عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

پایان ماموریت نظامی یا عوام فریبی، طفره روی از حقایق؟

فرهاد

تجاوز زیر نام نوع دوستی نه پنهانی دگر بلکه عیان است

به زیر تیغ جلادان خونخوار گلوی کودک و پیر و جوان است

ز سوز ناله و آه یتیمان تمام عرش و کرسی در فغان است

رسول پویان

به تاریخ 11 جدی سال 1393 مصادف است با روز اول جنوری سال 2015 میلادی اشرف غنی رئیس جمهور کشور انتقال امنیت را از نیروهای سازمان ناتو به نیروهای افغان در جریان مراسم ویژه که در این رابطه دایر شده بود اعلان در بعضی از سخنانش اظهار داشت.

افغانستان دو آزمون بزرگ به شمول انتقال مسالمت آمیز قدرت به مسئولین امنیتی میباشد موفقانه سپری نموده است.

و از مبارزات قهرمانی ها و جانفشانی های نیروهای امنیتی که در جریان سیزده سال نموده قدردانی نمود افزود که انتقال قدرت به اثبات رسانید که ملت ما مستعمره نیستند و بداشتن یک نیروی نظامی غیرسیاسی تاکید نمود و از تمام مردم کشور خواست بخاطر تأمین صلح و ثابت واقعی متحد شوند. در ادامه سخنانس امنیت جهان را وابسته به امنیت افغانستان خواند افزود پیشرفت اقتصادی آسیا وابسته به منافع طبیعی افغانستان میباشد وی تأکید نمود که در هیچ واژه ترورست خوب و بد وجود ندارد. تعهد نمود که ما اجازه نمیدهیم که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده صورت گیرد گفت از کشورهای همسایه ما چنین توقعات را داریم. وی میگوید نخواهیم گذاشت افغانستان قربانی سیاست های کشورهای دیگر شود هر کشوری که در پی بی ثبات ساختن افغانستان بوده خود به بی ثباتی مواجه شده است.

مردم و آگاهان امور در حالیکه از قربانی و قهرمانی های افسران و سربازان کشور که توانستند با انجام سربازی و فداکاری حماسه آفرین خویش به جهانیان ثابت سازند که ملت افغانستان آزادی، تمامیت ارضی، و استقلال و نوامیس ملی خویش را مانند شرف و عزت خویش دوست دارند و جانبازانه از آن دفاع می نمایند.

در رابطه به ختم ماموریت نظامی سازمان ناتو که چهارشنبه اخیر سال 2014 رسما پایان یافت و سایر رویدادها هفته دوم و سوم ماه جدی از طریق محافل، مجالس وسایل اطلاعات دیدگاه ها و ارزیابی های خویش را چنین بیان داشته اند.

ختم یا پایان ماموریت نظامی ناتو و امریکا بخاطر عوام فریبی و طفره روی از حقایق موجود میباشد.

زیرا که نیروهای فوق الذکر سیزده سال قبل زیرنام مبارزه با تروریزم مواد مخدر حکومت داری خوب دفاع از حقوق زن بشر احیاء و بازسازی به کشور ما هجوم آورده با انجام بازیهای ریاکارانه زیرنام تدویر جلسه بن اول تا الحال تدویر انتخابات با تقلب گسترده ریاست جمهوری شوراهای ولایتی و پارلمانی نصب افراد گماشته فاسد وابسته کورمغز جنگ افروز آلوده به فساد غارتگر در نقاط کلیدی و کنار زدن افراد مسلکی تحصیل کرده صادق وطن دوست از نقاط متذکره توانستند کشور ما را به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر میدان نبرد آزمایش انواع ایدولوژی ها سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی کشور مصرفی و تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان مبدل سازند. نهادها کشور ما را در ردیف چهار کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی کرده اند.

به نسبت موجودیت ده ها هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند و عدم توجه به تقویه قوای مسلح مجهز با سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی سیل خون در کشور جاری میباشد. به نسبت لیلام نمودن هزاران دستگاه های کوچک و بزرگ تولیدی ،خدماتی تجارتی دولتی، مختلط و عدم حمایت از تولیدات داخلی که سبب ورشکست شدن ده ها هزار دستگاه های تولیدی خدماتی تجارتی خصوصی گردیده میلیونها تن به کشورهای منطقه و جهان غرض کاریابی با قبول توهین و تحقیر مهاجرت نموده هزاران تن آنها قربانی هوس های قاچاق بران انسانها شده، ده ها هزار تن در کشورهای آسیا اروپا شب و روز خویش را در حالت بی سرنوشتی سپری نموده هزاران تن در کشورهای سعودی ایران پاکستان و غیره زندانی صدها تن آنها محکوم به مرگ شده اند.

با وجود سرازیر شدن نود میلیارد دالر زیر نام کمک به افغانستان در زندگی ده ها میلیون تن تغییرات رونما گردیده بلکه از سابق هم بدتر شده کمک های متذکره نظر به نوشته آگاهان سبب تشدید خصومت نزاعها، و وابستگی یک عده افراد به کشورهای دونر نیز گردیده است و قریب هشتاد فیصد کمک های متذکره دوباره از کشور خارج شده ملیونها هکتار زمین به واسطه غاضبین غضب گردیده بیش از چهل فیصد مردم در زیر خط فقر زیست نموده به نسبت مشکلات بیکاری و اقتصادی صدها هزار تن از روی مجبوریت به مافیای مواد مخدر و مخالفین مسلح پیوسته اند. فساد گسترده لحظه به لحظه کشور و مردم ما را بسوی بحران های جبران ناپذیر سوق نموده صدای ده ها میلیون تن از ناحیه بلند رفتن مواد غذایی افزایش بیکاری، بیماری، ناامنی، تجاوز بالای زنان و کودکان به آسمانها بلند شده گوش شنوا و چشم بینا و وجدان بیدار در نزد بازیگران وجود ندارد که به فریادشان برسند.

حیف و میل نمودن صدها میلیون دالر در گمرکات افغانستان بزرگترین صدمه را بر عاید دولت وارد نموده مسئولین هنوز هم با چشم سفیدی از آن انکار نموده خود را منحیث خدمتکار مردم معرفی می نمایند. در حالیکه صادرات کشور به نسبت مشکلات راه های ترانزیتی که با پاکستان ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان و غیره حل نشده از چند صد میلیون دالر تجاوز نکرده واردات قریب به هشت میلیارد طور رسمی بوده اکثریت وزارت خانه ها نتوانسته اند بیش از سی فیصد پلان انکشافی خویش را در سال جاری تطبیق نمایند. بیش از یک میلیون تن به مواد مخدر مبتلا بوده میلیونها تن جوان که امید آینده کشور میباشند به نسبت نبود کار و مشکلات اقتصادی در ناامیدی شب و روز خویش را سپری می نمایند.

مردم میگویند آقای اوباما که طالبان را دشمن نمیداند یک نوع اعلان دشمنی با مردم افغانستان میباشد. حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در یک صحبت تازه گفت.

عامل جنگ در افغانستان امریکا و پاکستان میباشند افزود امریکا بخاطر محو تروریزم در افغانستان جنگ نکرده باید در عملکرد خویش تجدید نظر نمایند زیرا که مراکز تروریزم در داخل افغانستان نمیباشد. همایون همایون عضو ولسی جرگه از طریق طلوع نیوز سران وزارت دفاع را به دست داشتن در فساد متهم نمود افزود برای ما مکتوب آمده که بیست و دو تن جنرالان به فساد مبتلا میباشند در این مورد کاری صورت نگرفته. محمدهاشم الکوزی عضو ولسی جرگه میگوید عده از مسئولین بلند رتبه با اخذ ده ها هزار دالر یک عده افراد را در پست های ولایت هلمند مقرر، افراد متذکره مصروف چور و چپاول غارت دارایی مردم بوده افزود از مقامات تقاضا میشود که افراد شایسته را بجای آنها مقرر نمایند.

نظر به نشر وسایل اطلاعات جمعی بالای یک دختر دوازده ساله در ولسوالی نجراب کاپیسا توسط شش تن پولیس محلی تجاوز صورت گرفت موی سفیدان ولسوالی متذکره از طریق طلوع نیوز گفته اند چندین بار همچو واقعه در ولسوالی نجراب صورت گرفته اما تا حال از طرف دولت کدام کاری صورت نگرفته است. تلویزیون کابل نیوز به تاریخ 11/10/1393 خبری را نشر نمود در آن گفته شده یک روزنامه با اعتبار آلمان پرده از عملکرد امریکا برداشته نوشته است که امریکائی ها ده ها تن از افغانهای بیگناه را هدف قرار داده میافزاید سران نظامی و استخباراتی امریکا در مقابل پول که به جاسوسان خویش میپرداختند جاسوسان متذکره لست ده ها تن افراد بیگناه را زیرنام مخالفین به آنها داده و به قتل رسانیده اند که اکثریت شان روی خصومت های شخصی لست متذکره را تهیه نموده اند. در حالیکه امریکا اعلان نموده که طالبان دشمنان امریکا نمیباشند جنگ خونین دو طرف خط دیورند جریان دارد سران قومی و علما در گردهمایی ولسوالی های ولایت خوست این جنگ را دسیسه استخبارات کشورهای منطقه از جمله پاکستان بخاطر از پا درآوردن پشتونهای دو طرف خط دیورند خوانده خواهان قطع آن شده اند میافزایند در بمباردهای نظامیان پاکستانی اکثریت زنان، کودکان بیگناه کشته میشوند اما روزنامه نگاران پاکستانی واقعیت ها را غلط انعکاس میدهند.

واحدی والی برکنار شده هرات میگوید سه تن از اعضای پارلمان از دولت با قید اربود آنها را به سارنوالی معرفی کردم آنها زمینه برطرفی ما را با راه اندازی توطئه ها مساعد ساختند. به نسبت پرتاب یک راکت در مراسم عروسی ولسوالی سنگین ولایت هلمند هشتاد تن زنان و کودکان شهید و زخمی شدند مردم افراد اردوی ملی را در این کار متهم نموده دست به اعتراضات زده اند. به نسبت برخورد بین پسران دو قومندان جهادی لیل 11/10/1393 در ساحه خیرخانه شهر کابل یک تن کشته و یک تن زخمی گردید. مردم از ناحیه موجودیت گروه های غیرمسئول سخت در شهر و روستاها نگران بوده خواهان جلوگیری آنها میباشند. مردم از شامل بودن مولانا فضل الرحمن این قاصد جنرالان پاکستانی و قاتل هزاران تن افغان در لست دعوت شده گان سران احزاب پاکستان به افغانستان اظهار نگرانی نموده و می نمایند. میافزایند نمیتوان با میانجیگری افزارهای خونین اداره آی. اس. آی و کشورهای توسعه طلب به صلح و ثابت واقعی دستیاب شد. مولوی سراج الحق رهبر جماعت اسلامی پاکستان میگوید طالبان و گروه های شورشی دیگر از بهر آزادی افغانستان در برابر نیروهای خارجی و حکومت افغانستان می جنگند افزود پاکستان در گذشته از طالبان حمایت می نمود حالا نیز به پشتیبانی خویش ادامه میدهد. در جنگ سه هفته ولسوالی دانگام ولایت کنر صدها تن هراس افکنان از پا در آورده شده صدها تن دیگرشان زخمی شده مسئولین عوامل به درازا کشیدن جنگ متذکره را که هنوز هم ادامه دارد نبود قوت های هوائی میدانند.

عبدالاحد سرپرست شاروالی میگوید بدون تشکیل یک قوای امنیتی در شهرداری کابل نمیتوانیم جلو غاصبین زمین را بگیریم. اعضای پارلمان از ناحیه باز نشدن گره کور کابینه سخت نگران میباشند. آقای بشردوست میگوید نظر به اسناد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در سفارت امریکا خلاف قانون اساسی تعیین گردیدند. حالا میتوانند از پارلمان امریکا رای اخذ نمایند. رهبری حزب عوامی ملی پاکستان میگوید پنجاب به مرکز ترورستان مبدل شده اگر در این رابطه مبارزه جدی صورت نگیرد نمیتوان از مبارزه با هراس افکنی حرف زد. نواز شریف در دیداری که با دوازده تن اعضای پارلمان افغانستان داشت یکبار دیگر از انجام مبارزه صادقانه با هراس افکنی وعده داد. در حالیکه عده از وکلای ولسی جرگه به سخنان نواز شریف اظهار خوشبینی نموده. مردم میگویند ملاک حقیقت عمل است. بعضی از کارشناسان میگویند سران نظامی پاکستان با انجام بازیهای جدید زیرنام مبارزه با هراس افکنی میخواهند مرکز هراس افگنان را به نقاط ناامن کشور ما انتقال دهند. چندین تن از زورمندان ولایت بلخ با ارایه قباله شرعی مانع اعمار منازل صدها تن مردم بالای زمین هایشان شدند. مردم می گویند در حالیکه ما قباله شرعی در دست داریم سه تن با ارایه قباله جعلی میخواهند زمین های ما را غصب و با داشتن امکانات از نام ولسی جرگه از زمین ما، ما را محروم سازند.

یک سناتور امریکائی به تاریخ 12/10/1393 در دیدارش با عبدالله عبدالله داشت میگوید شکست افغانستان شکست امریکا میباشد. افزود ما تا آخرین توان از افغانستان د رهمه عرصه ها حمایت می کنیم. رئیس جمهور فدراتیف روسیه به تاریخ چهاردهم ماه دسمبر 2014 طی نشست از ناحیه گسترش داعش در عراق، سوریه، موضوع اوکراین، مسئله جنگ بالای مواد مخدر افغانستان و تشدید شدن خطر بنیادگرایی و صدور آن به کشورهای آسیای میانه اظهار نگرانی نمود.

دو تن از سران طالبان بنام های قاری دین محمد و عباس ستانکزی غرض باز شدن دفتر قطر و مذاکره به چین سفر نموده نظر به گفته سعیدی طالبان متذکره بخاطر آغاز مذاکره طرح ذیل را به سران چین ارایه نمودند.

خارج شدن سران طالبان از لست سیاه، واگذار ساختن چند ولایات شرقی برای طالبان، تغیرات در قانون اساسی تا اول حمل 1394 دادن چند وزارت خانه به آنها. اشرف غنی در مصاحبه 14/10/1393 گفت.

احتمال دارد در مسئله خروج امریکا تا آخر سال 2016 تجدید نظر صورت گیرد.

سوال اینجاست با موجودیت دشواری های فوق میتوان از پایان ماموریت نظامی امریکا و ناتو در افغانستان حرفزد؟

دشواریهای فوق الذکر ثابت میسازد که قوت های ناتو، امریکا و غیره طی سیزده سال نخواستند به تعهدات که به مردم افغانستان جهانیان و مردم امریکا نموده بودند با موجودیت صدها هزار تن سربازان دریائی خویش عمل نمایند.

جای تاسف است که هنوز هم بجای اعتراف به واقعیت های موجود کشور ما بخاطر پنهان ساختن شکست های خویش ادعای ختم ماموریت نظامی را می نمایند.

به باور مردم و آگاهان امور این ختم ماموریت نظامی نه بلکه عوام فریبی و طفره رفتن از واقعیت های موجود در کشور ما بوده که با تشدید شدن جنگ نیابتی و استخباراتی یک عده کشور های منطقه و جهان میخواهند از این بیشتر مردم ما را قربانی اهداف شوم خویش سازند.

در غیر از آن اگر بازیگران به رهبری ایالات متحده خواهان صلح و ثابت واقعی در کشور ما میباشند بجای اعلان پایان ماموریت نظامی امریکا و ناتو به موضوعات ذیل توجه و غرض عملی شدن آن گامهای استوار بردارند.

  1. فشارهای نظامی اقتصادی دپلوماتیک مالی را بالای ادارات و کشورهای تمویل کننده از جمله اداره ای اس ای، عربستان صعودی، قطر، امارات عربی و غیره که در خدمت ده ها هزار لانه تروریزم که عملا در آنطرف خط دیورند فعالیت می نمایند وارد نمایند.
  2. قطع مداخلات استخباراتی و کشورها در امور داخلی کشور ما
  3. تقویه قوای مسلح مجهز با سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی
  4. محدود نمودن صلاحیت های زورمندان، جنگ افروزان، غاضبین زمین، عاملین فساد گسترده، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، جنایت کاران سازمان یافته، قاچاقبران سنگ های قیمتی، آثار باستانی قطع جنگلات قانون ستیزان مردم ستیزان زن ستیزان فرهنگ ستیزان عاملین خشونت های خانوادگی، دامن زدن خصومت های قومی لسانی سمتی مذهبی تنظیمی حزبی ناقضین حقوق بشر که سبب ایجاد فرسنگ ها فاصله بین دولت و مردم گردیده اند.
  5. طرح و تطبیق استراتیژی علمی، انطباق در عرصه های اقتصادی نظامی سیاسی فرهنگی، اجتماعی غرض کاهش بیکاری بیماری دستیابی به تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی
  6. جلب ده ها میلیون مردم از جمله زنان غرض سهم گیری بخاطر رشد انکشاف و بازاریابی تولیدات داخلی
  7. احیا و بازسازی هزاران دستگاه های بزرگ و کوچک تولیدی خدماتی تجارتی دولتی و مختلط غرض انجام رقابت سالم و کاریابی
  8. جلب سرمایه داران ملی و خارجی بخاطر سرمایه گزاری در بخش های حیاتی. مبارزه جدی با کشت قاچاق مواد مخدر
  9. جایگزین ساختن رقابت اقتصادی علمی تخنیکی اقتصادی مالی بجای رقابت های نظامی استخباراتی که عملا بخاطر کشور ما جریان دارد.
  10. جابجا نمودن افراد تحصیل کرده، شایسته ، متخصص و صادق در ارگان های کلیدی.