کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

لهستان مایل است ناتو را به درگیری در اوکراین بکشاند 

تحولات اوکراین؛ افسر اطلاعاتی آمریکایی:

تارنگاشت خاطره

پانزدهم عقرب ۱۴۰۱ 

خواست آمریکا از زلنسکی برای نشان دادن تمایل به مذاکره با مسکو، شکست حملات ارتش اوکراین به مواضع نظامیان روس و نابودی مقر مزدوران لهستانی در منطقه نیکولایف، از جمله مهمترین رویدادهای جدید جنگ اوکراین هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه “واشنگتن پست” (The Washington Post) روز شنبه، به نقل از منابع آگاه به این مباحثات، گزارش داد که دولت جو بایدن، به طور خصوصی از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خواسته است وانمود کند که برای از سر گیری مذاکرات با روسیه تمایل دارد.

همانطور که در مطالب این روزنامه مشخص شده، طرف آمریکایی اصرار دارد که زلنسکی از اجتناب علنی از گفتگو با مقامات مسکو خودداری کند. در عین حال، منابع خبری این روزنامه این اقدام دولت ایالات متحده را نه به عنوان قصد آنها برای سوق دادن اوکراین به سمت میز مذاکره، بلکه به عنوان تلاشی برای اطمینان از ادامه حمایت سایر کشورها از کی‌یف توصیف کردند.

مقامات آمریکایی اذعان دارند که امتناع علنی زلنسکی از مذاکره با روسیه نگرانی‌هایی را در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد کرده است، جایی که تأثیر منفی درگیری اوکراین بر دسترسی و هزینه مواد غذایی و سوخت به شدت و بطور مستقیم احساس می‌شود.

این روزنامه یادآور شده که این تمایل با وعده‌های علنی آمریکایی‌ها برای ادامه حمایت از کی‌یف “تا زمانی که لازم باشد”، همراه با امیدهای پنهان برای حل و فصل مناقشه، که منجر به بحران اقتصادی و اظهارات نگران کننده از امکان استفاده از سلاح هسته‌ای، تقویت شده است. یکی از مقامات آمریکایی که برای این مقاله مصاحبه کرده، گفت: “خستگی اوکراین برای برخی از شرکای اروپایی ما یک مشکل واقعی است و نگران کننده است.”

اخیراً درخواست‌ها از زلنسکی برای مذاکره و حل و فصل دیپلماتیک مناقشه از سوی رسانه های بین المللی، سیاستمداران و کارشناسان به طور فعال شنیده شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه چند روز قبل در جریان گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود درباره این مناقشه و راه‌های حل آن بحث کرده و از زلنسکی خواست تا به راه حل دیپلماتیک فکر کند. اردوغان گفت که باید تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه با صلح عادلانه مبتنی بر تفاهم تشدید شود.

در همان روز زلنسکی در مصاحبه با تلویزیون چک گفت که کی‌یف باید روابطی “بسیار واقع بینانه” با مسکو ایجاد کند. وی در عین حال تاکید کرد که اگر روسیه مایل به بازگرداندن دونباس و کریمه به اوکراین نباشد، “این بدان معناست که جنگ پایان نیافته است”. به گفته زلنسکی، صحبت در مورد مذاکره و سازش با روسیه تنها زمانی ممکن خواهد شد که این کشور به پشت مرزهای سال 1991 عقب نشینی کند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اواخر ماه اکتبر گفت که برای دستیابی به نتیجه در حل و فصل اوضاع پیرامون اوکراین، نشستن بر سر میز مذاکره ضروری است. وی یادآور شد که مقامات کی‌یف فعلاً تمایلی به گفتگو با مسکو در حال حاضر ندارند و باید صبر کرد تا این دیدگاه عوض شود.

طرف اوکراینی در اوایل ماه اکتبر، رسماً مذاکرات با مسکو را منتفی دانست. زلنسکی با امضای فرمانی، تصمیم شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین مبنی بر عدم امکان مذاکره با طرف روسی را لازم الاجرا کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و پنجاه و هفتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

طرح جدید اتحادیه اروپا برای کمک های مالی به اوکراین

اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، رئیس‌جمهور اوکراین را از برنامه‌های این اتحادیه برای بسته کمکی جدید تا سقف 18 میلیارد یورو مطلع کرده است. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با ولادیمیز زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که می‌خواهد این بسته را که قرار است به قسمت‌های ماهانه 1.5 میلیارد یورو تقسیم شود، در هفته آینده در بروکسل ارائه کند. به گفته وی این وام های سودمند باید سهم قابل توجهی برای نیازهای مالی کی یف برای سال 2023 داشته باشد. به گفته وی این صندوق همچنین از اوکراین برای اجرای اصلاحات بیشتر در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می کند.

زلنسکی در توییتر فقط توضیح داد که با فون در لاین در مورد حمایت مالی برای سال جاری و آینده صحبت کرده است. موضوع دیگر گفتگوی این دو مقام غربی اهمیت تحویل غلات از اوکراین از طریق دریای سیاه برای حمایت از امنیت غذایی جهانی بود.

روسیه اوکراین را به حمله تروریستی خرابکارانه در خرسون متهم کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات محلی روسی در منطقه خرسون اوکراین، اقدام خرابکارانه اوکراین را عامل قطعی آب و برق امروز در خرسون و اطراف آن دانسته اند. بر این اساس یک حمله تروریستی به سه خط برق در منطقه آسیب رساند. شواهدی در این مورد ارائه نشد

افزایش شدید هزینه های انرژی در اروپا در نتیجه جنگ اوکراین

قیمت انرژی در اروپا در سال جاری در نتیجه جنگ روسیه در اوکراین به شدت افزایش یافته است. یک چیز در حال حاضر برای آلمان قطعی است و آن این است که سال 2022 سالی با بالاترین قیمت سوخت تا به امروز خواهد بود. این نتیجه محاسبات خبرگزاری آلمان بر اساس داده های ADAC بود. بر این اساس حتی اگر بنزین و گازوئیل از هم اکنون تا پایان سال رشد نکند رکورد قیمت تغییر نخواهد کرد.

کمیسیون اروپایی روند پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را طولانی ارزیابی کرد

کمیسیون اتحادیه اروپا انتظارات نامزد رسمی الحاق اوکراین را برای پذیرش کوتاه مدت در اتحادیه اروپا کاهش داده است. الیور ورهلی، کمیسر گسترش اتحادیه اروپا، در گفتگویی با روزنامه دی ولت گفت: با توجه به کار گسترده‌ای که برای آماده‌سازی برای مشارکت در بازار داخلی اتحادیه اروپا و بسیاری از حوزه‌های سیاست مهم دیگر لازم است، کل آمادگی‌ها برای الحاق اوکراین به احتمال زیاد بیش از یک یا دو سال طول خواهد کشید.

به نوشته این روزنامه آلمانی، از سوی دیگر، “اولها استفانیشینا”، وزیر اروپای اوکراین، برای یک رویه تسریع شده الحاق کشورش فشار می آورد. استفانیشینا در این باره گفته است: کشورهای همسایه ما و کشورهای حوزه بالتیک، کشورهایی که از بزرگترین حامیان ما هستند، قبلاً نشان داده اند که الحاق سریع امکان پذیر است

سفیر اوکراین در آلمان: باید از موضع قدرت با روسیه برخورد کرد

الکسی ماکیف، سفیر جدید اوکراین در آلمان، نمی‌خواهد از تهدیدات هسته‌ای روسیه مرعوب شود. ماکیف به روزنامه های گروه رسانه ای فونکه گفت: باید به پوتین گفته شود که استفاده از سلاح هسته ای یک گزینه نیست. ماکیف گفت: “پاسخ از کل جهان بسیار روشن خواهد بود و پوتین را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.

ماکیف هشدار داد با وجود حرکات تهدیدآمیز، باید از موضع قدرت با روسیه برخورد کرد. در غیر این صورت مسکو به راه خود ادامه خواهد داد. پس از الحاق کریمه، آلمان نیز از تحریک روسیه می ترسید و اوکراین تنها ماند. ما اکنون نتیجه را می بینیم.

تماس تلفنی زلنسکی با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در توییتر از تماس تلفنی مشترک با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا خبر داد. بر این اساس آنها در مورد کمک به اوکراین در سال جاری و آینده تبادل نظر کردند و دریافتند که ادامه توافق غلات چقدر برای امنیت غذایی جهان اهمیت دارد. زلنسکی در سرویس پیام کوتاه نوشت: علاوه بر این، گفتگوهایی درباره افزایش تحریم‌ها علیه ایران م انجام شد.

درخواست مقام مذهبی آلمان برای تلاش های دیپلماتیک به منظور آتش بس در اوکراین

پراسس آنت کورشوس، رئیس شورای کلیساهای انجیلی آلمان (EKD)، بار دیگر خواستار تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به آتش بس در اوکراین شده است. وی در گزارش خود به EKD در ماگدبورگ گفت: این درخواست به دلیل بی عاطفگی و یا عدم اطلاع از شرایط مردم اوکراین نیست. قصد من این نیست که از اوکراین بخواهم مذاکره کند یا حتی تسلیم شود. این در واقع ساده لوحانه است.

کورشوس افزود، اما بحث و گفتگو در سطوح مختلف هرگز نباید غیرممکن اعلام شود. شما فرض کنید که چنین بحث هایی وجود دارد.

کورشوس تاکید کرد که مذاکرات صلح با روسیه در حال حاضر بسیار دور است. وی افزود: علاوه بر همبستگی با اوکراین و حمایت نظامی آن، جستجوی راه‌هایی برای دستیابی به آتش‌بس با تمام تلاش ضروری است.

فردریش کرامر، کمیسر صلح کلیساهای انجیلی آلمان (EKD)هم موضع منفی خود را در مورد تحویل تسلیحات به اوکراین تکرار کرده است. در مراسم افتتاحیه کنفرانس EKD در کلیسای جامع ماگدبورگ، اسقف آلمان مرکزی گفت: آیا ما نباید به خاطر عدالت و خیریه کمک کنیم؟ این واضح است. اما همچنین با سلاح؟ من می گویم نه.” او بلافاصله اضافه کرد: اما آیا می‌توانیم با صلح ناعادلانه موافقت کنیم؟

اشتاین مایر: اوکراین باید در تصمیم گیری درباره مذاکرات آتش بس آزاد باشد

“فرانک والتر اشتاین مایر”، رئیس جمهور فدرال آلمان، خواستار آزادی اوکراین در تصمیم گیری درباره مذاکرات آتش بس است. بر اساس یک گزارش اولیه وی در گفتگویی با آ ار دی اظهار داشت: نمی توان به جای اوکراین تصمیم گرفت. اوکراین باید بگوید چه زمانی چنین مذاکراتی را می خواهد و آنها را امیدوارکننده می داند.

به گزارش واشنگتن پست، ایالات متحده از اوکراین در پشت پرده خواسته است تا نشان دهد که مذاکرات با روسیه باز است . به گفته اشاین مایر با این حال، این نباید اوکراین را مجبور به رفتن پای میز مذاکره کند، بلکه باید حمایت بیشتر از سوی دیگر کشورها رابرای او تضمین کند.

روسیه از حمله موشکی به سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا در خرسون خبر داد

براساس اطلاعات روسیه سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا در دنیپرو در منطقه خرسون که در حال حاضر توسط نیروهای روسی کنترل می شود و توسط دولت روسیه ضمیمه شده است در حمله اوکراین آسیب دیده است . خبرگزاری های روسی به نقل از سرویس های امداد و نجات محلی گزارش دادند که این سد صبح امروز با شش موشک هیمارس هدف حمله قرار گرفت. بر این اساس، پدافند هوایی اوکراین پنج موشک شلیک کرد که یکی به قفل سد کاخوفکااصابت کرد.

خبرگزاری ریانووستی به نقل از یک مقام محلی طرفدار روسیه گفت که همه چیز تحت کنترل است. یکی از پرتابه ها به سد اصابت کرد، اما هیچ آسیب جدی ایجاد نکرد. این اطلاعات به طور مستقل قابل تأیید نیست.

اوکراین از حملات گسترده روسیه به منطقه دونتسک خبر داد

بر اساس اطلاعات منابع اوکراینی، ارتش روسیه تقریباً به طور کامل نیروگاه های تامین کننده شهر باخموت و سولدار در نزدیکی منطقه دونتسک در شرق اوکراین را تخریب کرده است. به گفته پاولو کیریلنکو، فرماندار اوکراین، در گلوله باران اخیر یک غیرنظامی کشته و سه نفر زخمی شدند. کیریلنکو به تلویزیون دولتی گفت: تخریب هر روز، اگر نگوییم ساعتی، اتفاق می افتد.

“ولادیمیر زلنسکی”، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی عصر خود گفت که روسیه بزرگترین وحشیگری خود را در دونتسک متمرکز کرده است . نبرد مداوم در طول جبهه که بیش از 1000 کیلومتر امتداد داشت ادامه یافت.

بر اساس اطلاعات دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیروهای روسیه در روزهای شنبه و یکشنبه چهار حمله موشکی و 19 حمله هوایی به بیش از 35 روستا در هفت منطقه انجام دادند. به گفته وی منطقه ای از چرنیهیو و خارکیف در شمال شرقی تا خرسون و میکولایو در جنوب تحت تأثیر قرار این حملات گرفته است.

شهردار کی یف: شهروندان باید برای ترک موقت شهر آماده باشند

ویتالی کلیچکو، شهردار کی یف، به دلیل آسیب به سیستم انرژی، در هم شکستن تامین برق، گرما و آب در پایتخت اوکراین را رد نمی کند. وی تاکید کرد که شهروندان باید برای چنین موردی ذخایری را در نظر بگیرند و همچنین اقامت موقت خارج از شهر را مد نظر قرار دهند. این اظهارات را کلیچکو در تلویزیون اوکراین گفت.

وی گفت: این بدترین سناریوی ممکن است. کلیچکو گفت: ما هر کاری که از دستمان بر می آید انجام می دهیم تا مطمئن شویم که وضعیت به این حد نمی رسد.

وی افزود: ما می‌خواهیم صریح باشیم: دشمنان ما هر کاری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که این شهر بدون گرمایش، بدون برق، بدون آب باشد و به طور کلی همه ما بمیریم.

کلیچکو گفت که در حال حاضر حدود سه میلیون نفر در کی یف زندگی می کنند، از جمله 350 هزار آواره داخلی از سایر مناطق اوکراین. اگر سیستم گرمایش منطقه ای در هم بشکند شهر در حال آماده سازی برای راه اندازی 1000 اتاق گرمایشی است.

گنده‌گویی جدید دولت زلنسکی علیه ایران

“میخائیل پودولیاک” مشاور ارشد رئیس‌جمهور اوکراین خواستار حملاتی علیه سازندگان پهپاد در ایران به دلیل ادعای تکراری استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شد.

اعلام هشدار هوایی در چندین منطقه اوکراین

آژیر هشدار حمله هوایی در طول شب گذشته، یکشنبه، در چندین منطقه اوکراین به صدا درآمد. این خبر صبح امروز یکشنبه، از سوی برخی رسانه‌های این کشور گزارش شده است.

در این گزارش آمده: “در برخی از مناطق اوکراین، بار دیگر هشدار حمله هوایی اعلام شد. همانطور که مشخص شده، آژیر هشدار در مناطق چرکاسک، پولتاوفسک، خارکوف و دنپروپتروفسک به صدا درآمدند.”

روز شنبه نیز گزارش شده بود که در سراسر اوکراین هشدار حملات هوایی اعلام شده است. این اطلاعات توسط ادارات بیش از 10 منطقه اوکراین و همچنین مقامات شهری کی‌یف تایید شد. در همان روز، هشدار هوایی در اودسا گزارش شد و بعد از آن صدای چند انفجار در شهر شنیده شد.

جنگنده‌های روسیه یک هواپیمای اوکراینی را منهدم کردند

وزارت دفاع روسیه بامداد امروز، یکشنبه اعلام کرد که خلبانان جنگنده‌های چند منظوره سوخو-30 و سوخو-35 نیروهای هوا-فضای این کشور در طول شب گذشته در یکی از پروازهای گشت زنی خود، به سرعت یک هواپیمای نظامی ارتش اوکراین را شناسایی و آن را منهدم کردند. تصاویری از عملکرد رزمی این هواپیماها، توسط دوربین نصب شده در بدنه آنها از سوی این وزارتخانه منتشر شد.

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه محدوده ماموریت جنگنده‌های روسی شامل پوشش حفاظتی هواپیماهای تهاجمی و همچنین بالگردهای ارتش هنگام هدف قرار دادن تأسیسات و تجهیزات نظامی نیروهای نظامیان اوکراینی است. بدین ترتیب، این هواپیماها از جمله، سامانه‌های دفاع ضد هوایی و ایستگاه‌های رادار دشمن را منهدم می‌کنند. در همین رابطه خلبانان این هواپیماهای عملیاتی- تاکتیکی شب گذشته در مناطق مورد نظر گشت زنی می کردند که در جریان آن یک فروند هواپیمای اوکراینی را شناسایی کرده و سپس با استفاده از موشک دوربرد، هدف هوایی مذکور را سرنگون کردند.

واکنش مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین به صحبت‌های امیرعبداللهیان

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست ‌جمهوری اوکراین شب گذشته، شنبه مدعی شد که ایران برای مجازات در رابطه با اتهام ارسال پهپادهای جنگی به روسیه، باید مورد حمله قرار گیرد.

پودولیاک در یک برنامه تلویزیونی در این باره گفت: “به نظر من می‌توان حملات خاصی را بر مراکز تولید کننده پهپادها، موشک‌های بالستیک و غیره در ایران انجام داد.”

وی بار دیگر این ادعا را مطرح کرد که ایران گویا به روسیه تسلیحات نظامی می‌دهد و نمی‌تواند بدون مجازات به این کار خود ادامه دهد و باید تنبیه شود.

این در حالی است که در همان روز شنبه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران یادآور شد که جمهوری اسلامی چند ماه قبل از آغاز جنگ در اوکراین، یک محموله کوچکی از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت این کشور را به روسیه تحویل داده بود، ولی بعد از آن دیگر هیچ پهپادی به طرف روسی ارسال نشده است.

وی در عین حال تاکید کرد که برخی گمانه زنی‌ها مربوط به تحویل موشک های بالستیک ایرانی به روسیه صحت ندارد.

عبداللهیان چند روز قبل نیز در گفت‌وگوی تلفنی با دیمیتری کوله‌با، همتای اوکراینی خود، گفت که مواضع تهران در قبال رویدادهای جاری در اوکراین مبتنی بر اصل امتناع از ارسال سلاح به هر یک از طرف‌های درگیر در این جنگ است. وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرد که کی‌یف می‌تواند داده‌هایی مربوط به استفاده از پهپادهای ایرانی در جریان درگیری را به تهران ارائه دهد تا بررسی شود.

پیش از این، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، گزارش‌های مربوط به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در عملیات ویژه در اوکراین را جعلی خواند. نبنزیا هشدار داد که اگر دبیرخانه سازمان ملل، بر خلاف وظایف خود تحقیقاتی را در مورد هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین انجام دهد، روسیه ممکن است در روابط خود با این ارگان تجدید نظر کند.

ایران: اوکراین تحت فشار آمریکا نشست کارشناسان نظامی را لغو کرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه مقامات کی‌یف را به ایجاد اختلال در برگزاری نشست کارشناسان تسلیحاتی ایران و اوکراین در ورشو متهم کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در گفتگو با فعالان گروه بین المللی مدافعان منشور ملل متحد یادآور شد که چنین نشستی قرار بود در خاک لهستان و در ارتباط با اتهامات بی اساس علیه تهران مبنی بر عرضه ادعایی تسلیحات نظامی ایرانی به روسیه در جریان جنگ، در خاک لهستان برگزار شود.

امیرعبداللهیان یادآور شد: در واقع ما با دیمیتری کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین در خصوص تاریخ دیدار دو هفته پیش در یکی از کشورهای اروپایی به توافق رسیدیم و یک هیئت نظامی از ایران به آنجا رفتند، اما طرف اوکراینی در آخرین لحظه حاضر به مذاکره نشد. وی افزود: ولی کی‌یف در آخرین لحظه این دیدار را لغو کرد. این اتفاق 90 دقیقه مانده به شروع این جلسه و به دلیل فشارهای آمریکا بر طرف اوکراینی رخ داد.

رئیس آژانس انرژی اتمی: منبع تغذیه خارجی نیروگاه زاپروژیا بازسازی شد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته، شنبه اعلام کرد که منبع تغذیه خارجی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، دو روز پس از قطع دسترسی به شبکه انتقال برق به دلیل گلوله باران صورت گرفته که به خطوط فشار قوی آسیب رسانده بود، بازسازی شده است.

وی گفت: ” این حادثه نشان از ناپایدار بودن وضعیت ایمنی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در خاک اروپا داشت.”

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، دو واحد از شش واحد این نیروگاه در حال حاضر از حالت خاموشی سرد خارج شده‌اند.

گروسی یادآور شد که او بارها خواستار ایجاد یک منطقه امنیتی در اطراف این تاسیسات مهم شده است. وی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد، گفت: “ما باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، دست به اقدام درست بزنیم”.

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای اصلی شورای اداره منطقه زاپروژیا، روز پنجشنبه، از قطع ارتباط نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا با سیستم انرژی اوکراین به دلیل گلوله باران نیروهای نظامی اوکراینی به این منطقه خبر داده بود. به گفته وی، پیش از این دو واحد نیروگاه اتمی به حالت خاموشی گرم منتقل شده بود که امکان احیای گرمای برق در نیروگاه را فراهم کرد. پس از آن، طرف اوکراینی دو خط انتقال برق این تاسیسات را خاموش کرد و آن را به دیزل ژنراتور تغییر داد.

افسر اطلاعاتی ایالات متحده: لهستان می خواهد ناتو را به درگیری در اوکراین سوق دهد

لهستان برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی در اعزام نیروهای نظامی خود به اوکراین “بسیار مشتاق” است و تمایل دارد که به نوعی پای ناتو به درگیری با روسیه باز شود. این موضوع را” اسکات ریتر”، افسر اطلاعاتی بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده، شب گذشته، در کانال یوتیوب Judging Freedomبه مشارکت گذاشت.

ریتر یادآور شد: “بین 10 هزار تا 30 هزار سرباز لهستانی در حال حاضر در خاک اوکراین حضور دارند، آنها در خط مقدم جبهه با روسیه در حال جنگ بوده و متحمل تلفاتی هم شده‌اند که اطلاعات مربوط به آن فاش نمی شود. البته دیگر کشورهای اروپایی از این موضوع خوشحال نیستند و این نگرانی وجود دارد که لهستان بالاخره پای ناتو را به این درگیری باز کند. اکنون در اروپا هیچ کس مشتاق اعزام پرسنل نظامی به اوکراین نیست، مگر لهستان.”

به عقیده این افسر اطلاعاتی آمریکایی، نیروهای نظامی لهستان به خوبی آموزش دیده و می توانند در حالت دفاعی عمل کنند، ولی آسیب پذیری آنها در عملیات تهاجمی است. وی افزود: آن دسته از پرسنل نظامی لهستانی که اکنون به اوکراین اعزام می شوند در صفوف ارتش اوکراین قرار دارند که از ابتدا توسط نیروهای ناتو برای انجام عملیات تهاجمی آموزش می بینند. ولی رومانی ارتش آماده رزمی ندارد، بلغارستان هم نمی‌خواهد در این جنگ مشارکتی داشته باشد. بریتانیای کبیر هم خب، ارتشش را می‌توان در یک استادیوم فوتبال جا داد. واقعیت این است که حتی اگر ناتو تمایل به مشارکت در جنگ داشته باشد، نه امکانات و نه تمایل لازم اعضای آن برای این کار وجود ندارد.

نابودی مقر استقرار مزدوران لهستانی در منطقه نیکولایف اوکراین

روز شنبه، وزارت دفاع روسیه از انهدام گروهی از نیروهای ویژه مزدوران لهستانی در منطقه نیکولایف اوکراین خبر داد. در این گزارش افزوده شد که نیروهای مسلح روسی توانستند مقادیری از سلاح‌های ساخت کشورهای غربی را نیز به عنوان غنائم به دست آوردند.

پیش از این، روز جمعه ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته بود که نظامیان روسی با استفاده از حمله موشکی دقیق، یکی از محل‌های تجمع واحدهای مزدوران خارجی را منهدم کردند. این وزارتخانه تعداد نظامیان کشته شده در این حمله را ذکر نکرد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز چند روز قبل اعلام کرده بود که حدود 200 مزدور خارجی طی دو هفته گذشته در منطقه عملیات ویژه نظامی در اوکراین کشته شده‌اند.

زلنسکی: اوکراین شروع به جمع آوری کمک مالی برای ایجاد ناوگان پهپادهای دریایی خواهد کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که قصد دارد ناوگانی از پهپادهای دریایی را با کمک‌های داوطلبانه جمع آوری شده در این کشور ایجاد کند و جمع آوری آن از هفته آینده آغاز خواهد شد. وی این موضوع را شب گذشته در پیامی تصویری که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، اعلام کرد.

او گفت: “هفته آینده ما جهت جمع آوری کمک‌های مالی دیگر را راه اندازی خواهیم کرد – برای جمع آوری بودجه لازم به منظور ایجاد یک ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین دریایی.”

زلنسکی استدلال کرده که چنین اقداماتی برای حفاظت از مناطق دریایی اوکراین بسیار ضروری است.

در اواخر اکتبر، کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه حمله هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی را در آب‌های خلیج سواستوپل را دفع کردند. به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، 9 هواپیمای بدون سرنشین و هفت پهپاد دریایی خودکار در این حمله شرکت داشتند که همگی نابود شدند.

سازمان ملل آمادگی خود برای بررسی این حادثه را اعلام کرده است.

شرکت بیش از صد هزار نفر در تظاهرات صلح اوکراین در روم

بیش از 100 هزار نفر در راهپیمایی حمایت از صلح در اوکراین که روز شنبه در رم، پایتخت اوکراین برگزار شد، شرکت کردند. چنین داده هایی توسط نمایندگان سازمان دهندگان این اقدام – انجمن “انجمن‌های مسیحی کارگران ایتالیا” گزارش شده است.

نمایندگان این انجمن یادآور شد بیش از 100 هزار نفر در این راهپیمایی بزرگ شرکت داشتند. آنها همچنین تصریح کردند که این اقدام مورد حمایت حدود 600 انجمن و تشکل سیاسی نیز قرار گرفته است. در این راهپیمایی، از جمله، سیاستمداران – نمایندگان احزاب مختلف، اعم از مخالفان ادامه ارسال تسلیحات نظامی به کی‌یف و حامیان کمک نظامی به اوکراین از حزب دموکرات حضور داشتند.

اساساً شعارهای داده شده در این راهپیمایی به دعوت به صلح، آتش بس در اوکراین، مذاکرات صلح و همچنین درخواست برای توقف عرضه سلاح به این کشور خلاصه می شد. همچنین شعارهایی علیه مشارکت ایتالیا در ناتو، تحریم‌های ضد روسی، پوشش یک طرفه اخبار درگیری در اوکراین در رسانه های غربی و “امپریالیسم غربی” وجود داشت. کسانی که حمایت خود را از اوکراین اعلام کردند نیز در این اقدام شرکت کردند.

سازمان دهندگان از روی عمد نمادهای احزاب سیاسی خود را کنار گذاشته و هیچ اعتراضی علیه دولت نیز صورت نگرفت تا حمایت صرف از برقراری صلح در اوکراین را به نمایش بگذارند. مشارکت اتحادیه‌های کارگری مختلف ایتالیا در این اقدام محسوس بود.

رسانه‌ها از نامزدی یک سیاستمدار اوکراینی تبار برای پست دبیرکل ناتو خبر دادند

رزنامه نیویورک تایمز روز شنبه در گزارشی نوشت: در ناتو از هم اکنون جنگ پشت پرده‌ای را آغاز کرده است که چه کسی باید جایگزین ینس استولتنبرگ دبیر کل کنونی این ائتلاف شود، که دوره ریاست او در پاییز سال آینده به پایان خواهد رسید. از جمله نامزدهای احتمالی و اصلی، می توان از “کریستیا فریلند” معاون نخست وزیر کانادا نام برد که اصلاً اوکراینی تبار است و پیش از این سمت وزیر خارجه این کشور را بر عهده داشت.

طبق این اطلاعات، به گفته مقامات ناتو، یک نامزد اصلی ظاهر شده در این رابطه – کریستیا فریلند، 54 ساله، کانادایی-اوکراینی که اکنون معاون نخست وزیر و وزیر دارایی کانادا است. مزیتهای این سیاستمدار قابل توجه است: او به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، اوکراینی و روسی مسلط است.در صورت انتخاب، فریلند نخستین زن و اولین کانادایی خواهد بود که رهبری ناتو را برعهده دارد.

به نوشته این روزنامه، کایا کالاس، نخست وزیر جمهوری استونی، سوزانا کاپوتووا، رئیس جمهوری اسلواکی و کالیندا گرابر-کیتاروویچ، رئیس جمهوری سابق کرواسی نیز ممکن است برای پست دبیر کلی ناتو درخواست دهند. از کشور انگلیس نیز بن والاس، وزیر دفاع فعلی این کشور نیز ممکن است به عنوان نامزد این پست عمل کند.

در این مقاله بادآوری شده که ایالات متحده معمولاً نامزدی برای این سمت معرفی نمی کند، برای اینکه ژنرالهای آمریکایی به طور مرسوم فرمانده کل نیروهای مشترک ائتلاف ناتو در اروپا را برعهده دارند.

البته با این وجود، در مقر ناتو در بروکسل اعتراف می کنند که دوره اختیارات استولتنبرگ، رئیس فعلی این ائتلاف، ممکن است برای یک سال دیگر تمدید شود.در ماه مارس سال جاری، کشورهای عضو اتحاد آتلانتیک شمالی، ماموریت ینس استولتنبرگ را تا 30 سپتامبر سال 2023 تمدید کردند.

وزارت دفاع روسیه از شکست سنگین ارتش اوکراین در حمله به نظامیان روس خبر داد

ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور بیش از 140 نظامی اوکراینی را هنگام تلاش برای حمله به مناطقی از جمهوری لوهانسک منهدم کردند.

وی در یک نشست خبری توضیح داد: نیروهای مسلح اوکراین هنگام تلاش برای اجرای حمله به مواضع روسیه در نزدیکی روستای کوزموفکا در جمهوری مردمی لوهانسک شکست خوردند. بیش از 140 نظامی اوکراینی، سه دستگاه تانک، دو خودروی جنگی پیاده نظام، سه خودروی زرهی و پنج خودرو برای مقاصد مختلف منهدم شدند.

به گفته این مقام نظامی، نیروهای مسلح روسیه همچنین یک فروند هواپیمای میگ- 29 اوکراینی را در منطقه میکولایف سرنگون کردند.

علاوه بر این، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه نیز یک بالگرد میگ-8 اوکراینی را در روز شنبه سرنگون کردند و همچنین 27 سامانه موشک پرتاب چندگانه آمریکایی (HIMARS) را رهگیری و نابود کردند.

کوناشینکوف افزود: طی عملیات شبانه روز گذشته در اوکراین، هواپیماها، نیروهای موشکی و توپخانه ارتش روسیه بیش از 270 هدف نظامی و تاسیسات نیروهای مسلح اوکراین را در یک روز مورد اصابت قرار دادند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: آنها همچنین تلاش کردند به مواضع روسیه نیروهای مسلح اوکراین در منطقه خرسون حمله کنند، اما این عملیات نیز شکست خورد و بیش از 80 نظامی اوکراینی در آنجا کشته شدند. ارتش روسیه با شکست واحدهای نیروهای مسلح اوکراینی در جهت یوژنا-دونتسک، بیش از 120 نظامی، دو نفربر زرهی، دو خودروی زرهی، یک دستگاه وانت و دو خودرو را منهدم کرد.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه همچنین یادآور شد: از آغاز عملیات ویژه نظامی حفاظت از دونباس، تا به امروز 331 فروند هواپیما، 169 فروند بالگرد، دو هزار و 435 هواپیمای بدون سرنشین، 386 سامانه موشکی ضد هوایی، 6 هزار و335 دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، 882 دستگاه موشک انداز چندگانه، 3 هزار و 554 قبضه توپ و خمپاره انداز صحرایی و همچنین 7 هزار و 48 دستگاه خودروی ویژه نظامی ارتش اوکراین منهدم شده است.

پایان