زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

کرملین چیزی از تاریخ نیاموخته است!


نوشته پل کریگ رابرتز 

گزینش و تهیه از: حسین تلاش

10.03.2022


روسیه با این باور که گویا اوکراین موافقت خود را با بی طرفی اعلام کرده یا در شرف گرفتن این تصمیم بعنی گزینش بی طرفی قرار دارد، نیروهای خود را، (به دستور شخص پوتین و به نشانه حسن نیت) از منطقه کیف خارج کرد. تا قبل از خروج نیروهای روسی این نیروها کیف را محاصره کرده و حومه آن را اشغال در اشغال خود داشتند. وقتی روس ها از اطراف کیف خارج شدند، در رسانه های فاحشه غربی و شوراهای دولتی غرب، طوفانی از پروپاگاندا به راه افتاد که چه نشسته اید روس ها شکست خورده اند و به خاطر خشم از شکستی که از اوکراینی ها خورده اند، غیرنظامیان را سلاخی می کنند و دست به جنایات جنگی میزنند البته جنایات جنگی مشابه آنچه آمریکا در یوگسلاوی، افغانستان، عراق، لیبی، سومالی، سوریه، ویتنام و غیره مرتکب شده است.
تفاوت در این است که واشنگتن البته مجاز به ارتکاب جنایات جنگی است زیرا این جنایات در واقع از دید غرب جنایات جنگی نیستند، فقط اقداماتی برای ترویج «دموکراسی» هستند.
اما حقیقت این است که یک تفاوت دیگر هم بین آنها وجود دارد، جنایات جنگی واشنگتن واقعی است، در حالی که جنایات روسیه ساختگی و تبلیغاتی است.
با این حال، روس ‌ها، در عین بی ‌گناهی، واقعا حقشان است کتک مفصلی نوش جان کنند زیرا به اندازه لازم احمق هستند که دائماً در دام حماقتشان بی افتد و خود را به جهانیان شیطانی جلوه می‌دهند. 
پس از همه این اتفاقات که ما شاهدش هستیم، چگونه ممکن است کرملین نفهمیده باشد که خروج روسیه از مناطقی که در اشغالش بود به این دلیل که مذاکره و گفتگو را تشویق کند بلافاصله به عکس اش تبدیل شده و به عنوان شکست روسیه و جنایت جنگی ارتش این کشور محسوب می شود؟ آیا کرملین هیچ مشاور شایسته ای ندارد؟ علیرغم تمام ادعا های مخالف، ظاهرا کرملین همچنان معتقد است که غرب صادق است و واقعیت ها را به درستی و همانگونه که هست گزارش می دهد و به تلاش های روسیه برای یافتن راه حل مسالمت آمیز احترام می گذارد. شگفت انگیز است که هیچ کس در کرملین متوجه نشد که پس از بیرون کشیدن روس ها، اجساد، چه مرده و چه جعلی، در رسانه های غربی به عنوان مدرکی از جنایات جنگی پوتین نشان داده می شود.
من نمی دانم چرا اخبار بلومبرگ اینقدر روی هراسانه است، اما در اینجا گزارش کاملا جعلی بلومبرگ در مورد خروج روسیه از بوچا میخوانیم. بقیه رسانه های غربی هم همینطور یا حتی بدتر هم هستند:
«رئیس جمهور جو بایدن گفت: ولادیمیر پوتین باید به دلیل جنایات جنگی محاکمه شود در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم های بیشتری را برای مجازات بیشتر روسیه در نظر میگیرند – این بار به دلیل ادعای کشتار دسته جمعی غیر نظامیان که خشم در سراسر جهان را برانگیخته است. اتحادیه اروپا جنایات، از جمله شکنجه و اعدام، علیه غیرنظامیان اوکراینی را که در جریان عقب نشینی روسیه از منطقه کیف کشف شد، محکوم کرد. به گفته اوکراین، بیش از ،۴۰ غیرنظامی کشته شده در شهرهای اطراف کیف پیدا شده اند. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به نمایندگی از ۲۷ کشور عضو، نیروهای اشغالگر روسیه را مسئول کشتن اجسادی که در خیابان‌های بوچا پراکنده شده دانست. بورل گفت: مقامات روسیه مسئول این جنایات هستند آنها زمانی مرتکب شدند که کنترل مؤثری بر منطقه داشتند. قتل عام در شهر بوچا و دیگر شهرهای اوکراین به فهرست جنایات انجام شده در خاک اروپا اضافه خواهد شد.»
اوکراین که گفته می شود در حال مذاکره در مورد شرایط تسلیم خود بوده است، خروج روسیه را یک پیروزی نظامی برای خود اعلام کرد و اینگونه تبلیغ کرد که نیروهای روسی توسط مبارزان آزادی خواه و پیروز اوکراینی از این مناطق رانده شدند. این تصمیم روسیه روایتی نیست که اوکراین را برای موافقت با خواسته های روسیه تحت فشار قرار دهد.
دولت روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا وضعیت واقعی بوچا را بررسی کند و به این ترتیب ضربه تبلیغاتی دیگری را به دست سازمان ملل تحت سلطه آمریکا به روسیه وارد آورد.
حتی یک بیانیه از سوی دست نشانده واشنگتن، یعنی زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که در آن از مذاکرات با رهبری کرملین حمایت کند، وجود ندارد. کرملین ترجیح می دهد جنگ های خود را از طریق مذاکرات بیهوده ببازد. چرا کرملین کوتاه نمی ‌آید و تسلیم نمی شود؟
مداخله روسیه در اوکراین، اگر به درستی انجام می شد، می توانست به تحریکات علیه روسیه پایان دهد، تحریکاتی که در نهایت می توانستند به جنگ هسته ای ختم شوند. اما کرملین که مصمم به نشان دادن خوش قلبی خود است، نتوانست تشخیص دهد که غرب شیطان صفت به حقایق و نیت خوب اهمیتی نمی دهد.
مداخله با نیت خوب و محدود پوتین در اوکراین با این تصمیمات اخیر، منجر به شیطان سازی کامل پوتین و روسیه شد، کار به آنجا کشید که رئیس جمهور ایالات متحده خواستار محاکمه پوتین به عنوان جنایتکار جنگی شد؛ همانکاری که با افسران و کارمندان آلمانی پس از جهانی دوم در دادگاه نورنبرگ انجام شد. اگرچه هیچ مدرکی برای این ادعا و مقایسه وجود ندارد. درست مانند محاکمات نورنبرگ، شواهد واقعی مورد نیاز نیست. در رسانه های فاحشه غربی، ادعا و اتهام حکومت میکند.
جنگ فعلی یک جنگ تبلیغاتی است و کرملین پر آن شکست خورده است. ناتوانی کرملین در جنگ روانی برتری های نظامی روسیه را بی معنی می کند.
جنگ های واشنگتن بی رحمانه انجام می شود. همه چیز بمباران و منفجر می شود، از جمله عروسی، مراسم خاکسپاری، بازی های فوتبال کودکان. وقتی در جنگی همه چیز منفجر نمی شود، غرب نمی فهمد این چه جنگی است. آنچه روسیه می توانست در ۳ روز به دست آورد اکنون٬ ۴۱ روز از عمرش می گذرد. روایت تجاوز روسیه٬ در لوحه سنگی حک شده و ارتش روسیه ناکارآمد به تصویر کشیده شده است. فرصت پایان دادن به تحریکات با اقدام سریع و قاطع از دست رفت.
آیا تحریک بعدی ورود فنلاند به ناتو خواهد بود، آیا این تلاش دیگری برای انقلاب رنگی در آسیای مرکزی خواهد بود یا دادگاه جنایات جنگی خواهد بود که پوتین، لاوروف و شویگو غیابی محاکمه و محکوم خواهند شد؟
در میان همه اینها، کرملین با صادرات گاز، اقتصاد دشمنان ناتوی خود را زنده نگه می دارد.

http://www.paulcraigroberts.org
مترجم زاکانی