به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

نقشه سیاسی نو جهان در سال 2014 به چه مبدل گردیده است؟

 

تحلیل سیاسی

 

چیزی که د اوکراین تا کنون رخ داده است و هم اکنون در حال رخ دادن است طوری وانمود میشود که جهان به دیگر روی شده است، یعنی سرچپه گردیده است.

برای نخستین بار( جنگ سرد) که سالها قبل فراموش و به یک موضوع کاملاً کهنه و از یاد رفته مبدل شده بود، دوباره آنرا به خاطره ها زنده و به شکل مات و مبهوتش اینرا فهمیدند که مسائل اوکراین پاکتی است وحشتناکی راستگرایان و پاندیروفسکی ها که نخست به جنگ مطبوعاتی و بعداً به جنگ تحریم ها منجر گردید.

حال هیچ جای شکی باقی نمانده است که اوکراین به مثابه آخرین زره چرکینی که قبلاً آش آن پخته شده بود مبدل گردیده است.

روسیه اعلام داشت که نمیخواهد بیش از این به موجودیت و حضور جهان یک قطبی صبر وحوصله داشته باشد، چونکه موجودیت و نصب پایگاه های نظامی ناتو در رائس امریکا خطر جدی و واقعی برای روسیه است.

روسیه از خود علایق ملی دارد که در برابر غرب آماده است تا آنرا اشاره کنان مطرح سازد، طوریکه یک سال قبل در بحران سوریه مسکو موجودیت و نقش خود را حفظ کرد. چنین چیزی را نه فراموش میکند و نه مورد عفو قرار میدهند.

جمع بندی مهم و جدیی سالی که گذشت این است که در جهان هنوز هم که هنوز است امن وامنیت وجود ندارد و ثبات هم اصلا دیده نمیشود.

درسال نو 2015 باز هم بشریت بدون یک تصور شفاف قبلی از حقوق و مقررات بین المللی، نبود پرنسیب های مشخص، نبود اساس یک سیستمی که روی آن امنیت جهانی اتکا داشته باشد همرا با طرح و تدوین سریع مقررات نوین که برای همه قواعد قابل پذیرش باشد وارد میشود.

واقعاً این یک سوال دقیق است که آیا اروپایی ها میخواهند با روسیه در رابطه به مدیریت وضع به موافقه برسند؟ و یا اینکه روسیه با امریکا در مناطق اروپا به مناقشات کشانده شود؟

این حرف جناب جورج فریدمن مدیر کمپنی استرات فور است که آنرا به صراحت مطرح کرده است.

از نظر سیاست های بزرگ در محاسبات کلان، اوکراین را دیگر فراموش باید کرد، بخاطریکه سرنوشت آن نه در کیف، نه در جبهات جنگ در جنوب شرق اوکراین، نه حتی در بروکسل رقم زده میشود، علاوه از آن سرنوشت خود اتحادیه اروپا امروز به مسائل زیادی روبرو است که از سیاست جغرافیایی تقابل روسیه و امریکا ناشی میشود.

هنوز در برج فبروری اتحادیه اروپا نقش ناکام خود را به امریکا یی ها در مناقشات میدان کیف بازی کرد. اتحادیه اروپا در مجموع و به طور اخص در قدم نخست آلمان در موضع احقمانه یی در بازی خطرناک از آب به در آمد که توسط آمریکا راساً به سرحدات روسیه کشانده شد.

من ( پوتین) اتحادیه اروپا و ناتو را به خاطری ملامت میدانم که تا امروز راه تامین کند تاکت را با روسیه پیدا نکرده اند و نه هم در صدد جستجو آن هستند. این روش را پرنسیپاً  طور کامل تغیر باید داد.

امنیت در اروپا بدون روسیه و نه علیه روسیه اصلاً وجود ندارد و نداشته خواهد بود. تنها با روسیه امنیت بوده میتواند، در غیر از آن ….

این حرف رئیس فراکسیون احزاب چپ گرا ( گریگور گیزی) در پارلمان آلمان است و نه حرف من.

به گفته ولادیمیر پوتین: برای حفظ و ثبات صلح در چوکات حقوق بین الملل برای آنکه ثبات بیشتر بخشیده باشیم و آنرا بیشتر قابل پیشبینی ساخت، دوستی و همکاری جمهوری مردم چین و فدراتیف روسیه دارای اهمیت شایان است، ما و شما درین راستا کار های زیادی انجام داده ایم و باورمندم که در آینده هم درین راستا کار های زیادی را انجام خواهند داد.

ایالات متحده امریکا ساده لوحانه مداخله نمیکند، ایشان مستقیماً در امور سیاسی کشور های اروپای مرکزی دست دارند و امریکا تلاش دارد تا مارا ( روسیه ) به سوی مناقشات بکشاند که بدون حرف این سیاست برای ما آسیب پذیر است.

ما نباید در جنگ سردی که از جانب امریکا در روسیه راه اندازی میشود سهیم شویم، مطلب فوق را وزیر خارجه هنگری( ویکتور اوربان) اظهار داشت.

علاوه از آن روسیه تحریمات را که ازجانب غرب وضع شده است به مثابه وسیله تحکیم تولیدات داخلی خویش اعلام داشت.

هیچ نوع فشار اقتصادی و هر نوع بلاک کردن ها به هدف نمیرسد، بخاطریکه این نوع اندازه گیری ها مردم را دور دولت شان به منظور اهداف آزادی و افتخارات ملی متحد میسازد.

اوضاع و احوال جهانی در مجموع چنین به نظر می آید:

امریکا محاسبه میکرد که در آغاز سال روسیه را در جنگ رویارویی با اوکرائین بکشاند، بعد از آن روسیه را به نزدیک ساختن آغاز جنگ سوم جهانی محکوم کند، هم چنان اروپا را در برابر آن بسیج سازد، در وسط تابستان سال معلوم شد که پلان های مطرح شده از طرف غرب نتایج دلخواه خود را ندارد. باید ماجرای دیگری را خلق کرد. به همین اساس طیاره مسافر بری مالیزیا را آگاهانه هدف قرار دادند. رئیس جمهور امریکا اوباما به هر اندازه که مهم و با ارزش، موفقیت های امریکا را بعد ها در رابطه به منزوی ساختن روسیه اعلام میدارد مربوط به واشنگتن است اما اتحاد محکم مسکو و پیکنگ اهداف واحد سیاسی کشور های ( بریکس)، هم چنان تنظیم شدن دوباره کشور های کلیدی امریکای لاتین در اطراف روسیه و دوستان سنتی ایالات متحده امریکا مانند ترکیه در آخرین تحلیل شگاف واقعی در حال انکشاف در داخل اتحادیه اروپا،  روی موضوع معقول بودن و یا معقول نبودن مقابله با مسکو ـ این همه مسائل شهادت میدهد که با خیال پردازی ها و آرزو های ایالات متحده امریکا طور و اضح و آشکارا در تفاوت قرار دارد.

ا.دهقان

منابع خارجی

مورخ 18.01.2015