کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

یمن، جنگی که قرار بود ده روز بطول انجامد

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

Foto in bericht weergeven

یک سال از حملات ائتلاف ده کشور عربی به پشتیبانی آمریکا و سکوت اروپاییان به رهبری عربستان سعودی زیر نام عملیات توفان قاطعیت می گذرد. دستاورد های آشکار این جنگ نا برابر از یک سو برای یمن؛ کشته و زخمی شدن بیش از شش هزار یمنی که بیشتر آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند، نابودی ساختار های کشور یمن، تخریب 608 مدرسه، ویرانی 254 مدرسه، از تحصیل بازماندن سی و چهار درصد کل دانش آموان یمنی، آوارگی میلیون ها تن، قحطی و بیماری همه جانبه در این کشور و فرار سه هزار جنایتکار القاعده از زندان های یمن می باشد.

از سوی دیگر عربستان سعودی تاکنون بیش از هشت میلیارد دلار هزینه این جنگ خانمانسوز را پرداخته و از نظر وجه جهانی در موقعیت خوبی قرار ندارد و چند سازمان حقوق بشری این کشور را متهم به جنایات جنگی در یمن نموده و خواستار تحقیق سازمان ملل در این زمینه شده اند.

عربستان سعودی در باتلاق یمن

در بحبوحه اختلافات میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی جمهوری اسلامی با پشتیبانی از حوثی های شیعه در یمن و تحریک اعراب خلیج فارس، سعودی ها را به جنگی پایان ناپذیر کشاند. این نخستین جنگ در یمن نیست و بی شک آخرین جنگ هم نخواهد بود. پس از گذشت یک سال یمن هنوز فاقد دولت است. حکومت مستعفی و سپس فراری عبد ربه هادی منصور، مارشال سابق کمونیست ! پایش که به عربستان رسید در پناه خانه خدا استعفای خود را پس گرفت و دوباره بخود رسمیت داد. از همین تاریخ پای سعودی ها در باتلاق یمن گیر کرد.

الیمن السعید، یمن خوشبخت

روزگاری به منطقه یمن در شبه جزیره عربستان یمن السعید، یا یمن خوشبخت و بهشت بازرگانان می گفتند ولی امروز باید این کشوررا یمن بدبخت! و سرزمین قحطی زدگان نامید. سال گذشته در بیست و هفتم مارس، دو ماه پس از به تخت نشستن ملک سلمان پادشاه جدید عربستان حکومت سعودی جنگی ویرانگرعلیه یمن آغاز کرد. هدف این حملات؛ شیعیان حوثی طرفدار جمهوری اسلامی و نیرو های ارتش یمن طرفداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین بودند . فرماندهی این ائتلاف متشکل از ده کشور به عهده محمد بن سلمان فرزند سی ساله مللک سلمان واگذار شد.

قهرمان سازی به روش سعودی

پرنس محمد بن سلمان فرزند محبوب شاه عربستان که تا پیش از سلطنت پدرش به کار تجارت و بورس مشغول بود پس از به تخت نشستن پدر، یکباره دارای چندین مقام مهم در دولت و دربار سعودی شد، او معاون ولیعهد، معاون دوم نخست وزیر، وزیر دفاع، حاکم مکه، وزیر دربار و معاون شورای عالی اقتصادی و برنامه ریزی عربستان سعودی می باشد.

پرنس محمد  به دلیل جوانی و کم تجربگی بویژه در زمینه امور نظامی نمی توانست مقبولیت خود را بر ارتش و نیرو های امنیتی عربستان حاکم کند، بهتر دیده شد که این مقبولیت در گرو پیروزی یک جنگ باشد.

مسئله یمن و نفوذ جمهوری اسلامی در آن کشور از سویی بهترین بهانه و از سوی دیگر صحنه نبردی که در آغاز ساده به نظر می رسید  برای پیروزی این فرمانده جوان و بی تجربه در نظر گرفته شد  تا او تجربه فرماندهی نظامی را بدست آورد.

 

مزدوران بین المللی در خدمت عملیات توفان قاطعیت

خلبانان اجاره ای و مزدوران پیاده کلمبیایی نمونه بارز این ادعا می باشند. طلال بن عبدالعزیز یکی از شاهزادگان منتقد سعودی در مصاحبه با نشریات خارجی با اشاره به شکست کشورش در جنگ یمن گفت؛ متحدان ما را تنها گذاشتند و باعث ضعف روحیه سربازان ما شدند. او افزود؛ خلبانان مزدور که از آمریکا، اسراییل، مصر، فرانسه و پاکستان در این حملات حضور داشتند؛ برای هر پرواز هفت هزار و ۵۰۰ دلار مزد می خواستند.  لازم بیاد آوری است که مزدوران کلمبیایی که برای شرکت های حفاظتی آمریکایی  کار می کنند ماهی سه هزار دلار دریافت می کنند.

حوثی ها در جنوب یمن

حوثی ها که در بیش از یک سال پیش صنعا پایتخت یمن را فتح کرده بودند به پشتیبانی جمهوری اسلامی تصمیم گرفتند تا کنترل مناطق جنوبی کشور را بدست گیرند و از این رو بخشی از نیرو های خود را به کمک نیروهای ارتش طرفدار علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن به جنوب کشور و بندر استراتژیک عدن در دهانه باب المندب فرستادند. چند سال بود که مناطق جنوبی یمن محل تاخت و تاز گروه های القاعده شده است.

سرنوشت حکومت فراری یمن

عبد ربه هادی منصور، رئیس جمهور یمن اهل جنوب این کشور است وی بیشترین دوران زندگی اش را تا سال 1994 در جمهوری دموکراتیک یمن ( یمن جنوبی) به پایتختی بندر عدن گذرانده است. عبد ربه ( بنده خدا) از افسران حکومت مارکسیستی یمن جنوبی بود، او به درجه مارشالی هم رسید. عبد ربه در دوران حکومت شوروی سابق دوره نظامی چهار ساله ای را در مسکو گذراند. جمهوری مارکسیستی یمن تا پیش از اتحاد دو یمن در سال 1990 میلادی و تبدیل آن به یک کشور از مخالفین سرسخت حکومت سعودی بود.

عبد ربه پس فرار به عربستان به کوشش نیرو های ائتلاف توفان قاطعیت به بندر عدن بازگشت و اعلام پیروزی کرد، نیرو های ائتلاف موفق شدند منطقه عدن و سواحل باب المندب را به کمک نیرو های دریایی مصر و عربستان از چنگ حوثی ها درآورند، ولی این پیروزی نیمه کاره و ناپایدار چند هفته بیشتر طول نکشید و مقر عبدربه و دولت اش در بندر عدن هدف حملات انتحاری اعضای القاعده یمن، زندانیان سابق قرار گرفت. در این حملات  استاندار عدن و چند تن از اعضای دولت عبدربه هادی المنصور کشته شدند. زندانی که اعضای القاعده در آن به بند کشیده شده بودند چند ماه پیش از این تاریخ بر اثر بمباران نیروهای ائتلاف عربی ویران شده بود و اعضای القاعده از فرصت استفاده کرده و گریخته بودند.

تحمیل جنگ فرسایشی به عربستان

پس از گریختن دوباره عبد ربه هادی المنصوربه عربستان، وی بخشی از دولت خود را به ناو های نیروی دریایی عربستان مستقر در دریای سرخ و باب المندب منتقل کرد تا از حملات القاعده و نیرو های طرفدار علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیش از خود در امان بماند. حوثی ها و نیرو های ارتش وفادار به علی عبدالله صالح که متحمل ضرباتی از سوی ائتلاف عربی شده بودند ترجیح دادند با عقب نشینی تاکتیکی خود را به مناطق بومی حوثی ها  در شمال یمن و پایتخت تاریخی این کشور صنعا منتقل نمایند.

این نیرو ها با تمرکز در مناطق شمالی و مرز های عربستان  به حملات متقابل و ایذایی به شهر های مرزی عربستان دست زدند و با حملات موشکی به شهر های مرزی سعودی می کوشند تا روند جنگ را برای نیرو های ائتلاف به رهبری عربستان فرسایشی نمایند و در این کار تاکنون موفق بوده اند.

یکم فوریه 2016