دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

فرهنگ سیاسی مقتضای حاکمیت قانون – هدف چون بن ۲۰۰۱ توسط خود افغان ها

چندی پیش با نظیف شهرانی در نهضتی ظاهراً برای تغییر افغانستان بودم٬ که عده از بیسواد های مطلق یعنی دیپلمات های پیشین نیز در جمع حضور پیدا می کردند. پیشنهاد من حاکمیت قانون در نهضت نزدیکی به هدف بود که بر علاوه وظایف کمیته ها٬ وظایف و مسوولیت های مقام رهبریت و انتخاب رهبر توسط اعضاء صورت گیرد که مانند فکاهی حرف و حدیث ما باقی ماند. و ناگزیر ترک شان کردم٬ که در اوایل اساس نامه این نهضت را که مطالعه کردم فاقد اهداف بود و بعد ردبدل شدن ایمل ها در مورد٬ اهداف را در اساسنامه تتبین کردند. 

جان کلام ما: که تمامی جریان های مخالف طالبان زیر چتر کمیته حقوقدانان کار کنند. و کمیته پدیده ها را٬ قبل از لازم الاجرا کردن به همه پرسی انترنتی افغانها در بیرون و داخل بسپارد تا جریانات ماهیت ملی پیدا کرده تا تاسیس نمودن حکومت قانون در افغانستان ما را همرای کند – البته انتخاب اعضاء کمیته حقوق دانان در سفارت خانه ها ممکن است.

از طرفی این جریانات با حمایت منطقه و فرامنطقه اقتدار از دست رفته افغانستان تا جای برگرداند که در اخراج هموطنان تاثیر مثبت پیدا کرده و حکومت سرپرست کابل را برای برگزاری لویه جرگه و حکومت قانون سوق دهد. اگر در صورت لزوم دید نیروی نظامی وارد عمل شود از این آدرس ملی قانونی شود نه قومی سمتی و در آمریکا که بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ انتخابات سالانه که برگزار می شود همه انتخابات رییس جمهور و اعضاء پارلمان نیست بلکه هر موضوع اختلافی را با رای حل کرده وارد عمل می شوند. مثل بعد ۲۰۱۹ که کشتی سراغ شده بود عطا محمد نور در بی بی سی فارسی از صلاح الدین ربانی شکایت داشت که رهبری جمعیت را مورثی کرده٬ یعنی اصلاً از شروع جمعیت و مقام رهبریت را با رای و قانون رای تصویب می کردین که در آنزمان مهم افغانستان٬ اینها مصرف خود و خودی خود بودند و بس…

سوال اینجاست که اگر جریانات بسوی تغییر در فرهنگی سیاسی و حاکمیت قانون صورت نگیرد٬ چرا طالبان را نقد می کنیم؟ آیا مجاهد و حقانی که در قدرت هستند و قدرت هم فساد آور باهم درگیر می شوند؟ که شما جبه مقاومت و لطیف پدرام که هنوز در قدرت نرسیده اید باهم جور نمی آید؟ پس هر مورد قبل از عمل از کمیته حقوقدانان و همه پرسی مردم تصویب شود تا با این روحیه چون بن افغانی شرف پیدا کنیم برای تاسیس نمودن حکومت قانون را

بد نخواهد بود که مصاحب بنده در مورد را در شبکه نور هم تماشا کنید

محمدآصف فقیری