اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

«
»

  نگاه به تولید و گروپهای قاچاق مواد مخدر در افغانستان و منطقه  

نوشته کریم پوپل

  27.می .2018  

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد دیروز طی گزارشی درباره کاشت و تولید مواد مخدر در افغانستان در سال جاری حدود ۹ هزار متریک تُن تریاک اعلان نمود. بدین ترتیب رکورد تازه‌ای در تولید این ماده مخدر در افغانستان ثبت شد. از همه مهمتر گروه طالبان بیشترین سود را از قاچاق تریاک در افغانستان می‌برند. نزدیک به ۵۰ قاچاقچي مظنون افغان را كه با طالبان در ارتباط هستند در فهرست افرادي که زنده یا مرده آن دستگیر شوند قرار داده است.کاشت کوکنار (خشخاش) نسبت به سال گذشته ۸۷ درصد افزایش یافته و به ۳۲۸ هزار هکتار رسیده است.

 

کاشت کوکنار در ۲۴ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان به خصوص در ولایت جنوبی هلمند با ۷۹ فیصد در کشور بیشترین افزایش را داشته‌است. در ولایت بلخ در شمال این کشور نیز کاشت کوکنار نسبت به سال ۲۰۱۶ پنج برابر شده‌است. افغانستان هنوز هم یکی از بزرگترین تولیدکننده گان مواد مخدر در جهان محسوب می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار آناتولی، ۳۵ در صد تولید ناخالص داخلی افغانستان از مواد مخدر بدست می‌آید. درآمد سالانه تریاک جهانی۷۵ میلیارد دلار است. درآمد افغانستان سالانه از مواد مخدر ۸ میلیارد دلار بوده‌است.افغانستان از سال ۱۹۹۲ ببعد به عنوان بزرگترین تولیدکننده تریاک (گیاه خشخاش) در جهان شناخته می‌شود.حال حاضر قیمت یک کیلوگرام هیرویین در بازارهای افغانستان حدود ۲-۴ هزار دالر است و در بازارهای اروپا و امریکا تا ۴۰ هزار دالر نیز به فروش می‌رسد.

 

در افغانستان قاچاقبر مواد مخدرزیاد بوده ولی ۱۰ شخص خیلی مهم پنداشته میشود که باید زنده یا مرده ان به پنجه قانون سپرده شود . رده دوم سوم اکثراً دستگیر وبعضی دستگیر نشده‌اند؛ ولی آنها به هر وسیله شود رده اول خودرا از زندان آزاد نموده به کار خود آدامه می‌دهند.

در افغانستان استعمال کننده مواد مخدر به ۳ میلیون می‌رسد که از جمله مصرف‌کننده گان یک میلون ششصد هزار بدون وقفه و عملی می‌باشد که ۹۰ فیصد جوانان می‌باشد. همچنین در میان معتادان زن وطفل دیده میشود که از جمله ۲۰۰ هزار کودک و ۸۵۰ هزار زن است. ۲۳ در صد از زندانیان قاچاق مواد مخدر را مینمودند.

۹۲ درصد کشت و تولید کوکنار در مناطق نا امن افغانستان در جنوب غرب و در مناطق تحت کنترول طالبان و شبکه های تروریستی صورت گرفته است. ۹۲ درصد کشت و تولید کوکنار در مناطق نا امن افغانستان در جنوب غرب و در مناطق تحت کنترول طالبان و شبکه های تروریستی صورت گرفته است.ولایت نیمروز در مسیر قاچاق مواد مخدر به ایران قرار دارد که قاچاقبران مواد مخدر را از ولایات هلمند، قندهار، فراه و هرات به این ولایت انتقال داده و از انجا به ایران می فرستتد. ولسوالی‌های خاشرود و دلارام نیمروز که ناامن به‌شمار می‌روند، بیشتر گواه قاچاق و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی هستند. خاشرود در ۱۱۵ کیلومتری مرکز نیمروز واقع شده است و به ولسوالی‌های ناامنی چون گلستان و بکوای ولایت فراه راه دارد. دلارام هم که ۲۳۵ کیلومتر از شهر زرنج دور است، با ولسوالی‌های واشیر و نادعلی ولایت هلمند مرز مشترک دارد.

۵۰ فیصد مجموعی تریاک در هلمند کشت میشوند. هم‌اکنون ۱۳۲ ولسوالی به مرکز مواد مخدر تبدیل شده است. از این میان، در ده ولسوالی که هفت ولسوالی آن در هلمند و سه ولسوالی دیگر آن در کندهار، نیمروز و فراه است، بیش از ۵۰ درصد مواد مخدر تولید و قاچاق می‌شود

براساس آمارهای اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی سالانه حدود ۴۵۰ میلیون دالر از قاچاق مواد مخدر سود می‌برند.

 

              بزرگترین قطب‌های تولیدی تریاک در جهان

۱ـ قطب تولیدی مثلث طلایی شامل سه کشور میانمار، لائوس و تایلند

۲ـ قطب تولیدی هلال طلایی شامل سه کشور افغانستان، ایران و پاکستان

۳ـ قطب تولیدی مکزیک در آمریکای مرکزی و کلمبیا واقع در آمریکای جنوبی.

در سال ۲۰۰۷، ۹۲ درصد از تسکین دهنده‌های غیر پزشکی شامل حشیش و تریاک در بازارهای جهانی در افغانستان تولید می‌شد. ارزش جهانی این صنعت غیرقانونی در سال ۲۰۱۲ ، ۷۰ میلیارد دلار در سطح جهانی برآورد شد. در سال ۲۰۰۷ ارزش کل تریاک تولید شده در افغانستان بالغ بر ۴ میلیارد دلار بود که تنها یک چهارم آن به کشاورزان افغان می‌رسد و مابقی به جیب قومندانان نظامی، جنگ سالاران افغان و قاچاقچیان مواد مخدر می‌رود. با این حال در آمد مواد مخدر ۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌دهد

 

نمودار میله‌ای میزان کشت خشخاش بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۰ در این بین افغانستان از هلال طلایی با تولید بیشترین مقدار تریاک جهان بالاتر از میانمار (بزرگترین تولیدکننده تریاک در قطب مثلث طلایی) و مکزیک و کلمبیا از قاره آمریکا قرار می‌گیرد.

بنابر آمار سال ۲۰۱۴ (میلادی)، ۲۶۰٫۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی افغانستان به تولید خشخاش اختصاص دارد که این بخش موجب اشتغال ۴۱۱٫۰۰۰ نفر از مردم این کشور را فراهم کرده‌است.

.

 

محاکمه قاجاقبران مواد مخدر

محاکمه اکثریت قاچاقبران مواد مخدر طی سالیان گذشته، مخفی برگزار شده و رسانه‌ها نیز روند محاکمه قاچاقبران بزرگ مواد مخدر را پوشش خبری نداده‌اند. افراد عادی عادی در برابر رسانه ها محاکمه میشوند. ولی اشخاص مهم و درجه یک بدون سرو صدا محاکمه میشوند. کفنه میشود که در عقب محاکمه افراد مهم ملیونها دالر رشوه نهفته است . در گرفتاری قاچاقبران مهم مواد مخدر بازار محاکم قاضی و ثاونوالی چوک میباشد. بطور مثال در رهای حاجی لعل اسحق زای مبلغ ۴۰ میلیوون دالر خرچ شده عبدالکریم خرم رئیس دفتر، قاضی القضات و قومندنان پولیس قندهار و دیگران در رشوه آن شریک بوده است.

ولی با وجودهم حکومت وحدت ملی در کنار افزایش ضبط مواد مخدر، روند شناسایی و بازداشت قاچاقبران در سه بخش «عملیاتی، تکتیکی و استخباراتی» تقسیم بندی نموده و افرادی که متهم به قاچاق مواد مخدر هستند، بازداشت نموده اند. براساس آمارهای وزارت مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر حدود ده هزار قاچاقبر متوسط نیز در زندان‌های کشور زندانی هستند. دیده میشود که دولت از قاچاقچی مواد مخدر پشتبانی نمی نمایند ولی افراد وجود دارد. نظر به قوانین افغانستان کسکه قاچاق مواد مخدر را نماید به ۲۰ سال حپس محکوم می گردد.

 

مشکلات ساخت هیرويین  

با وجود هم‌ مرزی بیشتر نیمروز با ایران، این روزها قاچاقبران ترجیع می‌دهند که مواد مخدر را، از راه پاکستان به بیرون از افغانستان انتقال دهند.

کارخانه‌های پروسس هیرویین در افغانستان، این مواد را با کیفیت پایین تولید می‌کنند و هیرویین ناخالص تولید می‌کنند برای همین اعتماد خریداران خارجی این مواد کاهش یافته است. دلیل دوم دشواری وارد کردن تیزاب مخصوص تبدیل تریاک به هیرویین به افغانستان است. این تیزاب بیشتر ساخت کشور چین بوده و در کشورهای بیرون از افغانستان قیمت زیاد ندارد اما در افغانستان این مواد بیشتر از ایران وارد می‌شود و به دلیل سختگیری در ورود، قیمت آن در افغانستان بسیار بالا رفته و قیمت یک کیلو از این مواد بیشتر از یک هزار دالر امریکایی است. در سال ۲۰۱۷ دو محمولۀ بزرگ این مواد در هرات کشف و ضبط شد که قیمت هر محموله حدود ۱۵ میلیون دالر امریکایی بود. این تیزاب از ایران وارد می‌شود. برای ورود این تیزاب یگانه مسیر که است ایران است قبلاً از مسیر کابل به شمال انتقال می‌‍یافت و حالا از مسیر بادغیس، فاریاب و بلخ به نقاط شمال شرقی و به خصوص بدخشان فرستاده می‌شود.

 

مناطق نقش مهمی را در تولید و قاچاق مواد مخدر بازی می‌کنند

قندهار و هلمند : مناطق جنوبی ولایات های قندهار و ولایت هلمند در نزدیکی مرز با پاکستان بیشترین میزان تولید خشخاش را دارد که از سمت ولایت هلمند به سوی پاکستان و ایران این قاچاق صورت می‌گیرد.

هرات : هرات نیز که دارای مرز مشترک با شمال شرق ایران است نقش مهمی را در قاچاق تریاک ایفا می‌کند. و هم نقش ترافیک را در انتقال مواد مخدر به ترکمنستان دارد.

فیض آباد: در ولایت بدخشان که با کشورهای تاجیکستان، چین و پاکستان مرز دارد.

 

لست سرکرده گان  قاچاق کننده مواد مخدر

در افغانستان مافیای مواد مخدر بطور مشخص یک نفر نبوده بلکه ۱۰الی ۱۵ نفر در رده بالا متباقی در رده دوم و سوم قرار دارند. حدود ۴ میلیون نفر مصروف تولید خشخاش و قاچاق این ماده میباشند.

۱.حاجی بالته در امریکا زندانی است
۲.حاجی لعل جان اسحاق‌زی باشنده‌ ولسوالی سنگین ولایت هلمند پس از ۴۰ ملیون دالر رشوه به زندان قندهار تبدیل شده وسپس رها شد. در قضیه عبدالکریم خرم ، قاضی قضات و قومندان پولیس قندهار دست دارند.
۳ .حاجی جمعه‌خان باشنده ولایت نیمروز در امریکا زندانی است
۴.حاجی باخچو باشنده اصلی ولایت ننگرهار
۵.حاجی عزیزالله علی‌زی
۶.حاجی بختاور باشنده ولایت کندز
۷.حاجی آغا جان علی‌زی باشنده قندهار
۸.حاجی بندو باشنده قندهار
۹.حاجی بهاوالدین
۱۰.حاجی عبدالعزیز
۱۱.حاجی بشر
۱۲.سید وزیرشاه یا بچه بمب در حال حاضر قریه خوجه‌چیر ولسوالی رباط‌سنگی مربوط تورغندی 
۱۳.اسماعیل سفید
۱۴.حاجی فتح محمد
۱۵.مولوی محمد اسحق
۱۶.امان افغان
۱۷.ملا عبدالقادر
۱۸.عبدالقدوس
۱۹.خان‌محمد
۲۰.حبیب‌الله
۲۰.عبدالشکور
۲۱. حاجی وطن فرزند حاجی گل احمداز قاچاقبران بزرگ مواد مخدر در سطح منطقه و جهان به شمار می‌روند. که بعضی شان زندانی و بعضی شان زندانی نیست ولی بزودی به هر وسیله که امکان داشته ازاد شده اند..

 

  1. «حاجی باخچو»، باشنده اصلی ولایت ننگرهار و «جمعه‌خان» باشنده ولایت نیمروز، پس از بازداشت به امریکا انتقال داده شده‌اند و اکنون در آن کشور زندانی‌اند. حاجی باغچو که یکی از قاچاقبران مواد مخدر می باشد که در یک زمان حداقل ۵ درصد هیرویین جهان را قاچاق می کرده است. حاجی باغچو دست کم به ۲۰ کشور جهان بسته های هیرویین را روان می کرده است.حاجی باغچو در طول یک سال حداقل ۱۲۵ تن مواد به ارزش میلیون ها دالر را به ممالک خارجی قاچاق کرده است. که از پول به دست آمده صرف خرید اسلحه برای طالبان و دیگر گروه های مخالف به کار می برده است. حاجی باغچو که ۶۰ سال سن دارد و دارای ۲ زن و ۱۳ فرزند می باشد، قبل از شروع به کار مواد مخدر، مالک چندین لابراتوار در مناطق سرحدی با پاکستان بوده است.

 

  1. « حاجی جمعه‌خان» از افغانستان، «دانیل رندان» از کلمبیا، «امام بهیل» از پاکستان و «ولید مکلید» از وینزویلا ، حاجی آغا جان علی‌زی ، حاجی بندو از افغانستان، عثمان کونته از گینه، سرگیو انریک ولاریال برگن از مکسیکو و محمد‌بشیر سلیمان از موزامبیک»، از جمله قاچاقبران بین‌المللی خوانده شده‌اند.

حاجی جمعه خان بزرگترین قاچاقبر مواد مخدر افغانستان که به همکاری گسترده مالی با طالبان مسلح متهم بود ولی رها شد. کارمندان ادارۀ سی آی ای امریکا، جمعه خان را در ماه اکتوبر سال ۲۰۰۸ در جاکارتا پایتخت اندونیزیا گرفتار کردند و در آن زمان وی را رئیس بزرگترین شبکۀ قاچاق مواد مخدر به سطح آسیای مرکزی خوانده بودند.

این قاچاقبر بزرگ مواد مخدر، در کنار کمکهای مالی با طالبان مسلح، در سازماندهی حملات انتحاری نیز با این گروه همکاری می کرد که در نتیجه این حملات به شمار زیادی از افغانها و اتباع امریکا، تلفات وارد شده است. علت رهای آن رسانه های امریکایی می گویند که ممکن ادارۀ استخباراتی امریکا با وی معامله پنهانی کرده باشد.

 

  1. «ناصر کلمندی» از بوسنی و هرزیگوین، «سید وزیرشاه» ازهرات افغانستان و «جوز انتونیو سوتو گاستیلم» از مکسیکو از قاچاقبران «بین‌المللی»، به شمار می‌روند که تا حال به دستگیری آنها هیچ اقدام صورت نگرفته است.

 

5.سید وزیرشاه ( بچه بمب )از بستگان دستگیر چغوک و جیلان خان چغوک از دیگر قاچاقبران در غرب کشور می‌باشد. سید وزیرشاه برادرخانم (خسربره) دستگیر و جیلان خان (برادران) چغوک از بزرگ‌ترین قاچاقبران مواد مخدر است. دستگیر چغوک از بزرگان تورغندی به شمار می‌رود و در حال حاضر در روستای خوجه‌چیر ولسوالی رباط‌سنگی مربوط شهرک تورغندی هرات زندگی می‌کند. روستای خوجه‌چیر نا‌امن است و آنان آزادانه مواد مخدر قاچاق می‌کنند. که جیلان خان چغوک، حدود پنج سال پیش توسط نیروهای خارجی بازداشت شد و دادگاه او را به ۲۰ سال حبس تنفیذی محکوم کرد: متاسفانه پس از سپری کردن سه سال دوباره از زندان آزاد شد و در حال حاضر در تورغندی زندگی می‌کند.

 

  1. «سید نورآغا» نیز از بزرگ‌ترین قاچاقبران در غرب کشورمیباشد. سید نور آغا از باشندگان اصلی قندهار است و در حاضر در گلران هرات به سر می‌برد. سید نور آغا در مناطقی که طالبان نفوذ دارند زندگی می‌کند. او یک گروه طالب دارد که فردی به نام لالی فرمانده آن است و از بزرگ‌ترین قاچاقبران در هرات به شمار می‌رود.

 

7.حاجی کامران علی‌زایی، از میلیاردرهای هرات به شمار می‌رود و بزرگ‌ترین تبهکار در غرب کشور می‌باشد. حاجی حیدر انوری، برادر سید عسکر انوری (عضو شورای ولایتی هرات)، آقای انوری با سربازان و افسران کشورهای ترکمنستان دست دارد و از دهنه ذوالفقار هرات مواد را به ترکمنستان انتقال می‌دهد.

 

  1. حاجی آغا‌جان علی‌زی و حاجی بندو باشنده قندهار فرد شماره یک میباشد . در زمان طالبان قاچاقبر مواد مخدر بوده اما اکنون در مورد او سند کافی وجود ندارد.

 

9.حاجی وطن را در یک عملیات خاص در ولسوالی اچین ننگرهار بازداشت کرده اند و آغا محمد که پسر حاجی لعل جان یکی دیگر از سردسته گان مافیای بین المللی مواد مخدر است در ولایت هلمند به دام نیروهای امنیتی افتاده است.

 

10.خطرناک‌ترین آن‌ها حاجی وطن فرزند حاجی گل احمد بوده متابقی اعضا و یا گروپ کوچک میباشد

۱.حاجی داد محمد ولد حاجی بسم الله باشنده هلمند

۲. حاجی عبدالرازق فرزند لعل محمد مسکونه ولایت فراه

۳. ملا ضیاالحق فرزند عبدالقادر مسکونه ولایت بغلان

۴. حاجی نور محمد فرزند داد محمد باشنده ولایت فراه

۵. حاجی عبدالودود فرزند حاجی عبدالعزیز باشنده ولایت نیمروز

۶.حاجی غلام حسین فرزند عبدالله باشنده ولایت بدخشان

۷.قوماندان محمد رسول فرزند محمد انور مسکونه ولایت تخار

۸.مرتضی فرزند محمد غلام باشنده ولایت ننگرهار

۹.زمان الدین فرزند محمد شریف باشنده کابل

از جمله قاچاقبران “مشهور و خطرناک” هستند که توسط وزارت داخله بازداشت شده‌اند.این ده قاچاقبر از سوی محاکم افغانستان از ۱۰ تا ۲۰ سال حبس محکوم شده‌اند. حاجی دادمحمد، حاجی عبدالرارزق، آغا محمد، ملا ضیا‌الحق، حاجی نورمحمد، حاجی عبدالودود، حاجی غلام‌حسین، فرمانده محمد رسول، مرتضی و زمان‌الدین از دیگر قاچاقبران بزرگ مواد مخدر هستند که به گفته‌ی جنرال بازمحمد احمدی در جریان سال گذشته بازداشت شده‌اند.

آغا محمد فرزند حاجی لعل جان اسحاق‌زی، از عمده‌ ترین قاچاقبران مواد مخدر در ولایت جنوبی هملند است. حاجی لعل جان از طریق قاچاق موادمخدر جنگجویان طالبان را در ولایت هلمند تمویل می‌کند.

 

11.حاجی لونگ و حاجی عبدالقیوم از ولایات ننگرهار و هلمند در قاچاق مواد مخدر بازداشت شده اند.

 

12.سرتیپ غلامرضا باغبانی از افسران عالی‌رتبه‌ “نیروی قدس” وابسته به “سپاه پاسداران” و فرمانده فعلی نیروی قدس در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان ایران است. وزارت خزانه‌داری آمریکا از ماه جون سال ۲۰۰۰ میلادی تا کنون بیش از یک هزار نفر را در فهرست قاچاقچیان مواد مخدر قرار داده است. سرتیپ باغبانی اولین مقام حکومتی ایران است که نامش در این فهرست ثبت می‌شود.بنا به بیانیه‌ی وزارت مالیه آمریکا، مدارکی به دست آمده که نشان می‌دهد، غلامرضا باغبانی به قاچاقچیان افغان اجازه می‌داد که با عبور از خاک ایران، به کشورهای اروپایی مواد مخدر بفرستند. او در عوض از آنها برای رساندن اسلحه و مهمات برای نیروهای طالبان در افغانستان استفاده می نماید.

 

13.جمعه خان به همراه شخصی دیگر به نام “امان الله سپاهی “در آستانه معامله سه تن مواد مخدر در تهران دستگیر شد .سرکرده قاچاقچیان بین المللی بوده سالانه ۵۰ تن مواد مخدر از ترکیه ، پاکستان ، افغانستان ، دبی و … وارد کشورایران می کرده است .

 

14.حاجی لعل‌جان، باشنده‌ ولسوالی سنگین ولایت هلمند است . حاجی لعل‌جان پس از دو قاچاقبر مکسیکو، سومین قاچاقبر بزرگ دنیا و بزرگ‌ترین قاچاقبر افغانستان به شمار می‌رود.بارک اوباما، به تاریخ اول جون ۲۰۱۱، حاجی لعل‌جان اسحاق‌زی را بزرگ‌ترین قاچاقبر مواد مخدر در افغانستان و جهان خوانده است؛ اما حاجی لعل‌جان، پس از سپری کردن یک سال و دو ماه در زندان، سر انجام از زندان آزاد شد. حاجی لعل فعلا به هندوستان زندگی می کند. او طالبان را کمک نموده در عملیات ولسوالی سنگین طالیان را کمک نموده است.

حاجی لعل‌جان در حال حاضر از جنگ و نا‌امنی در ولایت‌های هلمند و قندهار حمایت نموده و برای مخالفان مسلح دولت پول و اسلحه می فرستد.

  1. حاجی بختاور که در کابل مالک قصر بختاور و سایر قصر هاست در بندر کندز باز داشت شد.

احمدی بختاور یکی از قاچاقبران بزرگ مواد مخدر در سطح منطقه یاد میشود : این مرد با باند های بزرگ مافیا در کشور های عربی و آسیایی ارتباط دارد و از طریق سید حبیب نام مواد مخدر را از تاجکستان به روسیه ، اروپا و امریکا نیز انتقال میدهند. از جمله سه تن از قاچاقبران که مربوطه به شبکه بختاور بودند را با مقدار زیادی مواد مخدر که قصد داشتند تا از طریق بندر کندز به تاجکستان انتقال دهند بازداشت کرده اند.

16.حاجی جمعه‌خان، حاجی غلام‌حسن و میرولی از جمله سه قاچاقبر بزرگ بین‌المللی اند که در تمویل گروه‌های تروریستی در افغانستان نقش داشتند.

حاجی جمعه‌خان فرزند محمدحسین باشنده اصلی قریه مرکی‌خیل ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار، یک تن از قاچاقبران بزرگ و تمویل‌کننده تروریزم بین‌المللی است که از ده سال به این طرف تحت پیگرد و تعقیب ارگان‌های کشفی و امنیتی اداره پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان بود . اکنون دستگر شد.

حاجی جمعه خان در نتیجه سه عملیات از ولسوالی‌های مختلف ولایت ننگرهار ۱۱،۶۸ تن مواد مخدر مختلف‌النوع مربوط به حاجی جمعه‌خان نیز کشف شده است. به گفته او، شش لابراتوار پروسس مواد مخدر نیز که مربوط به همین قاچاقبر بود، تخریب شده است.

 

17.میرولی خان از جمله قاچاق‌بران بزرگ بین‌المللی است بین پنج تا ده تن مواد مخدر را قاچاق می‌کرده است. نام برده هرماه تقریبا پنج تا ده تن مواد مخدر نوع تریاک را در منطقه بهرامچه ولایت خریداری و بعدا به کشورهای ایران و پاکستان قاچاق می‌کرد. همچنین این نفر مسوول مالی چند شبکه بزرگ مافیایی مواد مخدر بود که بلاخره به تاریخ ۴/۴/۱۳۹۵ از طریق مرز سپین‌بولدک وارد مرز افغانستان شده و در ساحه حوزه این شهر از سوی نیروهای مبارزه با مواد مخدر ولایت نیمروز دستگیر و به پنچه قانون سپرده شده است.

 

19.حاجی بالته از جمله قاچاقبران بزرگ بین المللی است، هنگام بازگشت از سفر حج بازداشت شده است.

 

تاریخچه پیدایش تریاک و هیرو ئین در افغانستان

مصری ها تریاک را غرض دارو استفاده مینمودند . تریاک از چین وارد کشور گردیده از سالیان  درازی است که به نام خمزه استعمال داشته زیاده در شمال افغانستان مروج داشت ولی تعداد استعمال کننده آن خیلی قلیل بوده معمولا در خانه ها مردم به اطفال خود که خواب نداشت منحیث دوا خواب می داند . در زمان زمامداری محمد ظاهرشاه آخرین پادشاه و سردارمحمد داوود خان نخستین رئیس جمهور، افغانستان کم‌ترین آمار کشت مواد مخدر را داشت که تمام این مواد افیونی نیز تحت نظارت دولت تنها جهت استفاده آن برای ساخت دوا صورت می‌گرفت. و تعداد قلیل بشکل غیر قانونی در بین نباتات کشت می گردید. که کشت و تولید ان جرم بوده مرتکبین آن جزا می دیدند.

با پایان کار دولت سردارمحمد داوود خان و روی کار آمدن رژیم حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، ناامنی‌ در برخی مناطق شکل گرفته و با گذشت هر روز افزایش یافت که این ناامنی تا امروز هم به صورت گسترده‌ای وجود دارد .

در این میان، ناامنی رابطه مستقیمی با کشت و قاچاق مواد مخدر یافت، یعنی به هر میزان که ناامنی افزایش یافت، فرصت کشت و قاچاق این مواد نیز بیشتر شد تا اینکه در زمان جنگ‌های داخلی، با همکاری و تشویق دستگاه اطلاعاتی ISI پاکستان، گروه‌های مافیایی اقدام به آغاز قاچاق مواد مخدر به خارج از کشور کردند. و هم مردم طریقه ساختن هیروئین را فرا گرفتن .

افغانستان در زمان جنگ‌های داخلی و طالبان بیشترین آمار کشت و قاچاق مواد مخدر را داشت، در اکثر ولایت‌ها این مواد افیونی در تمام زمین‌ها و حتی کنار سَرَک‌ها کشت می‌شد.

ولی با وجود هم استعمال کننده ان در داخل خاک از ۲۰۰۰۰ تجاوز نمی کرد. که ۸۰ فیصد مردم این مرض را از ایران و تعداد قلیل از پاکستان با خودر اوردند.

پس از سال ۲۰۰۱ توقع میرفت که این مقدار شکل نزولی خودرا بپیماید. بر خلاف در ۲۴ولایت سرایت نموده مردم به کشت خشخاش و چرس روی اورده عواید مطمعین بدست اوردند.

به هر روی، افغانستان از سال ۱۹۹۲ به این طرف یکی از کشورهای مهم صادرکننده مواد مخدر در جهان است، صادرات غیرقانونی که با گذشت هر روز افزایش می‌یابد .حضور گسترده و صدها هزار نفری نظامی غرب در افغانستان نه‌ تنها مانع کشت و قاچاق مواد مخدر افغانستان نشد، بلکه در تسریع و افزایش آن نقش موثری ایفا کرد. عساکر غرب به جای مخالفت از کشت و قاچاق مواد مخدر از این روند مخفیانه حمایت  کردند، تا حدی که میزان حضور نظامیان خارجی در هر ولایتی را با میزان کشت مواد مخدر می‌توان بررسی کرد ..

در ولایت هلمندبیشترین نظامیان خارجی خاصتاً انگلیسی و امریکایی حضور داشت، در همین ولایت اکنون و سال‌های گذشته بیشترین آمار کشت مواد مخدر خاصتاً تریاک صورت گرفت، تا حدی که بیشتر از ۵۰ فیصد تمام مواد مخدر تولید شده افغانستان در زمین‌های هلمند کشت می‌شود ..

همزمان با حضور نظامیان خارجی زمزمه‌هایی برای نابودی مواد مخدر نیز آغاز شد، وزارتی زیر نام وزارت مبارزه با مواد مخدر آغاز به فعالیت کرد و حشر‌هایی نیز از سوی دولت شکل گرفت.

عالمان دینی در سال ۲۰۰۴ عیسوی فتوایی مبنی بر حرام بودن کشت مواد مخدر صادر کردند، همزمان با آن دولت کشت و قاچاق آن را جرم دانست و تأکید بر مجازات عاملان آن کرد. ولی با وجود تلاش دولت مافیا شکل گرفته ریشه ان قوی گردید. به هزاره ها جوان کشور مبتلا گردیده و در حال افزایش است

منابع که مقاله از ان نوشته شده است.

1.حاجی وطن دستگر شد

https://af.sputniknews.com/afghan/20160410581269/

۲.سه قاچاق‌بر بزرگ‌ موادمخدر در افغانستان بازداشت شدند

https://af.sputniknews.com/afghan/20160810817304/

۳. حاجی بختاور و گروپ ان دستگیر شد

http://farsi.ru/doc/5469.html

۴..۹قاچاقبر بزرگ مواد مخدر در سال ۱۳۹۳ بازداشت شده است.

https://www.darivoa.com/a/afghanistan-drug-smu…/2677206.html

۵. معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله: سال گذشته ۱۰ قاچاقچی بین‌المللی مواد مخدر را بازداشت کرده‌ایم

http://etilaatroz.com/36423/

۶.د نشه یي توکو قاچاقبرانو لیست

https://ps.wikipedia.org/…/%D8%AF_%D9%86%D8%B4%D9%87_%DB%8C…

۷.دادگاه بزرگترین قاچاقبر مواد مخدر افغانستان، امروز نهایی می شود

https://www.afghantelex.com/…/%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%…/

۸.پولیس ملی افغانستان حاجی وطن یک تن از قاچاقبران بزرگ مواد مخدر را بازداشت کرد.

http://moi.gov.af/…/afghan-national-police-arrested-a-known…

۹. افشای نام قاچاقبران بزرگ مواد مخدر

https://8am.af/x8am/1394/02/30/identified-smugglers-drug/