نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

کاخ سفید ترامپ را هم سفید کرد !

دونالد ترامپ از نابترین محصولات سیستم بورژوازی، ظهر جمعه ٢٠ ژانویه 2017 ‌اول بهمن ماه،1395 با ادای سوگند به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید راه یافت . ترامپ هم مثل قبلی ها برازنده کاخ سفید است . میلیاردر، تاجر و سوداگر، و مجری و هنرپیشه برنامه های سرگرم کننده تلویزیونی و زن باز و اینک رئیس جمهور آمریکا شده است . رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی مراسم سوگندش گفت: «از این لحظه به بعد، آمریکا در اولویت اصلی خواهد بود ، آمریکا را میسازیم و جهان را رهبری میکنیم….ترامپ ساعت هفت صبح در حساب توئیتر خود نوشت: «همه‌چیز امروز آغاز خواهد شد . ای گوسفندان من شما را ساعت ۱۱ برای سوگند خواهم دید .او سپس به همراه خانواده‌اش برای دعا به کلیسا رفت . آنها پیش از مراسم تحلیف و سوگند به کاخ سفید رفته بودند و با خانواده اوباما دیدار کردند و کلید کاخ سفید را گرفتند و سپس باهم به مراسم تحلیف رفتند . هیلاری و بیل کلینتون و جیمی کارترهم برای حمایت از دمکراسی آمریکا آمده‌ بودند .

 

پيش از سوگند ترامپ سه شخصيت مذهبی از کليسا سخنرانی کرده و رهبری دنیا را در اختيار خدا قرار دادند ! پس از سخنرانی يک يهودی سخنرانی کرد که رهبری دنیا را در کنترل يهوديت و ريشه آنرا در اختيار مردم بابل قلمداد کرد ، چيزی نگذشت که يک مسيحی ديگر کنترل دنيا را در دست دو تن جلوه داد و گفت، رهبری دنيا دست خدا است و تنها کسی که بين خدای جاکش و بشريت وجود دارد «مسيح» است و مسيحی ديگری پس از او به پای ميکرفن آمد و موضوع «يوسف نجار» را هم مطرح کرد….درمراسم تحلیف کلا هر کسی رسید یه ماچی از کون مبارک ترامپ کرد . مسيحی نخستی که پس از سخنرانی ترامپ دعایی برگزار کرد چيزی شبيه حرف های احمدی نژاد گفت : وقتی شما آقای ترامپ وارد اين مکان شديد جلوه ديگری از نور خدا به اينجا ارزانی شد ، و برکت و وفور بچه نوید بخش روحمان شد ….داماد ترامپ يهودی است و دخترش هم بدليل ازدواج با جارد کوشنر يهودی شده است….پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان از آقای ترامپ خواست که چیزهایی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد و گفت که او باید از بچه های فقیر مراقبت ویژه کند….


دونالد ترامپ روز شنبه در نخستین روز کاری خود از مقر اصلی سی.آی.اِی، دیدار کرد و با ابراز حمایت از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا خطاب به حدود ۴۰۰ تن از کارکنان حاضر گفت “من هزار در صد با شما هستم.” مقام‌های اطلاعاتی آمریکا افق تیره و تاری از وضعیت جهانی را در پنچ سال آینده به تصویر کشیده اند که در آن افول قدرت آمریکا در سایه کُندی رشد اقتصادی و بی پروایی روسیه و چین برای مقابله با نفوذ آمریکا به وضوح دیده می‌شود. این تصویر جزئی از یک گزارش ۲۴۰ صفحه ای شورای اطلاعات ملی آمریکا است که روز دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ انتشار یافت. این گزارش که برای تدوین آن از دیدگاه‌های ۲۵۰۰ نفر از ۳۵ کشور جهان نیز استفاده شده است، با بررسی روند‌ها و سناریو‌های ممکن در زمینه‌های مختلف از اقتصاد گرفته تا انرژی و امنیت و تغییرات آب و هوایی، بروز برخی از رویدادها و پی آمد‌های احتمالی آنها را پیش بینی می‌کند. در پایان گزارش نتیجه میگیرد «چه خوب و چه بد، چشم انداز درحالِ ظهورِ جهانی می‌رود که به دوران برتری و فرا دستی آمریکای پسا جنگ سرد پایان دهد.»


ژیلبر اشکار : با پیروزی ترامپ کاملاً محتمل است شاهد توافق مسکو و دولت ترامپ در مورد یک دولت ائتلاف ساختگی در دمشق با حضور برخی از مخالفان و منتقدان نصف و نیمه‌ای باشتیم که رژم سوریه و دولت روسیه آنها را قبول یا تحمل می‌کنند. در حال حاضر کسانی وجود دارند که خود را مخالف اسد معرفی می‌کنند، اما درعین حال دوست مسکو نیز هستند. ممکن است مسکو و واشنگتن همین افراد را در ائتلاف با حکومت قرار دهند، و این را به عنوان مصالحه و سازش جا بزنند و بگویند از آنجایی که اسد حضور این مخالفان را در ساختار سیاسی قدرت پذیرفته، حالا ما باید همراه با او علیه «تروریسم» بجنگیم . در این سناریو، از همه مخالفان خواسته خواهد شد که سلاح‌هایشان را بر زمین بگذارند، و به همه متحدان آمریکا در منطقه گفته خواهد شد که از حمایت و تسلیح مخالفان دست بردارند و مستقیماً با رژیم سوریه در جنگ علیه بقایای داعش و البته هر مخالفی که هنوز سلاح به دست دارد، همکاری کنند . یک چیز اما قطعی است: چنین سناریو فرضی قادر به حل بحران سوریه و پایان دادن به جنگ نخواهد بود.

با شروع کار دولت ترامپ سرنوشت برجام چه میشود ؟ ترامپ در حوزه بازسازی توان نظامی آمریکا تأکید کرده که «ما بهترین سیستم دفاع موشکی را برای محافظت از آمریکا در برابر حملات موشکی دولت‌هایی چون ایران و کره شمالی توسعه خواهیم داد » او از نیروهای مسلح آمریکا به عنوان «بهترین نیروهای رزمنده دنیا» و «پاسداران آزادی آمریکایی» یاد کرد ، و تأکید کرد که دولتش تلاش خود را برای بازسازی نیروهای مسلح و همچنین اطمینان از مراقبت شایسته از کهنه‌سربازان به کار خواهد بست….پس حکومت اسلامی ایران و کره شمالی در فاز تعیین تکلیف هستند . انتصاب روحانی برای دور بعدی ازطرف حکومت اسلامی ایران وپایان حضور خصمانه درخارج از جغرافیای ایران علائم فرجامی مثبت برای برجام است !

اسماعیل هوشیار