به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

ناگفته های شکست اوکراین در جبهه شرق/ عزم روسیه برای پیشروی در شرق

شمارش معکوس سقوط آغاز شد؟

ناظران می گویند یکی از دلایل شکست اوکراین در آودیوکا، جغرافیای این شهر است، منطقه ای بدون تپه‌های برجسته، رودخانه‌های بزرگ‌تر یا استحکامات گسترده‌ کیف را مجبور خواهد کرد تا بیش از این عقب نشینی کند.در همین راستا، مایکل کوفمن، کارشناس روسیه در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی در واشنگتن، در مصاحبه‌ای تلفنی گفت: «آن‌ها یک خط ثانویه مستقر برای عقب‌نشینی ندارند، حال همه چیز خیلی به این بستگی دارد که آیا نیروهای روسی می توانند به فشارهای خود ادامه دهند یا اینکه شتابشان متوقف خواهد شد».حتی در حال حاضر، سربازان روسی، با وجود متحمل شدن تلفات سنگین در جریان حمله خود به آودیوکا، بر بخش‌های مختلف خط مقدم بیش از 600 مایلی فشار وارد می‌کنند، به این امید که اوکراین نتواند به طور همزمان از چند طرف موضع دفاعی اتخاذ کند.

هنوز مشخص نیست که روسیه در چه مرحله ای تلاش خواهد کرد تا به سمت جلو حرکت کند. شهر کوپیانسک در شمال شرقی، شهر چاسیو یار در شرق و دهکده جنوبی روبوتین همگی در معرض تهدید قرار دارند.در ماه های اخیر، سنگرهای عمیق ضد تانک در اطراف شهرها و شهرهای شرقی اوکراین در نزدیکی آودیوکا، مانند پوکروفسک، تقریباً 30 مایلی غرب ظاهر شده است. اما در مناطق نزدیک‌تر به میدان نبرد، به‌ویژه در نزدیکی آودیوکا، مشخص نیست که آیا تیپ‌های اوکراینی منابع لازم برای مقاومت در برابر حمله دیگری مانند آنچه شهر را در بر گرفت، دارند یا اینکه نیروهای روسی می‌توانند پس از ماه‌ها نبرد پایدار به حمله ادامه دهند.رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین، روز شنبه در یک پست فیس بوک به صراحت گفت که برخی از درس های آموخته شده از سقوط شهر شامل نیاز به «ساخت و تقویت» استحکامات است.

1

خیز روسیه برای پیشروی در شرق

به نوشته نیویورک تایمز، با گذشته بیش از دو سال از حمله روسیه به اوکراین، کمک های نظامی متحدان غربی، به ویژه ایالات متحده به اوکراین، به دلیل درگیری های سیاسی در واشنگتن به شدت کاهش یافته و فضای کافی برای روسیه جهت کسب برتری باقی گذاشته است. سربازان اوکراینی گفته‌اند که کیف تلاش کرده این شکاف را با پهپادهای خود منفجر شونده پر کند، اما از رسیدن به هر نوع برابری با نیروهای روسیه فاصله زیادی دارد.مقامات آمریکایی گفتند که اگر کمک‌های بیشتر به سرعت ارسال شود، برای تقویت نیروهای اوکراینی دیر نیست. تزریق توپخانه و سایر مهمات می تواند مانع از انجام فشار سریع دیگر نیروهای تحت فشار روسیه شود.اما مقامات افزودند، در غیاب حمایت بیشتر، روسیه در نهایت بر پیروزی نظامی خود در آودیوکا تکیه خواهد کرد و به عقب راندن واحدهای اوکراینی و تصرف بخش بیشتری از شرق اوکراین که یکی از اهداف کلیدی جنگ کرملین است، ادامه خواهد داد.

آودیوکا، با جمعیتی در حدود 30 هزار نفر قبل از جنگ، عملا یک قلعه بود. تشکل‌های نظامی کرملین متحمل تلفات قابل توجهی از تانک‌ها و سایر خودروهای زرهی شدند، زیرا سربازان اوکراینی پیشروی می کردند.با این حال، نیروهای روسیه فشارها را ادامه داده و پیاده نظام این کشور در گروه های کوچکتر حمله کردند. این تغییر تاکتیک، همراه با افزایش تعداد پهپادها، حجم بسیار بیشتر توپخانه و سیل حملات هوایی، نیروهای تحت محاصره اوکراین را به نقطه شکست رساند.راب لی، یکی از محققان ارشد موسسه تحقیقاتی سیاست خارجی، که مقر آن در فیلادلفیا است، گفت: «یکی از رویدادهای کلیدی سال 2023 این بود که روسیه توانست تعداد زیادی از داوطلبان را جذب کند. مسئله دیگر این است که این اتفاق درست زمانی رخ می دهد که اوکراین با مشکلات بسیج مردمی مواجه است».

2

در همین راستا، تحلیلگران نظامی می گویند خسته شدن یکی از بهترین واحدهای اوکراین در زمان بحران، به مشکل رو به رشد در صفوف این کشور اشاره دارد.کیف نیروهای کافی برای دور زدن در جبهه ندارد.کوفمن در این باره گفت: «اوکراین بهترین واحدهای خود را فرستاد زیرا نیروها در آودیوکا به طور پیوسته در حال کاهش بود و نیاز به عقب نشینی داشت. علاوه بر کمبود مهمات، اوکراین دارای مشکلات جدی نیروی انسانی است، به ویژه در مورد پیاده نظام».اگرچه مقامات اوکراینی آمار تلفات را مخفی نگه می دارند، اما تلاش اخیر مقامات نظامی برای بسیج 500 هزارسرباز ،تلفات جنگی را نشان می دهد که به نظر می رسد پایانی ندارد. سربازان اوکراینی در هفته‌های اخیر گفته‌اند که روحیه سربازانش نیز بد شده و همین مقوله به چالشی جدی تبدیل گشته است.