به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

پوتین: انحصارطلبی و مداخله در کشورهای دیگر باید پایان یابد

رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر لزوم تغییر در ساختار سازمان ملل و همچنین انتقاد از رویکردهای مداخله جویانه در عرصه بین المللی، گفت: برخی کشورها به جای پیروی از تصمیمات شورای امنیت، با تکیه بر قدرت خود به طور یکجانبه در مسائل مختلف بین المللی اقدام می کند.

«ولادیمیر پوتین» امروز (دوشنبه) در سخنان خود درنشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اظهار کرد: سازمان ملل که ساختاری جهانی و بین المللی دارد در سال های اخیر انتقادهای زیادی را برانگیخته است. اختلاف ها همواره در تاریخ این سازمان وجود داشته و امتیاز وتو هم برای اعضای اصلی شورای امنیت در نظر گرفته شده است.
رییس جمهوری روسیه گفت: البته جهان تغییر می کند و سازمان ملل هم باید تغییر کند، اما معتقدیم که متزلزل کردن ساختار این سازمان خطرناک است.
وی گفت: در جهان دیکتاتوری زیاد است و به جای آنکه دولت واقعی شکل گیرد، دیکتاتورها زیاد می شوند. در عرصه بین المللی باید همه اصطلاحات شفاف سازی شود و باید بدانیم همه ما متفاوت هستیم و هیچکس نباید دیگران را همرنگ خود کند.
رییس جمهوری روسیه در باره دلایل شکست فشارهای خارجی به کشورهای دیگر گفت: از تاریخ شوروی آموختیم که صادرات ارزش ها به کشورهای دیگر براساس ایدئولوژی های متفاوت، نتایج دردناکی دارد و در زمان حاضر هم صادرات دموکراسی جریان دارد.
پوتین ادامه داد: اکنون از کسانی که این اقدامات را انجام می دهند، می پرسم «چه دسته گلی به آب دادید». در برخی کشورهای خاورمیانه و آفریقا خلاء قدرت پدید آمده و افراط گرایان شکل گرفته اند.
رییس جمهوری روسیه با اشاره به نقش برخی کشورها در شکل گیری گروه های تروریستی در خاورمیانه اظهار کرد: داعش با ایجاد پایگاه هایی در سوریه و عراق به مناطق دیگر نفوذ می کند و می خواهد کشورهای اسلامی و دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار دهد.
وی افزود: با ادعای خطر تروریسم، در مورد منابع تامین مالی تروریست ها چشم پوشی می کنند که بر اساس تجارت مواد مخدر و قاچاق اسلحه استوار است و به آنان تاکید می کنم که شما با افراد سنگدلی طرف هستید که احمق نیستند.
رییس جمهوری روسیه ادامه داد: هر گونه تلاش برای کمک به تروریست ها و تسلیح آنان خطرناک است و امکان دارد مناطق جدیدی را در برگیرد و در صفوف داعش شهروندان اروپایی و از روسیه می جنگند.
وی اظهار کرد: روسیه با داعش مبارزه می کند و معتقدیم خودداری از همکاری با سوریه در این باره اشتباهی بسیار بزرگ است. جز ارتش این کشور و عراق، شبه نظامیان کرد و شیعه هیچ نیرویی با داعش به طور واقعی نمی جنگد.
پوتین گفت: رویکرد واقع گرایانه روسیه در قبال داعش و حمایت مسکو از دمشق در مبارزه با تروریست ها، دستاویزی شده تا مسکو به جاه طلبی متهم شود در حالیکه دروغ است، بلکه روسیه از معیارهای بین المللی پیروی می کند و می خواهیم ائتلاف جهانی علیه تروریست ها ایجاد کنیم که شبیه ائتلاف ضد هیتلری 70 سال پیش باشد.
رییس جمهوری روسیه گفت: اعضای کلیدی این ائتلاف باید کشورهای اسلامی باشند، زیرا تروریست ها این دین بزرگ جهانی را دستاویز قرار داده اند و به رهبران مسلمانان هم توصیه می کنم جوانان را از دام تروریست ها مصون نگهدارند و به گمراهان برای رهایی از این دام کمک کنند.
پوتین ادامه داد: روسیه در آینده نزدیک به عنوان رییس شورای امنیت، نشست وزیران برای مبارزه با داعش را برگزار خواهد کرد که تشریک مساعی در این حوزه باید مطابق منشور سازمان ملل انجام گیرد و در آن صورت دیگر به ساخت اردوگاه برای پناهجویان نیازی نیست.
وی با بیان اینکه مهاجرت از خاورمیانه بسیار مشکل ساز است، اظهار کرد: پناهجویان به حمایت نیاز دارند و اما راهکار اساسی باید تقویت دولت های خاورمیانه و کمک های همه جانبه از جمله نظامی و مالی به این کشورها باشد و هرگونه کمک به کشورهای مستقل هم نباید تحمیلی انجام شود، بلکه براساس قوانین بین المللی باشد.
رییس جمهوری روسیه همچنین با انتقاد از رویکرد غرب در تقسیم بندی امنیت بین المللی اههار کرد: متاسفانه برخی دولت ها از تفکر و شیوه بلوک بندی نظامی پیروی می کنند و این برداشت آنان همانند تاسیسات نظامی در حال گسترش است.
وی افزود: در همکاری های اقتصادی هم نباید تقسیم بندی کنیم، در حالیکه امروزه شاهدیم تحریم های یکجانبه بدون مجوز سازمان ملل اعمال می شود که نوعی خودبینی اقتصادی را بین برخی کشورها گسترش داده است و با تشکیل، اصول پنهانی برای همکاری تعیین می کنند که بدون توجه به اصول سازمان تجارت جهانی است.
پوتین همچنین با اعلام اینکه رویارویی دراوکراین تبلور یافته است، گفت: شاهد جنگ خونینی بودیم و معتقدیم تنها با اجرای توافقنامه مینسک می توان مناقشه در اوکراین را حل کرد، زیرا با زور حل شدنی نیست و باید برای احقاق حقوق ساکنان منطقه دونباس تلاش کرد و فقط در این شرایط امنیت اروپا تامین خواهد شد.
پوتین در پایان گفت: روسیه بر خلاف انحصار طلبی، همگرایی بین المللی را پیشنهاد می کند و به عنوان مثال با همکاری اروپا و چین طرح جاده ابریشم را برای توسعه همکاری های اقتصادی اجرا می کنیم.