مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

۷۰ درصد تسلیحات برای اوکراین دزدیده و فروخته میشود

10.08.2022

سی بی اس: ۷۰٪ تسلیحات برای اوکراین دزدیده و فروخته میشود.
بر اساس گزارش های فرستنده تلویزیونی آمریکایی، ۷۰ درصد سلاح های غربی به دست سربازان اوکراینی نمی رسد.
گزارش شبکه خبری سی بی اس آمریکا حاکی از آن است که اشتباهاتی که قبلا در افغانستان، عراق و سوریه مرتکب شده بودند در حال تکرار هستند و تسلیحات ارسال شده به اوکراین به بازار سیاه ختم می شود. سی بی اس نیوز از آن زمان گزارش خود را آفلاین کرده است. 
از آنجایی که ایالات متحده و متحدانش حمایت نظامی بی‌سابقه‌ای از اوکراین ارائه می‌کنند، گزارش سی بی اس نیوز که هفته گذشته پخش شد نشان می‌دهد که تنها حدود ۳۰ درصد از تسلیحات ارائه شده توسط غرب واقعاً به خط مقدم می‌رسند. این گزارش از شایعات جاری در مورد فساد و سودجوی دلالان بازار سیاه حمایت می کند. 
از زمان آغاز جنگ در اوکراین در فوریه، ایالات متحده بیش از ۵۴ میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی به اوکراین داده است، در حالی که بریتانیا به تنهایی تقریباً ۳ میلیارد دلار و اتحادیه اروپا ۲.۵ میلیارد دلار دیگر تسلیحات به کیف کمک کرده است.  
طیفی از تجهیزات، از تفنگ و نارنجک گرفته تا موشک های ضد تانک و سیستم های موشکی، زرادخانه غرب را به مقصد اوکراین ترک کرده و بیشتر محموله ها از طریق لهستان عبور کرد و ظاهران می‌بایستی به دست اوکراینی ها برسد. 
با این حال، همانطور که توسط سی بی اس نیوز فاش شده است، به نظر نمی رسد که این ارسال اسلحه بی مشکل پیش نمی رود. 
جوناس اومان، بنیانگذار یک سازمان مستقر در لیتوانی که برای اوکراین کار می کند، به سی بی اس نیوز گفت: “همه این سلاح ها از مرز لهستان و اوکراین عبور می کنند و در آنجا اتفاقاتی می افتد، که در نهایت فقط تنها حدود ۳۰ درصد از آنها سر از خط مقدم جبهه یا به مقصد نهایی خود می رسند. 
اومان همچنین تاکید کرد که رساندن اسلحه به سربازان مستلزم هدایت و رد کردن آنها از هفت خان پیچیده ای از “حاکمان، الیگارش ها و بازیگران سیاسی” است.
دوناتلا روورا، مشاور ارشد مدیریت بحران در سازمان عفو بین‌الملل، به سی‌بی‌اس نیوز گفت: “مطمقاً هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه این سلاح‌ها به کجا برده می‌شوند، وجود ندارد.” 
آنچه واقعاً نگران کننده است این است که برخی از کشورهای ارسال کننده تسلیحات ظاهراً احساس نمی کنند که ایجاد یک مکانیسم کنترل قوی وظیفه آنهاست. از سوی دیگر، اوکراین اصرار دارد که هر سلاحی که از مرزهای اوکراین عبور می کند، ردیابی می شود. 
یوری ساک، مشاور وزیر دفاع الکسی رزنیکوف، ماه گذشته به فایننشال تایمز گفت که گزارش هایی مبنی بر ناپدید شدن تسلیحات آنهم بدون هیچ اثری از آنها وجود داشته باشد دروغ است و بخشی از جنگ اطلاعاتی روسیه برای جلوگیری از ادامه تسلیحات اوکراین توسط شرکای بین المللی است. 
با این حال، زنگ خطر برای برخی از مقامات غربی در حال به صدا درآمدن است. یک منبع اطلاعاتی آمریکا در ماه آوریل به سی‌ان‌ان گفت که واشنگتن “تقریباً هیچ اطلاعی” ندارد که چه اتفاقی برای تسلیحات ارسال‌شده می‌افتد و گفت که وقتی این محموله‌ها به اوکراین میرسند، مثل این است که “در یک سیاه‌چاله بزرگ می‌افتند” و ناپدید میشوند. 
منابع کانادایی نیز ماه گذشته گزارش دادند که آنها “هیچ اطلاعی” ندارند که محموله های تسلیحاتی آنها واقعا به کجا ختم می شود. 
یوروپل هشدار داده است که برخی از این سلاح‌ها ممکن است به دست گروه‌های مافیایی و جنایتکاران سازمان‌یافته در اتحادیه اروپا رسیده باشد، در حالی که دولت روسیه نگران است که سلاح‌ها سر از خاورمیانه در بیاورند. 
تحقیقاتی که توسط راشا تودی در ژوئن انجام شد، بازارهای آنلاین را در تاریک وب دارکنت یافت که سلاح‌های پیشرفته غربی مانند سیستم‌های ضد تانک جاولین و نلا یا پهپادهای کامیکازه فونیکس گوست و سویچبلاد را می‌فروشند. 
با این حال، هشدار و نگاه انتقادی به این سیستم فاسد از سوی هر دو حزب در واشنگتن که در کنگره حضور دارند، مورد حمله قرار می‌گیرد. 
بنا بر گزارش ها، ویکتوریا اسپارتز، نماینده اوکراینی الاصل کنگره آمریکا، پس از اینکه پیشنهاد کرد کنگره به دلیل فساد گسترده در اوکراین و در دولت ولادیمیر زلنسکی باید “نظارت مناسب” را بر تحویل تسلیحات ایجاد کند٬ توسط همکاران حزبی و کاخ سفید توبیخ شد و مورد حمله قرار گرفت. 
اندی میلبرن، یک سرهنگ بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده، به طور افشاگرانه از سی بی اس نیوز پرسید: “اگر شما تدارکات و حمل و نقل را تامین کنید، باید یک سازمان خاص پشت آن باشد، درست است؟” 

“بنابراین وقتی این سازمانی که شما موافقت می کنید بخشی از آن باشید کنترلش فقط به مرز اوکراین ختم شود، واضح که تعجب آور نیست وقتی این تسلیحات بدست آنهایی که قرار است آنها را دریافت کنند نرسد. – نکته شگفت انگیز این است که این دقیقاً همان چیزی است که همه انتظار.”
سناریوهای مشابهی پیش از این در سایر مناطق جنگی در سرتاسر جهان با پیامدهای ویرانگر انجام شده است. دوناتلا روورا به سی‌بی‌اس نیوز گفت: “ما در سال ۲۰۰۳ با حمله آمریکا به عراق شاهد سرازیر شدن تسلیحات زیادی به داخل کشور بودیم و سپس سال ۲۰۱۴ فرا رسید که داعش بخش‌های زیادی از کشور را اشغال کرد و توانست ذخایر عظیمی از این کشور را تصرف کند. سلاح های آمریکایی که در واقع برای نیروهای عراقی در نظر گرفته شده بودند”. 
به همین ترتیب، نیروهای آمریکایی که در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند، با جنگجویانی روبرو شدند که قبلا در دهه ۱۹۸۰ توسط ایالات متحده مسلح شده بودند. 
زمانی که ایالات متحده سرانجام در سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد، تنها کاری که طالبان باید انجام می دادند جمع آوری میلیاردها دلار تجهیزات نظامی باقی مانده بود. 
این تجهیزات در واقع برای ارتش افغانستان در نظر گرفته شده بود، اگرچه گزارش‌های یک دهه قبل نشان می‌داد که سلاح‌ها، وسایل نقلیه و تدارکاتی که به مقصد افغانستان می‌رفتند، قبل از اینکه حتی به دست گیرندگان مورد نظر خود برسند، مرتباً بدون هیچ اثری ناپدید می‌شوند. 
در سوریه، تسلیحات ایالات متحده برای به اصطلاح “شورشیان میانه‌رو” به دست داعش و جهادی‌های النصره رسید، در حالی که محموله‌های تسلیحاتی برای عربستان سعودی به شورشیان حوثی در یمن رسید. 
میخائیل پودولیاک، مشاور ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز یکشنبه گفت “هیچ مدرکی” وجود ندارد که نشان دهد سلاح‌هایی که وارد کشورش می‌شوند ثبت نشده باشند. 
وی افزود: “روسیه در تلاش است تا اوکراین را در چشم جوامع غربی با اتهامات “سلاح برای بازار سیاه” بدنام کند. 
با کمال تعجب، در طول شب یکشنبه تا دوشنبه سی بی اس نیوز گزارش تقریبا ۳۰ دقیقه ای را آفلاین کرد و توییتی را که برای تبلیغ گزارش استفاده شده بود، حذف کرد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا این سانسور به دلیل فشار محافل سیاسی بوده است یا خیر. 
سی بی اس نیوز تصمیم خود را بر اساس یافته‌های ظاهراً جدید استوار کرد. این گزارش اکنون در حال بازنگری! است و با یافته های جدید! گنجانده میشود. 
در همین حال، وزارت دفاع روسیه گزارش داد که ۴۵ هزار تن مهمات ارسال شده توسط ناتو به اوکراین را منهدم کرده است. 
این وزارتخانه با بیان اینکه نیروهای روسیه پنج انبار مهمات دیگر نیز دارند، می تواند نابود کند گفت: “در منطقه ووزنسنسک در منطقه میکولایف، یک انبار ۴۵ هزار تن مهمات که اخیراً توسط کشورهای ناتو به نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده شده بود منهدم شد”. 
در همین حال، ارتش روسیه حملاتی را علیه منطقه یگان‌های تیپ ۷۲ مکانیزه اوکراین در یک تأسیسات کشاورزی در شهر آرتموفسک، جمهوری خلق دونتسک (DPR) انجام داد. 
این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که در این حمله ۱۳۰ سرباز کشته شدند و هشت خودروی زرهی نیز منهدم شد. 
این وزارتخانه اضافه کرد که نیروهای روسی از موشک های هدایت شونده با دقت بالا برای حمله به یک باتری هویتزر متعلق به تیپ ۹۵ حمله هوایی اوکراین در روستای دژژینسک در جمهوری خلق دونتسک استفاده کردند. 
بر اساس این بیانیه، در این حمله ۷۰ سرباز کشته و سه فروند 2S1 “Gvozdika” SPG و چهار خودرو منهدم شدند. 
وزارت دفاع روسیه همچنین خاطرنشان کرد که با توجه به تلفات زیاد، “رژیم ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حال اتخاذ تدابیری برای جبران کمبود سرباز در دونباس است”. 
در این بیانیه آمده است که کیف دستور داده است که سربازان اوکراینی که اخیراً به خدمت گرفته شده و هنوز در یک مرکز آموزشی هستند و سربازان زخمی که به طور کامل بهبود نیافته اند، به خط مقدم اعزام شوند. 
زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی سه شنبه گذشته، نبرد در دونباس را “جهنم” توصیف کرد و اعتراف کرد که نیروهای اوکراینی هم از نظر اثربخشی رزمی و هم از نظر تعداد بسیار پایین تر از نیروهای روسیه هستند. 
وی از ایالات متحده و متحدانش خواست تا سلاح های بیشتری به ویژه لانچرهای موشک هایمارس ارسال کنند. 
مسکو بارها از غرب درخواست کرده است که ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کند. این تنها درگیری را طولانی تر می کند، تلفات را افزایش می دهد و سایر پیامدهای منفی بلندمدت را افزایش می دهد. 
به روز رسانی: در همین حال اعلام شد، فرستنده تلویزیونی سی بی اس فعلا این مستند را پس گرفته است. 

پایان