جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

گذشته چراغ آینده

فرهاد

سرها برید و تیغ قضاها را بهانه ساخت

خلق خدا بکشت و خدا را بهانه ساخت

بود و نبود ما همه در پای غیر ریخت

گفتم بس است جود سخا را بهانه ساخت

رزمندگان راه خدا را زمن بگوی

شیطان به عرصه تاخت و شما را بهانه ساخت

فانی

به تاریخ 9/9/1394 داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه گفت هیاتی از حزب ملی پاکستان در خواست دیدار نواز شریف نخست وزیر پاکستان را با رئیس جمهور غنی سپرده و این تقاضا پذیرفته شد. انتظار میرود در این دیدار سدهای بزرگ از برابر کابل اسلام آباد برداشته شود. به اساس تقاضای متذکره نشست بخاطر یک ملاقات در حاشیه نشست اقلیم پاریس بین نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور افغانستان به تاریخ 9/9/1394 در پاریس صورت گرفت. سران دو کشور بخاطر تامین صلح تاکید کرده افزودند کسانیکه در پروسه صلح افغانستان نمی پیوندند با آنها مبارزه صورت گیرد.

نماینده ایالات متحده نیز نقش پاکستان را در تامین صلح کشور ما سازنده خواند!

اگاهان امور مردم ما را عقیده بر آن است در حالیکه ده ها میلیون مردم ما تشنه یک صلح واقعی بوده خداوند (ج) در کتاب مقدس مسلمانان یعنی قرانکریم برای بندگان خویش به انجام آن امر نموده ترجمه آن چنین است: “مسلمانان با هم برادر اند بین شان صلح کنید” در جای دگیر کلام بر حق خداوند (ج) صلح خیر خوانده شده است. نیاکان ما نیز گفته اند که خون به خون شسته نمیشود.

با وجود اوامر فوق و گفته نیاکان ما مردم میگویند تجربه بیش از چهار دهه گذشته که چراغ آینده میباشد ثابت ساخت که سران پاکستان از جمله نظامیان و اداره آی.اس.آی از تاریخ تجزیه هند و ایجاد کشور به نام پاکستان طبق سناریو برتانیا بزرگ متحدین منطقه ئی و جهانی آن بزرگترین جنایات جبران ناپذیر را بر ضد ده ها میلیون مردم ما انجام داده و میدهند. سرنگون ساختن نهضت غازی امان الله انجام بازی های چهار دهه اخیر از جمله تمویل، تسلیح، اموزش، پرورش هراس افگنان، تروریستان زیر نام های داعش، القاعده، طالب و غیره اثبات ادعای ماست!

مردم با عزت و آگاه ما بخاطر دارند که زنده یاد ببرک کارمل در اولین روزهای کاری که به ریاست شورای انقلابی توظیف شد بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی و خاموش ساختن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج که در اطراف افغانستان جریان داشت طی اعلامیه رسمی، از کشورهای منطقه و جهان به رهبری سازمان ملل متحد خواستار همکاری فعالانه و همه جانبه شد. با تاسف نظامیان پاکستانی متحدین منطقه ئی و جهانی آنها بودند که تا آخرین قدرت بخاطر جلوگیری از آن بازی های خونین را انجام دادند.

معاهده صلح ژینف تحت رهبری سازمان ملل متحد بین دولت های وقت افغانستان و پاکستان در زمان زمامداری دوکتور نجیب الله شهید صورت گرفت نمایندگان دولت های امریکا و شوروی وقت منحیث تضمین کنندگان عملی ساختن آن در پای آن امضاء نمودن با وجود عملی شدن یک جانبه آن از طرف دولت های وقت افغانستان و شوروی جانب پاکستان و حامیان خارجی شان غرض عملی شدن آن یک گام هم بر نداشتند.

فیصله پنج فقره ای سازمان ملل متحد که بخاطر انتقال قدرت به یک نیروی بی طرف در زمان زمامداری دوکتور نجیب الله شهید تصویب شد به اساس توطئه خائنانه نظامیان پاکستانی متحدین منطقه و جهانی شان ناکام و زمینه به قدرت رسانیدن تشنه گان قدرت و ثروت را در کشور مساعد ساختند. باز هم با به قدرت رسانیدن دست پروردگان خویش بسنده نکرده غرض به قدرت رسیدن سیاه ترین جنایت کاران قرن بیست و یک بازی های خونین را زیر نام طالب، القاعده، داعش راه اندازی و کشور ما را به پایگاه مافیای بین الملی مواد مخدر، میدان نبرد، بازار مصرفی، تهیه کنندگان مواد حام منطقه و جهان، کوره های آتش و گرداب خون مبدل نمودند.

با وجود بیست سفر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به پاکستان سران پاکستانی از جمله نظامیان اداره آی.اس.آی متحدین و منطقه و جهانی شان از سر خر جهل خود هنوز هم پائین نشده خواهان یک دولت غلام حلقه به گوش و فرمانبردار در کشور ما میباشند. بازی های زیر نام ملا محمد عمر اسامه بن لادن صورت گرفت آوردن یک دکاندار زیر نام نماینده طالبان و دیدار آن با رئیس شورای صلح وقت بزرگترین بازی توهین آمیز برای مردم نمیباشد؟ غرض بدنام سازی پروسه صلح به بهترین دوست جنرال حمید گل هم رحم نکردند!

تمام جنایات که در کشور ما از جمله شعله ور ساختن جنگ های خونین، غارت هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور، گسترش فساد، غضب میلیونها هکتار زمین، مبتلا شدن میلیونها تن به مواد مخدر، شهید، معیوب، معلول شدن میلیونها تن از جمله زنان، جوانان، کودکان، تجاوز بالای عده از زنان، کودکان، افزایش خشونت های خانواده گی، دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، گسترش فرهنگ معافیت، قانون ستیزی، مردم ستیزی، فرهنگ ستیزی، زن ستیزی، آدم ربائی، سرقت های مسلحانه، افزایش فقر، بیکاری، بیماری، بی اعتبار ساختن بانک نوت های افغانی، نشر و پخش بانک نوت های جعلی، پول شوئی، فرار مغزها، اسعار خارجی که سرزمین جنت نشان ما را به سرزمین سوخته، مخروبه مبدل، میلیونها هموطنان ما را مجبور به آوارگی در کشورهای منطقه، ایجاد ترس وحشت و عدم امیدواری به آینده ساخته همه محصول کار جنایت بار سران نظامی، ملکی، متحدین منطقه ئی و جهانی آنها بوده و میباشد.

به نوشته آگاهان امور هر باری که تروریست های مقیم پاکستان دست به عملیات زده دولت های پاکستان به بهانه تجهیزات لازم و بودجه کافی برای مقابله با تروریست ها را ندارند از امریکا و انگلستان میلیونها دالر اخذ کرده است. دولت مردان پاکستان برای پر کردن کیسه هایشان از سازمان های تروریستی استفاده شایانی کرده اند.

مردم ما میگویند همه روزه صدها تن جنایت کاران زیر نام داعش، القاعده به همکاری اداره آی.اس.آی غرض انجام جنایات خونین به کشور ما اعزام میشوند و از همین لحاظ ادارات استخباراتی و گماشته گان فاسد شان از آن بهره برداری نموده انجام بازی های جنایت بار را بزرگترین دستاورد ها و افتخارات خوانده زیر همین بهانه از سران دولت ما میخواهند با اجیران دشمنان سوگند خورده تاریخی در میز مذاکره برای تامین صلح نشست را انجام دهند!

مردم میگویند اگر بازیگران پاکستانی به تامین صلح و ثبات کشور ما صادق هستند چرا به مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم که در آن طرف خط دیورند فعالیت داشته صادقانه اقدام نمی نمایند پس بازی های فوق ثابت میسازد راه اندازی بازی ها زیر نام تامین صلح یک نیرنگ جدید بخاطر سپری شدن ماه های سرد زمستان بوده زیرا که هراس افگنان به نسبت ضربات کوبنده قوای مسلح قهرمان و با افتخار برایشان ما نمیتوانند طی چند ماه آینده به جنایات خونین خویش ادامه دهند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دولت اسلامی به تاریخ 9/9/1394 گفت دولت مردان و قوای سه گانه ناقضان قانون اساسی در کشور هستند می افزایند با بیان اینکه تطبیق قانون اساسی در کشور ناکام بوده است و قانون اساسی در کشور بیشتر از سوی دولت مردان و نهاد های دولتی نقض شده است و خارج از صلاحیت های قانونی خود عمل میکنند.

شورای ولایتی و باشندگان ننگرهار از غضب روز افزون زمین ها در ولایت متذکره نگران هستند می افزایند زورمندان در ننگرهار به زور زمین های شخصی و دولتی را غضب میکنند. اشرف غنی در جریان سخنرانی در کنفرانس پاریس گفت مردم افغانستان اعمال وحشیانه گروه های تروریستی را همه روزه تجربه میکنند بدین لحاظ درد رنج شما را احساس میکنم و اراده قاطع داریم. کشور خویش را به گورستان تروریزم مبدل سازیم.

سران بیست هشت کشور اعضای ناتو به تاریخ 10/9/1394 غرض حمایت قوای مسلح از ناحیه تمویل، تجهیز جلسه را در بروکسل دایر نموده افغانستان را یک نقطه مهم ستراتیژیک برای کشور های خویش خواند. به ادامه همکاری خویش تا سال 2020 تعهد نمودند به تاریخ 10/9/1394 عده باشندگان ولایت بغلان دید گاه های خویش را چنین بیان داشتند مردم به نسبت انجام کارهای افراد مسلح غیر مسئول به ستوه آمده اند می افزایند پولیس محلی نیز به اذیت و آزار مردم ادامه داده عده از سران محلی و اعضای پارلمان را به حمایت آنها متهم نمودند. یک کودک دوازده ساله در ولایت فاریاب خود را به پولیس تسلیم نمود. وی میگوید پدرم مرا غرض انجام حملات انتحاری به طالبان فروخته بود. من از این خاطر خود را به پولیس تسلیم نمودم. می افزاید که شش تن کودکان دیگر مثل من در نزد طالبان گیر مانده اند.

مردم می گویند با موجودیت جنابات و دشواری های فوق یک دولت که به نسبت عدم تطبیق قانون گسترش فساد، افزایش خون ریزی ها اعتماد خود را در بین ده ها میلیون مردم از دست داده میتواند به تامین صلح و ثبات واقعی تامین نماید.

خلاصه اینکه تجربه گذشته چراغ آینده بوده تجارب گذشته به ما ثابت میسازد یک دولت که توان جلوگیری از عاملین فساد را در داخل ادارات سه گانه خویش ندارد پس چطور میتواند به نمایندگی از سی میلیون مردم در مقابل دشمنان تاریخی آن تصامیم عاقلانه، عالمانه، خردمندانه را در این شرایط حساس تاریخی بخاطر بیرون رفت از وضع موجود اتخاذ نماید.

به باور ما وقت آن رسیده به جای گوش دادن به حرف های سران نظامیان پاکستانی که سال های سال وقت گرانبهای ما را بیهوده ضایع با گل آلود نمودن آب ماهی گرفته اند به نمایندگان واقعی مردم، رهبری احزاب سیاسی، سازمانهای اجتماعی، جامعه مدنی، شخصیت های مذهبی، علمی، فرهنگی، علما، روحانیون، سران اقوام و قبایل مراجعه تصامیم را در این باره اتخاذ ملاک عمل خویش قرار دهیم.