. چه حکمتی از چینی‌های زمان‌های قدیم!!

پاکستان با پذیرش درخواست‌های غیرقابل قبول افزایش نرخ بهره، کاهش ارزش پول، حذف یارانه‌ها، افزایش هزینه‌های زندگی، تورم و افزایش قیمت‌ها که همه این‌ها کشور را در فقر شدید فرو برده است، به‌شدت از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی آسیب دیده است.

یک ابزار جدید جنگ ترکیبی، به دلیل جنگ هیبریدی تحمیل شده توسط هند بر تأثیر استرس اقتصادی بر پاکستان گسترش یافت. وزیر امور خارجه هند، جی شانکار (هندوستان تایمز)، اعتراف کرد که «دولت BJP به رهبری نارندرا مودی تضمین کرده است که پاکستان در فهرست خاکستری FATF باقی می‌ماند، وظیفه ماست، پاکستان زیر لنز FATF قرار داشته باشد، و این کشور در این فهرست باقی بماند. ما توانستیم پاکستان را تحت فشار قرار دهیم و این واقعیت است که رفتار پاکستان به دلیل فشارهای هند تغییر کرده است.»

علاوه بر این، برای آسیب رساندن به اقتصاد پاکستان تحت دامنه جنگ ترکیبی، حداقل چهار جنبه علیه این کشور به‌کار گرفته شد: صندوق بین‌المللی پول (IMF‏)، FATF، کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC)، و آشفتگی کراچی. به‌نظر می‌رسد «بهترین راهبرد دشمن، از بین بردن توان اقتصادی کشور مورد هدف است». کراچی، مرکز اقتصادی و راه نجات، به‌طور سیستماتیک نابود شده است تا اقتصاد پاکستان را تضعیف و آن را به نهادهای بین المللی وابسته کند. وضعیت اقتصادی کنونی کشور به‌شدت جای نگرانی دارد و ناشی از تلاش هماهنگ دشمن در زیر چتر جنگ هیبریدی است.

در جبهه جنگ روایت‌ها، در محیطی توسعه ‌یافته که رسانه‌های اجتماعی نقش غالب در شکل‌دهی به عقاید را دارند، مهم‌ترین چیز ساختن روایتی است که به اندازه کافی خوش‌آیند و جذاب باشد تا در تفکر مردم ایجاد تغییر کند. اهمیت یک روایت قابل اجرا در آن است که در ذات خود ماهیتی فعال داشته باشد و مبتنی بر پایه و اساسی محکم برای برهم زدن اهداف حریف بنا شده باشد. درک جنگ روایتی یک پیش نیاز ضروری برای سیاست جامع دولت و بحث عمومی ‌آگاهانه در مورد مسائل، به‌ویژه امنیت است.

در حال حاضر، پاکستان نه‌تنها با خطرات احتمالی نکول مواجه است، بلکه در مقایسه با افغانستان، هند و بنگلادش بالاترین تورم را در منطقه تجربه می‌کند. ظاهراً اینطور به‌نظر می‌رسد که پاکستان شاید به دلیل روایت ضعیف در مورد تلاش‌هایش برای صلح و پیشرفت در افغانستان، نتوانسته است سازمان‌های کمک‌کننده و کشورهای دوست را متقاعد کند که در این زمان دشوار به آن کمک کنند. این مطمئناً بسیار نگران‌کننده است زیرا هیچ کشوری در تلاش‌های خود برای ارتقای صلح و ثبات در افغانستان به اندازه پاکستان متضرر نشده است.

متأسفانه، با طراحی، پاکستان به مرحله‌ای سوق داده می‌شود که ممکن است از ما خواسته شود بین مواد غذایی و سلاح‌های هسته‌ای یکی را انتخاب کنیم.  به‌نظر می‌رسد طرح‌های شیطانی بسیار خوب عمل کرده‌اند. این اتفاق در مورد اوکراین نیز افتاد، در زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سابق، این کشور یک کشور هسته‌ای با سلاح‌های هسته‌ای فراوان، قابلیت‌های هسته‌ای، آزمایشگاه‌های هسته‌ای، کارخانه‌های هسته‌ای و تعداد زیادی از دانشمندان هسته‌ای بود. اما به یک بحران اقتصادی سوق داده شد و سپس در ازای خلع سلاح اتمی ‌کمک مالی دریافت کرد. تسلیحات هسته‌ای آن جابه‌جا شدند، کارخانه‌ها تعطیل شدند، تحقیقات رها شد، منابع انسانی سلاح‌های هسته‌ای کاهش یافت و به حالتی درآمدند که دیگر نمی‌توانستند به سلاح هسته‌ای دست یابند.

اخیرا صندوق بین‌المللی پول از سریلانکا خواسته است تا ارتش خود را به نصف کاهش دهد و از مصر نیز می‌خواهد تا یک سوم ارتش خود را کاهش دهد. مشخص نیست که در مرحله بعدی شرایط صندوق بین‌المللی پول برای پاکستان چگونه خواهد بود. اگر از پاکستان خواسته شود که ارتش خود را کاهش دهد، از آنجا که هند رقیب متجاوز و سنتی پاکستان است، ممکن است امنیت آن به خطر بیفتد. هند از زمان استقلال، پاکستان را از صمیم دل نپذیرفته و همواره در صدد آسیب رساندن و تخریب آن بوده است. به‌ویژه، از زمانی که نخست‌وزیر نارندرا مودی قدرت را در هند بدست گرفته است، سیاست‌های افراطی او تهاجمی‌تر است و نه‌تنها برای پاکستان بلکه برای همه همسایگان آن یک تهدید امنیتی دائمی ‌است. هند با همه همسایگان خود از‌جمله بنگلادش، بوتان، چین، مالدیو، میانمار، نپال، پاکستان و سریلانکا اختلاف دارد.

ایالات متحده از هند برای مقابله با چین حمایت می‌کند و می‌خواهد همه همسایگانش برتری هند را بپذیرند. پاکستان برای پذیرش هژمونی هند از سوی ایالات متحده، با فشار زیادی مواجه است.

بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی کنونی خطرناک است و می‌تواند منجر به فاجعه شود. ممکن است توطئه‌های داخلی یا خارجی وجود داشته باشد، اما این مردم پاکستان هستند که باید بایستند و تصمیمات درست اتخاذ کنند. سرنوشت ما نمی‌تواند در دست چند توطئه‌گر داخلی یا خارجی باشد. زمان آن فرارسیده است که همه ملت با هم متحد شوند و هوشمندانه بیندیشند و سیاستی جامع برای مقابله با چالش‌های پیشِ‌رو تدوین کنند. انتخابات زودهنگام و دولتی با مأموریت سنگین می‌تواند اقدامات جسورانه‌ای انجام دهد. PDM ** فعلی بیشتر درگیر سیاست قدرت است و فقط برای مقابله با حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) گام برمی‌دارد. انرژی آنها صرف مسائل غیرمولد می‌شود و کمتر در مسائل ملی تلاش می‌کنند. دولتی جدید که حمایت مردم را داشته باشد، ممکن است ملت را نجات دهد.

* https://thesaker.is/pakistan-is-facing-a-hybrid-war/‎

نویسنده: پروفسور انگر ضمیر احمد اعوان، رئیس موسس GSRRA، سینولوژیست (دیپلمات سابق)، سردبیر، تحلیل‌گر، و عضو غیر‌مقیم CCG (مرکز چین و جهانی شدن).
 
** PDM شامل احزاب جریان اصلی مانند حزب مردم پاکستان (PPP) و مسلم لیگ نواز شریف (PML-N) و همچنین احزاب مذهبی مانند انجمن علمای مسلمان پاکستان (JUI-F) است.