نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

هیچ فرقی بین آتش زدن قرآن با آتش زدن کتاب‌‌های دیگر وجود ندارد و عملی جنایت‌کارانه است! 

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که «راسموس پالودن» رهبر حزب راسیست افراطی دانمارک در یکی از محله‌های یکی از شهرهای جنوبی سوئد، قرآن کتاب مسلمانان را به آتش کشید. این اقدام با اعتراض گسترده مردم رو‌به‌رو شده است.

این درگیری‌ها از روز پنج‌شنبه 14 آوریل پس از اقدام راسموس پالودن، با سوزندان قرآن آغاز شد. او با حضور در یکی از محله‌هایی که اغلب جمعیت آن را مهاجران مسلمان‌ تشکیل می‌دهند، قرآن را در دست گرفت و سوزاند که این اقدام با اعتراض مسلمان‌ها مواجه شد.

جنوب سوئد روز شنبه 27 فروردین 1401 – 16 آوریل 2022 برای چندمین روز متوالی با حضور طرفداران حزب راست افراطی این کشور در خیابان، ناآرام بود.

سومین شب ناآرامی‌ها در سوئد پس از آن که یک گروه راسیستی دانمارکی-‌سوئدی ضد پناهنده و ضد مهاجر یک نسخه از قرآن را سوزاند ادامه داشت. این گروه تهدید کرده که تعداد بیش‌تری قرآن را خواهد سوزاند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این معترضین جمعه 15 آوریل 2022 به برنامه یک گروه راست افراطی به نام «جنبش استرام کورس»‌(به‌معنی سیاست سخت‌گیرانه) برای قرآن‌سوزی اعتراض داشتند. اعضای این گروه باز هم روز پنج‌شنبه 14 و جمعه 15 آوریل قصد داشتند قرآن سوزی کنند اما نتوانستند.

راسموس پالودن، رهبر حزب اسلام‌ستیز دانمارکی‌-‌سوئد، در سال‌های اخیر بارها تجمعاتی برای آتش‌زدن قرآن برگزار کرده است.

بعد از این اتفاق حالا گروه‌های راسیستی قصد دارند تظاهرات گسترده‌ای در جنوب سوئد ترتیب دهند و پلیس انتظار دارد این گردهم‌آیی به درگیری و شورش نیز منتهی شود.

سوئد؛ درگیری میان پلیس سوئد و معترضین ضد قرآن سوزی
https://cdn.asriran.com/files/fa/news/1401/1/27/1370507_955.jpg

در تظاهرات روز شنبه در پارک مرکزی در مالمو، راسموس پالودن رهبر حزب استرام کورس، در جمع چند ده نفر سخن‌رانی کرد. تعدادی از معترضان به سمت تظاهرکنندگان سنگ پرتاب کردند و پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از اسپری فلفل استفاده کرد.

پلیس گفت که پس از انتقال تظاهرات برنامه‌ریزی شده توسط حزب دانمارکی «استرام کورتس» در شهر لاندسکرونا به ​​شهر مجاور مالمو حدود 45 کیلومتر جنوب سوئد، بیش از 100  نفر از عمدتا افراد جوان در شهر لاندسکرونا سنگ پرتاب کردند، اتومبیل‌ها، لاستیک‌ها و سطل‌های زباله را آتش زدند و حصار دیواری ایجاد کردند.

به گفته مقامات پلیس تا اواخر روز شنبه 16 آوریل اوضاع در لاندسکرونا آرام شد اما هم‌چنان متشنج بود و افزود که در این اقدام هیچ آسیبی گزارش نشده است.

«کیم هیلد» سخن‌گوی پلیس در جنوب سوئد می‌گوید قصد ندارد مجوز تظاهرات برنامه‌ریزی شده احزاب راست در شهر لاندسکرونا در جنوب این کشور را لغو کند چرا که به باور او آستانه تحمل در این کشور بالا است و پلیس سوئد ارزش زیادی برای حق آزادی بیان قائل است.

پلیس درباره این ناآرامی‌ها توضیح داد که پس از جابه‌جایی تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده حزب استرام کورس از شهر لاندسکرونا به شهر مجاور مالمو، بیش از ۱۰۰ نفر از طرفداران این حزب با حضور در خیابان شروع به پرتاب سنگ کردند و اتومبیل‌ها، لاستیک‌ها و سطل‌های زباله را آتش زدند.

کیم هیلد، سخن‌گوی پلیس در جنوب سوئد روز شنبه 16 آوریل گفت که مجوز تظاهرات این حزب افراطی لغو نمی‌شود، زیرا آستانه آزادی بیان در سوئد بسیار بالا است. او هم‌چنین در پاسخ به گروه‌هایی که خواستار لغو برنامه این گروه افراطی شده بودند، تاکید کرد: «نادیده گرفتن حق این افراد برای اعتراض و محدود کردن آزادی بیان آن‌ها باورنکردنی است.»

این در حالی است که قرآن سوزی آشکارا یک کتاب سوزی است که سابقا این اقدام در کارنامه هیتلر و سایر جریانات فاشیستی و نژادپرست صورت گرفته است. به همین دلیل برخی نظر این سخن‌گوی پلیس سود کتاب‌سوزی اقدامی آشکار مجرمانه و بر خلاف آزادی بیان و اندیشه است.

هم‌زمان درگیری‌هایی نیز در سایر شهرهایی که حزب استرام کورس در آن‌ها تظاهرات داشت یا در تدارک آن بود، به وجود آمد. ناآرامی در شهرهای استکهلم، لینکوپینگ و نورکوپینگ گزارش شده است.

به گفته پلیس، درگیری‌های خشونت‌آمیز در شهر مرکزی اوربرو بر سر سوزاندن قرآن به زخمی شدن 12 افسر پلیس و سوختن چهار خودروی پلیس منجر شد.

فیلم‌ها و عکس‌های منتشرشده از شهرهای مختلف سوئد، صحنه‌هایی از اعتراض‌های خیابانی را نشان می‌دهد که ماشین‌های پلیس در آتش می‌سوزند و معترضان سنگ‌ها و اشیای دیگر را به سمت ماموران پلیس پرتاب می‌کنند.

درگیری در حاشیه یک تجمع اعتراض‌آمیز در شهر لینشوپینگ واقع در سواحل شرقی سوئد که قرار بود در آن قرآن سوزانده شود، منجر به مجروح شدن سه پلیس و بازداشت دو نفر از معترضان شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های سوئد، قرار بود راسموس پالودن، رهبر یک حزب راسیستی با عنوان «خط سخت»، به همراه حامیان او یک تجمع برگزار کنند و طبق قرار قبلی قرآن را آتش بزنند ولی پیش از شروع تجمع، درگیری شروع شد.

سخن‌گوی پلیس سوئد گفته است «فضا بسیار خشونت‌آمیز» بود و یکی از ماموران که مجروح شده است، به بیمارستان منتقل شده است.

پلیس هم‌چنین از پرتاب سنگ به سوی ماموران خبر داده است ولی مشخص نیست این افراد بخشی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات بوده‌اند یا معترضان به برگزاری تظاهرات.

عصر جمعه، درگیری‌های خشونت‌آمیز بین تظاهرکنندگان و معترضان  در شهر مرکزی اوربرو رخ داد. این درگیری‌ها پیش از طرح استرام کورس برای سوزاندن  قرآن در این شهر رخ داد که منجر به زخمی شدن 12 افسر پلیس و سوختن چهار خودروی پلیس شد.

«ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد در واکنش به درگیری‌ها در این کشور اظهارنظر کرد. او گفت: «در سوئد، مردم اجازه دارند نظرات خود را بیان کنند، خواه نظرات‌شان خوب باشد خواه بد. این بخشی از دموکراسی ما است. مهم نیست که شما چه فکر می‌کنید، هرگز نباید به خشونت متوسل شوید. ما هرگز آن را نمی‌پذیریم.»

او با انتقاد از «راسموس پالودان» رهبر گروه راسیستی و اسلام ستیز دانمارکی‌-‌سوئدی «خط سخت» افزود: «این دقیقا همان واکنش مفنی است که او می‌خواهد شاهدش باشد. هدف اصلی او این است که مردم را علیه هم تحریک کند.»

راسموس پالودن در آوریل 2019 تظاهراتی را در شهر ویبورگ دانمارک و با حضور صدها نفر برگزار کرد که به هرج‌ومرج منجر شد. در این تظاهرات، سه نفر دستگیر شدند و یک جوان 24 ساله سوری در ژوئن 2019 به دلیل پرتاب سنگ به پالودان به 60 روز زندان محکوم شد. او هم‌چنین پس از آزادی از زندان به مدت شش سال از بازگشت به دانمارک محروم شد.

راسموس پالودن، یک وکیل دانمارکی است که تابعیت سوئدی نیز دارد. او گروه راست افراطی «استرام کورس» با برنامه ضد مهاجرت و ضد اسلام را در سال 2017 راه‌اندازی کرد پیش از این نیز قرآن را آتش زده و خواستار مقابله با جمعیت مسلمانان شده بود. او تحت حفاظت مداوم پلیس است.

او قبل از این با شعار «خالی کردن دانمارک از مسلمانان» و «ممنوعیت اسلام در دانمارک» در انتخابات پارلمانی 2019 کاندیدا شد اما نتوانست به پیروزی برسد و شکست خورد.

این فرد در کشور دانمارک تاکنون بارها به دلیل نقض قانون، محاکمه و محکوم شده است. او  قصد دارد هم‌چنان به تور قرآن سوزی خود در شهرهای مختلف سوئد ادامه دهد. در هر شهر، به محله‌های مهاجران مسلمان برود و به قرآن سوزی بپردازد. اعتراض و مخالفت و واکنش‌های شدید مسلمانان مهاجر، منجر به درگیری با پلیس شده است.

راسموس برای این‌که بتواند به راحتی دست به قرآن سوزی بزند شهروندی سوئد را دریافت کرد. این حزب و این اقدام در سوئد طرفدار ندارد و حتی احزاب راست سوئد هم از این حزب و قرآن‌سوزی حمایت نمی‌کنند.

او بعد از کسب شهروندی سوئد گفته بود امیدوار است بتواند بسیاری از فعالیت‌ها را در سوئد انجام دهد. این فعال راست افراطی در سال 2020 نیز یک نسخه از قرآن را در شهر مالمو سوئد به آتش کشیده بود که منجر به درگیری ها و اعتراضات خشونت‌آمیز بزرگی شده بود.

به‌نظر می رسد این راسیستی و قرآن سوزی ان در پلیس نیز طرفدارانی دارد. فرمانده پلیس سوئد‌(اندرس ثورنبرگ) در واکنش به این درگیری‌ها گفت: «پلیس نمی‌تواند انتخاب کند چه کسی از این حقوق خود استفاده کند اما در صورت نقض این حق، همیشه باید دخالت کند.»

اعتراض‌ها به هتک حرمت علیه قرآن کریم در سوئد+عکس
بالا گرفتن اعتراضات به هتک حرمت قرآن مجید در سوئد
https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1401/01/27/1401012715424061625143134.jpg
https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1401/01/27/1401012715415724125143104.jpg

از جمله ویژگیهای انتخابات پارلمانی ماه مه 2019 در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، رای قابل توجه و قدرت گرفتن احزاب راست افراطی بود. در این دوره در انتخابات پارلمانی، احزاب راست افراطی رای قابل توجهی کسب کردند؛ زیرا با ساختار فعلی اتحادیه یا همان پروژه اروپایی چند دهه اخیر مخالفند.

راست افراطی در میان جنبش‌ها و احزاب و شهروندان آزادی‌خواه، برابری‌طلب، سوسیالیست، کمونیست، سندیکالیست، آنارشیست و… جوامع اروپایی و غیر اروپایی مخالفان فراوانی دارد؛ مخالفت‌هایی که اغلب ریشه در انواع اقدامات به ویژه خارجی‌ستیزی و تبعیض در مرام‌نامه این گروهها و اظهارنظرهای اعضا و رهبران آن‌ها دارد. آن‌ها خلف فاشیسم موسولینی و نازیسم هیتلری در تاریک‌ترین دوره تاریخ اروپا هستند.

با وجود این، بخشی از شهروندان کشورهای اروپایی. این بخش از شهروندان و رای‌دهندگان از دغدغه‌های مادی خود از جمله این تبلیغات گسترده گروه‌های نژادپرست و فاشیستی گسترده علیه مهاجران خاورمیانه و آفریقا به اروپا و مشکلات فرهنگی و اقتصادی ناشی از آن باور می‌کنند و به آن‌ها رای می‌دهند. 

اگر کمی به تاریخ اروپا معطوف شویم به سادگی در می‌یابیم که مردم اروپا تجربه‌ای خونبار و ویرانگر فاشیسم را در پشت سر خود دارد. ناسیونالیسم اروپایی از قرن نوزدهم میلادی به این سو و به خصوص در جریان جنگ دوم جهانی از هیتلر و موسولینی و یهودستیزی حمایت کردند تا این که فاجعه هولوکاست، به وقوع پیوست. 

از دوران تاریک تاریخ تا دغدغه تمدنی راست افراطی اروپا

تعدادی از سران گروه‌های نژاپرست اروپایی در انتخابات 2019

به عقیده من، نقد اسلام آری – اما اسلام‌ستیزی نه! قرآن سوزی همانند کتاب‌سوزی یک جنایت است و عملا دشمنی با آزادی بیان و اندیشه و عقیده به نمایش می‌گذارد. به عبارت دیگر یادآور اعمال فاشیسم دوران هیتلری است. 

میلیاردها دلار هر ساله برای جنگ و سرکوب گروه‌ها و حکومت‌های اسلامی و تبلیغ و ترویج نادانی و جهالت هزینه می‌شود، حال آن‌که مردم در ایران و سایر کشورهای به اصطلاح «اسلامی» منطقه در فقر و گرسنگی به سر می‌برند، محیط زیست را تخریب کرده‌اند، میلیاردها دلار برای امامزاده‌ها و مساجد پول خرج می‌شود تا جیب آخوند پر شود و بقای حاکمیتش تضمین گردد. گروه‌ها و حکومت‌های اسلامی با زنان مانند برده رفتار می‌کنند و هیچ گونه حقوقی را برای نصف جامعه بشری قبول به رسمیت نمی‌شناسند. این گروه‌ها و حکومت‌ها مخالفین خو را زندانی و شکنجه و اعدام و ترور می‌کنند. هر کس با آن‌ها مخالفت کند به مرگ تهدید می‌گردد.

به این ترتیب، مبارزه با آن گروه‌ها و حکومت‌های اسلامی، حق طبیعی و مسلم همه شهروندان این جوامع است.

به عقیده من، افکار و سیاست‌ها و اعمال خمینی تفاوت چندانی با حکومت هیتلر نداشت. هر دو جنایت‌کار تاریخی و دشمن بشریت محسوب می‌شوند. اگر زنده بودند باید به دلیل جنایت علیه بشریت محاکمه و محکوم می‌شدند. بازماندگان حکومت هیتلر در دادگاه نورنبرگ محاکمه و محکوم شدند و روزی خواهد رسید که همه بازماندگان حکومت اسلامی نیز دستگیر و محاکمه شوند.

برای مثال اما اگر این مبارزه برای من کمونیست و اومانیست و برابری‌طلب علیه همسایه‌ام باشد که باور دیگری دارد و مسلمان است و قرآن می‌خواند. من اگر کتاب او را بگیرم و آتش بزنم و آن هم به خود حق خواهد مانیفست کمونیست مرا بگیرد و آتش بزند. چنین اقداماتی تحریک‌آمیز و خطرناک است و به همین دلیل، باید از سوی هر جریانی و هر کسی صورت گیرد باید محکم و قاطع محکوم گردد. به خصوص این جا یک گروه فاشیست خارجی ستیز و اسلام ستیز دست به چنین اقدام جنایت‌کارانه و خطرناک قرآن‌سوزی دست زده است. در عین حال توجه کنیم که این گروه‌های نژادپرست، تنها دشمن مسلمانان و قرآن نیستند چرا که بنا به سیاست‌ها و افکار و تجربه تاریخی که دارند مخالف هرگونه آزادی و برابری و عدالت اجتماعی هستند. مخالف پناهنده‌پذیری و مهاجر‌پذیری هستند. دشمن جنبش کارگری و همه جنبش‌های آزادی‌خواه و برابری‌طلب و دشمن درجه یک آزادی بیان و عقیده و اندیشه هستند. در مجموع آن‌ها خواهان بیرون ریختن غیراروپاییان از اروپا هستند. اگر این گروه‌ها به قدرت برسند بلافاصله اردوگاه‌های مرگ هیتلری را بری غیراروپاییان و البته اروپاییان مخالف‌شان نیز برپا خواهند کرد.

به علاوه این گروه‌ها در تلاشند درگیری و خشونت را به درون جامعه و به کلی به شهروندان داخلی و خارجی سرایت دهند. جنگ ملی و مذهبی راه بیندازند. جنگی خانمانسوز و ویران‌گر! هم‌چنین چنین اقدامی به گروه‌ها و حکومت‌های فاشیستی اسلامی مانند حکومت اسلامی ایران، بستری را برای اظهار وجود و حق به جانب گرفتن فراهم می‌سازد.

تهاجم روسیه به اوکراین و در غیاب حضور جنبش‌های آزادی‌خواه حق‌طلب و ضدجنگ در مرکز ثقل سیاسی این جوامع، فضایی درست شده است که از بالاترین مقامات برخی دولت‌ها گرفته تا گروه‌های نژادپرست و فاشیست میدان را برای اظهار وجود جنایت‌کارانه‌شان مساعد و مناسب تشخیص دهند.

اما متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی از جمله برخی افراد که ظاهرا خود را چپ و آزادی‌خواه هم می‌دانند از این حرکت قرآن‌سوزی به وجد آمده‌اند. این اقدام یک گروه نژادپرست دانمارکی‌-‌سوئدی، هیچ ربطی به نقد اسلام و یا مبارزه علیه گروه‌ها و حکومت‌های اسلامی ندارد و اقدامی جنایت‌کارانه نه تنها علیه مسلمانان، بلکه علیه همه مهاجرین و پناهندگان و جنبش‌های آزادی‌خواه و برابری‌طلب است. به همین دلیل، هر نهاد و سازمان و حزب و فردی که خود را مدافع حق و حقوق انسانی بدون در نظر گرفتن ملیت، جنسیت، عقاید سیاسی و باورهای مذهبی می‌داند موظف است که این اقدام قرآن‌سوزی و اقدامات مشابه آن را که به همبستگی و دوستی و آزادی انسان‌ها لطمه می‌زند و بسیار هم خطرناک است، شدیدا محکوم کند!

یک‌شنبه بیست و هشتم فروردین 1401 – هفدهم آوریل 2022