مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

مردم خواهان ختم رقابت های خصمانه در منطقه میباشند


فرهاد

از یک طرف نهنگ از دیگر طرف پلنگ

هر دو به خون ما دهن خویش کردند رنگ

در هفته اخیر ماه ثور 1393 خورشیدی سران بیش از چهل کشورهای منطقه و جهان بخاطر تعامل اعتمادسازی در مبارزه با هراس افکنی تروریزم در کشور چین گرد آمده حامد کرزی نیز غرض اشتراک به آن جلسه به کشور چین سفر نمود غرض همکاری در عرصه های مختلف از جمله مبارزه با هراس افکنی و تروریزم با سران دولت چین تفاهم نمود. سران چین و روسیه در بخش های مختلف از جمله اقتصاد به ارزش صدها میلیون دالر معاهدات همکاری را امضاء نمودند. رئیس جمهور ایران نیز در مبارزه با هراس افکنی و تروریزم تأکید نمود افزود اگر در اینباره برخورد جدی صورت نگیرد آتش آن به سایر نقاط جهان سرایت خواهد کرد.

خواستیم در رابطه به علت گسترش تروریزم هراس افکنی که امروز اکثریت کشورها از جمله آسیا را تهدید به مرگ و نابودی مینماید طور مختصر خدمت خواننده گان گرامی یادآور شوم.

بعد از ختم جنگ دوم جهانی سران کشورهای امریکا و بریتانیا بخاطر ایجاد کمربندها در مقابل شوروی وقت در همکاری با راستگرایان و بنیادگران اسلامی احزاب چپ ترقیخواه آزادیخواه کشورها را سرکوب نموده و زمینه گسترش و تقویه بنیادگری را به همکاری یک عده سازمان های اسلامی بنیادگر مساعد ساخته کودتای 28 مرداد برضد داکتر مصدق در ایران که به همکاری فدائیان اسلامی صورت گرفت و توطئه های خونین بر علیه جمال عبدالناصر شخصیت شناختهشده  جهان عربی مصر به واسطه گروه های متذکره انجام شد یک مثال آن بوده و میباشد.

با تأسف که کشورهای جنوب آسیا از جمله کشور ما از لوث گزند جنایتکارانه این بازیهای شیطانی در امان نمانده بعد از اعلان رژیم جمهوری در 26 سرطان 1352 طراحان جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج زیربهانه مختلف به همکاری گماشته گان اجیر خویش جنگهای خونین را در یک عده ولایات راه اندازی که سبب کشتار و زخمی شدن صدها تن گردید و سران آنها به پاکستان فرار کردند. این جنگ خانمانسوز و تحمیلی بعد از قیام مسلحانه هفتم ثور که سبب ختم تسلط خانواده آل یحیی در کشور گردید شعله ورتر گردید تا اینکه پای شوروی ها را در این جنگ شامل ساختند. کشورهای جهان از جمله امریکا، بریتانیا، عربستان سعودی، چین، قطر، بحرین، اردن، پاکستان، ایران، کویت و غیره قریب به سه صد هزار تن زندانیانی را که به نسبت انجام جنایت های مختلف زندانی بودند از زندانهای خویش رها بعد از تمویل تسلیح آموزش و پرورش غرض کشتار مردم ما اعزام، هزاران مکاتب را آتش زده صدها هزار تن را زیر بهانه مختلف به شهادت رسانیده ده ها پل کانالهای آبیاری جاده های عمومی را تخریب، هزاران کیلومتر لین های برق تیلفون را قطع نمودند، روزانه اموال ده ها موترهای باربری را چور و چپاول، بعد از آتش زدن موترهای متذکره دریورهایشان به شهادت میرسانیدند.

در حالیکه در پای فیصله ژنیف ایالات متحده و اتحاد شوروی وقت منحیث تضمین کننده بخاطر انتقال قدرت به یک نیروی بیطرف غرض ختم جنگ خانمانسوز امضاء نموده بودند بازیگران این بازی شیطانی با پشت زدن آن و ناکام ساختن پلان پنج فقره ئی سازمان ملل متحد توانستند گماشته گان فاسد و غارتگر خویش را بر فرق ده ها میلیون مردم در سال 1371 میخکوب نمایند. بعد از شعله ور شدن جنگهای خونین قدرت طلبی در شهرها از جمله شهرکابل ده ها هزار تن به شهادت رسیدند. گماشته گان نو به دوران رسیده به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم را غارت به کشور پاکستان انتقال شهر کابل را به یک مخروبه و گورستان مبدل ساختند سران کشورگشایان از جمله اداره آی. اس. آی به انجام جنایات فوق بسنده نکرده گروه عقب گرد و جنایت کار دیگری را زیرنام مقدس طالب در کشور مسلط سرزمین انگور یعنی کوهدامن سبز و زیبا را به سرزمین سوخته مبدل بت های بامیان را انفجار داده دروازه علم و معرفت را به روی اولاد کشور بسته نموده روزانه ده ها تن از جمله زنان را کیبل میزدند، دست ها و پاها را قطع اعدام های خودسرانه در غازی استدیو انجام میدادند، بعد از فروریزی آسمان خراش ها در امریکا کشورگشایان زیر همان بهانه به کشور ما حمله نظامی نموده صدها زیربناهای نظامی، اقتصادی را ویران صدها تن را به شهادت رسانیدند.

با تدویر جلسات نمایشی و فرمایشی از جلسه بن اول تا الحال و انجام بازیهای ریاکارانه انتخابات ریاست جمهوری شوراهای ولایتی پارلمانی که با تقلب گسترده همراه بود غاضبین میلیونها هکتار زمین عاملین فساد گسترده، جنگسالاران، ناقضین حقوق بشر، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، زن ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، قانون ستیزان، عاملین خشونت های خانودگی و دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، تنظیمی، حزبی را یکبار دیگر بر فرق ده ها میلیون مردم میخکوب نموده که ثمره آن مبدل شدن کشور به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر میدان نبرد، تهیه کننده مواد خام بازار مصرفی آزمایش انواع ایدلوژی وسایل پیشرفته منطقه و جهان، میباشد امروز کشور ما در ردیف فاسدترین و نود فیصد تهیه کننده مواد مخدر کشورهای منطقه و جهان معرفی شده است.

بیش از یک میلیون و سه صد هزار تن به نسبت افزایش جاری شدن سیل های خون و مشکلات اقتصادی، بیکاری و بیماری، به مواد مخدر مبتلا قریب به هفتاد فیصد از ناحیه امراض فزیکی و روانی رنج میبرند، طبابت به تجارت تبدیل شده روزانه هزاران تن با قبول توهین و تحقیر غرض تداوی به کشورهای هندوستان و پاکستان سفر می نمایند. اقتصاد کشور به رکود مواجه بوده به نسبت غیرحاضری روزانه صدها تن اعضای پارلمان قوانین به تصویب نرسیده مسئولین اتاق تجارت علت رکود اقتصادی و بلند رفتن نرخ مواد غذائی را افزایش سرقت های مسلح و آدم ربائی خوانده. محافظین امنیتی شهرک های دولتی، قصبه کارگری از تهدیدات  کوچی های مسلح اظهار نگرانی نموده، سران گروه ها در حالی از ویران کردن دیوار برلین و آزاد سازی کشورهای اروپائی و آسیای مرکزی حرف میزنند و به آن میبالند که روزانه صدها راکت توسط نظامیان پاکستانی بالای ولسوالی های ولایات شرقی و جنوبی از آنطرف خط دیورند پرتاپ میشود که از این ناحیه ده ها تن شهید و زخمی و صدها فامیل از منازل خویش فرار کرده اند.

طالبان مسلح با گسترش جنگهای خونین زیرنام خیبر به کشتار مردم بیگناه آغاز کرده به تاریخ 2/3/1393 حمله بالای قنسلگری هند در هرات صورت گرفت که هفت ساعت دوام کرد. آگاهان امور این جنگ نیابتی را کار دستگاه استخباراتی پاکستان خوانده اند، آمرجنائی ولایت جوزجان همراه چهارتن افسران توسط افراد نامعلوم کشته شدند. هیچکس در هیچ نقطه افغانستان احساس مصئونیت کرده نمیتواند. وضع موجود برای غاضبین زمین عاملین فساد و سایر گروه های غارتگر مثل ماه عسل میباشد. از جانب دیگر سران کشورهای توسعه طلب سقوط شوروی وقت و سرکوب احزاب چپ و مترقی را نسبت به گسترش هراس افکنی تروریزم در جهان ترجیح داده آنرا یک دستاورد میخوانند. جای تأسف است که هنوز هم عده ای از سران گروه های فوق بخاطر دستیابی به قدرت و ثروت بیشتر سنگ حقانیت و خدمتگذاری را ریاکارانه به سینه زده و غوغا برپا کرده اند که ما نماینده گان واقعی مردم میباشیم. در جریان جلسه که احمدضیاء مسعود به تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی پیوست، صبغت الله مجددی گفت من استخاره کرده ام که داکتر عبدالله رئیس جمهور نمیشود زیرا که توان رهبری دولت داری را ندارد. داکتر عبدالله وی را فالبین خطاب کرد. نظر به شهادت تاریخ میلیونها تن مردم افغانستان در بزرگترین جنگهای خونین و نابرابر در هر زمان توانسته اند پیشانی بزرگترین قدرتهای جهان را برخاک بمالند اما در زمان اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز به نسبت خوش باوری و اعتماد بیجا به افراد فروخته شده گماشته، کورمغز، بی دانش، غیرماهر، وابسته، جاه طلب شکست های ننگین را متقبل شده اند. از دوباره به قدرت رسیدن امیردوست محمدخان تا جلسه بن اول و تا الحال صدها مثال ثبت تاریخ کشور گردیده است. حالا وقت آن رسیده که ده ها میلیون مردم در این شرایط حساس تاریخی و سرنوشت ساز بخاطر داشتن یک افغانستان آزاد، آباد، مترقی موضع خویش را روشن سازند و فریب گروه ها و اشخاص فوق را نخورند. از جانب دیگر هنوز هم پنج میلیون تن در چهل هزار مدارس در آنطرف خط دیورند توسط کشورها و شیخ های عربستان سعودی، قطر، بحرین، اردن، امارات عربی، ایران، تمویل تسلیح و به واسطه اداره آی. اس. آی پاکستان، آموزش و پرورش داده شده غرض انجام حملات انتحاری ماین گذاری روی جاده، سر زدن ها، آتش سوزی ها، سنگسار زنان به کشور ما و کشورهای منطقه و جهان اعزام میشوند.

سوال اینجاست که با موجودیت دشواریهای خونین فوق الذکر میتوان در مبارزه با هراس افکنی تروریزم صرف با تدویر جلسات نمایشی و فرمایشی از آن حرف زده میشود امیدوار بود؟

 به باور آگاهان و مردم زمانی میتوان در مبارزه و هراس افکنی امیدوار شد که سران کشورهای متذکره به جای تمویل و تسلیح آموزش و پرورش هراس افکنان رقابت های علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و همکاری را جایگزین رقابت های جنگ استخباراتی، نظامی، سیاسی و تهاجمی، توسعه طلبی و مخاصمائی و نیابتی سازند.

در غیر از آن با ادامه وضع موجود از مبارزه صادقانه بر ضد هراس افکنی و تروریزم نباید حرف زد و نباید به آن امیدوار بود.