عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

خطر کودتای دست راستی امپریالیستی در اکوادور 

12.03.2021

ارسالی حسین تلاش

نهاد های بین‌المللی درباره خطر کودتای انتخاباتی در اکوادور هشدار دادند

به گزارش شبکه تله سور آمریکای لاتین، درحالیکه اکوادور برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در حدود یک ماه دیگر آماده می شود، برخی اقدامات جناحی از احتمال وقوع کودتا درجریان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور حکایت دارد.

«یاکو پرز» یکی از نامزد های دور پیشین انتخابات اکوادور که در پی باز شماری مجدد آراء از راهیابی به دور دوم انتخابات بازماند، با ادعای تقلب، از کمیسیون مبارزه با فساد این کشور خواسته تا نیروهای نظامی نیز در پای صندوق های رأی حضور یابند.

در همین رابطه، «دیوید آدلر» هماهنگ کنندهٔ سازمان بین المللی پروگرسیست (ترقی خواهان) در صفحه شخصی خود در توئیتر ضمن هشدار دربارهٔ این اقدام یاکو پرز، تاکید کرد: خطر یک کودتای انتخاباتی در اکوادور وجود دارد.

رهبر این نهاد بین المللی همچنین گفت: یاکو پرز از فراخوان نیروهای مسلح برای مداخله در امور صندوق آراء و جلوگیری از بازگشت کورّئیسم حمایت کرده است.

کورّئیسم به حزب طرفداران «رافائل کورّه آ» رئیس جمهور پیشین اکوادور گفته می شود که محبوبیت زیادی در میان مردم این کشور دارد.

پس از اعلام نتایج دور نخست انتخابات که در هفتم فبروری (۱۹ بهمن) برگزار شد، به دلیل اختلاف بسیار اندک نسبت آراء میان دو کاندیدای دوم و سوم «گیلرمولاسو» و «یاکو پرز»، شورای انتخابات اقدام به بازشماری مجدد آرا کرد و به این ترتیب برخلاف اعلام نتایج قبلی، این بار لاسو به عنوان برنده دوم دور نخست و رقیب «آندرس آرائوز»، به دور دوم انتخابات راه یافت و همین موضوع جنجال بسیاری در کشور به راه انداخت. زیرا «پرز و لاسو» به پیشنهاد گروه اپوزیسیون، حاضر به ائتلاف نشده و به این ترتیب کشور را با خطر مخالفت ‌های طرفداران دو نامزد با نتایج اعلام شده مواجه کردند.

«یاکو پرز» همچنین درخواست کرده که دور اول انتخابات باطل اعلام شود و روند بازشماری آراء، در حضور نهادهای ملی و بین المللی و همچنین با ممیزی سیستم های رایانه ای تکرار شود تا تضمین لازم برای اجرای صحیح فرایند انتخابات ارائه شود.

اما خواسته های پرز از سوی بخش های مردمی و کارشناسان به دلیل غیرقانونی دانستن این نوع اقدامات، رد شده است.

در همین رابطه دبیرخانه بین المللی «پودموس» تصریح کرد: فراخوان های مداخله نیروهای نظامی در انتخابات برای ممانعت از بازگشت کورّئیسم در اکوادور قاطعانه محکوم می کنیم.

یک رسانه محلی نیز اطلاعیه ائتلاف چپ پارلمان اروپا و ناظران انتخابات ۲۰۲۱ اکوادرو را منتشر کرد که در آن خواستار احترام به استقلال شورای ملی انتخابات و اراده رأی دهندگان در دور نخست انتخابات (هفتم فبروری) شدند.

مقامات اکوادور نیز درباره خطر وقوع کودتا هشدار دادند

«رافائل کورّه آ» رئیس جمهوری سابق و مردمی اکوادور و همچنین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نیز پیش ‌تر، در پی اقدام داد ستانی کل این کشور مبنی بر در اختیار گرفتن رایانه های شورای ملی انتخابات برای «تجزیه و تحلیل داده های الکترونیکی آن» دربارهٔ احتمال وقوع کودتا هشدار داده بودند.

«آندرس آرائوز» نامزد حزب چپ «اتحادیهٔ امید» و مورد حمایت «رافائل کورّه آ» نیز که به عنوان پیشتاز دور اول انتخابات به مرحله دوم راه یافته، در یک گفت ‌وگوی رسانه‌ای با اشاره به احتمال کودتا گفت: مداخله نهادهای رسمی در روند انتخابات پیش ‌بینی‌شده برای ۱۱ آپریل (۲۲ فروردین- حمل)، اجرای دور دوم انتخابات را با خطرات بسیاری روبرو خواهد کرد.

همچنین «گیلرمو لاسو»، به عنوان دیگر نامزد انتخابات راه یافته به دور دوم، اقدام این نهاد رسمی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

آمریکای لاتین متاثر از کودتا های بسیار در پی انتخابات سال های گذشته، که اغلب با مداخلات برخی دولت های خارجی از جمله آمریکا روی داده است، به طور معمول در پی برگزاری انتخابات، در حالت هشدار از وقوع مجدد کودتا به سر می برد؛ چرا که طبق تجربهٔ تاریخی، طرح کودتا ها اغلب پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، با ادعای تقلب در انتخابات از سوی گروه مخالف و به تحریک بیگانگان در این کشورها اجرا شده است.

۱۳میلیون شهروند اکوادورهفتم فبروری (۱۹بهمن) برای انتخاب رئیس ‌جمهوری، معاون ریاست جمهوری و ۱۳۷عضو مجلس این کشور آمریکای لاتین برای یک دورهٔ پنج ساله (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵) در شرایط شیوع ویروس کرونا در مراکز رای ‌گیری حاضر شدند.

تقویم انتخاباتی آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۱ در حالی با اکوادور آغاز شد که این کشور با مشکلات اقتصادی بی شمار، شیوع جدی بیماری همه‌ گیر کرونا، نابرابری و فساد دست و پنجه نرم می ‌کند. لغو یارانه ‌های سوخت و گران شدن بهای بنزین و گازوئیل از جمله اقدامات لنین مورنو رئیس ‌جمهوری اکوادور (۲۰۱۹) بود که موجب روشن شدن آتش اعتراض‌ ها و به دنبال آن افزایش سطح نارضایتی‌ ها و انتقاد ها از وی شد.

دور دوم انتخابات اکوادور که برای ۱۱ اپریل آینده (۲۲ فروردین – حمل) پیش بینی شده، صحنه رقابت «آندرس آرائوز» نمایندهٔ چپگرای «اتحادیهٔ امید» در برابر «گیلرمو لاسو» نامزد حزب راست میانه (CREO) خواهد بود.

به این ترتیب «لنین مورنو» رئیس جمهوری فعلی اکوادور که با حمایت «رافائل کوره‌آ» به قدرت رسید و سپس به چپگرایان خیانت کرد و به جریان هواداران امپریالیسم پیوست با سقوط شدید میزان محبوبیت از ماه‌ های نخست (از ۷۷ درصد به هفت درصد) جایگاهش را به رئیس دولت بعدی تحویل خواهد داد.

«اوو مورالس» رهبر جنبش به سوی سوسیالیسم و رئیس جمهوری پیشین بولیوی، پیشتر درباره تاثیر پیروزی «لوئیس آرس» در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی و «آندرس آرائوس» کاندیدای انتخابات ۲۰۲۱ اکوادور، ابراز امیدواری کرد که دوران انسجام و همبستگی کامل گذشته (با همزمانی ریاست چاوز در ونزوئلا، کریشنر در آرژانتین و لولا داسیلوا و رافائل کورئا به ترتیب در برزیل و اکوادور) به آمریکای لاتین بازخواهد گشت.