مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

پیامد فیصله های ناتو چه میباشد؟

فرهاد

ای خدا ما را عجایب ماجراست

اختیار ریش در دست هاست

هر امیری دست در تاری زده

در دل ما یکی خاری زده

یا به ماده اختیار ریش ما

یا به لطفت رفع کن تشویش ما

فانی

نشست وزرا خارجه ناتو به تاریخ 12/9/1394 در بروکسل خاتمه در این نشست بر علاوه موضوعات جهان برای مسایل مربوط به افغانستان تصامیم اتخاذ گردید. دبیر کل ناتو میگوید ما تصمیم بسیار سودمند و مهم را درباره امنیت ما در جریان دو روز گذشته گرفتیم . در کنار مربوط به مسایل جهانی ما درباره حفظ حضور کنونی ماموریت ما در افغانستان برای آموزش، مشوره دهی و کمک برای قوت های امنیتی افغانستان به توافق رسیدیم از همین رو ما میخواهیم تا حضور کنونی دوازده هزار نیروی ما تا پایان سال 2016 میلادی در این کشور نگه داریم!

افزود بقای نیروهای دولتی را مقام های ناتو بر ادامه کمک های مالی در این نیروها میداند در این نشست همه اعضای ناتو بر ادامه کمک ها به توافق رسیدند. در ادامه گفت برای اطمینان یافتن از ادامه پشتیبانی مالی از نیروهای دولتی افغانستان تا پایان سال 2020 میلادی کار را آغاز کردیم.

جان کری وزیر خارجه امریکا پیشرفت های نیروهای دولتی افغانستان و افزایش ظرفیت کاری این نیروها را ستایش میکند می افزاید اشتراک کنندگان نیازمندی های نیروهای دولتی افغانستان چگونه سرمایه گذاری ها و نیز پشتیبانی دوامدار از نیروهای افغانی به بحث گرفتند. و ما هم چنان گام های قابل توجهی را که نیروهای دولتی افغانستان برای پذیرفتن مسئولیت ها و راه اندازی ها عملیات های نظامی برداشته اند به بحث گرفتیم طالبان هنگام تصرف ولایت کندز تبلیغات چند روز به راه انداخته اما نظامیان افغان شجاعانه در برابر آنها جنگیدند و این شهر را در اداره دولت در آوردند. ظرفیت این نیروها در حال افزایش است از سویی هم نابسامانی ها در میدان جنگ افغانستان از سویی نیروهای دولتی تنها با حمله های هوایی میتواند هموار شوند.

مردم و آگاهان امور در رابطه به اتخاذ تصامیم و فیصله های نشست دو روزه وزرا خارجه کشور های ناتو دیدگاه های خویش را چنین بیان داشته اند:

بعد از حادثه فرو ریزی آسمان خراش های امریکا که در سال 2001 میلادی صورت گرفت چهل و سه کشور از جمله سازمان ناتو با همه ساز و برگ نظامی که داشتند به کشور ما زیر بهانه مبارزه با تروریزم، هراس افگنی، مواد مخدر، حکومت داری خوب، احیا و بازسازی، دفاع از حقوق زن، بشر و غیره هجوم آورده با وجود همه امکانات مالی، اقتصادی، نظامی که داشتند به نسبت انجام بازی های دوگانه و ریاکارانه نخواستند که کشور ما از شر این آفت بزرگ یعنی پلان های شوم کشور گشایان نجات دهند با تاسف طی چهارده سال گذشته تروریزم هراس افگنی، کشت و قاچاق مواد مخدر صد ها مرتبه افزایش یافته که جاری بودن جنگ در بیش از بیست ولایت اثبات ادعای ماست.

نهادها کشور ما را در ردیف چهار کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی نموده اند. مسئولین از افزایش کشت مواد مخدر در سال جاری خبر میدهند. قریب به سه میلیون تن به مواد مخدر مبتلا گردیده به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخل، لیلام نمودن هزاران دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی و مختلط ده ها هزار دستگاه های خصوصی متوسط و کوچک ورشکست میلیونها تن آنها غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان آواره شده اند. نود و شش فیصد کسر بیلانس تجارتی یعنی واردات نود شش و صادرات چهار فیصد ضربه مهلک و کشنده بر پیکر اقتصاد کشور میباشد. نشر و پخش بانک نوت های افغانی در پاکستان، فرار سرمایه، پول شوئی سبب پائین آمدن پول افغانی گردیده از همین لحاظ تمام معاملات خرید و فروش در اکثریت ولایات به شمول شهر کابل به پول خارجی صورت میگیرد و از جانب دیگر سعود قیم یعنی قیمت مواد و اجناس مورد ضرورت رو به افزایش بوده این کار سبب شده که اکثریت مردم توان خریداری اجناس و مواد مورد ضرورت خویش را ندارند صدای شان به آسمان ها بلند شده با تاسف گوش شنوا و چشم بینا وجود ندارد.

واقعه آتش سوزی به تاریخ 14/9/1394 در مندوی شهر کابل رخ داده سبب خسارات ده ها میلیون دالر برای دوکاندار و تجاران ساحه متذکره گردیده دوکاندران متذکره از ناحیه به موقع رسیدن مسئولین پولیس و اطفائیه اظهار خرسندی نموده. آگاهان امور بزرگترین علت جاری شدن سیل های خون را عدم برخورد مسئولانه سران قصر سفید متحدین منطقه و جهانی آنها در رابطه به مسدود نه نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند میدانند می افزایند بجای نصب افراد غیر ماهر، آلوده، کم سواد، فاسد در نقاط کلیدی، بخش های ملکی و نظامی غرض تقویه قوای مسلح با بلند کشیدن افراد مسلکی، تحصیل کرده، مجرب، صادق و تجهیز با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی تصامیم صادقانه اتخاذ میگردید کشور و مردم ما به این سرنوشت جنایت بار و خونین امروز مبتلا نمیگردید!

سرازیر شدن نود میلیارد دالر زیر نام کمک به افغانستان به نسبت هدر رفتن هشتاد فیصد آن نه تنها در زندگی میلیونها خانواده تاثیر مثبت نداشته به گفته اگاهان سبب وابستگی بعضی از سران، قوماندان ها و ایجاد خصومت ها در محلات نیز گردید. تدویر انتخابات ریاست جمهوری، شورا های ولایتی، پارلمانی با تقلب گسترده همراه بود طی چهارده سال گذشته سبب تقویه گروه های مافیای اقتصادی، مواد مخدر، غاضبین زمین، عاملین فساد گسترده، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی و خصومت های قومی، لسانی، سمتی، تنظیمی، حزبی، گسترش فرهنگ معافیت گردید در حال حاضر به نسبت موجودیت گروه های متذکره در جامعه و قدرت مردم به اندازه ناتوان و بیچاره شده جرات گفتن یک حرف را در مقابل آنها ندارند. اگر کسی بخواهد از خود و مردم خویش دفاع نماید به قیمت جان مال و خانواده اش تمام میشود. حمله بالای سعیدی یک تن از آگاهان امور اثبات ادعای ماست!

از همین لحاظ است که روزانه هزاران تن با قبول توهین و تحقیر و خطرات بزرگ به کشورهای منطقه و جهان آواره شده  هزاران تن آنها قربانی هوس های قاچاق بران انسان ها و طعمه نهنگ های اوقیانوس ها گردیده اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به تاریخ 12/9/1394 در دیداری با مرکل نخست وزیر آلمان داشت در کنار بحث های روی روابط مشترک میان دو کشور بر همکاری های گسترده در سطح بین المللی برای مبارزه با پدیده مهاجرت های غیر قانونی نیز تاکید کرد. وی گفت پناهندگی یک روند خطرناک و پر هزینه است. هر پناه جوی افغان برای رسیدن به اروپا بیست تا بیست و پنج هزار دالر هزینه میکنند سفرها برای بعضی از پناه جویان بسیار پر هزینه تمام میشود و از ده پناه جو چهار تن آن همه چیز خود را در راه پیمودن به اروپا از دست میدهند. ما باید در تبادل اطلاعات و تغییر ذهنیت ها که گویا جاده های اروپا طلا فرش شده است به گونه مشترک کار کنیم!

در مقابل انکلا مرکل نیز هشدار میدهد آن عده افغان های پناه جو که به دلیل یافتن یک زندگی مرفه به آلمان میایند دوباره به کشور شان برگشتانده خواهد شد افزود افغان هایی که به نظامیان ما کار کرده اند و با تهدیدی روبرو هستند این مسئولیت ماست آن ها را بپذیریم.

مردم میگویند زمانی اشرف غنی حق داشت این سخنان را بگوید که خانواده مقامات بلند دولت در کشور زندگی میکردند می افزایند نخست وزیر آلمان در حالی که میداند که پناه جویان نه بخاطر زندگی بهتر بلکه به نسبت انجام بازی های جنایت بار دست پرودگان کشورهای غربی مجبور به ترک خانه و کاشانه خویش گردیده اند. در یک کشوری که جنگ، خونریزی، تجاوز بالای کودکان، زنان، فقر، بیکاری، آدم ربائی، سرقت های مسلحانه و سایر جنایات هر لحظه مردم را به سوی نابودی سوق نماید کی میتواند با چنین جنایات سازش و تن در دهد. می افزایند بیچاره محمد اشرف غنی فراموش کرده است بزرگترین اشخاص و افرادی که طی چندین دهه گذشته به فرق ده ملیون نصب و به سرنوشت شان بازی مینمایند. امتحان قاب شویی را به خوبی سپری کرده از همین لحاظ مستحق شناخته شده اند که بر اریکه قدرت نصب و بالای مردم حکمرانی نمایند.

در این اواخر خبر مرگ ملا اختر محمد منصور توجه مردم را جلب کرده است افزایش جنگ های خونین که سبب کشته شدن صد ها تن طالبان در ولایت زابل گردید ثابت میسازد که ابلیس هر قدر قوی باشد در مقابل حق باطل است. ما به وعده خداوند (ج) ایمان داریم که پیروزی حق بر باطل حتمی میباشد.

خلاصه دشواری های خونین چهارده سال گذشته ثابت ساخت بزرگترین علت دشواری ها و جنایات فوق ذکر انجام بازی های دوگانه و ریاکارانه کشورهای که در افغانستان حضور نظامی داشته و دارند در مبارزه با تروریزم مواد مخدر حکومت داری خوب احیا و بازسازی، دفاع از حقوق بشر و زن بوده با تاسف هنوز هم ادامه دارد.

از همین لحاظ بدون تغییر اساسی و بنیادی در اتخاذ تصامیم سران کشورهای متذکره پیامد نشست اعضای ناتو را که در این اواخر صورت گرفت امیدوار کننده نمیدانند.

سوال اینجاست چه باید کرد که دشواری های فوق را کاهش داد؟

به باور ما وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش بخاطر بیرون رفت از وضع موجود، آزردگی های دیروزی خویش را کنار گذاشته با دراز کردن دست اتحاد هم بستگی فشار های لازم را از طریق مبارزات مسالمت آمیز جامعه مدنی با بلند کردند صداها در داخل و خارج کشور بالای بازیگران و تصمیم گیرندگان ناتووارد تا آنها مجبور شوند به خواست های ده ها میلیون مردم که عبارت از مسدود نمودن ده ها هزار لانه ها تروریزم در آن طرف خط دیورند جلوگیری از مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخل کشور وارد کردن فشارهای مالی، نظامی، اقتصادی، سیاسی بالای تمویل و تجهیز کنندگان هراس افگنان میباشد وارد با جاگزین ساختن رقابت های علمی، فرهنگی، اقتصادی، به جای رقابت های نظامی، استخباراتی که بین کشورهای منطقه و جهان در رابطه به کشور ما جریان دارد زمینه صلح پایدار را در کشور تامین نمایند.