مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

ملاک حقیقت عمل است نه حرف

فرهاد

چو کسب علم کردی در عمل کوش که علم بی عمل زهریست بی نوش

سعدی

اشرف غنی رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان به تاریخ 20/10/1393 در جریان معرفی نامزد وزیران و رؤسای ریاست امنیت ملی و افغانستان بانک به اعضای پارلمان در اشاره به برنامه کاری پنج ساله خویش در بخش اقتصادی گفت: وزارت های دفاع ملی، امور داخله مکلف هستند از بوت گرفته تا مواد غذایی همه چیز را از تولیدات داخلی استفاده نمایند و باید تولیدات داخلی پانزده فیصد نسبت به تولیدات خارجی ترجیح داده شود و تا زمانی که من قراردادها را بررسی ننمایم به شما روان نمیکنم زیرا که مردم از موجودیت فساد در نهادهای دولتی به ستوه آمده اند و در نظارت قراردادها، پروژه ها تاکید میورزند از این لحاظ هر وزیر باید برنامه مشخصی را برای مبارزه با فساد اداری آماده سازد افزود اگر خود وزیر مورد شک قرار گرفت اول باید استعفا نماید و بعدا مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت اگر خود من اشتباه کردم من را محاکمه کنید در ادامه صحبت های خویش کاهش بیکاری و ناداری را در کشور از اولیت های کاری حکومت خویش دانسته از نماینده گان مجلس خواست که برای ده ولایت فقیر نسبت به دیگر ولایات بودجه با ضریب بلندتری را بپذیرند افزود کمک های امریکا، اقتصاد وزیر بیناهای ما را نمیسازد برای بهبود اقتصاد کشور توجه به جلب همکاری منطقه ای داشته باشیم.

مردم  و آگاهان امور میگویند اشرف غنی زمانی طرحها و برنامه کاری اش را درهمه عرصه ها از جمله اقتصادی به جلسه پارلمان ارایه نموده که جنگ توسعه ای بین کشورهای منطقه و جهان بخاطر دستیابی به ثروت های مادی و معنوی کشورهای منطقه بخصوص ذخایر نفت و گاز آسیای میانه رو به افزایش بوده از همین لحاظ است میلیون ها مردمان کشورهای متذکره از جمله کشور ما قربانی اهداف شوم توسعه طلبی آنها گردیده اند که انجام بازیهای ریاکارانه اتخاذ تصامیم پا در هوا غیر انطباقی آنها به واسطه گماشته گان فاسد، غیرماهر وابسته زیر بهانه بازار آزاد سبب شد که هزاران دستگاه های کوچک و بزرگ تولیدی خدماتی تجارتی، دولتی و مختلط به نرخ کاه ماش زیر نام خصوصی سازی لیلام و میلیونها تن مامورین و کارگران ما هر آن با قبول توهین و تحقیر مجبور شدند غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان مهاجرت نمایند. ده ها هزار دستگاه کوچک و بزرگ خصوصی نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی، تثبیت غیر عادلانه  مالیات و محصولات گمرکی و پرداخت کرایه گزاف  به مارکیت های دولتی و غیردولتی ورشکست میلیونها تن از کارگران و ماموران ماهر آن غرض کاریابی با قبول توهین و تحقیر به کشورهای منطقه و جهان مهاجر که هزاران تن آنها قربانی هوس های قاچاقبران انسانها شده اند، ده ها هزار تن آنها در کشورهای یونان، استرالیا، لندن و غیره در حالت بی سرنوشتی قرار داتشه هزاران تن دیگر در کشورهای ایران، پاکستان، سعودی و غیره زندانی بوده صدها تن زیر بهانه های مختلف محکوم به مرگ شده اند. همراه صدها هزار تن آنها از ناحیه پرداخت دست مزدها برخورد ظالمانه صورت گرفته بسیاری آنها به چندین دست برای کارفرمایان فروخته شده اند.

به نسبت عدم طرح و تصویب قانون ضد احتکار و انحصار مافیای اقتصادی دست بالا داشته هر جنس را مطابق دلخواه خویش تورید بالای شهروندان ما به فروش میرسانند. اداره نورم استندرد نتوانسته جلو تورید اجناس و مواد کم کیفیت غذایی سوخت و ادویه طبی را بگیرد از همین لحاظ ده ها هزار انسانها به نسبت آلودگی ها و خرابی محیط زیست استفاده از مواد غذایی کم کیفیت به امراض مختلف مبتلا شده اند.

به نسبت عدم احیاء و اعمار دستگاه های پروسس مواد غذایی پیشه وری گدام های ذخیره، هنگرها در اکثریت ولایات هنوزهم میلیونها متر قالین، گلیم، صدها هزار جوره پوستین و تولیدات چرمی، هزاران کیلو گرام عسل، سنگهای قیمتی  و صدها تن میوه خشک از جمله جلغوزه به مارک پاکستان به مارکیت های جهان صادر مفاد آن به جیب دلالان پاکستانی میریزد. به نسبت عدم توجه به تقویه جنبش کوپراتیف که در انسجام مؤالدین بخصوص در روستاها بخاطر دسترسی به قرضه ها ماشین آلات و مواد خام مورد ضرورت و بازاریابی در مارکیت های داخلی و خارجی نقش حیاتی داشته نه تنها توجه صورت نگرفته بلکه مافیای اقتصادی با وجود موجودیت قانون کوپراتیف ها توانسته اند هیئت رهبری کوپراتیف ها را از محافل داوطلبی ها کنار زنند.

لیلام نمودن تمام نهادهای تولیدی، خدماتی، تجارتی، مالی، دولتی و مختلط از جمله بانک های زراعتی، صنعتی، رهنی و تعمیراتی شرکت توزیع کود و تخم های اصلاح شده و ادویه زراعتی بزرگترین صدمه جبران ناپذیر برای اصناف و پیشه وران، باغداران، مالداران، زارعان، صنعت کاران و سایر مؤالدین کشور وارد نموده است. عدم توجه به اعمار بندها، کانالها، نهرهای آبیاری، سبب شده که بیش از پنجاه فیصد ترکاری، میوه، لبنیات و غیره از کشورهای خارجی تورید گردد.

آقای اشرف غنی در سفر اخیرش به ترکمنستان تفاهم نامه پنجصد میگاوات برق  وارداتی را با سران کشور ترکمنستان امضاء نمود به باور آگاهان بجای مصارف میلیارد دالر بخاطر برق توریدی اگر در بخش اعمار بندها، نهرها، کانالهای آبیاری، پولهای متذکره به مصرف میرسید نه تنها امروز میلیونها خانواده از نور برق مستفید میشد بلکه با آبیاری شدن ده ها میلیون هکتار زمین، زمینه کار برای میلیونها خانواده مساعد و افغانستان به خودکفایی در بخش زراعت مالداری مبدل میگردید

بعد از سفر اشرف غنی به پاکستان در این اواخر دولت پاکستان حاضر شده که اجازه رفت و آمد موترهای تجاران افغانی را تا بندر کراچی بدهد و بزرگترین پرابلم که هنوز وجود دارد مسئله ترانزیت با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، تاجکستان، میباشد با حل شدن آن زمینه بازاریابی تولیدات پیشه وری در بازارهای آسیای میانه مساعد خواهد شد. بیش از دو دهه قبل موجودیت مغازه بزرگ صنایع دستی در مسکو سبب معرفی و فروش تولیدات پیشه وری کشور گردیده بود برعلاوه اینکه هفته ده ها کانتینر تولیدات صنایع دستی به آلمان، فرانسه، امریکا صادر میگردید. ده ها کانتینر از طریق شرکت صنایع دستی که به امپوریم شهرت داشت به مسکو فرستاده میشد با تأسف با وجود تقاضاهای مکرر هیئت رهبری اتحادیه ملی پیشه وران تا هنوز در مورد باز شدن راه های ترانزتی به کشور های آسیا میانه که بازار خوب تولیدات صنایع دستی میباشد کاری صورت نگرفته،  و به ایجاد مغازه فروش دایمی صنایع دستی در شهرکابل و سایر ولایات مسئولین توجه نکرده اند. در صورت ایجاد مغازه صنایع دستی در کشورهای آسیای میانه و فدراتیف روسیه زمینه بازاریابی تولیدات داخلی برای صدها هزار خانواده مساعد خواهد شد جای تأسف است با وجود سرازیر شدن قریب به نود میلیارد دالر طی چهارده سال گذشته نه تنها در زندگی میلیونها خانواده تغییراتی بمیان نیامده بلکه نسبت به سالهای قبل چندین مرتبه خرابتر شده چهل فیصد مردم هنوز هم در زیر خط فقر زیست می نمایند. نهادها کشور ما را در جمله چهار کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی کرده اند.

بیش از یک و نیم میلیون تن به مواد مخدر مبتلا قریب به هفتاد فیصد از ناحیه فقر، گسترش جنگهای خونین، ماین گذاری روی جاده، حملات انتحاری، آدم ربایی، به امراض جسمی و روحی مبتلا شده اند. صدها هزار تن به نسبت مشکلات اقتصادی از روی مجبوریت به مخالفین مسلح و مافیای اقتصادی پیوسته اند موجودیت عاملین فساد مافیای اقتصادی، زورمندان، در قدرت عدم تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی در کشور، افزایش انواع خشونت های خانوادگی و دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، سمتی، حزبی، تنظیمی، و غیره سبب ایجاد فرسنگ ها فاصله بین دولت و مردم گردیده از همین لحاظ است ملت های با هم برادر تا هنوز نتوانسته اند بخاطر تأمین صلح و ثبات واقعی گامهای استوار و صادقانه را بردارند.

عاملین کشت و قاچاق مواد مخدر که از حمایت مافیای بین المللی مواد مخدر و ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان برخوردار میباشند زمینه انجام رقابت خصمانه نظامی سیاسی و استخباراتی کشورهای منطقه و جهان را در رابطه به کشور ما مساعد ساخته اند با تأسف در این جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج مردم کدام سود نبرده بلکه به مواد سوخت و گوشت دهن توپ مبدل شده اند. از این جنگ خونین که هنوز هم طبق سناریو کشورگشایان ادامه دارد صرف کشورگشایان و گماشته گان فاسدشان سود برده توانسته اند هزاران قصر، بلند منزل، شهرک ها، ترانسپورت های هوائی زمینی، شرکت ها تجارت خانه ها، را در داخل و خارج کشور اعمار نمایند.

فرار سرمایه نشر و پخش بانک نوت های جعلی در پاکستان، عدم توجه بر رشد و بازاریابی تولیدات داخلی سبب بی اعتبار شدن پول افغانی در مقابل اسعار خارجی گردیده از همین لحاظ است که اکثریت ولایات جنوب و شرق افغانستان معاملات خویش را به اسعار خارجی از جمله کلدار پاکستانی انجام میدهند واردات رسمی قریب به ده میلیارد و صادرات قریب به ششصد میلیون دالر گفته میشود. بیش از هشتاد فیصد مردم در شهرها و روستاها از دستیابی به آب آشامیدنی صحی محروم میباشند چاه های سپتیک بلند منزل ها و قصرهای غیرقانونی سبب ملوث شدن آبهای زیرزمینی در شهرها از جمله شهر کابل گردیده است.

نظر به گفته مسئولین سالانه افغانستان بیش از سی فیصد حقابه های خویش استفاده کرده نمیتواند با وجود مصارف صدها میلیون دالر در وزارت صحت عامه روزانه هزاران تن با قبول توهین تحقیر به کشورهای پاکستان و هندوستان سفر نموده مصارف تداوری در کشور هندوستان نسبت به سالهای قبل چندین مرتبه افزایش یافته است.

مردم یکی از عوامل گسترش فساد و عملی نشدن پلان های اقتصادی در وزارت خانه تکمیل قراردادها از جمله اعمار بندها را اعمال نفوذ حلقات باند گروپها در ارگانهای دولتی میدانند مردم هرات از ناحیه اذیت و آزار پسران و دختران به واسطه پولیس اظهار نگرانی نموده اند.

در حالیکه آقای اوباما از ختم جنگ در افغانستان به مردم امریکا در گزارش سالانه خویش مژده میدهد اما کانگرس امریکا که در آن جمهوری خواهان مسلط هستند خواهان ادامه قوت های خویش بعد از سال 2015 در افغانستان میباشند.

کشت قاچاق مواد مخدر ده ها میلیون مردم ما را به مرگ تدریجی مواجه ساخته اند. انجام بازیهای پارلمانی زیر نام اجازه ندادن به افراد که دو تابعیت دارند بخاطر زمینه سازی سودجویان، و شیفتگان قدرت و ثروت سبب نگرانی مردم ما گردیده. مردم میگویند اگر بازیگران واقعا خواهان ایجاد یک حکومت شایسته سالار در کشور میباشند چرا با افراد و اشخاص که به میلیونها دالر غارت ثروت های مادی و معنوی کشور متهم میباشند مخالفت نمی نمایند که این آقایان این پولهای باد آورده را از کجا بدست آورده اند.

به باور آگاهان امور و مردم علت دشواری های فوق بر علاوه مداخله خارجی ها در امور داخلی کشور ما نصب افراد کور مغز غیر ماهر آلوده در قدرت عملی نشدن وعده های بلندبالا که به واسطه بازیگران در چهارده سال گذشته داده شده بود دانسته و میدانند.

خلاصه این که مردم و آگاهان امور عملکرد های اشرف غنی در مورد سبکدوشی عاملین فساد در ولایات فرا، هرات و غیره ستایش نموده غرض بیرونرفت از وضع موجود خواهان عملی شدن برنامه کاری پنجساله آن با جلب همکاری متخصصان و دانشمندان در کشور نیز میباشند.

زیرا که ملاک حقیقت عمل است نه حرف.