چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

«
»

گزارش لحظه به لحظه از وقایع اوکراین

یکشنبه؛ ۲۰ فبروری؛ ۲۰۲۲

روسیه به اوکراین در مورد اعمال تحریک آمیز در دونباس هشدار داد دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به اوکراین هشدار داد که هر گونه اعمال تحریک امیز در منطقه مناقشه دونباس ممکن است پیامدهای برگشت ناپذیر و بسیار خطرناک به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، پسکوف روز یکشنبه در برنامه سیاسی «مسکو.کرملین.پوتین» که از شبکه تلویزیونی روسیه۱ پخش شد گفت: تنش ها در خطوط حائل منطقه دونباس به حداکثر رسیده است و هر گونه جرقه یا عمل تحریک آمیز برنامه ریزی شده می تواند پیامدهای برگشت ناپذیر و بسیار خطرناک به همراه داشته باشد. وی افزود: به همین خاطر همه این اعمال و رویدادها می تواند پیامدهای مهلک درپی داشته باشد. سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: اعلام هر روزه تاریخ تهاجم روسیه به اوکراین، اقدام بسیار بدی است که عواقب ناگواری به همراه دارد. پسکوف این را نیز گفت که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین قصد ندارد و نمی تواند توافقنامه مینسک (برای حل بحران اوکراین) را اجرا کند. وی همچنین از رویکرد کشورهای غربی در مساله اوکراین انتقاد کرد و افزود: کشورهای غربی حتی یک بار دولت اوکراین را به خویشتنداری دعوت نکردند. به گزارش رسانه های روسی، وضعیت منطقه دونباس از ۳ روز پیش با گلوله باران این مناطق توسط نیروهای اوکراینی به شدت متشنج شده است. منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین بطور یکجانبه از کی یف اعلام استقلال کردند. روابط مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازیهای تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت گرفته است. روسیه تضمین ها و درخواست های امنیتی را برای ایالات متحده آمریکا فرستاده و در آن بر توقف هرگونه رزمایش نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین خروج نیروهای این سازمان از اروپای شرقی تاکید کرده است.

مقام روسی: اطلاعات جاسوسهای آمریکایی و انگلیسی درمورد اوکراین قابل اعتماد نیست

رویترز در خبری به نقل از مقامات روسیه نوشت معاون نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل امروز (یکشنبه) گفت که ارزیابی جاسوسان آمریکایی و انگلیسی درمورد وضعیت اوکراین قابل اعتماد نیست زیرا این نیروها اشتباهات بسیار عظیمی در زمان آغاز حمله آمریکا به عراق مرتکب شدند. دیمیتری پولیانسکی در گفتگو با شبکه اسکای گفت: ما به سرویسهای اطلاعاتی بریتانیا و روسیه اعتماد نداریم، آنها ما را، کل دنیا را، در شرایط مختلف ناامید میکنند. تنها یکی از این موارد مربوط به تسلیحت کشتار جمعی در عراق است. نکته جالب اظهار نظر مشابه چینیها درباره ادعاهای آمریکا و ائتلاف تحت رهبری این کشور در شرایط مختلف بوده است. در روزهای گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اطلاعات موثق درباره حمله روسیه به اوکراین نیز به کنایه گفت: سطح اعتماد پذیری سرویس های اطلاعاتی آمریکا در مسایل عراق و اوکراین مورد آزمایش قرار گرفته و ما نتیجه آن را مشاهده کردهایم. این مقام چینی همچنین در واکنش به تلاش آمریکا برای بحرانی نشان دادن شرایط روز چهارشنبه گفته بود: چنین افزایش تنشی و انتشار اطلاعات دروغین توسط برخی کشور های غربی به ایجاد ناآرامی و بی اعتمادی در دنیای پر از تنش و تشدید اختلاف و غم و اندوه منجر خواهد شد.

رزمایش بلاروس و روسیه تمدید شد آمریکا و شرکای ناتو به بهانه حمایت از اوکراین، محیط پیرامونی بلاروس و روسیه را با تسلیحات و نیروهای نظامی خود تسخیر کرده اند تا آنجا که این دو کشور وادار به تمدید رزمایش مشترک خود شدند. به گزارش راشاتودی روسیه و بلاروس از تمدید رزمایش مشترکی خبر دادند که قرار بود امروز یکشنبه خاتمه یابد. وزارات دفاع بلاروس با اعلام این خبر گفت: تصمیم برای تمدید رزمایش ها در شمال اوکراین، متأثر از تشدید فعالیت های نظامی در محیط پیرامونی این دو کشور و همچنین افزایش تنش ها در منطقه دونباس است.

همزمان با بالا گرفتن تنش ها در دونباس و درگیری بین نیروهای جمهوری های خودخوانده شرق اوکراین با ارتش این کشور، هر دو طرف درگیری یکدیگر را به نقض آتش بس در امتداد خط تماس متهم می کنند. مسکو می گوید که اوکراین با عدم پایبندی به توافقات مینسک و با استفاده از فرصت در حال نسل کشی اهالی عمدتا روس زبان منطقه دونباس است. همچنین خبرگزاری ریانووستی در خبری در این رابطه نوشت که دفتر نمایندگی جمهوری خلق دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش بس (JCCC) از نقض ۸۲ آتش بس توسط نیروهای اوکراینی طی روز گذشته خبر داده است.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه از سرنگونی یک پهپاد تجسسی اوکراین در منطقه مناقشه دونباس خبر داد. شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه بامداد امروز (یکشنبه) صحنه هایی از یک پهپاد اوکراینی را نشان داد که شبه نظامیان آن را تقریبا سالم در منطقه دونباس فرود آورده اند. یک مقام پلیس جمهوری خودخوانده لوگانسک در این رابطه اعلام کرد که پهپاد اوکراینی در منطقه لوگانسک در حال پرواز بود که به دست نیروهای این منطقه افتاد و همینک محتویات این پهپاد و فیلمی که گرفته است، در حال بررسی است. در گزارش گفته شد که پهپاد نزدیک به ۶۰ کیلومتر پرواز کرده است و قرار بود تصاویری که از منطقه می گرفت را برای انجام اقدامات نظامی به نیروهای اوکراینی ارسال کند. پهپاد بطول حدود یک و نیم متر ساخت اوکراین بود اما برخی قطعات ازجمله دوربین آن خارجی بود. بیش از ۴۰ هزار پناهنده دونباسی وارد روسیه شدند وزیر موقعیت های اضطراری روسیه از ورود بیش از ۴۰ هزار پناهنده از منطقه دونباس به روسیه در دو روز اخیر خبر داد.

به گزارش ریانووستی، الکساندر چوپریان امروز به خبرنگاران گفت که بیش از ۴۰ هزار نفر از پناهندگان وارد روسیه شده اند و بخش عمده آنها در استان راستف اسکان داده شده اند. به گفته این مقام روس، در استان راستف ۹۲ مرکز موقت اسکان پناهندگان، دایر شده است و به پناهندگان امکان مخحتلف ازجمله کمک های درمانی و پزشکی ارائه می شود. در همین حال شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ گفت که بخش اصلی پناهندگان در استان راستف اسکان داده شده اند و در مجموع ۶ هزار و ۵۰۰ نفر ازجمله ۲۷۰۰ کودک در مراکز موقت اسکان پناهندگان دونباسی اسکان داده شده اند. به گزارش خبرگزاری تاس، نخستین قطار حامل پناهندگان دونباسی وارد استان وارونژ شد. دهها منطقه روسیه برای پذیرش پناهندگان اعلام آمادگی کردند دهها استان روسیه روز گذشته و امروز برای پذیرش و اسکان پناهندگان از دونباس اعلام آمادگی کردند. استان های تولا، وارونژ، کیروف ، لنینگراد، سارانف و جمهوری یاکوتیا ازجمله مناطق روسیه هستند که ظرفیت و توانمندی خود برای پذیرش پناهندگان اعلام کرده اند. به گزارش رسانههای روسی، وضعیت منطقه دونباس از ۳ روز پیش با گلوله باران این مناطق توسط نیروهای اوکراینی به شدت متشنج شده است.

اوکراین محموله حامل سلاح را از کانادا تحویل گرفت وزیر دفاع اوکراین همزمان با لفاظی های آمریکا و غرب و متحدانش در ناتو درباره آمادگی مسکو برای حمله قریب الوقوع به اوکراین گفت کشورش محموله سلاح های خودکار و تجهیزات نظارتی را به عنوان بخشی از کمک نظامی کانادا تحویل گرفته

است. تایید ارسال کمک های نظامی کانادا به اوکراین از سوی وزیر دفاع اوکراین در حالی صورت می گیرد که رسانه های روسیه به تازگی نیز از ارسال کمک تجهیزات نظامی و تسلیحاتی چند کشور از جمله آمریکا به کییف خبر داده بودند. همزمان برخی از کشورها از جمله استونی، لتونی و لیتوانی پیشتر در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که آماده هستند در صورت موافقت آمریکا موشکهای ضدتانک و ضدهوایی ساخت این کشور را برای اوکراین ارسال کنند. رویترز به نقل از الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین نوشت هواپیمای حامل مسلسل، تجهیزات نظارتی و تفنگ در این کشور به زمین نشسته است. وی در توئیتی دریافت کمک های نظامی و تسلیحاتی از سوی متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در شرایطی که کشورش آماده حمله نظامی (ادعایی غرب) به اوکراین است تایید کرد. رزنیکوف در این پیام نوشت: ما کمک نظامی در قالب تفنگ، مسلسل مجهز به دوربین های نوری، دید در شب و وسایل نظارتی و تجهیزات نظامی را دریافت کردیم. این مقام اوکراینی از کانادا به دلیل تصمیم مهم و به موقع اش در ارسال این کمک ها قدردانی کرده است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تازگی در گفت و گوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، تقویت روحیه و توانمندی نظامی حکومت اوکراین توسط غرب را غیرقابل قبول توصیف کرد. وی همچنین گفت کارزار تبلیغاتی غرب مبنی بر این گمانه زنی که روسیه به اوکراین حمله می کند، تروریسم اطلاعاتی علیه روسیه است.

تصمیم بایدن به تشکیل جلسه با شورای امنیت ملی آمریکا

دیشب همچنین اعلام شد بایدن تصمیم گرفته است با تیم امنیت ملی کاخ سفید در باره اوکراین تشکیل جلسه دهد. این جلسه قرار است روز یکشنبه(امروز) برگزار شود. تهدید آمریکا به اعمال تحریم های بی سابقه علیه روسیه نانسی پلوسی رئیس مجلس نماینده آمریکا هم شب گذشته در اظهارنظری درباره اوکراین، تهدید کرد در صورت حمله روسیه به اوکراین، امریکا تحریم هایی بی سابقه علیه روسیه اعمال خواهد کرد. شب گذشته دنیس موناستیرسکی وزیر کشور اوکراین اعلام کرد که سربازان کشورش آماده هرگونه سناریویی هستند. لغو برخی پرواز ها به اوکراین روز گذشته برخی شرکت های هواپیمایی از جمله لوفت هانزا اعلام کردند که پروازهای خود به برخی مناطق اوکراین را لغو کرده اند. دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز روز گذشته در مونیخ به خبرنگاران گفت که کشورش آماده است با هر سناریوی احتمالی برخورد کند.

کنفرانس امنیتی مونیخ، صحنه دیگری از جنگ روانی علیه روسیه

اظهارنظرهای مشابه و همسوی مقامات اروپایی و آمریکایی شرکت کننده در کنفرانس امنیتی مونیخ در باره مسئله اوکراین و علیه روسیه نیز از دیگر مهم ترین اخبار روز گذشته در باره اوکراین بود. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا از جمله مقاماتی بودند که در سخنرانی های روز گذشته در مونیخ، به بهانه پشتیبانی از اوکراین، به مسیر جنگ روانی علیه روسیه ادامه دادند و اظهارات گذشته خود را با هدف تهدید روسیه مطرح کردند.

کشورهای غربی تحت فرمان آمریکا در حال تقویت نیروهای نظامی در اوکراین هستند و بیش از ۱۲۰ هزار نیروی نظامی را به خطوط تماس میان روسیه و اوکراین اعزام کرده اند. همزمان با تشدید بحران بین روسیه و اوکراین، هیچ صحبتی درباره اقدام بی سابقه اوکراین در زمینه آرایش نظامی و استقرار گسترده نیروهای این کشور بیان نمیشود. مخالفت مردم آلمان با پیوستن اوکراین به ناتو

«اولریش هایدن» خبرنگار و نویسنده آلمانی در مصاحبه با شبکه راشاتودی گفت: این یک بازی منزجرکننده است. نیروها و جریانهایی که در کی يف تحت فرمان آمریکا دست به اقدامات تحریک آمیز میزنند، در حال تقویت نیروهای نظامی در اوکراین هستند و بیش از ۱۲۰ هزار نیروی نظامی را به خطوط تماس میان روسیه و اوکراین اعزام کرده اند. هرگز درباره این موضوع صحبتی نمیشود و تنها و تنها از اقدامات و تحرکات روسیه صحبت میشود. من فکر میکنم آنها به شکلی تلاش میکنند وضع را بحرانی کنند. آنها به طور مداوم میگویند روسیه در حال حمله است، روسیه در حال اشغال است. فکر میکنم روسیه اکنون در این شرایط نمیتواند صرفا نظاره گر تحولات باشد به خصوص که حدود ۷۰۰ هزار نفر در منطقه دونباس گذرنامه روسی دارند. خبرنگاران میگویند آلمان باید سیاستمداران، روزنامه نگاران و خبرنگاران را به مناطق دونِتسک و لوهانسک اعزام کند تا خودشان حقایق مختلف را در آن جا ببینند. در این مناطق خانههایی تخریب شده و سلاحهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. نتیجه چنین اقدامی باید این باشد که برلین تقاضا کند نمایندگان کی يف و جمهوریهای خودخوانده مردمی اوکراین با هم بر سر میز مذاکره بنشینند. در این مذاکرات هم می توان درباره اجرایی شدن توافق مینسک، موضوع برگزاری انتخابات و اصلاح قانون اساسی اوکراین و استقلال مردم در مناطق خودخوانده بحث و گفتگو کرد. مخالفت مردم آلمان با پیوستن اوکراین به ناتو

براساس نظرسنجی که شبکه ARD آلمان انجام داده، بیش از نیمی از آلمانیها مخالف پیوستن اوکراین به ناتو هستند و تنها ۲۸ درصد موافق این طرح هستند. نتایح این نظرسنجی نشان میدهد، ۳۱درصد از پاسخ دهندگان مخالف ورود اوکراین به این پیمان نظامی در سالهای آینده هستند و ۲۲ درصد دیگر به طور کامل پذیرش این کشور در ناتو را رد کردهاند و کمتر از یک سوم یا ۲۸ درصد از آلمانیها معتقد هستند که نباید عضویت کییف در ائتلاف ناتو را رد کرد. ۱۹ درصد دیگر از پاسخ دهندگان اظهار نظری نکردند. این نظرسنجی از ۱۵ تا ۱۶ فوریه(۲۶ و ۲۷ بهمن) به دو صورت تلفنی و آنلاین با شرکت ۱۲۰۲ آلمانی انجام شد. احتمال خطای آماری این نظرسنجی ۲ تا ۳ درصد اعلام شده است. در پیشنهادات امنیتی اروپا که روسیه در دسامبر ۲۰۲۱ به ناتو و آمریکا ارائه کرد، مسکو به طور خاص تضمینهایی را درخواست کرد که بر اساس آن ناتو به سمت شرق گسترش نیابد و اوکراین و گرجستان را در برنگیرد با این وجود واشنگتن متعهد شده است که به حمایت از سیاست درهای باز ناتو ادامه دهد. اوکراین و چندین کشور غربی روسیه را به ایجاد تدارک نظامی در امتداد مرز اوکراین متهم کردهاند که ادعا میشود برای تهاجم آماده میشود. روسیه این اتهامات را رد کرده و به همتایان غربی خود که تسلیحات مرگبار را به کییف ارسال می کنند هشدار داده است

پایان

منبع: مجله ی هفته