زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

  کوتاه سخنی در بارهٔ انابت ایماق…

  

    اینجانب بار اول خانم انابت ایماق را در صفحه ٔ تلویزیون تاشکند دیده بودم .

در سالهای  گذشته ، در تلویزیون یک  جمهوری اوزبیکستان ، برنامهٔ جالبی « کیلین- کییو»

 ( عروس و داماد ) توسط یکی از گوینده گان مشهور تلویزیون مذکور پیش برده می ‌شد. این برنامه ، یکی از پربیننده ترین برنامهای تلویزیونی آن وقت به شمار می رفت.

    در این  برنامه ، از  زن  و شوهر موفق  که  زندگی  مملو از عشق ، شادی و مَحبت را سپری کرده باشند ، دعوت به عمل می آمد تا در مورد شناسایی همدیگر، عشق و علاقهٔ  شان در دورهٔ نامزادی صحبت کنند و همچنان بر سؤالات بیننده گان پاسخ دهند.

    روزی از روز ها  درین برنامه ، خانم  انابت و فیض الله ایماق که در آن وقت به حیث مجری و نطاق  برنامهٔ دری رادیو تاشکند برای افغانستان ایفای وظیفه می کردند ؛ دعوت به عمل آمده بود .  

    قصهٔ خواستگاری ، عشق  و محبت این دو دلداده ، به خصوص  خانم انابت که بیشتر به سؤالات در تلویزیون پاسخ می دادند ، بیننده گان را بیش از پیش به خود  جلب کرده بود .

    گفتنیست ، اینجانب  بیشتر از سال است که با فامیل  ایماق  ارتباط نیک فامیلی داشته و گاهی هم ما ، کارهای مسلکی و ژورنالستی خویش را نیز در میان میگذاریم .

     خانم انابت ، همکار دایمی مجلهٔ « زن » منتشرهٔ ونکوور کانادا می باشند که در معرفی چهره ‌های نخبهٔ زنان افغان فعالیتهای سودمند و در خور شنیدنی دارند.

« معاشر »

زنده گینامهٔ انابت ایماق

ژورنالست سابقه دار کشور

انابت ایماق

 

     بی بی حاجی  بانو انابت  ایماق  اکبری   فرزند  الحاج احمد علی خان اکبری ، به  تاریخ ۲۱ مارچ سال ۱۹۵۸ میلادی ، در شهر کابل چشم به جهان گشوده ، در هفت سالگی شامل لیسهٔ  عایشهٔ درانی کابل گردید  .  وی در دوران  مکتب به  مطالعهٔ  مجلات و روز نامه های  چاپ  افغانستان  و ایران ، علاقهٔ سرشاری  داشت.  

     در سال ۱۳۵۵ خورشیدی زمانیکه  شاگرد صنف ۱۰ لیسه  بود ، با داکتر فیض الله ایماق  مدیر عمومی پروگرامهای محلی رادیو افغانستان ازدواج  نموده ، به لیسهٔ  « میرمنوتولنه »  تبدیل گردید و در سال ۱۳۵۷ ازین لیسه فراغت حاصل کرده ، همکاری خویش را به مثابهٔ گرداننده ی   پروگرام اوزبیکی آغازید.

     خانم انابت ، در خواندن اخبار استعداد خارق العاده داشته ، اخبار رادیویی را که به شکل زنده پخش می شد ، بدون اشتباه  و به صورت فصیح ، به  خوانش می گرفت . وی همچنان در تهیه و ترتیب برنامه های ادبی و ادبیات شفایی توانایی کامل داشته ، خود این پروگرام  ها را به صدای گیرا ، دکلمه می کرد.

     گفتنیست رادیوی  بین المللی  تاشکند  که  به  ۱۲ لسان  زندهٔ  دنیا ، نشرات  داشت ، در سال ۱۳۵۹ مسابقهٔ  رادیویی  تحت  عنوان  ( در بارهٔ کشور اوزبیکستان چه می دانید؟ ) را به  راه   انداخت . در این  مسابقهٔ  رادیویی ، علاقمندان ۴۲ کشور جهان اشتراک ورزیده بودند. از بین آنها  انابت  ایماق جایزهٔ   اول مسابقه را که عبارت از ( سفر ده روزه به اوزبیکستان ) بود ، با نوشتن مطالب  و معلومات سودمند در بارهٔ این کشور، از آن خود کرد . او در این سفر از شهر های تاشکند ، سمرقند ، بخارا و فرغانه دیدن به عمل آورد.

     خانم  ایماق در سال ۱۳۶۰ خورشیدی  یکجا با  شوهرش  ایماق  که جهت ادامهٔ تحصیل   اسپیرانتوری و دکتورا به جمهوری اوزبیکستان اعزام گردیده بود ، وارد آن کشور  شده ، شامل  فاکولتهٔ   ژورنالیزم دارالفنون ملی دولتی ایندیار به نام « الوغبیک » می گردد . او ضمن  تحصیل ، با جراید ، روز نامه ها و رادیو تلویزیون آندیار ، همکاری نموده ، همچنان در دبلاژ  فیلمهای مستند و هنری ادارهٔ « اوزبیک فیلم» به زبان فارسی همکاری می نماید.

    بعد از ختم دوره ی تحصیل خانم انابت ، با  فامیلش به افغانستان عودت نموده ، مدتی را در رادیوی افغانستان ، ایفای وظیفه نموده ، بعد از خرابی اوضاع سیاسی درکشور، دو باره

با   فامیلش  در سال ۱۹۹۱ میلادی ، راهی  تاشکند شده ، یکجا با شوهر  و دخترش ، در  ادارهٔ  نشرات خارجی رادیو  تاشکند شامل کار می شود . او تقریباً ۱۴ سال  به  حیث برنامه ساز و نطاق  پروگرام دری  ایفای وظیفه می کند و همچنان در نطاقی  برنامه های پشتو و اوزبیکی ادارهٔ نشرات خارجی نیز سهم  فعال می گیرد و در  نتیجه در سال ۱۹۹۹ از طرف کمیتهٔ دولتی رادیو تلویزیون جمهوری اوزبیکستان ، مستحق تقدیرنامه می گردد.

     خانم انابت  دراین  دوره ، با شوهرش به ثبت « سی دی » دوبیتی  های یازی زیبا ، دو عاشق دلباخته به نام «سوزوان » در ستدیوهای رادیو تاشکند ، دست می یازد. این  سی دی عطف   توجه ٔ علاقمندان شعر و ادب را بیش از پیش ، به خود جلب می نماید.

     وی  در سال ۲۰۰۱ م .  همکاری  خویش را  با رادیو  تاشکند  قطع  نموده ، در بخش  برنامه ٔ فارسی « رادیوی آزادی » که مرکز  آن  در  شهر پراگ جمهوری سلواکیا بود ، به حیث خبرنگار آغاز به کار می نماید.

         خانم  انابت   ایماق ، در اواخر  سال ۲۰۰۵ م.  با اسپانسرشیپ  دولت کانادا ، همراه با  فامیلش از  اوزبیکستان به کشور کانادا مهاجرت نموده ،  در شهر تورنتوی این کشور اقامت می گزیند. او در اینجا نیز به فعالیت های کلتوری و هنری  خویش ادامه می دهد و در  محافل  فرهنگی  که  از  طرف افغانهای مقیم تورنتو برگزار می گردد ، اشتراک  نموده ، به  قرأ ت  مقالات  و اشعار دری  و اوزبیکی می پردازد.   جریان محافل بار ها ازطریق شبکهٔ « نوید » تلویزیون آریانا  افغانستان به دست نشر سپرده شده است.

     او  در سال ۲۰۰۹ م. با  رویکار آمدن و تأسیس  ففتا « فدراسیون فرهنگی  تورکان افغانستان » در  شهر گووالف  ایالت  آنتاریو ، از طرف  اشتراک  کننده گان  گرد هم آیی ، به اتفاق آرأ به حیث مسوول امور فرهنگی  بیگم لر « خانمها» در سرتاسر کانادا انتخاب گردید.

     باید اضافه کرد که  خانم انابت  به معرفی شخصیتهای فرهنگی طبقه ٔ اناث کشور ،  در مجلهٔ « زن » منتشرهٔ شهر ونکوور کانادا، مصدر خدمات شایسته و باییسته گردیده ، باعث عطف توجه و عنایت  مدیر مسوول آن نشریه قرار گرفته است .

     وی  با شوهرش  طی بیش از چهل سال ، به جمع  آوری و ترتیب فرهنگ « تورکی  اوزبیکی به فارسی / دری » ( دایرة المعارف » ، بذل مساعی نموده است  . این اثر کم نظیر  پنج  جلدی  که  هر  کدام   بیش  از ۷۰۰ صفحه  را  در بر دارد ، در  حال  حاضر آماده چاپ است.

     انابت جان – مادر  دو  پسر و  دو دختر بوده ، فرزندانش همه مصروف  تحصیل در  پوهنتونهای تورنتوی کانادا می باشند.

     به اوشان از بارگاه رب العزت پیروزیهای مزید و موفقیتهای بیشتر آرزو می نماییم.

امان معاشر، خبرنگار مجلۀ زن