کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

چاه ویلی به نام اوکراین

مجلس نمایندگان آمریکا در حالی به بسته کمکی ۴۵ میلیارد دلاری به اوکراین رای داد که تداوم این هزینه‌های هنگفت از میل آمریکا به نظامی‌گری و رویای فرسایش بحران اوکراین نشان دارد؛ جنگی که از نگاه ناظران اگرچه برای غرب سودآورد است اما در نهایت زرادخانه‌های آنها را نیز خالی خواهدکرد.

مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی ارایه یک بسته کمکی ۴۵ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد. این بسته کمکی بخشی از لایحه بودجه یک تریلیون و ۶۶۰ میلیارد دلاری دولت است که چند روز گذشته به تصویب مجلس سنا رسید و در حال حاضر برای امضای نهایی در اختیار جو بایدن قرار گرفته است.

این بسته کمکی جدید نظامی و اقتصادی بیشتر از تمام بسته های کمکی دیگری است که در مجموع به ارزش ۵۰ میلیارد دلار از سوی آمریکا به اوکراین در سال جاری میلادی در کنار تحریم روسیه از سوی کشورهای غربی از جمله قراردادن سقف قیمت بر نفت روسیه اختصاص داده شده است.

امضای این بسته حمایتی، پس از سفر رئیس جمهور اوکراین به واشنگتن و دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اتفاق افتاد. این دومین سفر زلنسکی به ایالات متحده از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری و اولین سفر از زمان آغاز جنگ اوکراین بود.

ولودیمیر زلنسکی پس از تصویب این بسته کمکی در پیامی در توئیتر تشکر خود را از اعضای کنگره و رهبران هر دو حزب آمریکا اعلام و اظهار کرد این موضوع بسیار مهم و حیاتی است که دولت آمریکا در این نبرد دوشادوش اوکراین بایستد.

بایدن همچنین در نشست خبری مشترک با زلنسکی در واشنگتن، گفت: بیش از ۵۰ کشور جهان تانک، موشک، مهمات توپخانه و همچنین میلیاردها دلار در اختیار اوکراین قرار داده‌اند و متعهد به ارائه دو هزار عراده تانک و خودروی زرهی و ۵۰ سامانه موشکی برای حمایت از اوکراین و تقویت موقعیت این کشور شده‌اند.

سیل کمک های نظامی به اوکراین

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی برای توقف پیشروی ارتش روسیه، ضمن اعمال تحریم‌های شدید و پیاپی علیه مسکو، انواع تسلیحات نظامی را در اختیار ارتش اوکراین قرار دادند که به گفته کارشناسان این مسئله یکی از عوامل طولانی‌ شدن جنگ در اوکراین است.

بر اساس گزارش وبسایت آماری «استاتیستا»، با نگاهی به وعده‌های کمک نظامی به اوکراین از ۲۴ ژانویه تا ۳ اوت ۲۰۲۲ ( ۴ بهمن ۱۴۰۰ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۱) دولت ایالات متحده متعهد شده بیشترین تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی را فراهم کند. به گفته «ردیاب پشتیبانی اوکراین» توسط موسسه کیل، ۲۵ میلیارد دلار کمک نظامی آمریکا تا تاریخ مشخص شده به این کشور اختصاص یافته ‌است.

بریتانیا، کشوری است که در رتبه دوم کمک‌های نظامی قرار دارد و با رقم کمی بیش از ۴ میلیارد دلار، تعهد بسیار کمتری نسبت به ایالات متحده دارد. با این حال، تعهدات یادشده برای کمک نظامی به صورت نسبی، هر کدام تقریبا ۰.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا و بریتانیا را تشکیل می‌دهند.

با نگاهی به این معیار، همسایگان کوچکتر اوکراین بیشتر به کمک‌های نظامی روی آورده‌اند؛ برای مثال لهستان (کمک نظامی ۰.۳ درصد تولید ناخالص داخلی) یا استونی (۰.۸ درصد) را به اوکراین اختصاص داده‌اند. حتی زمانی که کمک های نظامی، مالی و بشردوستانه ارائه شده یا تعهد داده شده توسط ایالات متحده با هم جمع شود، این رقم فقط به ۰.۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور می‌رسد.
دیگر اهداکنندگان بزرگ کمک نظامی به اوکراین، آلمان و کانادا هستند؛ به ‌گونه‌ای که تعهدات نسبی آنها به ترتیب فقط ۰.۰۳ درصد و ۰.۰۶ درصد از تولید ناخالص داخلی‌شان است.

هلند نیز تا پایان امسال ۲.۵ میلیارد یورو به اوکراین کمک خواهد کرد. چند ماه پیش وزیر دفاع هلند در گفت‌وگو با «الکسی رزنیکوف» همتای اوکراینی خود با بیان اینکه کشورش از ابتدای جنگ تاکنون بیش از ۲۱۰ میلیون یورو کمک‌های نظامی شامل اسلحه، مهمات و تجهیزات جنگی را در اختیار کی‌یف قرار داده ‌است، افزود: هلند به حمایت‌های نظامی از اوکراین ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون، ۹۰ نظامی هلندی در انگلیس در حال ارائه آموزش‌های پایه به سربازان اوکراینی هستند.

در مجموع، بحران اوکراین که از پنجم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد، وارد یک فاز فرسایشی شده‌ به‌گونه‌ای که بسیاری از ناظران بر این باورند که تا مدت‌ها تداوم خواهد یافت زیرا این نبرد دیگر جنگ بین ۲ واحد سیاسی نیست بلکه زورآزمایی بین بلوک غرب و شرق با هدف تغییر نظم جهانی است.

اما آن‌گونه که مشخص است این زورآزمایی در خاک اوکراین انجام می‌شود و در صورت تداوم طولانی مدت، این کشور اروپای شرقی بیش از پیش هزینه تقابل شرق و غرب را بر دوش خواهد کشید و در نهایت ویرانه‌ای از آن باقی خواهد ماند. البته امکان خالی شدن زرادخانه های غربی نیز وجود دارد؛ موضوعی که از ماه ها پیش نشانه های آن آشکار شده و در صورت تحقق، احتمال اینکه در سال ۲۰۲۳ ورق برگردد، دور از ذهن نیست.