ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

کلاهبرداری آمریکا: فریب اوکراین به پرداخت هزینه «حفاظت»

مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز، سرمقاله ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ *

این بار روسیه از شورای امنیت خواست تا در مورد توافقات مینسک بحث کند، اما این نشست توسط ایالات متحده با هیاهوی «جنگ» از موضوع اصلی منحرف شد. در نتیجه مشکل واقعی حل نشده باقی می‌ماند. هر چه روسیه و اوکراین مدت طولانی‌تری در وضعیت تنش بالا باشند، احتمال فوران این تنش بیشتر خواهد بود. از این منظر، بین این دو کشور خطر وقوع جنگ وجود دارد و دائما در حال افزایش است.
 

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه نشست ویژه‌ای درباره وضعیت اوکراین برگزار کرد که طی آن آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر به نقل از اطلاعات به‌دست آمده توسط ایالات متحده مدعی شد که روسیه در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین در روزهای آینده است. از آنجایی که ۱۶ فوریه که قبلاً به‌عنوان روز تهاجم نامیده می‌شد، به یک شوخی تبدیل شده است، برخی از رسانه‌های ایالات متحده یک «تاریخ تهاجم» جدید را ارائه کردند ــ ۲۰ فوریه. می‌توان فرض کرد که وقتی آن روز هم بگذرد، آمریکایی‌ها حدس تازه‌ای خواهند داشت. وقتی صحبت از «جنگ» می‌شود، باید گفت ایالات متحده مدت‌هاست که جنگی را علیه روسیه راه‌اندازی کرده است، یک جنگ اطلاعاتی ترکیبی.

این بار روسیه از شورای امنیت خواست تا در مورد توافقات مینسک بحث کند، اما این نشست توسط ایالات متحده با هیاهوی «جنگ» از موضوع اصلی منحرف شد. در نتیجه مشکل واقعی حل نشده باقی می‌ماند. هر چه روسیه و اوکراین مدت طولانی‌تری در وضعیت تنش بالا باشند، احتمال فوران این تنش بیشتر خواهد بود. از این منظر، بین این دو کشور خطر وقوع جنگ وجود دارد و دائما در حال افزایش است.

بلینکن استدلال می‌کرد که ایالات متحده اطلاعات را برای جلوگیری از جنگ به اشتراک می‌گذارد نه برای شروع جنگ. اما واقعیت کاملاً برعکس است. آتش توسط ایالات متحده روشن شد و ایالات متحده آتش را شعله‌ور می‌کند. پس از افزایش آتش، ایالات متحده هیچ تلاشی برای پایان دادن به آن نکرد، اما کنار رفت و روسیه را متهم کرد که آتش‌افروز است.

با نگاهی به تشدید مداوم بحران روسیه و اوکراین، دشوار نیست تا بفهمیم تقریباً تمام اطلاعاتی که به تنش در مرزهای آنها دامن زده است از «تخمین‌های آژانس‌های هوشمند ایالات متحده» آمده است. از درون چنین توصیفاتی، وضعیتی پوچ پدید آمده است: روسیه و اوکراین اخبار جعلی را تکذیب می‌کنند، اما واشنگتن، در آن سوی جهان، بر طبل جنگ می‌کوبد و در شیپور آن می‌دمد. ایالات متحده از ماشین تبلیغاتی قدرتمند خود برای افکار عمومی‌ استفاده می‌کند تا، صدای طرف‌های مستقیماً ذینفع را تحت‌الشعاع قرار دهد و عمداً نگرانی‌های اوکراین را نادیده گرفته و به زور از طرف کیف صحبت می‌کند.

مردم برای این که گمان کنند واشنگتن این همه «اطلاعات» را فقط برای تقویت قدرت ناتو در اروپای شرقی تولید می‌کند و به‌دنبال هموار کردن راه برای ارضای حرص و آز راهبردی لجام گسیخته خود است، انواع دلایل لازم را دارند.

اگر واشنگتن واقعاً می‌خواهد اوضاع را آرام کند، می‌تواند از هدایت ناتو در هیاهوی تنش به‌سمت شرق دست بردارد. اما پس از همه این تلاش‌ها، آمریکا روسیه را آن طور که می‌خواست نتوانست تضعیف کند. در عوض، اوکراین که ایالات متحده ادعا می‌کرد از آن «حفاظت می‌کند» به بزرگ‌ترین قربانی تبدیل شده است: از ترس شروع یک جنگ، وحشت در اوکراین به‌وجود آمده و تجار و مقامات ثروتمند شروع به فرار کرده‌اند. درگیری‌های خشونت‌آمیز در شرق اوکراین تشدید شده است و وضعیت در مرز ناآرام‌تر است. اما واشنگتن به ثبات یا منافع اوکراین اهمیتی نمی‌دهد. چیزی که می‌خواهد اضطراب و هرج و مرج در کیف است.

ایالات متحده به بازی کردن با تاکتیک‌های مبارزه با افکار عمومی‌ و جنگ اطلاعاتی بسیار عادت کرده است و در ایجاد تغییرات مفهومی ‌و معکوس کردن علت و معلول استاد است. اغلب نقش دزدی را بازی می‌کند که فریاد‌زنان می‌گوید «آی دزد، آی دزد»! از جنگ ویتنام تا جنگ عراق، سپس تا جنگ سوریه، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده همیشه دست نامریی پشت هژمونی ایالات متحده بوده‌اند و داستان‌های تاریخ سیاه آنان بی‌شمار است. آنها سعی می‌کنند جهان را با ترفندهای کلاهبرداری معمولی بازاریابی تلفنی فریب دهند ــ صحنه‌ای را سرهم می‌کنند، «قربانیان» را با قضاوت‌های اشتباه گمراه می‌کنند و سپس از آنها می‌خواهند که برای «حمایت» پول بپردازند. واشنگتن برای منافع سیاسی خود از مدت‌ها قبل با ساختن اسلحه از اخبار جعلی آشنا بوده است.

در سال‌های اخیر، واشنگتن در استفاده از اطلاعات نادرست برای منافع سیاسی وسواس بیشتری پیدا کرده است. ایالات متحده به‌منظور فرار از مسئولیت خود، به سازمان‌های اطلاعاتی اجازه داده است که «مسئول» ردیابی منشاء COVID ۱۹ باشند. برای لکه‌دار کردن دیگر کشورها، ایالات متحده تحت عنوان «حقوق بشر» به دروغ‌پردازی ادامه داده است. ایالات متحده برای حفظ هژمونی خود، شرکت‌های دیگر کشورها را به دلایل غیرموجه مختلف سرکوب کرده است. با این حال، با رشد اخبار جعلی، ضدِ روشنفکری که آن را پرورش می‌دهد نیز نتیجه معکوس داشته است. جامعه ایالات متحده نیز تحت عنوان کشور شماره یک اطلاعات نادرست جهان قربانی اطلاعات نادرست واشنگتن شده است و هرج و مرج داخلی و هیستری دیپلماتیک آن دو روی یک سکه هستند.

این مردم را به یاد یک ضرب‌المثل معروف می‌اندازد: «شما می‌توانید همه مردم را گاهی اوقات و برخی از مردم را برای همیشه فریب دهید، اما نمی‌توانید همه مردم را برای همیشه فریب دهید.» بگذارید سیاستمداران واشنگتن دروغ بسازند، آنها متوجه خواهند شد که کندن چاه با سرسختی تمام برای دیگر کشورها، در نهایت، اساس خود ایالات متحده را سست خواهد کرد.

* https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۲/۱۲۵۲۶۱۱.shtml