جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

کنفرانس مبارزه با افراط گرایی در واشنگتن و چالش های پیش رو

فرامرز دادرس ،کارشناس اطلاعاتی- فرانسه

در کمتر از یک هفته دو کنفرانس امنیتی مهم در جهان برگزار شدند، نخست کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ در آلمان بود، سپس به ابتکار آمریکا یک کنفرانس سه روزه از هفدهم تا نوزدهم فوریه 2015 میلادی در واشنگتن برگزار شد. در واشنگتن نمایندگانی از شصت کشورجهان درساختمان وزارت امور خارجه آمریکا گرد آمدند. البته هیچیک از این کنفرانس ها نتوانستند توجه و اعتماد جهانیان را نسبت به ادعای مبارزه علیه گسترش تروریسم اسلامی در جهان آنطور که بایسته است جلب کنند.

عنوان کنفرانس واشنگتن؛ مبارزه با افراط گرایی بود ولی این گرد همایی در واقع در پی یافتن راهکاری علیه داعش بود. شماری از مسئولین سیاسی، امنیتی و نظامی کشور های گوناگون درکنار کارشناسان مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی به همراه نمایندگان گروه های دینی گوناگون بویژه مسلمانان به ترتیب به سخنرانی پرداختند. خود پرزیدنت اوباما و معاونش جو بایدن جزو سخنرانان بودند.

روز پنجشنبه آقای اوباما گفت : «در حالی که ما اینجا صحبت می‌کنیم، داعش در حال قتل و جنایت در سوریه و عراق است. ما تبعات جنایات داعش را در آمستردام و دانمارک می‌بینیم.» آقای حسین باراک اوباما، نگران واکنش های مردم جوامع غربی علیه مسلمانان است، از ماه گذشته تاکنون در پی ماجرای های تروریستی پاریس و کپنهاگ، آمار واکنش های تند مردم غرب علیه مسلمانان در کشور های غربی افزایش چشمگیری داشته است. هفته پیش سه جوان دانشجوی مسلمان به دست یک همسایه آمریکایی خود در شهر دانشجویی “چپل هیل” در نزدیکی دانشگاه کارولینای شمالی به ضرب گلوله کشته شدند.

پرزیدنت اوباما که از سوی رقبای جمهوریخواه خود زیر فشار قرار دارد در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت باید تلاش شود در جامعه خود ما برخورد دوستانه‌ای با مسلمانان وجود داشته باشد و افزود «تندروها این موضوع را تبلیغ می‌کنند که ما در غرب نسبت به مسلمانان نگاه مثبت نداریم، درحالی که ما به پیوندهای جامعه مان ارزش می‌گذاریم.» اوباما افزود: ما باید مسلمان‌ها را جذب جامعه خودمان بکنیم؛ ما باید به میلیون‌ها دکتر و محقق و فعال مسلمان در جهان صدا بدهیم.»

 

به جای اسلامی ها گفته شود افراط گرایان

در این کنفرانس تلاش شد از این پس به تروریست های اسلامی افراط گرایان گفته شود. اکثر مسلمانان جهان و کشور های اسلامی می گویند برای جلوگیری از سوء تفاهم این تروریست ها افراط گرا گفته نامیده شوند.

چالش های عملیاتی

برگزاری کنفرانس های امنیتی به تنهایی چاره کار در رویارویی با گروه های تروریستی چون داعش نمی باشد. سالهاست که سازمان های اطلاعاتی و امنیتی کشور های دوست در جهان با یکدیگر همکاری می کنند، دراین رابطه ازمبادله اخبار و اطلاعات گرفته تا عملیات پنهانی مشترک دردستور کارشان می باشد. آمریکا و کشور های هم پیمان غربی اش از یک سو با یکدیگر، و از سوی دیگر با دوستان، همسایگان و هم پیمانان خود در جهان به این همکاری ادامه می دهند.

تابستان گذشته در خاورمیانه پیدایش رعد آسای گروه داعش زیر گوش سازمان های اطلاعاتی و امنیتی ضعف این نهاد ها و این نوع همکاری ها را نشان داد.

 

تروریسم خوب، تروریسم بد

تاکنون اغلب تلاش ها در یافتن راهکار مناسب علیه تروریسم درجهان در پیچ و خم دیدگاه های گوناگون کشورهای در گیر در این ماجرا به هدر رفته است. انقلاب اسلامی در ایران باعث به وجود آوردن نوعی تروریسم مذهبی با تعریف ویژه و ابعاد تازه و گسترده ای در جهان شد. گروه های تروریستی شیعه به کمک ایران در خاورمیانه تشکیل شدند، در واکنش به این عمل برخی از کشورهای عربی، دست به تشکیل گروه های تروریسم سنی مذهب چون؛ طالبان، القاعده، تکفیری، جهادی، بوکو حرام، الشباب و داعش زدند. اگرغرب و اسراییل با تشکیل گروه های تروریست شیعه مخالفت ورزیدند ولی در مورد تشکیل گروه های تروریست سنی مذهب، چشمان خود را بستند.

به گمان غرب  و اسراییل گروه های تروریست شیعه و سنی می توانستند در گیر تسویه حساب های فرقه ای میان خود شوند و یکدیگر را خنثی نمایند و در نتیجه اسراییل و غرب با آسودگی به ادامه سیاست های خود در خاورمیانه مشغول باشند.

تعریف سودجویانه از تروریسم

مشکل اصلی که کنفرانس مبارزه با افراط گرایی در واشنگتن با آن روبرو خواهد شد تعریف سود جویانه هر کشور از گروه های تروریستی می باشد. پس از حمله چند روز پیش نیروی هوایی مصر به تروریستهای اسلامی در لیبی در واکنش به سربریدن بیست و یک کارگر قبطی مصری به دست آنان ، دولت قطر که شایع است به بانک تروریسم اسلامی تبدیل شده است سفیر خود در قاهره را در اعتراض به بمباران مسلمانان! برای رایزنی به قطر فراخواند.

آمریکا با گروه تروریستی طالبان به توافق هایی رسیده است، این گروه در قطر دارای نمایندگی و دفتر می باشد. در مصر آمریکا شرایطی فراهم آورد تا حسنی مبارک رئیس جمهورپشتیبان اهداف غرب بر کنار شود و گروه تروریستی اخوان المسلمین به قدرت برسد. حسنی مبارک و پسرانش از سوی حکومت تازه و انقلابی مصر برای محاکمه مانند جانوران وحشی به قفس انداخته شدند.

هنگامی که ارتش مصر بلای اخوان المسلمین را از سر مردم آن کشور رفع  کرد ، آمریکا دست به تهدید ژنرال السیسی، مرد قدرتمند تازه مصر زد. این سیاست نابخردانه باعث شد حکومت تازه مصر به روسیه نزدیک شود و قرار داد های خرید اسلحه با روس ها امضاء کند. این بار به جای حسنی مبارک و پسرانش، محمد المرسی و همکاران اخوان المسلمین او سر از همان قفس در دادگاه قاهره در آوردند.

در سوریه برخی از گروه های تروریستی که به کمک آمریکا و غرب علیه نیرو های بشار الاسد می جنگند مورد حمایت آمریکا و غرب می باشند و تروریست خوب ! بشمار می روند و در عوض گروه های دیگری که تابع غرب نمی باشند جزو تروریست های بد بشمار روند و ضرب المثل معروف؛ یک بام و دو هوا را تداعی می کنند. هیچ گروه تروریستی در خاورمیانه نیست که ابزار دولت ها و سازمان های اطلاعاتی نباشد.

گروه های تروریستی شیعه وابسته به ایران در کشور عراق از سوی آمریکا و غرب تحمل می شوند. آمریکا اداره شیعیان حوثی یمن را به جمهوری اسلام واگذار کرده است.

منابع انسانی، مالی و فنی  تروریست ها

تخمین زده می شود که نزدیک به پانزده هزار تن  از هشتاد ملیّت جهان در صف نیرو های داعش حضور دارند. هنگامی که نیرو های داعش با تبلیغات بی سابقه جابجا می شوند همواره از کاروان هایی با دهها یا صد ها دستگاه اتومبیل های چهار چرخ محرک تشکیل شده اند. نیرو های داعش مجهز به جنگ ابزار های آخرین مدل ساخت غرب و شرق می باشند.

منابع مالی کلانی که تروریست های داعش در اختیار دارند به آنان اجازه می دهد که دست به تبلیغات گسترده زده و همواره نیرو های تازه نفس از سراسر جهان به خدمت بگیرند.

پژوهشگر بریتانیایی پیتر نیوتن، که در کنفرانس مبارزه با افراط گرایی در واشنگتن سخنرانی می کرد گفت: « شبکه اینترنت و شبکه های اجتماعی به دست تروریست ها رها شده اند و حضور دولت ها در حد آنان نمی باشد» به گفته کارشناسان امنیتی روزانه بیش از نود هزار پیام تنها در توئیتر از سوی اعضای داعش  و طرفداران آنان منتشر می شود.

راهکار های پیشنهادی در کنفرانس واشنگتن

برپایی شبکه مبارزه با افراط گرایان

بهینه سازی اطلاعات  و مبادله بهتر آن میان سازمان های اطلاعاتی

تشویق شرکت ها، نهاد ها، اجتماعات و بخش خصوصی در همکاری با مسئولین دولتی کشور ها

هماهنگی های اطلاعاتی، نظامی، تکنیکی میان کشور ها

مبارزه علیه عملیات ارتباطی، تبلیغاتی و جنگ روانی گروه های تروریستی

رفع مسائلی که باعث رشد و نیرو گرفتن تروریسم در میان مسلمانان می شوند.

این پیشنهادات بخش آشکار برنامه های این کنفرانس بود بی شک برنامه های دیگری نیز برای مقابله با داعش پیش بینی خواهد شد.

در این کنفرانس پروفسور ریدا، از انستیتو بروکینگ گفت: اختلافات میان اعراب و اسراییل نقش مهمی در رشد تروریسم اسلامی دارد، وی افزود این یک نبرد دراز مدت است.

بیست و یکم فوریه 2015